Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:06

jesss_amigo schreef:
Ik heb het idee dat de neusriem nu juist net op het neusbot valt.


Stomme vraag maar hoe zou jij het veranderen? Heb net zitten klungelen maar krijg het niet veel anders voor mijn gevoel. Als ik de neusriem lager of hoger doe lijkt het ook niet helemaal goed te zitten..

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 18:00

Crista schreef:
Hier helaas ook weer een ilussie armer....

Had m'n zinnen gezet op de presteq faysport, maar helaas, te lange bakstukken en de frontriem zit te hoog en doordat die vast zit met klipjes, is die ook niet naar beneden te schuiven...

We zoeken dus weer rustig verder naar het ideale hoofdstel voor ons....

Anatomische neusriem en kopstuk. Korte bakstukken (kort hoofd en rijd ook nog eens met een Pessoa bitje) en grote neusriem (een echt koudbloeden hoofd), liefst in de kleur Cognac....



Oh wat jammer! Hoe was de kleur van de presteq? Op de ene foto lijkt 'ie weer lichter dan op de andere.

Ik ben nog steeds tevreden met deze voor mijn paard met ook typisch koudbloed hoofd, kort en breed. Een merkloze multi via mp. Maat full, de neusriem/bakstuk zit op het derde gaatje nu (1 lager gedaan na deze foto) boven dus er zit nog ruimte, ruim te verstellen vind ik.

Afbeelding

jesss_amigo

Berichten: 1808
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 18:56

Niekj_Jente schreef:
jesss_amigo schreef:
Ik heb het idee dat de neusriem nu juist net op het neusbot valt.


Stomme vraag maar hoe zou jij het veranderen? Heb net zitten klungelen maar krijg het niet veel anders voor mijn gevoel. Als ik de neusriem lager of hoger doe lijkt het ook niet helemaal goed te zitten..


Hmmm ja op zicht van de foto zou ik zeggen neusriem 1 gaatje lager, maar het is altijd lastig oordelen van een foto natuurlijk. En tsja als je paard er zo wel goed op loopt is het dan de vraag of hij er 'last' van heeft dat hij tegen het bot aan zit?

Ik had dat de bakstukken net te los of net te strak zaten. Dus ik heb er maar een extra gaatje tussen geprikt :+

Crista

Berichten: 3024
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 21:53

Phrono schreef:
Crista schreef:
Hier helaas ook weer een ilussie armer....

Had m'n zinnen gezet op de presteq faysport, maar helaas, te lange bakstukken en de frontriem zit te hoog en doordat die vast zit met klipjes, is die ook niet naar beneden te schuiven...

We zoeken dus weer rustig verder naar het ideale hoofdstel voor ons....

Anatomische neusriem en kopstuk. Korte bakstukken (kort hoofd en rijd ook nog eens met een Pessoa bitje) en grote neusriem (een echt koudbloeden hoofd), liefst in de kleur Cognac....



Oh wat jammer! Hoe was de kleur van de presteq? Op de ene foto lijkt 'ie weer lichter dan op de andere.

Ik ben nog steeds tevreden met deze voor mijn paard met ook typisch koudbloed hoofd, kort en breed. Een merkloze multi via mp. Maat full, de neusriem/bakstuk zit op het derde gaatje nu (1 lager gedaan na deze foto) boven dus er zit nog ruimte, ruim te verstellen vind ik.

[ [url=m/ZzMpxZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik moet echt de bakstukken apart kunnen verstellen omdat ik met een Pessoa bit rijdt. Dus heb een extra ring op m'n bit zitten, alle bakstukken zijn dus standaard te lang helaas....

Qua kleur vond ik de presteq vrij donker. Ik had hem eigenlijk lichter verwacht en gehoopt maar was bereid daar een compromis in te sluiten hahaha

Maar helaas.. Hij paste dus voor geen meter...

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 22:17

Ik heb er een baucher in hangen bij één van de paarden, dus ook stuk hoger dan gewoon bit. Maar micklem met korte bit riempjes gaat wel goed. :j

Ze heeft ook een breed en kort hoofd. Micklem multi is eigenlijk de enige die haar echt fijn zit. En een gewone lage neusriem loopt ze ook wel fijn op. :j

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 23:30

Phrono schreef:
Crista schreef:
Hier helaas ook weer een ilussie armer....

Had m'n zinnen gezet op de presteq faysport, maar helaas, te lange bakstukken en de frontriem zit te hoog en doordat die vast zit met klipjes, is die ook niet naar beneden te schuiven...

We zoeken dus weer rustig verder naar het ideale hoofdstel voor ons....

Anatomische neusriem en kopstuk. Korte bakstukken (kort hoofd en rijd ook nog eens met een Pessoa bitje) en grote neusriem (een echt koudbloeden hoofd), liefst in de kleur Cognac....



Oh wat jammer! Hoe was de kleur van de presteq? Op de ene foto lijkt 'ie weer lichter dan op de andere.

Ik ben nog steeds tevreden met deze voor mijn paard met ook typisch koudbloed hoofd, kort en breed. Een merkloze multi via mp. Maat full, de neusriem/bakstuk zit op het derde gaatje nu (1 lager gedaan na deze foto) boven dus er zit nog ruimte, ruim te verstellen vind ik.

[ [url=m/ZzMpxZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik had deze gekocht voor mijn merrie maar die paste haar dus totaal niet. Best grappig hoe groot dat verschil kan zijn.

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:45

Ik heb ondertussen een aardige 'voorraad' verschillende hoofdstellen en was benieuwd of er animo is voor een pas/test service hiermee. Bijv. in 2 prijs categorieën en met meerdere modellen.
Zouden jullie deze korte enquête voor mij in willen vullen? Een pb'tje sturen mag natuurlijk ook voor vragen/opmerkingen. Alvast bedankt!

https://www.survio.com/survey/d/J0E0T8D9H8Q7D0J1T

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:04

Bedankt allemaal tot nu toe! Komt al aardig respons op en ook heldere antwoorden.
Ben benieuwd naar nog meer, dus laat hem voorlopig nog even open staan.

Ik ben het wel al wat verder aan het uitwerken qua opties dus to be continued :D

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:48

Weer blij met de sedna!
Ons boshoofdstel. :+


Afbeelding

ViveChopin07

Berichten: 80
Geregistreerd: 18-03-17

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 20:30

is er toevallig iemand die ervaring heeft met het PS of sweden Paladin hoofdstel?

Lindor92
Berichten: 7002
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:07

Ik heb de schockemohle Beta. Maar nu zijn er helaas 2 stenen uit de frontriem. Weet iemand of ik bij schockemohle losse steentjes kan bestellen? Of ergens anders net zulke stenen kan bestellen?

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13185
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:15

ViveChopin07 schreef:
is er toevallig iemand die ervaring heeft met het PS of sweden Paladin hoofdstel?

Ik heb dit hoofdstel en ben er blij mee :j

ViveChopin07

Berichten: 80
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:51

aniek1985 schreef:
ViveChopin07 schreef:
is er toevallig iemand die ervaring heeft met het PS of sweden Paladin hoofdstel?

Ik heb dit hoofdstel en ben er blij mee :j


Hoe valt het hoofdstel kwa maat? Ik heb vaak moeite een goed passend hoofdstel te vinden voor mijn paard :+ Ik hoop dat hij groot genoeg zou zijn

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13185
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:42

Ik heb een maat full voor een Fries. Daarbij past Full prima. Of het groot valt durf ik zo niet te zeggen.

pantarhei

Berichten: 9066
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:26

Lindor92 schreef:
Ik heb de schockemohle Beta. Maar nu zijn er helaas 2 stenen uit de frontriem. Weet iemand of ik bij schockemohle losse steentjes kan bestellen? Of ergens anders net zulke stenen kan bestellen?


Is bij mijne ook gebeurd, was vrij nieuw. Is door leverancier EJ netjes opgelost

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:01

Met dank aan Drico: Fairfield Lingus in maat cob <3

Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:03

PeerAppel schreef:
Met dank aan Drico: Fairfield Lingus in maat cob <3

[ [url=m/M8TPoQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die staat gaaf!

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:12

Ik vind dat zo’n vet hoofdstel!!
Mocht iemand nog eens van een maar full af willen ;)

wendy1987

Berichten: 6936
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:22

Die is wel stoer zeg!

boemel

Berichten: 8441
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:37

Mooi! Heb je ook een foto van de zijkant?

Maartje_M

Berichten: 9392
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:50

Met deze mag je niet starten toch?
Mag ik eens vragen wt voor mensen die dit hoofdstel hebben de overweging is geweest deze te kiezen?

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:09

Met deze mag je volgens mij inderdaad niet starten omdat het geen 'neusriem' heeft.

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:23

Ik rijd zelf geen wedstrijden. Als ik dressuurwedstrijden zou rijden, zou het onderling of BB zijn en verwacht niet dat dat snel gebeurd. Ben wel eigenwijs genoeg om dan gewoon de wedstrijd te rijden. KNHS zou pro paardenwelzijn zijn, maar heeft toch nog van die rare regels rondom hoofdstellen en bitten... :Y)
Ik zou eerder endurance starten en daar mag alles qua hoofdstel.
De Lingus heeft maar 1 riempje. Mijn paard schudt zijn hoofd als hij gefrustreerd is. Bij het vastdoen van de riempjes van zijn vorige hoofdstel (Harry's Horse Anatomic) kreeg ik met moeite zijn neusriem en sperriem vast. Hij gaf zeer duidelijk aan dat dit hem irriteerde. Gister bij het voor het eerst omdoen van het hoofdstel was er rust. Geen idee hoe dit verloopt als hij het hoofdstel langer heeft, maar ik vond het het proberen waard voor deze prijs. Had ook gekeken naar de Horsegear Styx, maar die is nu uit het assortiment?

Hier een foto wat meer van de zijkant.
Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9392
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:47

Is het toevoegen hier van de neusriem meer een optisch iets of heeft het wel degelijk een functie ten opzichte van zonder neusriem?

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:18

De bakstukken zitten vast aan de neusriem. Hierdoor zou de druk die je op het bit zet, worden verdeeld over neus en bit. Maar dit kan ik mis hebben!
Het is in ieder geval niet om de mond dicht te snoeren, zoals bij een "normaal" Engels hoofdstel.