Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:31

PeerAppel schreef:
Ik rijd zelf geen wedstrijden. Als ik dressuurwedstrijden zou rijden, zou het onderling of BB zijn en verwacht niet dat dat snel gebeurd. Ben wel eigenwijs genoeg om dan gewoon de wedstrijd te rijden. KNHS zou pro paardenwelzijn zijn, maar heeft toch nog van die rare regels rondom hoofdstellen en bitten... :Y)
Ik zou eerder endurance starten en daar mag alles qua hoofdstel.
De Lingus heeft maar 1 riempje. Mijn paard schudt zijn hoofd als hij gefrustreerd is. Bij het vastdoen van de riempjes van zijn vorige hoofdstel (Harry's Horse Anatomic) kreeg ik met moeite zijn neusriem en sperriem vast. Hij gaf zeer duidelijk aan dat dit hem irriteerde. Gister bij het voor het eerst omdoen van het hoofdstel was er rust. Geen idee hoe dit verloopt als hij het hoofdstel langer heeft, maar ik vond het het proberen waard voor deze prijs. Had ook gekeken naar de Horsegear Styx, maar die is nu uit het assortiment?

Hier een foto wat meer van de zijkant.
[ [url=m/3ddAwu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij is gaaf *\o/*
Ik zit alleen ook met het niet mogen starten

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:44

Ik kom even binnenvallen; ik zit er aan te denken om een anatomisch hoofdstel te kopen van BR en nu twijfel ik tussen de Bolton, Stanley en Mirfield (ik neig meer naar de laatste 2). Er moet zowel een trens als een pelham aan kunnen.

Kom je dan met de 'sperriemen' van de Stanley en de Mirfield in de knoop als je de pelham er aan doet? Anders zou wellicht de Bolton meer geschikt zijn. En hoe vallen ze? Groot of gewoon normaal? En welke vinden jullie zelf het fijnst?

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:23

De horsegear Styx en die van Fairfield geven inderdaad ook iets druk op de neus. Vind het ook idioot dat KNHS zo moeilijk doet over hoofdstellen. Zeker als het vriendelijker is.
Wat hier heel opvallend is, sinds ik met de Styx rijdt, schudt mijn paard veel minder met zijn hoofd en hij wil ook niet meer zijn hoofd schuren na het rijden. Ook niet na een intensievere rit van 2u.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:40

Mag je met de Schockemohle Equitus Beta dan ook niet starten of dat wel weer omdat het een sperriem heeft?

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:47

Iriscope schreef:
Mag je met de Schockemohle Equitus Beta dan ook niet starten of dat wel weer omdat het een sperriem heeft?

Daar mag je wel mee starten.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:59

Lindor92 schreef:
Iriscope schreef:
Mag je met de Schockemohle Equitus Beta dan ook niet starten of dat wel weer omdat het een sperriem heeft?

Daar mag je wel mee starten.


Die idd wel, maar die heeft wel ook nog een extra riempje bij de bovenste neusriem zelf toch?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 20:30

Oh ik zie nu het verschil ja, die Lingus heeft geen riempje onder de neusriem. Sorry, ik slaap half!

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:21

Hoi hoi, van mij nog eens een vraag als stille meelezer. Hoe houdt de kwaliteit van de lak zich van de Equibling hoofdstellen (met name de Ferro)? Heb eigenlijk vaker slechte ervaringen met lak over het algemeen gehoord dan goede, maar wellicht is de kwaliteit van Equibling beter

ViveChopin07

Berichten: 80
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:17

Afbeelding
Mijn nieuwe PS of Sweden hoofdstel binnen, dacht dat hij met magic flash was maar toch niet :roll: iemand een idee hoe je het lusje op een redelijke manier weg kunt werken?

Anoniem

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:50

Tornmesje?

vera_pino

Berichten: 1896
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Asten

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:29

Maar dat staat toch wel bij de omschrijving? Dat is wel vreemd hij stond ook op mijn verlanglijstje maar dan in het bruin en twijfel over de breedte van de neusriem ze heeft maar een poppenhoofdje dus wil er niet te veel aanwezig leer omheen.

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13140
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:03

Welk type hoofdstel van PS of Sweden heb je dan?
Ik heb de Paladin en die is wel met magic flash.

ViveChopin07

Berichten: 80
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:20

Ik heb de Paladin, en dacht inderdaad dat deze met magic flash zou zijn omdat ik ook foto's van dit type hoofdstel tegen kwam waarop de sperriem en het lusje weg waren :j blijkbaar heb ik een variant waarbij hij gewoon vastgelijmd/vastgestikt zit..
Ik heb een maat extra full, de neusriem is in de kleinere maten wel minder breed

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 17:49

Vandaag eindelijk tijd gehad om mijn nieuwe hoofdstel van Kramer te passen.... en te ontdekken dat er een productiefoutje in zit... dus heb ze maar even een berichtje gestuurd. Zat verder wel netjes Op zich en ook fijn zacht leer.
Twijfel nog om de neusriem nog 1 lager te doen, nu verder niet gedaan ivm het gespje.

Afbeelding

Het foutje:
Afbeelding

jesss_amigo

Berichten: 1808
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 18:50

Omdat mijn nieuwe springzadel helemaal goedgekeurd is verkoop ik mijn cognac kleurige micklem (van profiRider)
Mocht iemand interesse hebben, dan even een PB :)

Afbeelding
Afbeelding

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 21:46

jesss_amigo schreef:
Omdat mijn nieuwe springzadel helemaal goedgekeurd is verkoop ik mijn cognac kleurige micklem (van profiRider)
Mocht iemand interesse hebben, dan even een PB :)

[ [url=m/khbBoC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tfIlSp.jpg]Afbeelding[/url] ]


Welke maat is hij?

jesss_amigo

Berichten: 1808
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 22:01

Sorry vergeten erbij te zetten maar ik heb hem inmiddels al verkocht :)

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:19

jesss_amigo schreef:
Omdat mijn nieuwe springzadel helemaal goedgekeurd is verkoop ik mijn cognac kleurige micklem (van profiRider)
Mocht iemand interesse hebben, dan even een PB :)

[ [url=m/khbBoC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tfIlSp.jpg]Afbeelding[/url] ]


Kun je mij vertellen hoe de maat valt?

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:59

weet niet of dit hier thuis hoort maar hoeveel van jullie hadden een paard die normaal liep op een "normaal" hoofdstel en merkte toch verschil met zoiets? Mijne loopt namelijk echt helemaal prima op een "klassiek" hoofdstel maar toen ik ging kijken voor een nieuwe (leer wordt oud) zag ik zo veel flexi-lexi modellen haha

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 03:00

Hoi iedereen, ik kom even binnen vallen met een vraag.
Ik heb de horsegear cygnus, deze:
Afbeelding

Helaas kan ik met het paard van de foto niet meer rijden. Mijn nieuwe paard past het hoofdstel redelijk goed qua lengte. Enkel heeft die een heel fijn neusje en dikke kaken. De full neusriemen is veel te groot, heb hem nu in cob. De neusriem is te klein en spant te hard imo en de sperriem is te groot :+
Ik heb nog een hooks imber fairfield, veel te groot qua sperriem maar passend voor de rest.
Iemand suggesties wat wel goed zou passen? Ik wil wel een sperriem.
Ik heb ook nog een ps of sweden hoofdstel, uiteraard ook te groot :+ en dat is de high jump en die vind ik niet fijn voor mijn jonkie. Iemand ervaringen met de maten van hun neusriemen?

#edit
Toch een onduidelijke foto gevonden:

Afbeelding

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 04:49

Bij paard op de onderste foto zou ik de neusriem nog een gat omhoog doen. Valt die dsn nog te groot bij de neusriem?

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:09

Ik kan hem niet verhogen want dat gaat hij (in de cob maat) zeker niet toe, terwijl de sperriem op zijn strakste nog te groot is. Bij de full is dan weer alles te lang/groot :+ Het model past hem gewoon niet.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:18

Hoe breed is die kaak dan of hoe smal de neus? Zo extreem arabier-achtig ziet het er namelijk niet uit op de foto... Mijn haf heeft een aardige kaak en een breed voorhoofd en een relatief smalle neus en die past heel erg prima in de full hoofdstellen van Hooks Fairfield. Ik heb zelf de chester, al behoorlijke tijd, naar volle tevredenheid. Máár daar zit de kaakriem nét voor het deel van de kaak dat echt enorm breed is/ de wangen. Wil je ook echt een hoofdstel met keelriem? Of is kaakriem + sperriem ook prima?

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 09:43

Past elke Frontriem op de micklem?
De originele past niet, te krap.
Dus wil er een ander opdoen..

Heb een full. Kan ik dan van een ander merk gewoon een full Frontriem nemen?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:28

Muze schreef:
Past elke Frontriem op de micklem?
De originele past niet, te krap.
Dus wil er een ander opdoen..

Heb een full. Kan ik dan van een ander merk gewoon een full Frontriem nemen?


Hier ook gewoon andere frontriemen aan de micklem, gaat prima.