[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jayney

Berichten: 843
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:46

Ik kom even binnenvallen in dit topic.

Ik wilde mijn barefoot Cherokee graag met een fork inplaats van Pommel, ik heb 2 korte ritsen meegezonden gekregen bij aankoop van barebackpad.

Ik had gehoopt dat een schoenmaker de rits wel kon vervangen, maar tot zover zeggen ze allemaal nee omdat het niet onder hun machine past (en ze handwerk niet zien zitten). Toen 2 zadelmakers gebeld de 1e zei bij voorbaat nee. De ander legde mij uit dat het niet onder zijn machine past, en dat barefoot zelf of hier machines voor heeft of de rits er in doet voor het gedeelte waar de Pommel ingaat aan zadel bevestigd word. Handmatig kon hij het wel maar dan moest ik zeker rekenen op kosten van 150 euro.
Tsja dat word mij wat te gek voor een rits.

Heeft iemand hier ooit zo iets laten doen en zo ja door wie? Of is het iets wat ik zelf zou kunnen doen?

Mariett

Berichten: 4425
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:50

Jayney schreef:
Ik kom even binnenvallen in dit topic.

Ik wilde mijn barefoot Cherokee graag met een fork inplaats van Pommel, ik heb 2 korte ritsen meegezonden gekregen bij aankoop van barebackpad.

Ik had gehoopt dat een schoenmaker de rits wel kon vervangen, maar tot zover zeggen ze allemaal nee omdat het niet onder hun machine past (en ze handwerk niet zien zitten). Toen 2 zadelmakers gebeld de 1e zei bij voorbaat nee. De ander legde mij uit dat het niet onder zijn machine past, en dat barefoot zelf of hier machines voor heeft of de rits er in doet voor het gedeelte waar de Pommel ingaat aan zadel bevestigd word. Handmatig kon hij het wel maar dan moest ik zeker rekenen op kosten van 150 euro.
Tsja dat word mij wat te gek voor een rits.

Heeft iemand hier ooit zo iets laten doen en zo ja door wie? Of is het iets wat ik zelf zou kunnen doen?

Ollytje @ [HAR] [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV
Moest even zoeken, maar bokker Ollytje had het met een veter gedaan, misschien is dat een optie?

pmarena

Berichten: 48144
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 15:03

Oh dat valt tegen zeg... ik denk dat er toch wel een stuk of 10 mensen je voor zijn gegaan (waar ik vanaf weet dan althans) die het gewoon door de schoenmaker hebben laten doen, of door een zadelmaker of zelf.

En misschien heeft Randy van https://sites.google.com/site/customtreeless/home het ook wel eens gedaan? Daar kan je het sowieso even vragen :)

Klopt trouwens hoor dat eerst de rits er in wordt gezet, en dan het hele zaakje op het zadel wordt gezet.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:58

weet iemand of de fra seatsaver op de freemax past?

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:03

Wie weet hoe je moosgummi inlagen in een Barefoot (London) pad doet? Het past totaal niet, moet je die eerst op maat knippen?

pmarena

Berichten: 48144
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:32

Alle inlages (behalve de Heavy Duty) kan je indien nodig gewoon op maat knippen of snijden :j

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:39

pmarena schreef:
Alle inlages (behalve de Heavy Duty) kan je indien nodig gewoon op maat knippen of snijden :j


Bedankt. Maar is het ook echt nodig bij de Barefoot pads of doe ik misschien iets verkeerd. Ik wil het graag zeker weten, voordat ik de schaar erin zet. ;)

pmarena

Berichten: 48144
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:19

In principe zou het niet nodig moeten zijn, maar als je bvb. de originele inlages er in wilt laten zitten en de moosgummi er bovenop wilt doen, dan kan ik me voorstellen dat het wat krapjes wordt om ze er in te krijgen.

Ik zou dan zelf er voor kiezen om langs de onderkant (dus waar de meeste rondingen zijn) een randje er af te knippen.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:39

Kan je eigenlijk ergens een 'standaard' stuk moosegummi kopen? Zou graag mijn inlages willen vernieuwen maar kom ze enkel BF voorgeknipt tegen bij Becidor.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:52

pmarena schreef:
In principe zou het niet nodig moeten zijn, maar als je bvb. de originele inlages er in wilt laten zitten en de moosgummi er bovenop wilt doen, dan kan ik me voorstellen dat het wat krapjes wordt om ze er in te krijgen.

Ik zou dan zelf er voor kiezen om langs de onderkant (dus waar de meeste rondingen zijn) een randje er af te knippen.


Heb je een pb gestuurd.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 19:41

SecretLIN schreef:
weet iemand of de fra seatsaver op de freemax past?


iemand? wil bij becidor wat bestellen

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:11

SecretLIN schreef:
SecretLIN schreef:
weet iemand of de fra seatsaver op de freemax past?


iemand? wil bij becidor wat bestellen


Ik kan je helaas niet veel wijzer maken!

Vandaag de passervice laten komen en we zijn gevallen voor de barefoot Madrid! Zowel paardlief liep er veel fijner onder dan onder de andere en ik zat er op het fijnste in. Heb hem meteen besteld *\o/*

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:29

Ik vind mijn paard ook beter lopen onder mijn Easytrek zadel dan de wintec die hij had..heb hem nu een week en al wat bosritten er op zitten ;)

Berdien

Berichten: 64523
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 09:34

Mijn testzadel is binnen *\o/*

Afbeelding
(Ja ze is moddervet, iets met geen zadel en blessures)

Afbeelding

Helaas gisteren niet kunnen testen want ze stond met een dik been :roll: Vandaag maar even zien of we een rustig ritje kunnen maken.

Zadel komt wel zonder beugels. Geen idee waarom, nu moet ik weer ergens beugels vandaan zien te trekken :=

DubbelFun

Berichten: 88698
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 09:37

Je bent en westernzadel gewend :D Daar zit alles standaard aan :)

Berdien

Berichten: 64523
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 09:39

Aan vorige testzadel zat ook alles! Denk dat het per dealer verschilt. Maar ik heb mn Nottingham, ik heb de beugels, nu nog een paard wat het doet en dan weet ik eindelijk of dit wat gaat zijn.

Jayney

Berichten: 843
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:52

Mariett schreef:
Ollytje @ [HAR] [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV
Moest even zoeken, maar bokker Ollytje had het met een veter gedaan, misschien is dat een optie?


pmarena schreef:
Oh dat valt tegen zeg... ik denk dat er toch wel een stuk of 10 mensen je voor zijn gegaan (waar ik vanaf weet dan althans) die het gewoon door de schoenmaker hebben laten doen, of door een zadelmaker of zelf.

En misschien heeft Randy van https://sites.google.com/site/customtreeless/home het ook wel eens gedaan? Daar kan je het sowieso even vragen :)

Klopt trouwens hoor dat eerst de rits er in wordt gezet, en dan het hele zaakje op het zadel wordt gezet.


Dank jullie wel voor de suggesties. Ik had ineens het idee dat de nieuwe ritsen wellicht zelfde type lipje en maat hadden, dit was het geval!
Ik heb de oude rits erin laten zitten, uiteinde stukje losgemaakt, toen het lipje/ritsje van de nieuwe rits erop gedaan. Onderaan wat draad gedaan zodat die er niet af kan schieten, en toen weer vast genaaid!

Het is nu dus de originele rits met 2 ritsen/lipjes erop. Dus de pommel zou er ook nog in terug kunnen! Had overwogen het middenstuk van de rits eruit te halen zodat die ritsen de fork niet beschadigen maar dan zou die echt alleen nog functioneren voor de fork en was het een ingewikkelder werkje geweest :')

Het is natuurlijk niet zo netjes als wanneer een schoenmaker of zadelmaker het zou doen, maar omdat het zo een klein stukje was durfde ik het wel. Het kosten mij 1,5 uur ongeveer.

Zal zo even kijken of ik foto's kan uploaden!

Edit de foto’s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 13:07

Knap gefixt hoor Jayney! Nu kan je weer verder :)) het leven is aan de durvers +:)+

Berdien

Berichten: 64523
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:15

Vandaag voor het eerst met de Nottingham gereden. Was wel even wennen, zat er eerst een beetje -O- :? op. Toen we gingen draafden wist ik waarom, de beugels zaten veel te lang :') Dat gefixt en daarna zat het echt goed en stabiel. Paard liep er ook lekker onder. Morgen even de bak in, kijken hoe ze eronder is als we wat serieuzer aan het werk gaan.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:27

Hallo! Sorry dat ik ineens zo binnen kom vallen! Ik ben op zoek naar ervaringen met de Startrekk Western. Ik heb er ook een topic over geopend, maar het loopt niet zo'n vaart met de reacties erop :') en aangezien hier veel kenners zitten dacht ik hier ook te vragen of er mensen zijn die ervaring met dit zadel hebben.
Alvast bedankt :D

[WN-TR] Ervaringen Startrekk Western

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:24

Super, Jayney! Het enige wat ik misschien nog zou doen is - op een niet te opvallende manier - de ritsen aan de fork vastknopen zodat ze niet naar onder kunnen zakken. Maar misschien blijven ze wel voldoende zitten zonder dat je dat doet natuurlijk!

Berdien, ik ben benieuwd naar jouw ervaring met de Nottingham! Als mijn jonge paard aan een zadel toe is, zou ik wel interesse hebben in dat model. Ik las dat het een speciaal voor dat type zadel VPS-systeem heeft dat nòg meer druk verdeelt. Ik vind het ook een heel mooi simpel zadel. Ik ben niet voor tralalakes. Zelf heb ik de Just Adjust bij m'n ander paard. Zit daar nou een rode BF pad onder? Ik dacht dat ze enkel in bruin en zwart bestonden!

Berdien

Berichten: 64523
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 18:13

Ik zal ze zeker delen Ilsey :j Er zit inderdaad extra VPS in. En aangezien ik met Sil wil gaan springen en crossen wil ik wel een zadel wat écht goed de extra druk op de piekmomenten aan kan. Plus wat wrong ook niet verkeerd is met springen :)) Er zit inderdaad een rode Grandeur onder, die zat bij de testset :j

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 19:02

Ik vind het echt een mooi zadel om zo te zien, die nottingham, vermoed ook niet dat hij écht vergelijkbaar is met de oude cheyenne, of cherokee(die ik heb gehad) .

Nu vind ik trouwens veel boomloze zadels op een paard nog best mooi staan, maar qua looks op een pony wat minder... ik denk ook dat de nottingham op mijn pown nog steeds véél zadel zou zijn, maar we zijn blij met onze startrekk gelukkig ;)

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 19:32

Ik heb vandaag de Ghost als testzadel ontvangen. Ligt het zo goed?
Afbeelding

Afbeelding

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:55

Irene, de singel is wat aan de korte kant.....en je kunt dat singelsysteem nog wat naar voor doen, dan blijft hij beter op zijn plaats - verder ziet het er goed uit (voor zover van foto te beoordelen is)