Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:21

Om even een duidelijker beeld te geven:
Deze foto is genomen voor het rijden

Afbeelding

Tijdens het rijden gaat hij steeds beroerder zitten en gebeurd dit:

Afbeelding

Ik heb hem toen in maat full geprobeerd maar deze was echt te groot... Daarnaast nog een ander merk geprobeerd die een stalgenootje gebruikt op haar haflinger maar ook die gaat uiteindelijk zo zitten bij mijn paardje...

Drico

Berichten: 4495
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:34

Neusriem mag zeker wel 1 á 2 gaatjes hoger, frontriem lijkt ook wel iets te klein.

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:37

Drico schreef:
Neusriem mag zeker wel 1 á 2 gaatjes hoger, frontriem lijkt ook wel iets te klein.


Maar dit lost nog steeds niet op dat hij te smal is voor haar hoofd...
De frontriem is echt ruim genoeg hoor :j de fotos geven een beetje een vreemd beeld zie ik nu! Maar trekt absoluut niet!

Saaams

Berichten: 13295
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:39

Zou de neusriem zeker niet veel hoger doen. Ik denk dat het hoofdstel niet past bij je pony qua model.
Ik heb precies hetzelfde gehad met een rossner lage neusriem. Inmiddels een bridle2fit en die blijft keurig liggen.

Micklem is niet vergelijkbaar met de werking van een lage neusriem. Maar zou wel voor jou pony kunnen denk ik. Hier ook een breed hoofd/flinke kaken.

Drico

Berichten: 4495
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:55

Tanja_14 schreef:
Drico schreef:
Neusriem mag zeker wel 1 á 2 gaatjes hoger, frontriem lijkt ook wel iets te klein.


Maar dit lost nog steeds niet op dat hij te smal is voor haar hoofd...


Dat denk ik ook niet inderdaad, maar wellicht het proberen waard..

siskeh
Berichten: 8680
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:20

[q
uote="Drico"]
Tanja_14 schreef:
Drico schreef:
Neusriem mag zeker wel 1 á 2 gaatjes hoger, frontriem lijkt ook wel iets te klein.


Maar dit lost nog steeds niet op dat hij te smal is voor haar hoofd...


Dat denk ik ook niet inderdaad, maar wellicht het proberen waard.. quote

Dit werkt zeker niet, wat er namelijk gebeurd is dat de neus dikker word naarmate hij hoger komt, de grote van de "bovenkant" van de neusriem blijft gelijk, dus schuift hij nog verder in het oog.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 07:16

Tanja_14 schreef:
Hoihoi,

Ik meld mij ook even hier want ik heb wat vraagjes! Bij mijn haflinger gebruik ik nu een hoofdstel met een lage neusriem, hier loopt ze een stuk fijner op dan op een hoge neusriem dus vandaar de keuze. Nu heb ik alleen het probleem dat de riempjes aan de zijkant steeds bijna in haar oog prikken... Al meerdere geprobeerd maar is bij allemaal hetzelfde verhaal...

Nu zit ik naar de Rambo Micklem te kijken, heeft er iemand ervaring mee hoe deze zitten bij paarden met een wat breder hoofd? En is het qua werking vergelijkbaar met de lage neusriem?


Ik hoor het vaker bij haffies, dat ze op laag fijner lopen.
Ik heb voor de mijne de fairfield chester van hooks. Ligt op de neus vrij laag, maar door de combi met de kaakriem ligt het geheel veel stabieler dan een gewone lage neusriem zou doen.

Daphneeeej

Berichten: 3002
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 07:40

Als je een type lage neusriem wil maar die beter bij de ogen weg blijft zou je idd zoals eerder genoemd bij hoofdstellen kunnen kijken die extra riempje hebben zoals de Equibling siro, ps of sweden pioneer, anky comfort fit etc.
Een micklem zou ook wel kunnen maar de inwerking is evt wel wat anders doordat alles uit 1 geheel is en de bakstukken niet los zijn van de rest. Maar misschien is dat ook wel iets waar je haflinger fijn op kan gaan reageren. rest van de micklem is wel meer zoals een lage neusriem dan een hoge.
Ik heb zelf de Ps of sweden pioneer. Kost wat maar dan heb je ook wel echt wat pasvorm is zo mooi en je kan hoofdstel zo samenstellen (heb zelf ene deel in cob en ander deel in full) dat het perfect past.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:53

Hoe zijn de ervaringen met de hoofdstellen van fairfield lingus en Gladridge? Ik ben heel erg an het twijfelen. Dat mijn paard zijn huidige hoofdstel niet prettig vind is duidelijk dus het word toch tijd om een nieuw hoofdstel aan te schaffen. Maar het is voor hem belangrijk dat het zacht leer is. Dus twijfel welke de beste keuze is.

HorsesRhythm
Berichten: 64
Geregistreerd: 03-11-17

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:08

Vanmorgen een klein rondje met een geleende micklem ponymaat voor de menwagen getraind.
Nu lees ik echter dat het hoofdstel niet geschikt is om mee te mennen, maar een uitleg ben ik nog niet tegengekomen (En paardlief liep echt fijn) dus nu sta ik te twijfelen of ik een micklem wil bestellen voor mijn shetlander.
Weet iemand hier wellicht wat de reden is dat hij ongeschikt zou zijn om mee te mennen?

_Snow_White

Berichten: 3193
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:55

Dat ligt aan het type bit denk ik.
Je hebt natuurlijk toch een soort sperriem dat icm "standaard" menbitten niet gewenst is.

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 15:53


roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:10

Afbeelding
Afbeelding


Foto van de zijkant..
Heb hem ook maar in het bruin gekocht. De paarden lopen er alle drie fantastisch op.

xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:51

Kelszz_ schreef:
Mag ik hier een vraag stellen? Een van jullie bokkers een fijn bitje voor een paard wat zijn tong naar buiten gooit? Bit is inmiddels helemaal passend en paard is ook helemaal na gekeken. Hoop wat te kunnen bereiken met een anatomische hoofdstel


Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn pony. Topic is nog wel ergens terug te vinden. Bij mij waren meerdere osteopaat behandelingen + een micklem met een myler bit de uitkomst. En veel geduld haha. Ben nu overgestapt naar bitloos maar de myler was het enige bit waar hij wel fijn op liep. Mijn pony heeft ook een dikke tong en weinig ruimte in zijn mond.

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 00:13

Ik had ook een paard die dit deed. Vaak is het een aanleuning probleem en een blokkade bij het tongbeen. Veel rechtgericht rijden en tongbeen masseren. En een bitfitter/ brifle fitter laten komen.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 16:43

Ervaren de mensen met een micklem of een soort gelijk model zoals de fairfield lingus ook dat er veel druk komt op de neus riem of verkeerde druk op het bit? Een vriendin gaf aan dat die voorstellen daarop te veel druk geven.

darkadia

Berichten: 5260
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:13

Ze zijn iig wel zo ontworpen dat ze de druk inderdaad verdelen over het bit en de neus. Of dat verkeerde druk is, ik vind zelf van niet. Maar niet elk paard vindt het prettig.

pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:21

Gek dat jullie zeggen dat de micklem en lage neusriem heel verschillend zijn. Mijn paard denkt daar anders over. Ze liep alleen fijn op een lage neusriem. De rest van de neusriemen was niet wat. En toen de lage neusriem gewisseld voor de micklem replica en ze liep er precies hetzelfde op. Zelfde zachtheid en zelfde
Reacties

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:08

pluisje88 schreef:
Gek dat jullie zeggen dat de micklem en lage neusriem heel verschillend zijn. Mijn paard denkt daar anders over. Ze liep alleen fijn op een lage neusriem. De rest van de neusriemen was niet wat. En toen de lage neusriem gewisseld voor de micklem replica en ze liep er precies hetzelfde op. Zelfde zachtheid en zelfde
Reacties


Weet je toevallig waar je die replica gekocht hebt?

pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:16

Ja tuurlijk al meerdere keren gezegd in dit topic ook foto’s geplaatst hier. Ik heb hem van nika. Hij staat niet op de website


Afbeelding

pantarhei

Berichten: 9084
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 15:06

Pluisje, die lijkt sterk op de Schockemohle beta, hoe vind ik die dan bij Nika?

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 15:48


pantarhei

Berichten: 9084
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 16:03

Dat is een andere Minoes, die jij plaatst heeft lange bakstukken, ik zoek die pluisje op de foto heeft gezet

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 16:08

Dan moet je ze even mailen, die staat niet op de site.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 16:12

pantarhei schreef:
Dat is een andere Minoes, die jij plaatst heeft lange bakstukken, ik zoek die pluisje op de foto heeft gezet


Sorry, te snel gejuicht -O-