Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:56

Ketly schreef:
Ketly schreef:
Heel onduidelijk, maar ik ben heeeel blij met de Waldhausen Sensation S-line! Hij liep er heel erg fijn op.

[ [url=m/Ob9SJC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoe vinden jullie deze zitten? Moet deze nog hoger/lager? :o


Ik heb het idee dat de neusriem net te laag zit, zou hem iets hoger plaatsen. Kan wel moeilijk zien hoe hij bij het jukbeen zit, daar is de foto te donker voor. Vergelijk zelf anders even met de foto van een andere Bokker eerder in dit topic: [HAR] Anatomische hoofdstellen deel 2 (hij verwijst naar de juiste pagina, zie de Fries van Boemel)

boemel

Berichten: 8489
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:36

Afbeelding

Hoofdstel past ook op mn andere Fries. Die heeft nogal een brede neus. Neusriem zit bij haar wel op het laatste gaatje.

Ik heb overigens later de neusriem toch een gaatje laten zakken.

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:34

Ah ja, net te dicht tegen het jukbeen aan inderdaad. Wel echt een super mooi hoofdstel, jammer dat ze hem niet in het bruin hebben.

Ik had de claridge house lund gekocht, maar heeft niet de beste pasvorm voor mijn paard. Haar neus is te smal. Het model was hem gewoon niet voor haar, kon hem niet passend maken. Trok ook de hele tijd scheef, nee was hem niet.

Afbeelding

Tijd geleden ook de ps of sweden nirak gekocht, maar ook deze paste haar niet optimaal. De verbinding van de neusriem naar de bakstukken sloot niet mooi aan.

Afbeelding

Iemand misschien een goede suggestie? Ik weet ook niet zo goed wat voor model haar wel zou passen. Zoek wel iets met een ronde afwerking en bruin.
Laatst bijgewerkt door Liiesjjj op 16-02-21 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Berichten: 14086
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:41

De presteq?
Of een van de BR anatomische modellen?

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:54

De presteq vind ik het model niet zo, zoveel ijzer :Y) De BR modellen heb ik naar gekeken, maar voor zover ik kan zien zijn alle anatomische modellen alleen in zwart verkrijgbaar. Of ik kijk er scheel overheen hoor. Vind de modellen zelf wel mooi.

boemel

Berichten: 8489
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:15

BR vind ik zelf qua pasvorm moeilijk.
Al een paar keer wat retour gestuurd.
Wel erg mooie hoofdstellen.

Uiteindelijk voor de Bolton gegaan.
Helaas rekte het leer en werd het hoofdstel net te groot. Ik heb m verkocht.

Ketly

Berichten: 5932
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:18


Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:30

Thanks voor het meedenken! Ik denk inderdaad dat het de Equibling Ferro gaat worden :)

pantarhei

Berichten: 9078
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 18:18

Liesjj ik heb voor mijn merrie met smal koppie de Equites beta van Schockemohle wel de full, de cob is pony maat, de presteq paste ook voor geen kant

Figo88

Berichten: 2647
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:33

Ik heb de Schockemöhle Rome en vind het echt een geweldig hoofdstel. Pasvorm is geweldig, boterzacht leer en ook de sperriem en frontriem zijn zacht onderlegd <3


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:40

Maar ik zie er weinig echt anatomisch aan?

Figo88

Berichten: 2647
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:45

pluisje88 schreef:
Maar ik zie er weinig echt anatomisch aan?


Hij is inderdaad niet zo anatomisch als andere hoofdstellen (enkel het kopstuk) en excuses als hij daardoor niet in dit topic thuishoort :o
Maar ik heb ook de Rambo Micklem en de Fairfield Lingus geprobeerd en daar reageerde mijn paard echt niet fijn op. Een hoofdstel dat meer anatomische onderdelen heeft, hoeft dus niet persé beter te zijn.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Figo88 op 18-02-21 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:51

Ik vind hem niet heel mooi zitten bij het jukbeen en de sperriem lijkt wat krap

Figo88

Berichten: 2647
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:56

MarjanB schreef:
Ik vind hem niet heel mooi zitten bij het jukbeen en de sperriem lijkt wat krap


Je kunt meerdere vingers op elkaar tussen de sperriem doen dus hij zit absoluut niet te strak. Ik doe een sperriem nooit strak aangezien de functie van een sperriem enkel is om het bit stabieler te houden en niet om de mond te snoeren.
En mijn paard laat duidelijk merken wanneer hij iets wel of niet prettig vindt en met dit hoofdstel loopt hij heel fijn.

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:15

Figo88 schreef:
MarjanB schreef:
Ik vind hem niet heel mooi zitten bij het jukbeen en de sperriem lijkt wat krap


Je kunt meerdere vingers op elkaar tussen de sperriem doen dus hij zit absoluut niet te strak. Ik doe een sperriem nooit strak aangezien de functie van een sperriem enkel is om het bit stabieler te houden en niet om de mond te snoeren.
En mijn paard laat duidelijk merken wanneer hij iets wel of niet prettig vindt en met dit hoofdstel loopt hij heel fijn.


Goedemorgen bedoelde frontriem :)

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:18

Het jukbeen viel mij ook op inderdaad. Mij lijkt de sperriem niet te strak, maar de frontriem.

Ik heb het toch maar over een andere boeg gegooid.. Nog geen idee hoe ik mijn paard wil gaan beleren (bit of bitloos) dus ben nu gegaan voor een kaptoom en hoofdstel in één. Dan zie ik tegen die tijd wel weer verder :j

https://www.artofriding.nl/nl/kaptoom-anatomic.html

Figo88

Berichten: 2647
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:23

De frontriem is juist helaas wat aan de grote kant, haha. Hij blijft gelukkig wel mooi zitten en schuift niet ofzo. Dit is een maat full en qua frontriem is een cob mooier, maar die zat te krap bij het kopstuk.
En ik begrijp dat dit topic in principe bedoelt is voor de echt volledige anatomische hoofdstellen en niet voor alle hoofdstellen die wel een anatomisch kopstuk hebben. Maar ik vind dit wel echt een heel fijn hoofdstel en omdat ik zelf heb ervaren dat volledig anatomisch dus niet persé beter hoeft te zijn dacht ik, ik gooi hem er toch in :o

Edit: Hier zie je een beetje dat de frontriem eigenlijk wat te groot is (hij drukt dus ook absoluut nergens).


Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Figo88 op 18-02-21 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Fudge

Berichten: 1024
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:25

Ik zou eens kijken of je de neusriem 1 gaatje kan laten zakken, dan lijkt het al beter te zitten denk ik. Hier zat ik ook te kijken of de frontriem wat krap is, in elk geval lijkt het kopstuk en de bakstukken wat krap om de oren/jukbeen.

Figo88

Berichten: 2647
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:38

Floran schreef:
Ik zou eens kijken of je de neusriem 1 gaatje kan laten zakken, dan lijkt het al beter te zitten denk ik. Hier zat ik ook te kijken of de frontriem wat krap is, in elk geval lijkt het kopstuk en de bakstukken wat krap om de oren/jukbeen.


Dankjewel voor het meedenken. Ik heb samen met mijn instructrice toen ik dit hoofdstel had gekocht een paar hoogtes van de neusriem en het bit geprobeerd en zoals het hoofdstel nu is loopt mijn paard het fijnste. Met een gaatje lager was hij bijvoorbeeld erg onrustig met zijn hoofd, dus dat werkt niet voor ons.
En die krapte ligt dan echt aan de foto, want het drukt echt nergens, daar ben ik (en mijn instructrice ook) ook juist erg kritisch op. Dus jammer dat de foto's een vertekend beeld geven, maar in het echt is het gelukkig echt een goed passend hoofdstel dat nergens drukt of krap zit :)

Vanwege mijn goede ervaringen wilde ik het hoofdstel met jullie delen. Misschien kan iemand er iets mee, misschien niet. Ik wens iedereen iig veel succes met de zoektocht naar een fijn hoofdstel :)

R_emkee

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Tussen apeldoorn en Arnhem in

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:06

Ik ben heel blij met dit Hoofdstel van HH release heel zacht ook! Ze heeft hier cob maar eigenlijk heb ik kopstuk full nodig verder zit die goed heb ik het idee Afbeelding

sashaj45

Berichten: 35
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: WIJCHEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:22

Ik heb de Waldhausen S Line Sensation nu een aantal maanden in gebruik. Ik ben niet helemaal tevreden over het hoofdstel. Ik krijg het niet goed op maat en de jukbeenderen van mijn paard liggen niet mooi vrij. Ook is het hoofdstel erg lastig te verstellen. De neusriem is erg stug en vormt niet. Ook lijkt mijn paard er niet fijn op te lopen. Mocht iemand interesse hebben, hij is te koop. Ik heb nu het L’equi Kingston hoofdstel van Equibling besteld. Die ziet er erg fijn uit en is helemaal op maat te bestellen

wonanda
Berichten: 357
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:16

Ook hier zie ik door de bomen het bos niet meer, dus hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik zoek een fijn anatomisch hoofdstel voor mijn tinkerdame. Zwart, zilver beslag, fijn bij de oren en vrij bij de neus. Prijs zeg ongeveer tot 100 euro. Wie helpt? :))

boemel

Berichten: 8489
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:52

sashaj45 schreef:
Ik heb de Waldhausen S Line Sensation nu een aantal maanden in gebruik. Ik ben niet helemaal tevreden over het hoofdstel. Ik krijg het niet goed op maat en de jukbeenderen van mijn paard liggen niet mooi vrij. Ook is het hoofdstel erg lastig te verstellen. De neusriem is erg stug en vormt niet. Ook lijkt mijn paard er niet fijn op te lopen. Mocht iemand interesse hebben, hij is te koop. Ik heb nu het L’equi Kingston hoofdstel van Equibling besteld. Die ziet er erg fijn uit en is helemaal op maat te bestellen


Dat verstellen is inderdaad lastig.
Dat laat ik altijd door mn vriend doen :D

Jammer dat de pasvorm niet goed is. Is voor mijn paarden juist 1 van de weinige hoofdstellen die past.

pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:56

Okeeee ik heb jullie advies nodig!! Mijn sidepull is verkocht :D dus ik mag een anatomische.

Ik ben er alleen nog niet uit welke!

Ik twijfel tussen de Hooks fairfield
https://www.hookseurope.com/horse/horse ... -fairfield

Of de usg trust
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/bit ... trust.html

Eerst dacht ik nog om dat scrawbrig stysteem te kopen en die te proberen. Maar ik vind de hoofdstellen zelf niet anatomisch genoeg, en je mag er niet mee starten dus het moet toch een sidepull worden.

Help! Welke zou het meest geschikt zijn denken jullie?

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:33

boemel schreef:
sashaj45 schreef:
Ik heb de Waldhausen S Line Sensation nu een aantal maanden in gebruik. Ik ben niet helemaal tevreden over het hoofdstel. Ik krijg het niet goed op maat en de jukbeenderen van mijn paard liggen niet mooi vrij. Ook is het hoofdstel erg lastig te verstellen. De neusriem is erg stug en vormt niet. Ook lijkt mijn paard er niet fijn op te lopen. Mocht iemand interesse hebben, hij is te koop. Ik heb nu het L’equi Kingston hoofdstel van Equibling besteld. Die ziet er erg fijn uit en is helemaal op maat te bestellen


Dat verstellen is inderdaad lastig.
Dat laat ik altijd door mn vriend doen :D

Jammer dat de pasvorm niet goed is. Is voor mijn paarden juist 1 van de weinige hoofdstellen die past.



Ik vind de pasvorm ook niet fijn maar zie hier wel fotos waar hij erg mooi zit. Bij mijn paard zit de gesp van de sperriem precies in de mond en het stukje kopstuk boven de frontriem drukt in zn oren. Mijn Equitus beta past wel fantastisch gelukkig.