Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21823
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:22

Is je bit niet te dik? Dat trust bit is voor veel paarden eigenlijk veel te dik. Heb ook hier op bokt al meermaals gelezen paarden er een blauwe tong van kregen. Sommige zelfs terwijl ze er prima op liepen.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:25

Dikte van het trust bit is het niet heb het trust bit ook via een bitfitter dus ik mag aannemen dat dit prima is. Echter is alleen de buitenste delen dik in het midden is die 15mm. De tong heb ik bekeken met het rijden daar is ook niets mis mee + dat dit bit met tongboog is dus dat kan ook niet knellen op de tong

Spenk
Berichten: 21823
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:28

Nee maar kan wel tegen het gehemelte komen.. Ik heb het bit zelf ook gehad dus weet waar ik heb over heb :) haflingers hebben weinig ruimte in de mond.

Wat je nog zou kunnen testen in de neusriem er af halen. Als het daaraan ligt zou het over moeten zijn. Anders is het denk ik toch echt een rijtechnisch probleem.

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:29

Yvank_ schreef:
Nee maar kan wel tegen het gehemelte komen.. Ik heb het bit zelf ook gehad dus weet waar ik heb over heb :) haflingers hebben weinig ruimte in de mond.

Wat je nog zou kunnen testen in de neusriem er af halen. Als het daaraan ligt zou het over moeten zijn. Anders is het denk ik toch echt een rijtechnisch probleem.


Ja of het bit...

En als ie je bit omhoog duwt heb je je neusriem of te strak of te hoog zitten.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:32

De gehemelte blijft ook mooi vrij bij het bit.
Met de trust zonder tongboog gooit ze haar tong over het bit met het release hoofdstel.
Naar mijn idee zit de neusriem op de juiste hoogte en zeker niet te strak.
Met een traditionele aansnoerneusriem (niet strak aangesnoerd) doet ze dit niet alleen wilt ze dan achter haar kaken vast pakken

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:39

Wat ik me nu trouwens net bedenk.
Kan het niet aan het kopstuk liggen? Dat deze niet goed past bij mijn pony? En het daardoor teveel druk geeft achter haar oren? Met kingekruist bitloos kan ik haar prima rijden maar met kaakgekruist word ze gek omdat dat dus ook druk achter de oren geeft.

Hier ze je hoe het kopstuk zit
Afbeelding

Afbeelding

Spenk
Berichten: 21823
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:41

Dan is het toch een rijtechnisch probleem lijkt me? Je paard geeft duidelijk aan door tong over het bit of vastzetten dat er iets niet lekker zit. Dus als het bit het niet is zal het rijtechnisch zijn.

Kopstuk lijkt mooi te zitten oren liggen vrij.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:45

Yvank_ schreef:
Dan is het toch een rijtechnisch probleem lijkt me? Je paard geeft duidelijk aan door tong over het bit of vastzetten dat er iets niet lekker zit. Dus als het bit het niet is zal het rijtechnisch zijn.

Kopstuk lijkt mooi te zitten oren liggen vrij.


Met een ander bit zoals enkel of dubbel gebroken bijt mevrouw haar tong tot bloedens toe kapot al het medische is al uit gesloten.
Alleen met de release doet ze nu dus heel erg moeilijk met haar mond/tong

Narcissa
Berichten: 3051
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:42

Als ze op haar vorige hoofdstel beter liep, zou ik dat gewoon blijven gebruiken. Sommige paarden hebben een heel uitgesproken mening.
Mijn KWPN vroeger werd bvb knetter van een breed anatomisch hoofdstel. Ik had eentje van Equibling, paste perfect maar dame weigerde te stappen. Simpel oud hoofdstel van ons ander paard omgedaan en probleem opgelost. Mijn IJslander nu verdraagt het niet als het bit vastzit aan de neusriem zoals bij de Micklem. Gaat hoofdschudden en dreigen te steigeren. Zij heeft een simpel hoofdstel met teruggesneden kopstuk en loopt daar prima op.

Heel gek, maar elk paard dat ik gehad heb, prefereerde een gewoon hoofdstel...

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:50

Ja vandaar mocht iemand interesse hebben in het hoofdstel hoor ik het graag niet voor elk paard past een anatomisch hoofdstel

Saaams

Berichten: 13287
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:25

Sterrenpony schreef:
Ja vandaar mocht iemand interesse hebben in het hoofdstel hoor ik het graag niet voor elk paard past een anatomisch hoofdstel


Hoe is de leer kwaliteit?
Ik zoek nog een simpel hoofdstel voor de bosritten. Pony loopt nu op bridle2fit lage neusriem. Maar ik ben echt te beroerd om elke keer die bitten om te wisselen. :+

Ik neig weer naar de sedna, aangezien die ook niet hoog ingesteld is. Micklem heb ik als longeer hoofdstel.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:39

Saaams schreef:
Sterrenpony schreef:
Ja vandaar mocht iemand interesse hebben in het hoofdstel hoor ik het graag niet voor elk paard past een anatomisch hoofdstel


Hoe is de leer kwaliteit?
Ik zoek nog een simpel hoofdstel voor de bosritten. Pony loopt nu op bridle2fit lage neusriem. Maar ik ben echt te beroerd om elke keer die bitten om te wisselen. :+

Ik neig weer naar de sedna, aangezien die ook niet hoog ingesteld is. Micklem heb ik als longeer hoofdstel.


Heb je pb gestuurd.

pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:01

Ik heb echt geen goede ervaringen met trust bitten. Ze zijn bijna altijd veel te dik. En ze zijn erg stroef. Mijn paard gaat ervan over de rooie en zij is niet de enige in mijn omgeving

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:07

Mijn pony loopt al een jaar of 3 op de trust en ik wil niet anders meer voor haar.

mavantos

Berichten: 3622
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 07:38

Sterrenpony schreef:
Wat ik me nu trouwens net bedenk.
Kan het niet aan het kopstuk liggen? Dat deze niet goed past bij mijn pony? En het daardoor teveel druk geeft achter haar oren? Met kingekruist bitloos kan ik haar prima rijden maar met kaakgekruist word ze gek omdat dat dus ook druk achter de oren geeft.

Hier ze je hoe het kopstuk zit
[ [url=m/MiZgXU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pLKleY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Frontriem lijkt te klein en die trekt dan het kopstuk tegen de oren.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 07:47

mavantos schreef:
Sterrenpony schreef:
Wat ik me nu trouwens net bedenk.
Kan het niet aan het kopstuk liggen? Dat deze niet goed past bij mijn pony? En het daardoor teveel druk geeft achter haar oren? Met kingekruist bitloos kan ik haar prima rijden maar met kaakgekruist word ze gek omdat dat dus ook druk achter de oren geeft.

Hier ze je hoe het kopstuk zit
[ [url=m/MiZgXU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pLKleY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Frontriem lijkt te klein en die trekt dan het kopstuk tegen de oren.


Klopt had er al een andere frontriem op gezet

JornaR

Berichten: 22
Geregistreerd: 21-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:50

Hoe vinden jullie het hoofdstel nu zitten? Ik heb de neusriem een gaatje hoger gedaan

Afbeelding

DiscoDipp

Berichten: 2879
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 21:32

JornaR schreef:
Hoe vinden jullie het hoofdstel nu zitten? Ik heb de neusriem een gaatje hoger gedaan

[ [url=m/8dLoHY.jpg]Afbeelding[/url] ]



Eerlijk gezegd vind ik hem nog steeds beroerd.. frontriem lijkt te klein, en de neusriem past ook niet helemaal lekker..

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:09

JornaR schreef:
Hoe vinden jullie het hoofdstel nu zitten? Ik heb de neusriem een gaatje hoger gedaan

[ [url=m/8dLoHY.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik ga mee met mijn voorganger: het ziet er nog niet uit alsof het goed past. De verhoudingen van het hoofdstel passen niet echt bij de verhoudingen van het hoofd van het paard. Ik zou hier een iets hogere neusriem op willen zien persoonlijk, en dan dus niet deze nog hoger, maar een model waarbij de neusriem hoger hoort te zitten.

Jorna123
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-08-18

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:13

Dankjulliewel in ieder geval! Ik vind de horsegear aquila of qhp sedna een erg mooi hoofdstel, maar hoe je het omschrijft zal dit dan ook niet passen ben ik bang..

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:28

Jorna123 schreef:
Dankjulliewel in ieder geval! Ik vind de horsegear aquila of qhp sedna een erg mooi hoofdstel, maar hoe je het omschrijft zal dit dan ook niet passen ben ik bang..


Ik zou voor een Schockemohle Equitus beta gaan. Dat past goed bij wat “grovere” hoofden. Dit is mijn Shire met het hoofdstel.

Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:36


boemel

Berichten: 8489
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:38

Daphara schreef:
Jorna123 schreef:
Dankjulliewel in ieder geval! Ik vind de horsegear aquila of qhp sedna een erg mooi hoofdstel, maar hoe je het omschrijft zal dit dan ook niet passen ben ik bang..


Ik zou voor een Schockemohle Equitus beta gaan. Dat past goed bij wat “grovere” hoofden. Dit is mijn Shire met het hoofdstel.

[ [url=m/SKGC1c.jpg]Afbeelding[/url] ]


Staat erg mooi! Ik heb m ook gekocht, stond mijn paard voor geen meter. Dus weer retour gedaan. Jouw paard kan m hebben :o

DiscoDipp

Berichten: 2879
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 23:01


JornaR

Berichten: 22
Geregistreerd: 21-09-18

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 23:05

Bedankt allemaal voor het meedenken! Het is mijn eerste hoofdstel, waardoor ik nog geen vergelijking materiaal heb. Het liefst heb ik een hoofdstel met een ‘sperriem’ erbij. Zou de chester fairfield of horsegear quasar een optie zijn?