[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:43

Poeh die is zo'n rare vorm dat je er allerhande theorieën op los kan laten met totaal verschillende conclusies.... ik verwacht er niet veel van maar het is wel zo'n ding dat je nog wel eens zou kunnen verbazen. Ik zou zeggen bestellen, passen, en in perfecte staat terugsturen als het toch niks is.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:46

over de singels, als je een goede veelzijdig/spring vind kan een goede zadelmaker zeker wel iets moois er onder maken zodat je geen last hebt van de stoten, wanneer je zelf erg handig/crea bent kan je het uiteraard ook zelf doen.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:53

Inderdaad, het onderleggen van die gespen lijkt me ook te doen, ik heb ook losse pads voor eronder. Nu nog een goede veelzijdigheidsbanaan vinden ...
Ik heb een prolite 2 de hands op het oog, als het niet past wil ze hem eventueel terug nemen, dus als de prijs nog uitkomt probeer ik deze eens.

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:10

Ik ga mijn silverado verkopen, helaas blijft hij droge plekken houden en krijgt hij daar witte haren.. Ik ben dol op dat zadel maar helaas past het toch niet goed bij mijn paard |( . Ik ga binnenkort fotos maken dan komt hij op de markt. Mochten hier mensen op zoek zijn stuur een pb, dan stuur ik foto’s.

Voorlopig ga ik maar weer met boom, ik had de mazzel dat een stalgenoot een goed zadel in de verkoop had dat erg goed ligt.

J0anieke

Berichten: 4894
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:47


Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 11:12

Klopt!
Dat is de ghost italy. In Polen :)

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 13:14

Is het iemand opgevallen dat ze dit zonder hoofdstel doet???? :)F

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 13:17

Ja, dat wel, maar ik vond het paard er niet prettiger door gaan kijken...

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:03

ik denk dat ik de trekker opnieuw verkoop.
Op mijn oude merrie ligt hij prima, zit ook zalig, maar heeft wel iets de neiging om dicht op de schoft te komen, maar het is net wel net niet zeg maar.
Echter rij ik deze merrie amper nog, eens een stapritje buiten, of eens 10 minuutjes pistewerk, maar dat is het, en mijn andere zadels liggen er ook prima op.

op mijn jonge tank ligt het niet goed, het ligt zijdelings wel erg stabiel, maar schuift simpelweg te ver naar voor.
En op mijn cruzado krijg ik het ook niet passend. ook zijdelings prima, maar ligt ook te ver naar FRA singel voor longeren, zag er veelbelovend uit:

Afbeelding

na enkele rondjes draf, zadel ligt op de schouder, dekje schuift er naar achter uit (calrei dekje)

Afbeelding

Banaansingel na enkele rondjes draf:

Afbeelding

Afbeelding

banaan omgedraaid (ik vergeet altijd hoe ik die om moet doen :+ )

Afbeelding

Afbeelding


Dus drie verschillende singels getest, en allemaal hetzelfde resultaat. Ik dacht dat deze een gemakkelijke bouw had, maar blijkbaar is ze hetzelfde als de trekpaarden in kleiner formaat :+
(ze heeft ook wel behoorlijk schoft, redelijk wat schouder en bolle buik, daarnaast weinig bespiering, daar ze nog niet beleerd is.)


op haar ligt de ghost trouwens zo: (een gewoon dekje erop daar ik er toch nog niet op zit).

Afbeelding

haar bouw (niet de meest flatteuze foto's, maargoed)

Afbeelding

Afbeelding

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:38

Blijft de Ghost wel op zijn plaats na rijden / longeer werk ?

Maar wat schuift die trekker snel joh, niet te geloven...
Heb je zadel niet op proef maar gekocht ?

Ik zal me es inlezen op de constructie van trekker, want daarbij kun je de kussens niet verstellen zoals bij Ghost ??

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:44

de ghost blijft vrij stabiel liggen, uiteraard op de schimmel nog niet getest met rijden, maar ook los aangesingeld blijft het in de drie gangen prima op zijn plaats.
Op mijn jonge tank heeft de ghost de neiging om zijdelings te schuiven (vooral in galop, maargoed, breed rond paard, scheef (zakt altijd naar rechts) en een hele grote galop met erg veel beweging dat ik zelf moeilijk kan volgen.), maar met de fra en een antislipdekje eronder valt dit wel goed mee.


Van de trekker zijn de kussen wel verstelbaar, alsook de pommel traploos verstelbaar. Volgens de aanwijzingen van de fabrikant komen de kussens vrij breed en verstel je de pommel naar de breedte van het paard. Dit resulteerde dat de pommel bijna op het strakst stond bij de jonge koudbloed (massimo maat 40-42).
ik heb dan de kussens ferm smaller gezet (vooral bij de schoft, daar ze allemaal behoorlijk uitgesproken schoft hebben), en dat scheelde wel.
Voor de schimmel staat de pommel op het smalst. mijn oude merrie een draai of drie breder en de jonge koudbloed ongeveer de helft van de breedte (en ik maar denken dat hij niet breed genoeg zou kunnen).

En helaas wel gekocht inderdaad.
Verder is het echt wel een heel fijn zadel hoor, je zit mooi opgesloten en stevig maar toch genoeg bewegingsvrijheid, leuke zachte en stabiele zit. Zou imo het ideale buitenrijzadel zijn waar je toch een leuk stukje mee kan dressuren. Bij een paard met een betere zadelplek/singelverhouding lijkt me dit een ideaal zadel...

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 18:46

He wat jammer dat het op geen van je paarden echt goed ligt -O-

Ik heb vandaag gereden met mijn bijna 14-jaar oude Barefoot. Lag als een huis, zat heerlijk. Lekker simpel :)) Als het goed is krijg ik komende week de Nottingham als testzadel thuis, ben héél benieuwd!

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:17

Zonde zeg! Ik blijf de Trekker sowieso een bijzonder lelijk zadel vinden :o Ghost ligt en staat echt veel mooier.

Ben benieuwd Berdien wat je van de Nottingham vindt. Het is wel vrij veel zadel vergeleken met je ouwe Cheyenne natuurlijk.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:45

whahahaha, ik had hem inderdaad ook niet gekocht voor zijn schoonheid. Ik was wel benieuwd naar het concept, en moet zeggen dat ik kwa zitcomfort zéker niet teleurgesteld ben.
Geef deze de singelophanging van de ghost, zoals bij mijn lipica, en ik denk dat de pasvorm van het zadel al stukken beter zou zijn op de wat onmogelijkere moeilijkere paarden.

Maargoed, helaas, it is not meant to be...

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:51

Ik heb ook sterk getwijfeld om dit zadel met die korting te proberen. Was blij om je ervaringen te kunnen volgen, jammer dat het tegenvalt!

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:24

haha, als je wil testen, be my guest hoor, wie weet is het voor jou wel de perfecte combi?
(zoals ik zei, op mijn oude merrie lag het prima en zit het zalig, maar die rij ik niet meer :+, moest die wel nog intensief gereden worden dan zou ik het houden voor haar.)

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:26

pmarena schreef:
Zonde zeg! Ik blijf de Trekker sowieso een bijzonder lelijk zadel vinden :o Ghost ligt en staat echt veel mooier.

Ben benieuwd Berdien wat je van de Nottingham vindt. Het is wel vrij veel zadel vergeleken met je ouwe Cheyenne natuurlijk.


Absoluut :j Maar met de oude Cheyenne zou ik ook niet snel gaan springen/crossen/lange buitenritten maken :D Prima zadeltje zo voor nood om toch m'n les te kunnen rijden maar niet voor meer dan dat.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:16

Duhelo schreef:
whahahaha, ik had hem inderdaad ook niet gekocht voor zijn schoonheid. Ik was wel benieuwd naar het concept, en moet zeggen dat ik kwa zitcomfort zéker niet teleurgesteld ben.
Geef deze de singelophanging van de ghost, zoals bij mijn lipica, en ik denk dat de pasvorm van het zadel al stukken beter zou zijn op de wat onmogelijkere moeilijkere paarden.

Maargoed, helaas, it is not meant to be...


Goedkoop zijn die trekkes niet echt... pfff: https://flexibelezadels.nl/sales.php

Maar zij noemen het panelen ipv pads, en die kun je echt niet genoeg voorin bij elkaar leggen om te voorkomen dat zadel over schoft naar voren kan glijden ? (heel apart n.l.)
Of komt er dan zoveel druk rond schoft te staan dat het teveel wordt ?

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:06

de panelen / kussens kan je er volledig afhalen en plakken naar smaak. Je kan ze wel vrij dicht plakken (nu heb ik ze met een tussenruimte van een cm of 5-6? ik kan er morgen wel even een foto van maken.
Het voordeel van dit zadel vond ik net het brede kussenkanaal. Bij de ghostzadels vind ik het veel moeilijker om de kussens iets breder te kleven.
verder kan je de pommel van de trekker met een soort schroef (die zie je vooraan in de pommel) traploos breder en smaller zetten.
Ik steel even Eva haar foto's:
op het breedst:

Afbeelding
Afbeelding

smalst:
Afbeelding

en de kussens zelf kan je dus, net als bij ghost, breder of smaller plakken.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:41

Dus ook enigsinds "scheef": smal van voren uitlopend breed naar achter.
Probleem bij ons was een voorover kiepend zadel, wat we dus hebben opgelost door pads ietwat scheef te plaatsen en met hulp van opvullen in kussens zelf.

maar denk niet dat kussens van een trekker openkunnen dmv klitte band ?

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:50

nee, ze kunnen inderdaad niet open.
Ik zet ze standaard idd smaller vooraan en breder naar achter toe, dit ivm de toch wel redelijk uitgesproken schoften van alledrie de paarden. Ga ik te breed vooraan drukken alle zadels inderdaad op de schoft.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:09

tussendoor vraag: zit een Barefoot Atlanta steviger dan een Cheyenne?

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:11

Ik merkte niet veel verschil.

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:27

Margee schreef:
tussendoor vraag: zit een Barefoot Atlanta steviger dan een Cheyenne?


Dit vind ik twee totaal verschillende zadels, dus lastig te vergelijken. Vind hem niet persee steviger zitten. Beide hebben natuurlijk geen wrong oid :)

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:00

Mijn BM lijkt zo goed als verkocht. Doet wel verdomd veel zeer hoor ;( Weer een stukje van Flynn wat verdwijnt.

Voor de mensen die vaker zadels versturen, in wat voor doos stoppen jullie (grote!) westernzadels? := Ophalen is in dit geval geen optie.