Boommaat ca 38 en nog in de groei...zadelopties?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 08:22

_Nelleke_ schreef:
Mijn paard heeft boommaat 36 en zijn postuur wisselt enorm. Ik heb een hele tijd met een Kent en Masters cob dressuur gereden. Voor paard was deze wel 'prima' maar ik zat er echt waardeloos in. Daarom overgegaan naar een Wintec Wide. Ik vind deze gemakkelijker zelf aan te passen dan de Kent & Masters. De nieuwe thorowgood T8 modellen heeft geen enkel model meer met korte takken. De low profile heeft nu ook lange takken.

De Wintec Wide heeft wel een breed kussenkanaal maar je paard moet echt geen schoft hebben want er is weinig ruimte voor een schoft. Je zit wel heel dicht (dichter dan andere zadels) op je paard en daarom voor een rondgeribt paard lekker stabiel.

Boommaat 38 is eigenlijk gewoon vlak, ik zal even een foto zoeken van rug met boommaat 36

Edit: (foto toegevoegd)

Paard staat niet helemaal recht (volgens mij zelfs op rust) maar voor het idee:

[ [url=m/NhZ7bq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh dit is verhelderend om te zien, zeg! Dank je wel! :)

Ja hij is behoorlijk breed

De zadelmaker heeft hem inderdaad opgemeten en schat dus op 38 Y;(
Afbeelding
Deze foto is van de winter, inmiddels is hij breder geworden.


_Nelleke_ schreef:
Ik zou anders met zo'n boommeter van wintec eens kijken of je paard wel echt maat 38 heeft. Zo ja dan past ook de Wintec Wide niet want die gaat tot 37.

En ik heb nu al medelijden met je bekken/onderrug. Ik vind maat 36 al heftig voor m'n bekken. :')


Ik heb gelukkig een vrij breed bekken. Maar dat wordt misschien inderdaad ook een aandachtspunt....

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 09:12

Laura1982 schreef:
Sella zadels boom kan vervangen worden en aangepast. Ik heb deze op mijn Friesje liggen erg blij mee


Heb ik ook op mijn Groningers liggen met brede schoft. Zit een kopijzer in die op de mm nauwkeurig pas gemaakt wordt met een pers. Doen ze ter plekken. De zadelboom is semiflexibel en gaat daarmee ook de breedte in mee met het kopijzer. Mijn paarden lopen hier super fijn onder beiden.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 09:25

Ik heb een Zaldi San Jorge die van de fabriek uit geleverd is in maat 36, en die kan probleemloos verbreed tot 38, maar voor ons met broekmaat 38 en 34 is die boommaat 36 al een dingetje om in te zitten, boommaat 38 zou ik niet aan moeten denken. De meeste confectiezadels gaan echt niet zo breed, ook die met verwisselbaar kopijzer niet, dat stopt meestal bij 35 of 36, ik zag startrekk en thorowgood, die gaan op zeker niet zo breed, Tekna ook niet. Ik ken alleen Maxflex die breder gaat en aan te passen is, en massimo die erg breed levert, tot 44 op zeker, maar die boom kun je niet onbeperkt in de pers stoppen zonder schade.

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Boommaat ca 38 en nog in de groei...zadelopties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 12:09

Voordeel van Sella is dat dat kopijzer los in de pers wordt gedaan. Mocht ie slapper worden van het vele aanpassen koop je er een andere bij.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 12:17

Ik heb op mijn toen nog in de groei tinker een massimo dressuur 2 aan laren meten door Herman van country mill in nijkerk.
Voor mij niet naast de deur (ik woon op texel) maar het was het meer dan waard ik rij er inmiddels al jaren mee rond.
De massimo’s gaan tot erg breed en makkelijk te verbreden daarom heb ik voor dit zadel gekozen.
De service van country mill is top.
Ps:Mijn tinker heeft boommaat 37

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 15:44

dianaw33 schreef:
Ik heb een Zaldi San Jorge die van de fabriek uit geleverd is in maat 36, en die kan probleemloos verbreed tot 38, maar voor ons met broekmaat 38 en 34 is die boommaat 36 al een dingetje om in te zitten, boommaat 38 zou ik niet aan moeten denken. De meeste confectiezadels gaan echt niet zo breed, ook die met verwisselbaar kopijzer niet, dat stopt meestal bij 35 of 36, ik zag startrekk en thorowgood, die gaan op zeker niet zo breed, Tekna ook niet. Ik ken alleen Maxflex die breder gaat en aan te passen is, en massimo die erg breed levert, tot 44 op zeker, maar die boom kun je niet onbeperkt in de pers stoppen zonder schade.


Beste Diana, bedankt voor je reactie, dit is voor mij zeer bruikbare info! De zadelmaker opperde “misschien een Thorowgood cob” maar deze had ze niet bij zich. Aangezien ik volgend jaar pas wil gaan rijden hebben we het er voor nu maar bij gelaten. Dat wordt hopen dat zijn schoft omhoog komt en tegen volgend jaar weer een zadelmaker langs laten komen....

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 15:45

tinkert_tje schreef:
Ik heb op mijn toen nog in de groei tinker een massimo dressuur 2 aan laren meten door Herman van country mill in nijkerk.
Voor mij niet naast de deur (ik woon op texel) maar het was het meer dan waard ik rij er inmiddels al jaren mee rond.
De massimo’s gaan tot erg breed en makkelijk te verbreden daarom heb ik voor dit zadel gekozen.
De service van country mill is top.
Ps:Mijn tinker heeft boommaat 37


Ja Massimo heeft veel keus voor (hele) brede paarden. Maar ik heb gehoord dat de kwaliteit van Massimo achteruit is gegaan sinds ze de fabriek hebben verplaatst. Geen idee of het waar is.

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 15:47

MyChoice schreef:
Voordeel van Sella is dat dat kopijzer los in de pers wordt gedaan. Mocht ie slapper worden van het vele aanpassen koop je er een andere bij.


Goed om te weten!

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Boommaat ca 38 en nog in de groei...zadelopties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 07:08

Massimo heeft volgens mij altijd wel wat maandagochtend modellen ertussen gehad. Heb de afgelopen 10 jaar regelmatig berichten gelezen over scheve zadelbomen en andere problemen. Ook wel een hele hoop tevreden gebruikers overigens.

Wat ik het nadeel vond van de thorowgood/kent&masters cob dressuur is dat deze best wel hoog boven je paard komt en daardoor dus gevoelig is voor schuiven. De nieuwe thorowgood t8 low profile (vervanger van de cob dressuur) heeft geen korte takken meer, maar dezelfde lange takken als het normale dressuurmodel. Volgens mij heeft de kent&masters wel nog de korte takken. :)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 08:31

Wintec wide of een trekpaard zadel of boomloosmet bv ghost of barefoot.

Op de konik die wij hebben en die is echt tonnetje rond hebben we een barefoot.
voor het trekpaard1 hebben we een gemaakt zadel op maat door Paul paree.
voor het trekpaard2 hebben we een barefoot mede omdat deze nog veel zal groeien, en dat weet ik nog van mijn haflinger van vroeger daar heb ik dus 5 verschillende zadels voor gehad ,puur door groei en spierontwikkeling!

Dus overweeg heel goed wat de omvang van je budget is zolang het dier nog groeit!

Liseef

Berichten: 522
Geregistreerd: 21-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:02

Hier ook een paard met ongeveer dezelfde bouw als de jouwe: heel breed, ribben heel rond en erg weinig schoft.

De Massimo trail pastte haar goed, maar zit voor mij niet zo lekker. Die is voor mij echt te breed, alsof ik in de spagaat zit. Ze heeft nu al jaren een Kent en Masters, daar ben ik heel tevreden over. Blijft aanpasbaar, dus ook een paard wat nog in ontwikkeling is is deze handig voor. Niet erg duur (rond de €1.000,- dacht ik in nieuwprijs) en voor zowel mij als mijn paard een ideaal zadel :)

Molfre

Berichten: 2636
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Boommaat ca 38 en nog in de groei...zadelopties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:18

Maar het is niet alleen de schoft die fluctueert gedurende de groei, ook de vorm van de rug en de ribben fluctueren mee. Alleen een kopijer kunnen aanpassen is dus niet genoeg.

Is het geen optie om een boomlooszadel te gebruiken met een goede, stevige pad met inlages tot het moment dat je paard wat meer zijn uiteindelijke vorm heeft?

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:41

TS. Ga zoeken naar U-vormige bomen. Sella is hier een mooi voorbeeld van, maar er zou vast wel wat meer zijn.

Massimo, Wintec, Bates en Kent & Masters hebben A vormige bomen, daarbij is mijn ervaring dat de hoek van de takken iets lang en toch te klein zijn waardoor ze in hele brede platte paarden in het lijf steken. U-vormige bomen zijn de takken iets korten en is de hoek groter (omdat het boven aan dus wat platter is).

Waar ik ook naar zou kijken is de aanpasbaarheid van je zadel. Sella kan bijv. qua boommaat/kopijzer maat terplekke aangepast worden dmv een pers. Wintec en volgens mij ook Thorowgood en Kent&Masters hebben verschillende kopijzers die er in gemonteerd worden (wat ook vervelend kan zijn als je paard tussen 2 kopijzer maten invalt). Massimo moet geperst worden onder hitte en weggebracht worden, maar dan wordt de hele boom verkleind of vergroot (dus niet alleen de kopijzers).

Bij een plat paard is ook hoe meer oppervlak het paard raakt, hoe stabieler je zit. Torentjes of smalle kussens werken niet en gaat sneller schuiven.

Ik heb zelf voor mijn tafel model een Sella Rosa met Impara kussens (die zijn iets breder en vlakker op de rug)

ramasso
Berichten: 31
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 14:07

Met zo’n jong paard zou ik geen boomzadel meer nemen (en ik ben een boomzadel fan). Hou er rekening mee dat Knabstruppers en Friezen pas laat uitgegroeid zijn. Mijn Knabstrupper merrie is vanaf haar 4e jaar nog 10 cm gegroeid en qua lichaamsvorm nog enorm gewijzigd. Probeer een zadelpas sessie met Ella van boomlooszadel passervice. Zij heeft mij echt goed geholpen.

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 15:13

ramasso schreef:
Met zo’n jong paard zou ik geen boomzadel meer nemen (en ik ben een boomzadel fan). Hou er rekening mee dat Knabstruppers en Friezen pas laat uitgegroeid zijn. Mijn Knabstrupper merrie is vanaf haar 4e jaar nog 10 cm gegroeid en qua lichaamsvorm nog enorm gewijzigd. Probeer een zadelpas sessie met Ella van boomlooszadel passervice. Zij heeft mij echt goed geholpen.


Ja dat klopt, een bijna volle broer van mijn paard groeide tussen zijn 3e en zijn 6 e nog 13 cm! B-) ik kon het bijna niet geloven toen de eigenaresse me dat vertelde. Ik zie mijn paard ook nog echt enorm veranderen qua vorm, en dan doe ik op dit moment nog te weinig met hem om echt serieus spieren te kweken.

Ik wil nog even zeggen dat ik reuze blij ben met alle reacties! Ik heb misschien niet op iedereen persoonlijk gereageerd, maar ik waardeer jullie inbreng zeker!

Sinds mijn eerste paard overleed, vier jaar geleden, heb ik veel ontwikkelingen in paardenland niet meer zo nauwgezet gevolgd. Zo fijn om dan uit eerste hand ervaring en tips van anderen te lezen! :) Er is genoeg veranderd op zadelgebied sinds ik zelf voor t laatst naar een zadel op zoek moest.
Laatst bijgewerkt door BabbieB op 26-05-19 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 15:19

Bralindy schreef:
TS. Ga zoeken naar U-vormige bomen. Sella is hier een mooi voorbeeld van, maar er zou vast wel wat meer zijn.

Massimo, Wintec, Bates en Kent & Masters hebben A vormige bomen, daarbij is mijn ervaring dat de hoek van de takken iets lang en toch te klein zijn waardoor ze in hele brede platte paarden in het lijf steken. U-vormige bomen zijn de takken iets korten en is de hoek groter (omdat het boven aan dus wat platter is).

Waar ik ook naar zou kijken is de aanpasbaarheid van je zadel. Sella kan bijv. qua boommaat/kopijzer maat terplekke aangepast worden dmv een pers. Wintec en volgens mij ook Thorowgood en Kent&Masters hebben verschillende kopijzers die er in gemonteerd worden (wat ook vervelend kan zijn als je paard tussen 2 kopijzer maten invalt). Massimo moet geperst worden onder hitte en weggebracht worden, maar dan wordt de hele boom verkleind of vergroot (dus niet alleen de kopijzers).

Bij een plat paard is ook hoe meer oppervlak het paard raakt, hoe stabieler je zit. Torentjes of smalle kussens werken niet en gaat sneller schuiven.

Ik heb zelf voor mijn tafel model een Sella Rosa met Impara kussens (die zijn iets breder en vlakker op de rug)


Ja ik heb gezien dat je inderdaad meerdere merken hebt met die ronde, zeg maar omgekeerde u-vormige bomen. Die heeft hij echt nodig. Helaas waren de Kent & Masters- modellen niet geschikt voor mijn paard volgens de zadelmaker die is geweest (en ze verkoopt). Jammer, want ik vind het inderdaad fijne zadels voor een heel schappelijke prijs.

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Boommaat ca 38 en nog in de groei...zadelopties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 18:48

Je kunt Sella eens bellen wat ze tweedehands hebben liggen.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:48

MyChoice schreef:
Je kunt Sella eens bellen wat ze tweedehands hebben liggen.


Er zijn ook enkele op marktplaats te vinden, mits je denkt dat het wat is voor je dier.