Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:59


BonteLisa

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:15

pluisje88 schreef:
BonteLisa schreef:


Maar bitstykje kan er toch af? Dan is die toch ook bitloos te gebruiken?


Dat moet je volgens mij echt niet willen -O-


Hoezo? Ik vind het kopstuk er wel fijner als mijn Rambo :o en een ‘mooi’ bitloos anatomisch hoofdstel is echt nog een gedoe.

germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:50

Het is geen bitloos hoofdstel helaas, niet sterk genoeg. En ik geef je gelijk BonteLIsa, bitloze hoofdstellen die ook nog eens mooi zijn, zijn ver te zoeken soms.

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:14

BonteLisa schreef:
pluisje88 schreef:

Dat moet je volgens mij echt niet willen -O-


Hoezo? Ik vind het kopstuk er wel fijner als mijn Rambo :o en een ‘mooi’ bitloos anatomisch hoofdstel is echt nog een gedoe.


Heel simpel, omdat ze daar niet sterk genoeg voor zijn en het dus niet veilig is.
Inderdaad mooi bitloos bestaat al amper en anatomisch al helemaal niet. Ik vind persoonlijk bitloos veel te weinig keuze. De alize vind ik wel mooi maar die is meteen niet te betalen.

BonteLisa

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 08:12

germie schreef:
Het is geen bitloos hoofdstel helaas, niet sterk genoeg. En ik geef je gelijk BonteLIsa, bitloze hoofdstellen die ook nog eens mooi zijn, zijn ver te zoeken soms.


Ik zie een gat in de markt :') mijn paard wil ook alleen op standje halster worden gereden want anders vind ze het te scherp. En voor nu vind ik de Rambo prima, alleen zou zeker wel iets beters en mooiers willen voor haar. Als jullie iets weten hoor ik t graag *\%/*

Daphneeeej

Berichten: 3000
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 08:24

BonteLisa schreef:
germie schreef:
Het is geen bitloos hoofdstel helaas, niet sterk genoeg. En ik geef je gelijk BonteLIsa, bitloze hoofdstellen die ook nog eens mooi zijn, zijn ver te zoeken soms.


Ik zie een gat in de markt :') mijn paard wil ook alleen op standje halster worden gereden want anders vind ze het te scherp. En voor nu vind ik de Rambo prima, alleen zou zeker wel iets beters en mooiers willen voor haar. Als jullie iets weten hoor ik t graag *\%/*


Hier raad ik altijd de FRA lami aan. Is een kingekruist hoofdstel die nog soort van ‘anatomisch’ is. Deze heeft een bladveer waaardoor die elke keer weer terug in vorm gaat waneer de druk er af gaat. Deze staat dus altijd soort van open zonder druk als de teugels ontspannen.

MarjanB

Berichten: 16485
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 08:25


pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:18


Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:42


siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:46

Van Lightrider/scawbrig systeem zijn er wel "mooie" hoofstellen, of tenminste vind ik.
Ik heb een waldhausen diamond scawbrig (te koop ook mocht iemand interesse hebben) maar of je die super anatomisch kan noemen? Tja, als hij goed aansluit staat voor mij gelijk aan anatomisch.

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:01

Ik denk niet dat dat onder anatomisch valt, maar ik ken het systeem niet. Is het hetzelfde idee als het Monty rovers halster maar dan aan de onderkant bij de kin? Hoe is de inwerking/hoe reageert het paard daarop? Welke maat is het en wat wil je ervoor hebben?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:21

@Pluisje88: ja scawbrig komt daar inderdaad mee overeen, eenzelfde stukje als je bij MR halster bovenop hebt zit nu onderop.
Ik heb zelf geen ervaring met kingekruist waar dit het meest op lijkt maar wel met sidepull, ik vind wat ik geprobeerd heb het duidelijk 'beter' inwerkt dan met een sidepull.
"nadeel" van kingekruist vind ik dat je hem voor mijn gevoel wel erg strak kan trekken.


Of het onder anatomisch valt vind ik altijd een lastige, wat is je definitie daarvan, of bedoel je de inwerking van het systeem.
Als ik een hoofdstel zo af kan stellen dat het niet op alle gevoelige punten komt(jukbeenderen vrij, juiste hoogte neusriem, netjes achter oor) vind ik anatomisch.
Ik zie veel anatomische hoofdstellen die vaak al niet aan deze "eisen" kunnen voldoen(ook erg afhankelijk van de hoofd van je paard ofc. op sommige valt een micklem mooi, en bij anderen is het écht niet passend te krijgen)


Spoiler:
Het is een maat Full, ruim verstelbaar en vraag 65 euro

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:25

siskeh schreef:
Spoiler:
Het is een maat Full, ruim verstelbaar en vraag 65 euro



Helaas behoorlijk boven mijn budget naar bedankt voor de suggestie want dit lijkt me nog wel een keer wat om te proberen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:40

Zeker het proberen waard, als je een sidepull hebt kan je die soms ook wel "creatief" even ombouwen om het systeem na te bootsen

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:41

Ik verkoop mijn Profi Rider Revolution omdat de neusriem bij mijn paard helaas echt wat te krap zit, hij heeft een flinke neus :+ Is mij verder goed bevallen en liep er prima op maar ben toch weer terug naar mijn vorige hoofdstel. Hij kostte geloof ik 50 euro nieuw en hoef er niet de hoofdprijs voor, misschien iets voor iemand hier die eens anatomisch wil proberen? Zitten teugels bij.

Afbeelding

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:49

siskeh schreef:
Zeker het proberen waard, als je een sidepull hebt kan je die soms ook wel "creatief" even ombouwen om het systeem na te bootsen


Ik heb een sidepull en daar loopt ze heel fijn op. Maar ze krijgt er witte haren van op haar neus door schuiven. Ik rijd ook wel met het Monty Robberts halster en daar loopt ze ook heel fijn op.
Ik dacht misschien schuift dit minder?

Mrijn

Berichten: 3480
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:55

BonteLisa schreef:
germie schreef:
Het is geen bitloos hoofdstel helaas, niet sterk genoeg. En ik geef je gelijk BonteLIsa, bitloze hoofdstellen die ook nog eens mooi zijn, zijn ver te zoeken soms.


Ik zie een gat in de markt :') mijn paard wil ook alleen op standje halster worden gereden want anders vind ze het te scherp. En voor nu vind ik de Rambo prima, alleen zou zeker wel iets beters en mooiers willen voor haar. Als jullie iets weten hoor ik t graag *\%/*


Is de QHP Sunna dan niets?

BonteLisa

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:53

pluisje88 schreef:
MarjanB schreef:



Die is ook mooi.hooks heeft ook een soortgelijk model. Net iets minder mooi maar kost de helft. https://www.hookseurope.com/horse/horse ... -fairfield

En er is er nog 1de usg trust, die zit er tussenin qua bedrag.

https://www.artofriding.nl/nl/side-pull-trust-pony.html


Oh goeie tips! Die van equibling vind ik ook heeel mooi! Hooks meh.

Kingekruist vind mijn ponnie nog steeds helemaal niks. Moet echt Max side pull zijn qua inwerking anders komt de merrie in haar omhoog }>

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:11

BonteLisa schreef:
Oh goeie tips! Die van equibling vind ik ook heeel mooi! Hooks meh.


Gezien het prijsverschil kan ik wel wat concessies doen Haha :D

Narcissa
Berichten: 3049
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:00

Ketly, welke maat is het?

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:37

Full!

Balou_k

Berichten: 14069
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:27

Afbeelding
Afbeelding

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:14

Ik heb de Waldhausen Sensation S line gekocht, hopelijk komt deze snel binnen. Zijn er hier ervaringen met dit hoofdstel?

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:17

Ik heb hem! Nog niet veel gebruikt alleen en weet nog niet of ie op mijn nieuwe paard past :+

boemel

Berichten: 8442
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:37

Ketly schreef:
Ik heb de Waldhausen Sensation S line gekocht, hopelijk komt deze snel binnen. Zijn er hier ervaringen met dit hoofdstel?


Ja, heb m.
Het enige hoofdstel tot nu toe dat mijn Friese merries goed past en daarnaast ook echt mooi is.