Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:14

Oohw dat is een goeie tip! Ga ik ook proberen zo te doen. Keelriem lijkt zo, doordat het wat stug is nog volgens mij. Is de extra full en kan niet losser meer. Na het trainen was deze ook wat gezakt zoals die ook bij jou zit. Hoofdstel is echt net uit de verpakking. Frontriem is ook nog iets plat ga vanmiddag even vetten en hopelijk wordt ie dan snel soepeler

Smaai
Berichten: 311
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:34

Weet iemand hoe de Barefoot Physio Contour hoofdstellen vallen? Heb normaal altijd een cob maat.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:42


pluisje88

Berichten: 8081
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:22

mhoogenbos schreef:
Weet iemand hoe de Barefoot Physio Contour hoofdstellen vallen? Heb normaal altijd een cob maat.


Groot! Ik heb een full paard en een maat 2 heb ik op het allerkleinste gaatje. Had makkelijker een maat kleiner gekund.


Afbeelding

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:33

meiske1577 schreef:
Ik volg ook weer.
Ik zag bij equibling een heel mooi bitloos hoofdstel voorbij komen. Ik heb weinig ervaring met bitloos, maar deze lijkt me heel fijn.
https://www.equibling.nl/product/lequi- ... hoofdstel/

Ook de siro vind ik erg mooi.


Die zonder bit is inderdaad héél mooi!

xLiez

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 17:04

meiske1577 schreef:
Ik volg ook weer.
Ik zag bij equibling een heel mooi bitloos hoofdstel voorbij komen. Ik heb weinig ervaring met bitloos, maar deze lijkt me heel fijn.
https://www.equibling.nl/product/lequi- ... hoofdstel/

Ook de siro vind ik erg mooi.


Heel gaaf! Jammer dat hij niet in bruin is. Ik heb momenteel een bitloos hoofdsfel van Equiplay, de western variant. Alleen ik vind het jammer dat het kopstuk niet anatomisch is en dat wil ik wel graag. Zit nog te kijken of ik er eventueel een ander kopstuk op kan doen.

Een bitloze sidepull, anatomisch gevormd, in het bruin is nog best wel een dingetje haha. Ik kan in ieder geval niet 1 vinden die ik mooi vind :')

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 17:30

Wow die van equibling is inderdaad prachtig!

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 17:41

Die zijkant van die bitloze equibling lijkt me niet prettig zitten voor een paard? zo’n groot stuk leer op dat gedeelte van het hoofd/de neus.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:30

Dat lijkt mij juist wel prettig omdat je zo mooi de druk verdeeld, maar nogmaals weinig ervaring met bitloos dus misschien zie ik het verkeerd :o

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:59

Suzan_bobar schreef:
Oohw dat is een goeie tip! Ga ik ook proberen zo te doen. Keelriem lijkt zo, doordat het wat stug is nog volgens mij. Is de extra full en kan niet losser meer. Na het trainen was deze ook wat gezakt zoals die ook bij jou zit. Hoofdstel is echt net uit de verpakking. Frontriem is ook nog iets plat ga vanmiddag even vetten en hopelijk wordt ie dan snel soepeler

Ligt het aan mij of zitten je bitriempes verkeerdom?

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:26

meiske1577 schreef:
Dat lijkt mij juist wel prettig omdat je zo mooi de druk verdeeld, maar nogmaals weinig ervaring met bitloos dus misschien zie ik het verkeerd :o


Maar dat vraag ik me dus af, of die ‘drukverdeling’ op dat punt, dus aan de ‘binnenkant’ vd mond waar de tanden zitten, in deze grote wel zo fijn is.

Daarnaast is de pasvorm nu ik er nog eens naar kijk en de beschrijving lees, ook niet top. Kaakriem zit strak bij het ‘modelpaard’ en bij de neusriem heeft ie veel over wat ze dan maar wegsteken onder de neusriem. Dat ziet er niet netjes uit zo uitzwiepend en bij een bithoofdstel wellicht bij iemand geen probleem, zou het echter zelf niet willen.

Wel jammer, want deze is beter betaalbaar dan de variant van fra, maar die van fra lijkt me toch het doorsparen waard dan :j

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:17

Ik ben ook langzaamaan een beetje aan het kijken naar een anatomisch hoofdstel voor mijn jonge paard. Maar misschien een domme vraag hoor :o maar waarom hebben ze vrijwel allemaal een sperriem? Is een sperriem zo’n belangrijk deel van een hoofdstel?

Want mij lijkt het juist, wanneer je gaat voor anatomisch, dat je (ook deels) kijkt naar diervriendelijkheid? Nou hoef je een sperriem natuurlijk niet strak te doen, maar ik zie vaak genoeg dat deze juist wel aangesnoerd zit, wat het in mijn ogen juist weer minder ‘vriendelijk’ maakt. Ookal heb je dan zo’n mooi hoofdstel.

En ik bedoel dit niet aanvallend he! Misschien zit ik er wel helemaal naast, ik vraag het gewoon uit pure nieuwsgierigheid :)

pluisje88

Berichten: 8081
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:01

Wat versta jij onder een sperriem? Zoals De micklem?

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:21

Ik snap wel wat je bedoeld Annikoe. Dat vraag ik mij ook af. Ik rijd nu ook zonder Sperriem.

pluisje88 ze bedoelt die riem die voor het bit langs loopt.

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:38

M_ontana schreef:
Suzan_bobar schreef:
Oohw dat is een goeie tip! Ga ik ook proberen zo te doen. Keelriem lijkt zo, doordat het wat stug is nog volgens mij. Is de extra full en kan niet losser meer. Na het trainen was deze ook wat gezakt zoals die ook bij jou zit. Hoofdstel is echt net uit de verpakking. Frontriem is ook nog iets plat ga vanmiddag even vetten en hopelijk wordt ie dan snel soepeler

Ligt het aan mij of zitten je bitriempes verkeerdom?


Jeps voor het passen. Net alles ingevet en goed gemaakt, zoals het hoort ;)

pluisje88

Berichten: 8081
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:49

fjordjes schreef:
Ik snap wel wat je bedoeld Annikoe. Dat vraag ik mij ook af. Ik rijd nu ook zonder Sperriem.

pluisje88 ze bedoelt die riem die voor het bit langs loopt.


Dat is toch geen sperriem? Vind jij een lage neusriem dan ook een sperriem? De sperriem is een deel van een dubbele neusriem. Zowel de mycklem als de lage neusriem heeft een enkel riempje onder het bit langs dus het kan nooit een sperriem zijn.

Voordeel van een riempje voor het bit is dat het bit stil ligt en goed ondersteund wordt. Mijn paard vindt dat heel prettig. Paard is wel vrij in de kaken want die worden niet op elkaar gesnoerd doordat er 1 laag riempje is. Ik mag voor mezelf spreken maar ik heb geen enkele neusriem ooit strak.

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:51

fjordjes schreef:
Ik snap wel wat je bedoeld Annikoe. Dat vraag ik mij ook af. Ik rijd nu ook zonder Sperriem.

pluisje88 ze bedoelt die riem die voor het bit langs loopt.


Ja die bedoel ik inderdaad! En bij heel veel van deze hoofdstellen hebben ze het heel mooi aan de neusriem vastgemaakt, dus kan je ze er ook niet af halen :+

Edit: @pluisje bedankt voor de uitleg! Een stuk duidelijker nu :)

pluisje88

Berichten: 8081
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:58

De micklem achtige hoofdstellen is eigenlijk gewoon te vergelijken met een lage neusriem maar dan in anatomische uitvoering. Tenminste, zo bekijk ik het altijd ;)

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:15

Maar waarom noemen ze het dan een geïntegreerde Sperriem?

En ik had begrepen dat juist een lage neusriem het minst prettig was, was zo'n artikel over. Of zit deze alsnog anders dan een lage neusriem?

pluisje88

Berichten: 8081
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:22

Ik heb er zelf nog nooit van gehoord dat ze het zo noemen. Misschien omdat de sperriem zo uitermate populair Is en de gemiddelde ruiter het idee heeft dat ze niet zonder kunnen?

Lage neusriem het hardst? Zowel mijn vorige paard als mijn huidige paard denken daar duidelijk anders over. Die verkiezen allebei duidelijk de lage neusriem. In plaats van hard in de mond en in het lijf bij welke neusriemvorm dan ook zijn ze op de lage beide als was in m’n handen. Sturen op 2 vingers, los in het lijf, los in de kaak en los in de rug, en absoluut tevredenheid tonend. Zachte ogen, tevreden uitstraling en ontspannen kauwend. Kortom, blij en tevreden paard. Met elke andere vorm van neusriem alleen maar strijd. Die werken duidelijk harder in op een niet fijne manier waardoor ze allebei in de staak gingen. Bij mijn vorige paard waren de micklem achtige modellen er nog niet dus daarbij heb ik alleen de lage geprobeerd.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:30

fjordjes schreef:
Maar waarom noemen ze het dan een geïntegreerde Sperriem?

En ik had begrepen dat juist een lage neusriem het minst prettig was, was zo'n artikel over. Of zit deze alsnog anders dan een lage neusriem?

Het noemt geen sperriem maar een kinriem (en de bovenste een kaakriem).
Stukje bovenop is dan ook gewoon de neusriem, in geval van de micklem gecombineerd met bakstukken. Ps of sweden zitten de bakstukken nog apart.

Lage neusriem kan de luchtwegen beperken. De micklem bijvoorbeeld ligt boven op de neus zoals een hoge neusriem (of net iets lager, maar alleszins hoor die boven de openingen in de schedel van de neusgaten te liggen. Onderkant van de neusriem ligt waar een lage licht. Dus de praktische kant van een lage maar het comfort van een hoge, met dan nog extra de hoofdzenuw vrij gelaten.

germie

Berichten: 25982
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 09:46

Ik vind een anatomisch kopstuk anatomisch genoeg. Verder vindt mijn paard sperriemen vervelend. Een losse hoge neusriem (omdat je immers op wedstrijden met neusriem moet rijden) is dan genoeg.
Micklem, en consorten: ik vind ze zooooo lelijk dat ik ze echt niet durf te kopen om te proberen. Als ik na 5 minuten geen verschil merk blijft zo'n hoofdstel in een hoekje op zolder liggen omdat je het echt nooit voor 'mooi' kunt gebruiken. Als het zou werken zou ik er voor open staan. Dan werden neusriem en frontriem met glitters opgefraaid. Er iets meer van maken dan.
Ik heb de neppers wel eens gezien voor rond de 40 euro. Maar is het leer dan wel goed genoeg?

Ik heb 1 mooie glitter lage neusriem in het zwart. Maar mijn paard heeft het liefst dus niets om de neus. Dus die wordt ook niet gebruikt, maar hangt tenminste gewoon mooi te zijn.

Wat ik wel echt een probleem vind van de anatomische kopstukken is dat deze vaak verwachten dat je de neusriem aan een riempje van het kopstuk vastmaakt. Dit maakt dat je GEEN eigen neusriem kunt pakken. Ik wil gewoon een kopstuk met 2 leertjes voor bakstukken en wil de neusriem gewoon achter de oren langshalen (en ja, dat kan ook zonder het anatomische te veranderen, je legt de neusriem dan via een sleufje over het kopstuk).

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:18

Djeradalover schreef:
meiske1577 schreef:
Dat lijkt mij juist wel prettig omdat je zo mooi de druk verdeeld, maar nogmaals weinig ervaring met bitloos dus misschien zie ik het verkeerd :o


Maar dat vraag ik me dus af, of die ‘drukverdeling’ op dat punt, dus aan de ‘binnenkant’ vd mond waar de tanden zitten, in deze grote wel zo fijn is.

Daarnaast is de pasvorm nu ik er nog eens naar kijk en de beschrijving lees, ook niet top. Kaakriem zit strak bij het ‘modelpaard’ en bij de neusriem heeft ie veel over wat ze dan maar wegsteken onder de neusriem. Dat ziet er niet netjes uit zo uitzwiepend en bij een bithoofdstel wellicht bij iemand geen probleem, zou het echter zelf niet willen.

Wel jammer, want deze is beter betaalbaar dan de variant van fra, maar die van fra lijkt me toch het doorsparen waard dan :j


Hier wilde ik heel even op in gaan :)
Ik ben de eigenaresse van EquiBling.
Juist omdat de neusriem in een stuk verbonden is met de zijkanten komt hier minder druk op te staan. De kaak zorgt er namelijk voor dat het niet iets van de tandenrij af komt en dus juist de druk daar verminderd.

Daarnaast is het modelpaard misschien niet helemaal een goed model wat maten betreft. Deze zit heel erg tussen twee maten in en heeft dan weer een wat bredere kaakpartij, wat het erg lastig maakt.
We hebben er nu inderdaad voor gekozen om het riempje van de neusriem weg te steken. Echter als ik dit hoofdstel zelf in gebruik zou hebben en hij zit zo dat ik een stuk leer over zou hebben dan zou ik er voor kiezen om dit zelf een stukje in te korten. Je kan er natuurlijk gewoon een stukje vanaf halen. Ik heb er juist voor gekozen om dit riempje expres wat langer te maken zodat het hoofdstel ook verstelbaar is voor een paard met een wat grotere neus.
Daarnaast is de kaakriem inderdaad iets aan de kleine kant. Zeker voor een paard met een wat bredere kaakpartij. Daarom wordt dit er ook bij genoemd om misverstanden te voorkomen :)

Mochten jullie vragen hebben, voel je vrij om ze te stellen, ik geef graag antwoord :)

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:55

germie schreef:
Ik vind een anatomisch kopstuk anatomisch genoeg. Verder vindt mijn paard sperriemen vervelend. Een losse hoge neusriem (omdat je immers op wedstrijden met neusriem moet rijden) is dan genoeg.
Micklem, en consorten: ik vind ze zooooo lelijk dat ik ze echt niet durf te kopen om te proberen. Als ik na 5 minuten geen verschil merk blijft zo'n hoofdstel in een hoekje op zolder liggen omdat je het echt nooit voor 'mooi' kunt gebruiken. Als het zou werken zou ik er voor open staan. Dan werden neusriem en frontriem met glitters opgefraaid. Er iets meer van maken dan.
Ik heb de neppers wel eens gezien voor rond de 40 euro. Maar is het leer dan wel goed genoeg?

Ik heb 1 mooie glitter lage neusriem in het zwart. Maar mijn paard heeft het liefst dus niets om de neus. Dus die wordt ook niet gebruikt, maar hangt tenminste gewoon mooi te zijn.

Wat ik wel echt een probleem vind van de anatomische kopstukken is dat deze vaak verwachten dat je de neusriem aan een riempje van het kopstuk vastmaakt. Dit maakt dat je GEEN eigen neusriem kunt pakken. Ik wil gewoon een kopstuk met 2 leertjes voor bakstukken en wil de neusriem gewoon achter de oren langshalen (en ja, dat kan ook zonder het anatomische te veranderen, je legt de neusriem dan via een sleufje over het kopstuk).


Volgens mij kan je bij Kramer dat soort kopstukken krijgen. Om je eigen neusriem aan te maken. Ergens een paar pagina's terug ook nog gepost hier.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:00

Lauke schreef:
Hier wilde ik heel even op in gaan :)
Ik ben de eigenaresse van EquiBling.
Juist omdat de neusriem in een stuk verbonden is met de zijkanten komt hier minder druk op te staan. De kaak zorgt er namelijk voor dat het niet iets van de tandenrij af komt en dus juist de druk daar verminderd.

Daarnaast is het modelpaard misschien niet helemaal een goed model wat maten betreft. Deze zit heel erg tussen twee maten in en heeft dan weer een wat bredere kaakpartij, wat het erg lastig maakt.
We hebben er nu inderdaad voor gekozen om het riempje van de neusriem weg te steken. Echter als ik dit hoofdstel zelf in gebruik zou hebben en hij zit zo dat ik een stuk leer over zou hebben dan zou ik er voor kiezen om dit zelf een stukje in te korten. Je kan er natuurlijk gewoon een stukje vanaf halen. Ik heb er juist voor gekozen om dit riempje expres wat langer te maken zodat het hoofdstel ook verstelbaar is voor een paard met een wat grotere neus.
Daarnaast is de kaakriem inderdaad iets aan de kleine kant. Zeker voor een paard met een wat bredere kaakpartij. Daarom wordt dit er ook bij genoemd om misverstanden te voorkomen :)

Mochten jullie vragen hebben, voel je vrij om ze te stellen, ik geef graag antwoord :)


Vind hem echt heel mooi, wie weet voor de toekomst. Maar ook hier paarden tussen cob en full in dus dat maakt het lastig. En hopelijk komt ie dan ook in donkerbruin ter vervanging van mijn fra Pariba ;)

Rijdt nu met een waldhausen x-line met soort lightrider systeem. Paard reageert hier nu heel fijn op. Maar is niet heel anatomisch, en merk dat ie erna altijd graag wil schuren. Terwijl met zijn anatomische bit hoofdstel van kramer (Lund) dit veel minder is.