Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 07:02

Gizeppie schreef:
@germie
Die van kifra of de orginele? Ik heb de schoenmaker er wel wat dingen aan laten veranderen.

Dekifra. De originel3 heeft of slecht leer of de gespen gaan roesten.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:35

Aangezien mijn pony de combinatie van bit indoen en het hoofdstel achter haar oren trekken, heel vervelend blijft vinden, ben ik op zoek naar een ander hoofdstel.

Weet iemand een anatomisch hoofdstel met een bit dat door middel van “clips” vast zit? Zodat die makkelijk er af gehaald kan worden? Ik vind wel hoofdstellen, maar helaas niet anatomisch.
Ben benieuwd!

Spoiler:
Voor wie interesse heeft in de Chester cob, die ga ik dus weg doen -O-

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:38

Simbaa schreef:
Aangezien mijn pony de combinatie van bit indoen en het hoofdstel achter haar oren trekken, heel vervelend blijft vinden, ben ik op zoek naar een ander hoofdstel.

Weet iemand een anatomisch hoofdstel met een bit dat door middel van “clips” vast zit? Zodat die makkelijk er af gehaald kan worden? Ik vind wel hoofdstellen, maar helaas niet anatomisch.
Ben benieuwd!

Spoiler:
Voor wie interesse heeft in de Chester cob, die ga ik dus weg doen -O-



Kan je niet korte (maat shet oid) bakstukken kopen en er zelf clipjes aan maken? Die kan je zo los kopen

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:40

Ipv kortere maat bakstukken is het wsl makkelijker om ze in te korten door zadelmaker/schoenmaker. Eventueel kan je dan de clipjes er ook al direct aan de bakstukken laten zetten.
Anders moet je zoeken naar een trainingshoofdstel, die hebben vaker clippen, maar anatomisch met clips is lastig te vinden.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:54

Dat zijn helemaal geen slechte ideeën, hier had ik nog niet aan gedacht! Het gaat gaat er dan wel een beetje rommelig uit zien, omdat je dan bakstuksluiting voor het bit+ daar nog een clip aan krijgt. Even denken of dat mooier kan :)

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:56

Dochorse verkoopt hoofdstellen met clip. Wellicht zijn zulke bakstukken ook los te verkrijgen?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:35

germie schreef:
Gizeppie schreef:
@germie
Die van kifra of de orginele? Ik heb de schoenmaker er wel wat dingen aan laten veranderen.

Dekifra. De originel3 heeft of slecht leer of de gespen gaan roesten.


Ik heb wat dingen laten veranderen bij de schoenmaker. Dus de orginele gespen aan de voorkant heb ik niet meer. Maar moet zeggen die andere ringetjes waren wel super stevig, want mijn paard heeft best wel eens aan de lijn getrokken met longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:11

Afbeelding

Zo zit een full Micklem bij mijne.
Ik twijfel dus die opnieuw aan te schaffen.
Of moet ik een extra full nemen...
Of een lingus 2..

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 14:22

Die Micklem zou denk ik(voor longeren) net een gaatje hoger mogen. Maar als je hem met bit wilt gebruiken zou ik hem denk ik zo even passen ook.
Jij hebt wsl wel hetzelfde als ik heb, in winterstand zit alles door het haar wel heel wat strakker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:40

Ja dit was vorig jaar. Heb m toen verkocht omdat ik de pasvorm dus maar zo zo vond.
Daarom twijfel ik wat.
Vind t op een of andere manier beetje “ net niet”...

Oehlala
Berichten: 4313
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:38

mijn Lingus komt te koop. Bruin maat full. Als er gegadigden zijn... anders gooi ik em op marktplaats. Is de versie zonder extra riempje.

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:52

Daphara schreef:
Arlette1991 schreef:
Ik heb sinds van de week het anatomische hoofdstel van kifra horse.
Kwaliteit is mooi, ik twijfel alleen nog of hij zo goed zit.
Neusriem zou volgens mij nog wel een gaatje omhoog mogen maar dan zit het bit veel te hoog/strak. Die zit nu al kantje boord voor mijn gevoel.


[ [url=m/Qgu855.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mWc3b0.jpg]Afbeelding[/url] ]
meneer had geen zin in foto's :')

Wat vinden de kenners? Kan het zo of moet ik langere bitriempjes?


Je hebt de bitriempjes verkeerd er aan vast zitten. Ik neem iig aan dat dit een soort van Micklem moet voorstellen?
Zal even kijken of ik het duidelijk op de foto heb voor je...

Edit:

[ [url=m/oj3oSy.png]Afbeelding[/url] ]

Dus nee, je hoeft geen langere bitriempjes, je moet ze er alleen op een juiste manier aan vast maken.


Juist jouw riempjes zitten verkeerd om.
Dit is origineel van micklem:

Afbeelding

Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:10

Saaams schreef:
Daphara schreef:

Je hebt de bitriempjes verkeerd er aan vast zitten. Ik neem iig aan dat dit een soort van Micklem moet voorstellen?
Zal even kijken of ik het duidelijk op de foto heb voor je...

Edit:

[ [url=m/oj3oSy.png]Afbeelding[/url] ]

Dus nee, je hoeft geen langere bitriempjes, je moet ze er alleen op een juiste manier aan vast maken.


Juist jouw riempjes zitten verkeerd om.
Dit is origineel van micklem:

[ [url=m/MWjbT6.png]Afbeelding[/url] ]



Ik dacht ook dat ik ze aardig goed had zitten, heb onder andere bovenstaande afbeelding gebruikt als voorbeeld.
Inmiddels is alles ook wat soepeler en past het allemaal prima gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:33

Kent iemand ook de profi rider versie van de Micklem,
Valt die beter?
Of anders nepperds?

Narcissa
Berichten: 3049
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:47

Darkchrystal, ik vind hem vrij hetzelfde vallen. Kwaliteit van het leer lijkt beter te zijn dan de echte Micklem, al moet je daar niet veel voor doen, schandelijk wat voor ondermaats leer je krijgt voor zo'n duur hoofdstel...

Anoniem

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:51

Ja klopt wel.
Ik twijfel dus of ik dan beter voor n ander model hoofdstel kan gaan ook afgaand op de foto die ik gepost had..

Narcissa
Berichten: 3049
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:59

Zo zit hij bij het paard waarop ik hem gebruik. Paard in kwestie heeft een irritante maat (qua bakstukken eigenlijk een cob nodig maar kaak en neus absoluut een full). Dit is maat full.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:00

Ook zo’n lekker beren vachtje...
Kaakriem op z’n strakst? Of vertekent dat wat

Narcissa
Berichten: 3049
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:07

Op zijn strakst idd, echt heerlijk die vacht kuch... De gemiddelde ijsbeer is er jaloers op lol. Denk dat er in de lente 2-3 gaatjes bijkunnen.

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:17

NenaC schreef:
mijn Lingus komt te koop. Bruin maat full. Als er gegadigden zijn... anders gooi ik em op marktplaats. Is de versie zonder extra riempje.


Eigenlijk de verkeerde kleur -O- wat is je vraagprijs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:38

Narcissa schreef:
Op zijn strakst idd, echt heerlijk die vacht kuch... De gemiddelde ijsbeer is er jaloers op lol. Denk dat er in de lente 2-3 gaatjes bijkunnen.



Dat had ik dus ook bij de Micklem.
Dat de kaakriem zo strak zit

DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:56

Saaams schreef:
Daphara schreef:

Je hebt de bitriempjes verkeerd er aan vast zitten. Ik neem iig aan dat dit een soort van Micklem moet voorstellen?
Zal even kijken of ik het duidelijk op de foto heb voor je...

Edit:

[ [url=m/oj3oSy.png]Afbeelding[/url] ]

Dus nee, je hoeft geen langere bitriempjes, je moet ze er alleen op een juiste manier aan vast maken.


Juist jouw riempjes zitten verkeerd om.
Dit is origineel van micklem:

[ [url=m/MWjbT6.png]Afbeelding[/url] ]

Mijn riempjes zitten inderdaad andersom, maar dat komt omdat ik dan makkelijk het bit kan wisselen. Maar mijn riempjes zitten wel goed aan de D ring, het omdraaien heeft geen invloed op de positie van het bit.
Die van Arlette zitten niet goed aan de D ring en het bit wordt daardoor omhoog getrokken.

Arlette1991 schreef:
Ik dacht ook dat ik ze aardig goed had zitten, heb onder andere bovenstaande afbeelding gebruikt als voorbeeld.
Inmiddels is alles ook wat soepeler en past het allemaal prima gelukkig.


Oké even kijken of ik het met foto’s kan verduidelijken...

Blauw = D-ring van het hoofdstel
Geel = Gesp van bitriem

Bij jouw bitriempje; de gesp zit boven de D ring en daardoor is het riempje te kort en trekt het aan het bit.
Afbeelding

Zo hoort het officieel, de riempjes zitten aan het bit vast en je gespt het aan de D-ring, ook makkelijk als je wil afwisselen met bitloos.
Afbeelding

Mocht je nou vaker het bit moeten wisselen, dan kun je de riempjes beter omdraaien, zoals ik ze heb, de riempjes zitten dan aan de D-ring vast en het bit is makkelijk te wisselen.
Afbeelding

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:16

Oh dat had ik inderdaad niet goed gezien! Je hebt helemaal gelijk!

Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:22

Daphara schreef:
Saaams schreef:

Juist jouw riempjes zitten verkeerd om.
Dit is origineel van micklem:

[ [url=m/MWjbT6.png]Afbeelding[/url] ]

Mijn riempjes zitten inderdaad andersom, maar dat komt omdat ik dan makkelijk het bit kan wisselen. Maar mijn riempjes zitten wel goed aan de D ring, het omdraaien heeft geen invloed op de positie van het bit.
Die van Arlette zitten niet goed aan de D ring en het bit wordt daardoor omhoog getrokken.

Arlette1991 schreef:
Ik dacht ook dat ik ze aardig goed had zitten, heb onder andere bovenstaande afbeelding gebruikt als voorbeeld.
Inmiddels is alles ook wat soepeler en past het allemaal prima gelukkig.


Oké even kijken of ik het met foto’s kan verduidelijken...

Blauw = D-ring van het hoofdstel
Geel = Gesp van bitriem

Bij jouw bitriempje; de gesp zit boven de D ring en daardoor is het riempje te kort en trekt het aan het bit.
[ [url=m/gMAqBe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo hoort het officieel, de riempjes zitten aan het bit vast en je gespt het aan de D-ring, ook makkelijk als je wil afwisselen met bitloos.
[ [url=m/K9CrD2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mocht je nou vaker het bit moeten wisselen, dan kun je de riempjes beter omdraaien, zoals ik ze heb, de riempjes zitten dan aan de D-ring vast en het bit is makkelijk te wisselen.
[ [url=m/IrSQ5L.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bedankt voor je duidelijke reactie!

Ik snapte niet helemaal hoe de passantjes nou werkten omdat ze vast gestikt zitten. Inmiddels heb ik hem goed zitten als het goed is.
Het bit is inderdaad een stukje gezakt nu, hij kon zelfs nog een gaatje hoger.
Zal morgen nog eens extra checken voor de zekerheid met jou foto's erbij.

germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 09:55

Hoe valt de neusriem van de Horsegear Aquila? Ik heb een paard die vaak maat cob past, maar een brede kaak heeft en daardoor bij een Engelse neusriem een 72 cm nodig heeft. Het gekke is dat de huidige cob hoofdstellen kennelijk net bezuinigen op 2 cm leer, en dan moet je naar full, maar zelfs daar heb ik al wel eens hoofdstellen terug moeten brengen. Iets wat 10 jaar geleden nooit het geval was.
Maar nu las ik dat de Aquila ook klein uitvalt?