[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 06:34

Jammer dat er geen reactie betreft ervaringen Barefoot Merlyn.

Ik zie wel dat er naar springen met boomloos gevraagd word. Vorig jaar wekelijks springles en zelfs een cross gereden met mijn Barefoot Barrydale


Afbeelding

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:55

Morgen komt Kifra bij mij zadels passen, hoop dat ik er 1 vind die gaat passen voor paard en mij..Nog steeds de easytrek classic op het oog

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:20

Cinnepin schreef:
Morgen komt Kifra bij mij zadels passen, hoop dat ik er 1 vind die gaat passen voor paard en mij..Nog steeds de easytrek classic op het oog


We gaan het zien, misschien zit je wel net zo lekker in de Barefoot van je stalgenootje! :-)

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:28

Dan kan uiteraard ook :)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:31

Nissima schreef:
Peetstap schreef:
Yep, hier worden ook gewoon sprongetjes gemaakt met een ghost roma door onze bijrijder. :D

Goed om te weten! Hoe hoog springt je bijrijder met de Roma?

Wat je in dit topic ziet, b hoogte voorlopig :D, ze moet wennen aan boomloos.
Paard kan meer, maar ruiter moet zich er wel ok bij voelen.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:28

Dat klinkt in ieder geval veelbelovend, Peetstap! Leuk!

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:30

De trekker met gekruiste singelstoten, voor het rijden zag het er veelbelovend uit, maar na het rijden lijkt me dat die weer naar voor geschoven is...
Voor:

Afbeelding

Afbeelding

na:

Afbeelding

edit: de stoten zaten hier ongeveer op gelijke spanning, ik kan volgende keren wel testen wat er gebeurt als ik de achterste of net de voorste strakker doe dan de ander.
vergelijk stoten normaal:

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:37

Ik zou zelf met deze ligging echt niet tevreden zijn, hopelijk kan je het wat verbeteren :j

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:40

Lijkt mij wel erg lastig paard om zadel perfect te krijgen. Grote schouders, ronde buik, hoge billen waarbij de singelgroeve ook erg ver naar voren. Vraag me af of je hier een zadel voor gaat vinden die echt helemaal perfect op de plek blijft. Misschien zou je nog een flink anatomisch gevormde singel kunnen proberen? Vind het zadel niet heel beroerd liggen verder zo van de foto’s alleen idd iets te ver naar voren.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:01

weet iemand welke kleur dit is?? Afbeelding

hoor verschillende wil hemgraag voor mijn freemax bestellen

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:08

Daphneeeej schreef:
Lijkt mij wel erg lastig paard om zadel perfect te krijgen. Grote schouders, ronde buik, hoge billen waarbij de singelgroeve ook erg ver naar voren. Vraag me af of je hier een zadel voor gaat vinden die echt helemaal perfect op de plek blijft. Misschien zou je nog een flink anatomisch gevormde singel kunnen proberen? Vind het zadel niet heel beroerd liggen verder zo van de foto’s alleen idd iets te ver naar voren.

je slaat de nagel op de kop inderdaad.
Zelfs de ghost krijg ik het beste zo, en dit is met een gewoon dekje maar met ferme antislip eronder. (want de ghost heeft de neiging om zijdelings wat onstabiel te liggen, paard is ook vrij scheef). de trekker ligt wel behoorlijk stabiel, maar dus te ver naar voor.

Afbeelding
(beetje ongelukkige foto maargoed ).

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:29

Bij bovenstaand zadel geeft het op het 1e gezicht de indruk dat je zitplek iets verder naar achteren ligt dan bij de nieuwe. Maar ik zou zelf toch investeren in een stevige C vormige singel en dan geen banaan en geen neopreen.

DubbelFun

Berichten: 88694
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:51

@SecretLIN: vaak wordt dat naturel genoemd.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:51

Een foto is lastig beoordelen maar op de 1e foto lijkt hij wat voorover te kantelen. Misschien dat hij daarom naar voren schuift?
Ik vind de Trekker een heel fijn zadel alleen de traploze pommel kun je vrij makkelijk te wijd/smal zetten is mijn ervaring. Ik heb daar echt wat mee moeten spelen. Ook omdat een zadel op mijn paard heel anders ligt in beweging.

Edit: ik heb zelf een anatomische singel (Prolite) vanwege een naar voren liggende singelgroeve.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:53

pmarena schreef:
Bij bovenstaand zadel geeft het op het 1e gezicht de indruk dat je zitplek iets verder naar achteren ligt dan bij de nieuwe. Maar ik zou zelf toch investeren in een stevige C vormige singel en dan geen banaan en geen neopreen.

Adresjes waar ik die kan krijgen, in maatje groter dan 90 cm? :D
De enige dat ik kan doen totnutoe is
- mattes maanvormige singel, gewenste maat, maar met bont aan 200 €
- prolite singel, en dan de singelgespen laten onderleggen (130 euro + 50 euro onderleggen)

Een goede C-vormige singel in vzh desnoods aan een betaalbare prijs (liefs minder dan 100 euro) zou ook al goed zijn ,dan gebruik ik mijn onderleggertjes wel :D

Mara: ja, hij ligt vooraan wel vrij dicht op de schoft, maar de pommel staat al bijna helemaal dicht gedraaid op het strakste. (pakweg een cm breder gezet dan het strakste => gemeten op dat draaidingetje.)
Terwijl paard massimo maat 40-42 heeft.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:04

Duhelo schreef:
pmarena schreef:
Bij bovenstaand zadel geeft het op het 1e gezicht de indruk dat je zitplek iets verder naar achteren ligt dan bij de nieuwe. Maar ik zou zelf toch investeren in een stevige C vormige singel en dan geen banaan en geen neopreen.

Adresjes waar ik die kan krijgen, in maatje groter dan 90 cm? :D
De enige dat ik kan doen totnutoe is
- mattes maanvormige singel, gewenste maat, maar met bont aan 200 €
- prolite singel, en dan de singelgespen laten onderleggen (130 euro + 50 euro onderleggen)

Een goede C-vormige singel in vzh desnoods aan een betaalbare prijs (liefs minder dan 100 euro) zou ook al goed zijn ,dan gebruik ik mijn onderleggertjes wel :D



Wat zoek je, met bont/zonder bont?
In elk geval onderlegd begrijp ik. Maan of C vormig? Welke lengte?

hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:09

Cinnepin schreef:
hamsterfan schreef:
Voor een verzorgpony een eigen zadel aanschaffen ga ik niet doen, de eigenaar is al wat ouder en rijd zelf niet meer. Wat bedoel je precies met vps?

Ik ga eerdaags ook eens kijken of ik zijn western zadel uit kan proberen, het veelzijdigheidszadel wat ze heeft trekt mijn rug niet. Ik had inderdaad al gevonden dat randoll een goedkoper merk zadel is, vandaar dat ik een pad wil aanschaffen gezien dit zadel mij het beste zit en ik niet wil dat zij op den duur last krijgt :)

Bedankt voor je input! Ik ga eens kijken naar een pad


Ik snap ergens wel dat je zelf geen zadel aan wil schaffen, maar bedenk wel dat dit geen goed zadel is en het paard maar 1 rug heeft, en jij wel de keuze hebt met een niet goed zadel te gaan rijden ;). Misschien in gesprek met de eigenaar?
VPS is een systeem wat in in de tegenwoordige boomloze zadels zit voor ruggengraat vrijheid ( dat geeft dit zadel helemaal niet). Ik begrijp dat er nog geen pad onder heeft gelegen en je dus met een gewoon dekje hebt gereden met dit zadel? Dat is echt slecht voor de rug. Ook omdat dit zadel heel slap is trekt het al gauw strak op de schoft.


Er is nog geen pad onder gegaan omdat ik niet wist dat het nodig was met dit zadel. Daarna ben ik zelf opzoek gegaan voor meer informatie over desbetreffend zadel. Denk dat gesprek weinig uithaalt. Hij heeft tenslotte al 3 zadels die hij wel vind passen :) Ga wel even kijken of hij nog een boomloos pad heeft en anders ga ik er eentje testen van Kifra.
In de tussentijd heb ik inderdaad gereden met een gewoon dekje. Is het in de tussentijd zonder pad eventueel beter om zonder dekje te gaan rijden?
Laatst bijgewerkt door hamsterfan op 05-09-18 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:11

Wellicht kan je anders toevallig nog een (gebruikte) Tixerant singel vinden in een grotere maat? Dat kan ook al schelen :)

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:11

Buitenzinnig schreef:
Duhelo schreef:
pmarena schreef:
Bij bovenstaand zadel geeft het op het 1e gezicht de indruk dat je zitplek iets verder naar achteren ligt dan bij de nieuwe. Maar ik zou zelf toch investeren in een stevige C vormige singel en dan geen banaan en geen neopreen.

Adresjes waar ik die kan krijgen, in maatje groter dan 90 cm? :D
De enige dat ik kan doen totnutoe is
- mattes maanvormige singel, gewenste maat, maar met bont aan 200 €
- prolite singel, en dan de singelgespen laten onderleggen (130 euro + 50 euro onderleggen)

Een goede C-vormige singel in vzh desnoods aan een betaalbare prijs (liefs minder dan 100 euro) zou ook al goed zijn ,dan gebruik ik mijn onderleggertjes wel :D



Wat zoek je, met bont/zonder bont?
In elk geval onderlegd begrijp ik. Maan of C vormig? Welke lengte?

Ik denk bij voorkeur zonder bont, zowel voor het risico op glijden (?) als het schoonhouden.
Gespen zeker onderlegd, ik gruwel van het feit dat gespen bloot op de huid liggen of dat ik moet klooien met padjes eronder. Het risico op openlopen vind ik te groot, en eenmaal ze daar een wond gehad hebben...
Eigenlijk liever geen leder, beide paarden reageren op de stugheid van het leder, maar als neopreen oid niet stevig genoeg is is goed leder ook prima.
Maan of c geen idee, hetgeen het zadel het beste naar achter houdt.
Lengte: de fra is 100 cm, op de trekker zit het op het derde gaatje van bovenaan, op de ghost op het 4 de of 5 de gaatje.

Afhankelijk hoe een maan of c singel gemeten wordt (meten ze de lengte met de kromming mee, of recht van de ene naar de andere gesp) denk ik aan minstens 100 cm, maar misschien beter 110-115?

Pmarena: nieuw komen deze aan 230 euro zodra ze groter zijn dan 100 cm :D. en maar onderlegde gespen tot 70 cm...

Marcella

Berichten: 36739
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:51

SecretLIN schreef:
weet iemand welke kleur dit is?? [ [url=m/ujzVfm.jpg]Afbeelding[/url] ]

hoor verschillende wil hemgraag voor mijn freemax bestellen

Honing kleur misschien.

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:56

In principe is dat honingkleurige gewoon de naturel-kleur voor medicinaal gelooid lamsvel.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:42

Kitty van Kifrahorse was vanmiddag bij ons. Ik heb paard helemaal in het nieuw gestoken. Nieuw zadel ( easytrek classic en een speciale pad. Toen ook maar een bijpassend hoofdstel ( als je dan toch bezig bent ).

Afbeelding

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:45

@hamsterfan, ik zou zonder speciaal boomloos pad helemaal niet gaan rijden met dat zadel ;)

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:38

pmarena schreef:
In principe is dat honingkleurige gewoon de naturel-kleur voor medicinaal gelooid lamsvel.


dacht cappuchino ofzo stonden paar keuzes bij

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 20:31

Duhelo schreef:
Daphneeeej schreef:
Lijkt mij wel erg lastig paard om zadel perfect te krijgen. Grote schouders, ronde buik, hoge billen waarbij de singelgroeve ook erg ver naar voren. Vraag me af of je hier een zadel voor gaat vinden die echt helemaal perfect op de plek blijft. Misschien zou je nog een flink anatomisch gevormde singel kunnen proberen? Vind het zadel niet heel beroerd liggen verder zo van de foto’s alleen idd iets te ver naar voren.

je slaat de nagel op de kop inderdaad.
Zelfs de ghost krijg ik het beste zo, en dit is met een gewoon dekje maar met ferme antislip eronder. (want de ghost heeft de neiging om zijdelings wat onstabiel te liggen, paard is ook vrij scheef). de trekker ligt wel behoorlijk stabiel, maar dus te ver naar voor.

[ [url=m/qQP8xA.jpg]Afbeelding[/url] ]
(beetje ongelukkige foto maargoed ).

en toch vindt ik je ghost fijner liggen.. apart he.., alleen waarom doe je er normaal dekje onder?
De pads hebben wel degelijk functie, die misschien je paard(je) nou ja :D niet laat merken, maar ik moet echt niet pad vervangen door de dik dekje oid, dat pikt ie niet _/-\o_