Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myca

Berichten: 6265
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:32

Ik heb een paar keer gezien dat bij sommige anatimisch gevormde hoofdstellen waarbij de kinriem aan de neusriem vast genaaid zit, deze hoek niet helemaal goed zit. Als je dan de kinriem vast doet krijg je een bobbel bij de neusriem. Hoe is dat bij jullie?

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:38

Lauke schreef:
paardje2013 schreef:
Ik kom even binnenvallen omdat ik opzoek ben naar een ander hoofdstel heb nu de Micklem die erg goed bevalt. Helaas vindt ik de leerkwaliteit wat minder maar veder loopt mijn paard er super op. Heb 2 hoofdstellen gezien die mij wel aanspreken de ps of sweden pioneer of de schockemöhle equitus beta. Heeft iemand ervaring met deze hoofdstellen welke is te vergelijken met de Micklem?


Ik heb zojuist het nieuwste hoofdstel van EquiBling online gezet. De L'equi Boston. Deze zit precies tussen de shockemohle en midklem in. Misschien dat die wat voor je is?

[ [url=m/rZga7N.jpg]Afbeelding[/url] ]
https://www.equibling.nl/product/lequi- ... hoofdstel/


Hier wordt ik wel blij van, al zou ik persoonlijk een andere frontriem kiezen maar dat is een kwestie van smaak. Het blijft ook een hoop geld :$
Maar als de kwaliteit en pasvorm goed is zou ik het er wel voor over hebben.
Hoe is de pasvorm?
Mijn merrie heeft van alles full maar heb van de bankstukken meestal cob nodig. Anders hangt het bit te laag. Hoe valt dat bij deze?
Wat is de kwaliteit van het leer? Mijn merrie krijgt namelijk vrij snel kale plekken van alles. Dus alles moet heel zacht en soepel zijn en heel goed passen. Dan is er niets aan de hand.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:40

Myca schreef:
Ik heb een paar keer gezien dat bij sommige anatimisch gevormde hoofdstellen waarbij de kinriem aan de neusriem vast genaaid zit, deze hoek niet helemaal goed zit. Als je dan de kinriem vast doet krijg je een bobbel bij de neusriem. Hoe is dat bij jullie?


Dat herken ik niet. Al moet je de kaakriem natuurlijk niet te strak doen.
Wat wel belangrijk is dat de neusriem aan het begin nog wat moet vormen. Bij deze neusriem kan dit gemakkelijk door de neusriem op een bepaalde manier vast te knopen met behulp van de sperriem wanneer hij niet in gebruik is. Het leer zal zo al een mooie vorm aannemen waardoor hij netjes aangesloten langs het hoofd ligt. Het hoofdstel wordt ook op die manier geleverd met een beschrijving er bij :) Zodra het leer gevormd is zal het ook niet meer nodig zijn om hem elke keer zo te knopen. De Boston hoofdstellen die ik pas heb binnen gekregen liggen daarom ook allemaal al op die manier opgeslagen :)

germie

Berichten: 26074
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:41

Kan die ook zonder sperriem?

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:43

MiniMaxi schreef:
Lauke schreef:

Ik heb zojuist het nieuwste hoofdstel van EquiBling online gezet. De L'equi Boston. Deze zit precies tussen de shockemohle en midklem in. Misschien dat die wat voor je is?

[ [url=m/rZga7N.jpg]Afbeelding[/url] ]
https://www.equibling.nl/product/lequi- ... hoofdstel/


Hier wordt ik wel blij van, al zou ik persoonlijk een andere frontriem kiezen maar dat is een kwestie van smaak. Het blijft ook een hoop geld :$
Maar als de kwaliteit en pasvorm goed is zou ik het er wel voor over hebben.
Hoe is de pasvorm?
Mijn merrie heeft van alles full maar heb van de bankstukken meestal cob nodig. Anders hangt het bit te laag. Hoe valt dat bij deze?
Wat is de kwaliteit van het leer? Mijn merrie krijgt namelijk vrij snel kale plekken van alles. Dus alles moet heel zacht en soepel zijn en heel goed passen. Dan is er niets aan de hand.


De frontriem kan aangepast worden, dus dat is geen probleem :D
Wanneer je voor de bakstukken meestal cob nodig hebt, dan zou ik voor deze ook zeker de cob aanraden. De neusriem is mooi ruim uitgesneden, waardoor deze ook nog ruim genoeg is voor een paard met een grotere neus. En daarnaast zijn de sperriem en kaakriem ruim verstelbaar.

De kwaliteit van het leer is erg fijn. Soepel, maar sterk. De gehele neusriem en het kopstuk zijn zacht onderlegd :)

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:43

germie schreef:
Kan die ook zonder sperriem?

Dat is helaas niet mogelijk. Hier heb ik niet voor gekozen omdat dit door de KNHS niet toegestaan wordt tijdens wedstrijden. -O-

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:57

Ik vindt hem wel een mooi. Wat is het verschil met die van schockemohle? Ze lijken erg op elkaar alleen is deze wat beter in prijs :')

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:59

paardje2013 schreef:
Ik vindt hem wel een mooi. Wat is het verschil met die van schockemohle? Ze lijken erg op elkaar alleen is deze wat beter in prijs :')


Deze heeft alleen een kaakriem en houdt dus de kiezen helemaal vrij. De shockemohle sluit wel over de kiezen en heeft nog een losse keelriem.

germie

Berichten: 26074
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:59

Lauke schreef:
germie schreef:
Kan die ook zonder sperriem?

Dat is helaas niet mogelijk. Hier heb ik niet voor gekozen omdat dit door de KNHS niet toegestaan wordt tijdens wedstrijden. -O-

Je mag zonder sperriem rijden hoor, dan is het gewoon een hoge neusriem. Mijn paard haat sperriemen.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:01

germie schreef:
Lauke schreef:
Dat is helaas niet mogelijk. Hier heb ik niet voor gekozen omdat dit door de KNHS niet toegestaan wordt tijdens wedstrijden. -O-

Je mag zonder sperriem rijden hoor, dan is het gewoon een hoge neusriem. Mijn paard haat sperriemen.


Maar dit is niet een gewone neusriem, hij sluit namelijk niet over de kiezen heen. Deze houdt de kiezen helemaal vrij en heeft dan dus enkel een kaakriem. En dat vindt de knhs helaas niet voldoende.

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:04

Lauke schreef:
De frontriem kan aangepast worden, dus dat is geen probleem :D
Wanneer je voor de bakstukken meestal cob nodig hebt, dan zou ik voor deze ook zeker de cob aanraden. De neusriem is mooi ruim uitgesneden, waardoor deze ook nog ruim genoeg is voor een paard met een grotere neus. En daarnaast zijn de sperriem en kaakriem ruim verstelbaar.

De kwaliteit van het leer is erg fijn. Soepel, maar sterk. De gehele neusriem en het kopstuk zijn zacht onderlegd :)


Nou dan maar eens kijken of het een mooi kerst cadeautje is haha.
Bedankt voor de informatie in ieder geval.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:40

Wat een prachtig hoofdstel Lauke!
Die komt zeker op mijn lijstje :j

Zilkesteyn70

Berichten: 511
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Westoverledingen, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:49

Ik heb voor mijn connemara bij Krämer de anatomical inovation (Felix Bühler) besteld.
Erg mooi hoofdstel en past goed, maar mijn pony loopt er niet lekker op helaas |(
Ze gooit steeds haar tong over het bit hoe strak ik de neusriem ook doe, dus deze maar verkopen en op zoek naar een ander hoofdstel -O-

Afbeelding

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:56

Zilkesteyn70 schreef:
Ik heb voor mijn connemara bij Krämer de anatomical inovation (Felix Bühler) besteld.
Erg mooi hoofdstel en past goed, maar mijn pony loopt er niet lekker op helaas |(
Ze gooit steeds haar tong over het bit hoe strak ik de neusriem ook doe, dus deze maar verkopen en op zoek naar een ander hoofdstel -O-

[ Afbeelding ]


Dat zetong over het bit gooit kan ook aan het bit liggen, denk dat je paard niet van druk op de tong houdt.... de neusriem strakker doen is symptoom bestrijden. Doet zehet ook met een ander bit/hoofdstel?

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:03

Ik denk dat het een mission impossible is... maar bestaat er een bitloos (sidepull liefst) anatomisch hoofdstel in KUNSTLEER (alles s welkom, maar dus geen echt leder)? Ik heb mij al suf gezocht...

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:10

Erg mooi hoofdstel ook Lauke. Gaan er bij jou nog hoofdstellen in het bruin komen ook?

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:14

Goldie schreef:
Erg mooi hoofdstel ook Lauke. Gaan er bij jou nog hoofdstellen in het bruin komen ook?

Voor nu nog niet. We hebben alleen de Siro in het bruin, maar helaas is er erg weinig vraag naar bruin.
Wellicht als ik meer vragen krijg dat dit in de toekomst wel komt.

freetorun

Berichten: 2265
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:33

Ilsey schreef:
Ik denk dat het een mission impossible is... maar bestaat er een bitloos (sidepull liefst) anatomisch hoofdstel in KUNSTLEER (alles s welkom, maar dus geen echt leder)? Ik heb mij al suf gezocht...
je zou eens kunnen kijken naar biothene hoofdstellen. Bij Dabodesign hebben ze ook "micklem' namaakversie

Capriootje

Berichten: 6775
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:34

Ik ben wel enorm tevreden over m’n schockemohle. Kopstuk is anatomisch. Neusriem dus een enkele hoge, van de select en mix lijn. Kwaliteit is echt super fijn. :j combinatie met dit bit loopt paard heel fijn op dus ik wissel niks meer voorlopig :Y)


Afbeelding

germie

Berichten: 26074
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:44

Zilkesteyn70 schreef:
Ik heb voor mijn connemara bij Krämer de anatomical inovation (Felix Bühler) besteld.
Erg mooi hoofdstel en past goed, maar mijn pony loopt er niet lekker op helaas |(
Ze gooit steeds haar tong over het bit hoe strak ik de neusriem ook doe, dus deze maar verkopen en op zoek naar een ander hoofdstel -O-

[ Afbeelding ]

Is dit een maat pony? (lijkt groter)
En wat is nu het verschil in de neusriem? Het lijkt mij qua inwerking niet echt anders dan een gewone engelse neusriem. Zo anders ligt deze toch niet rond de neus?

freetorun

Berichten: 2265
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:45

@ lauke,

Wanneer komt het bitloze hoofdstel voor paarden met een bredere kaak? Lijkt me een fantastisch hoofdstel maar ben bang dat m'n paard hem niet past..

Zilkesteyn70

Berichten: 511
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Westoverledingen, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:57

MiniMaxi schreef:
Zilkesteyn70 schreef:
Ik heb voor mijn connemara bij Krämer de anatomical inovation (Felix Bühler) besteld.
Erg mooi hoofdstel en past goed, maar mijn pony loopt er niet lekker op helaas |(
Ze gooit steeds haar tong over het bit hoe strak ik de neusriem ook doe, dus deze maar verkopen en op zoek naar een ander hoofdstel -O-

[ Afbeelding ]


Dat zetong over het bit gooit kan ook aan het bit liggen, denk dat je paard niet van druk op de tong houdt.... de neusriem strakker doen is symptoom bestrijden. Doet zehet ook met een ander bit/hoofdstel?

We zijn begonnen met een "gewoon" hoofdstel, met neusriem en sperriem en een enkel gebroken bit.
Daar liep ze erg onrustig mee en probeerde ook de tong over het bit te krijgen.
Daarom hebben we er toen een dubbel gebroken bit met aurigan (sprenger) in gedaan, daar liep ze wel iets beter op maar nog steeds niet optimaal.
Toen heb ik een (nep)micklem geprobeerd met het dubbel gebroken sprengerbit, daar liep ze rustiger op leek het, maar helaas ging die met de 2e keer rijden (1e les) al kapot en daarna dus dit hoofdstel waar ze duidelijk weer veel onrustiger loopt als met de micklem.
Ik heb nu bij krämer een micklem neusriem besteld die ik in haar eerste hoofstel ga hangen.

Saaams

Berichten: 13295
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:58

Ik zou dan niet moeilijk gaan doen en een originele micklem kopen. Connemaras zijn heel duidelijk in hun wensen :=

Zilkesteyn70

Berichten: 511
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Westoverledingen, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:06

Saaams schreef:
Ik zou dan niet moeilijk gaan doen en een originele micklem kopen. Connemaras zijn heel duidelijk in hun wensen :=


Ja dat geloof ik wel, ik dacht dat ik met het anatomical innovation toch een heel fijn hoofdstel gekocht had voor haar, maar daar was ze het niet mee eens dus :')
Ja ik heb getwijfeld of ik de originele micklem zou kopen of eerst die neusriem, met een beetje pech keurt ze de micklem ook af na 3x en zit ik met een enorm duur hoofdstel waar ik niks meer mee kan dus daarom toch voor de neusriem gekozen (kostte evengoed ook nog ruim 40 euro dus zou fijn zijn als het nu wel lukt)

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:30

Lauke schreef:
paardje2013 schreef:
Ik kom even binnenvallen omdat ik opzoek ben naar een ander hoofdstel heb nu de Micklem die erg goed bevalt. Helaas vindt ik de leerkwaliteit wat minder maar veder loopt mijn paard er super op. Heb 2 hoofdstellen gezien die mij wel aanspreken de ps of sweden pioneer of de schockemöhle equitus beta. Heeft iemand ervaring met deze hoofdstellen welke is te vergelijken met de Micklem?


Ik heb zojuist het nieuwste hoofdstel van EquiBling online gezet. De L'equi Boston. Deze zit precies tussen de shockemohle en midklem in. Misschien dat die wat voor je is?

[ [url=m/rZga7N.jpg]Afbeelding[/url] ]
https://www.equibling.nl/product/lequi- ... hoofdstel/


Dit hoofdstel is bijna precies wat ik zoek, maar ik vraag me wel af in hoeverre de riempjes om de bakstukken druk aankunnen?