[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurora

Berichten: 2653
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:41

Ik wil een nieuwe singel kopen voor mijn FRA Tiamo. Iemand die even met me mee wil kijken naar de benodigde lengte?

Ik heb nu een singel van 80 cm. Singel zit na aansingelen op het laatste gaatje (aan de linkerkant, aan de rechterkant het een-na laatste gaatje. (laatste gaatje is te klein voor de gesp dus die gebruik ik met deze singel niet)) Na een kwartiertje lopen zou hij nog wel een gaatje of twee strakker kunnen, maar ja, geen gaatjes meer.
nou is paardlief op dit moment ook nog veel te dik, dus een nieuwe singel mag sowieso een stuk korter.
maar hoe kort?
De ene zegt 65cm en de ander zegt 70cm. Wat denken jullie afgaande op de foto's?

(het gaat sowieso een banaansingel worden aangezien de huidige singel het zadel naar voren trekt)

Rechterkant:
Afbeelding

Linkerkant:
Afbeelding

Sure_lee

Berichten: 10427
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:52

Ik zou niet zo goed weten hoe kort. Misschien 70.
Maar met western heb je toch nooit een gaatjes tekort probleem? Als je hem er nog een keer doorheen haalt heb je toch weer nieuwe gaatjes.
Snap je wat ik bedoel?

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:44

Ik zou hem ook niet veel korter nemen dan dit ivm gespen en ellebogen. Dan een 75 of ev een 70.
Kan je het gaatje rechts niet groter maken en links met een dasknoop dichtmaken? Dan win je zeker 2 a 3 gaatjes?

Laurora

Berichten: 2653
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:14

@sure_lee je hebt gelijk, maar dan is ie naar mijn gevoel nog steeds te lang omdat ik m dan ook niet aan beide kanten gelijk kan krijgen.

@Duhelo het gaatje aan de rechterkant ga ik sowieso nog wat groter maken. Dasknoop is een goed idee!

Sure_lee

Berichten: 10427
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:18

Gaatje groter maken kan inderdaad ook. Al ben ik geen fan van het laatste gaatje gebruiken. Mocht het onverhoopt breken dan heb je niks meer over.

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:35

Ik hoop dat ik hier wat mag vragen over de Heather Moffett zadels?
De flexee? Hoe werkt dat met de kopijzers?
Waarmee zijn die vergelijkbaar qua kleur/ maat?
Heeft iemand dit zadel,?

Daphneeeej

Berichten: 3001
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 05:59

Muze schreef:
Ik hoop dat ik hier wat mag vragen over de Heather Moffett zadels?
De flexee? Hoe werkt dat met de kopijzers?
Waarmee zijn die vergelijkbaar qua kleur/ maat?
Heeft iemand dit zadel,?

Bij elke flexee word het hele setje kopijzers meegeleverd normaalgesproken, dus kan je gewoon kijken welke uit je setje je pakt voor je paard. Ook passen de wintec wide kopijzers er in begreep ik ooit als je nog bredere kopijzers nodig mocht hebben.

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:38

Cemlys schreef:
Ik kom even binnenvallen. Ik heb een 4 jarige tinker die ik rustig aan het beleren ben, hij is 1.38-1.39m ongeveer, mijn huidige dressuurzadel schuift erg naar voren bij hem dus het lijkt me sterk dat ik die ooit goed aangepast krijg op hem. Maar wat koop je voor een nog niet beleerde jonge tinker, nog volop in ontwikkeling. Hij is deze winter op zn logeeradresje iets schraal geworden, maar nu ontzettend aan het bijkomen, dus een boomzadel is denk ik moeilijk of ik moet voor een aanpasbare gaan zoals wintec. In het verleden wel boomloze gereden maar dat vond ik toen niet echt ideaal, dus ik ben benieuwd of ik er ooit aan kan wennen. Maar nu waar begin je, het is niet dat je even een passervice laat komen want hij is nog niet beleerd, maar ik wil wel met een enigzins passend zadel gaan beleren. Hij is niet heel erg groot, ik ben 1.65 en zit rond de 78 kg (en op dieet ;)). Ik heb een broekmaat 40-42, kan ik dan een maat 1 wagen of is een 2 beter. Ik heb een niet zo sterke rug, voorkeuren voor types zadels? Ik wil vnl gaan buitenrijden, maar het lijkt me ook fijn om af en toe wat dressuurmatig te kunnen trainen en een keer een sprongetje te maken. Zelf had ik de Cheyenne drytex op het oog, of de barefoot merlyn
welke verkopers zitten er in het noorden?


Zoals de combinatie nu beschreven is zou een Trekker zadel of een Startrekk Comfort(of Espaniola) ook wel in het "beeld" passen. Zijn wat kortere zadels(afhankelijk van de versie) en is wat steviger/anders opgebouwd dan een barefoot

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:45

Nog een singel vraag.
Momenteel rijd ik op een Barefoot Cheyenne, een oudje, op het paard van mijn dochter. Mijn paard is kreupel helaas.... Daar zit een singel aan van Kavalkade van 70 cm, ik vind hem niet prettig.
Ik wil graag een elastische singel, die heb ik op mijn eigen westernzadel (Edix) /paard ook en die singel ik veel makkelijker aan. Helaas ligt dat zadel niet lekker op dit paard, vandaar.
Welke maat heb ik nodig, moet deze b.v. iets korter? En welke singel. Ik zie een elastische bij Barefoot maar ik heb zelf al een FRA (western), die overigens veel duurder is. Wat is het verschil tussen deze 2.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:48

de barefoot vind ik een meer elastische singel dan die van fra. Het neopreen hoesje eromheen is wel fijn. Ik heb deze ook voor mijn oudje en die singelt superfijn aan. Voor mijn jong paard werkt die niet zo goed (elastischer en rond paard = glijden)

Ik heb een fra voor het ronde paard van 100 cm. In een gewone singel zou ik 110 nemen voor het mooie. Dus ik zou een cm of 5 korter gaan dan de gewone maat. Er zit stretch op maar ik kan hem met twee handen echt niet uit-rekken.

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:56

Ik heb 2 vraagjes, boomloos het houd je wel bezig. :D

Stel er zit geen ruiter op het paard en het paard duikt naar gras en het zadel wipt van achter iets omhoog is dit normaal? Ik kan ook het zadel van achter iets optillen.

En hoe houden jullie de vacht van een Lazy Mountain netjes? Ik heb nu 1.5 week ermee gereden en ik merk dat het wol bij de benen platter word. Hoe krijg je dit makkelijk weer netjes?

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:08

Daphneeeej schreef:
Muze schreef:
Ik hoop dat ik hier wat mag vragen over de Heather Moffett zadels?
De flexee? Hoe werkt dat met de kopijzers?
Waarmee zijn die vergelijkbaar qua kleur/ maat?
Heeft iemand dit zadel,?

Bij elke flexee word het hele setje kopijzers meegeleverd normaalgesproken, dus kan je gewoon kijken welke uit je setje je pakt voor je paard. Ook passen de wintec wide kopijzers er in begreep ik ooit als je nog bredere kopijzers nodig mocht hebben.


En qua onderhoud? Opvullen enzo?
Past het makkelijk?

Daphneeeej

Berichten: 3001
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:10

Muze schreef:
Daphneeeej schreef:
Bij elke flexee word het hele setje kopijzers meegeleverd normaalgesproken, dus kan je gewoon kijken welke uit je setje je pakt voor je paard. Ook passen de wintec wide kopijzers er in begreep ik ooit als je nog bredere kopijzers nodig mocht hebben.


En qua onderhoud? Opvullen enzo?
Past het makkelijk?


Pasvorm is heel makkelijk, op verschillende vormen paarden gehad. Heb hem al een tijd en heb hem nog nooit hoeven laten bijvullen, dit kan evt een normale zadelmaker gewoon doen als wel echt nodig is.
Onderhiud bij de mijne alleen een doekje er over gehaald heel afentoe. Ik heb de variant die nog van kunstleer is.

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:48

Nog een vraagje...
Pas je met maat 42 nog in Barefoot maat 1 of is dat krap..

Nala

Berichten: 8203
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:57

Ik was sowieso al van plan een ghost zadel te testen, maar kreeg net een mooie aangeboden die nog niet officiëel te koop staat. Een zwarte Roma in picollo zonder wrongen, zo goed als nieuw. Ik kan foto's sturen via pb. Helaas zou de verkoper 'm niet op proef op willen sturen, maar dit type zadel testen zal ook moeilijk zijn aangezien het dus een speciale variant is. Volgens de verkoopster ben ik, mocht het niets zijn, er zo weer vanaf omdat de vraag naar Ghost zadels zo hoog is. Wat is jullie ervaring hiermee?

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:05

Muze schreef:
Nog een vraagje...
Pas je met maat 42 nog in Barefoot maat 1 of is dat krap..

Te krap.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:14

Nala schreef:
Ik was sowieso al van plan een ghost zadel te testen, maar kreeg net een mooie aangeboden die nog niet officiëel te koop staat. Een zwarte Roma in picollo zonder wrongen, zo goed als nieuw. Ik kan foto's sturen via pb. Helaas zou de verkoper 'm niet op proef op willen sturen, maar dit type zadel testen zal ook moeilijk zijn aangezien het dus een speciale variant is. Volgens de verkoopster ben ik, mocht het niets zijn, er zo weer vanaf omdat de vraag naar Ghost zadels zo hoog is. Wat is jullie ervaring hiermee?


Ik geloof datin deze tijd wel vraag is, maar mensen kopen toch niet zo snel.
Ik verkoop een freemax cow nieuwe model voor 950 euro .krijg heeeeeeeel veel reactie maar nog steeds niet defenitief verkocht

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 07:46

paddraigh schreef:
Nala schreef:
Ik was sowieso al van plan een ghost zadel te testen, maar kreeg net een mooie aangeboden die nog niet officiëel te koop staat. Een zwarte Roma in picollo zonder wrongen, zo goed als nieuw. Ik kan foto's sturen via pb. Helaas zou de verkoper 'm niet op proef op willen sturen, maar dit type zadel testen zal ook moeilijk zijn aangezien het dus een speciale variant is. Volgens de verkoopster ben ik, mocht het niets zijn, er zo weer vanaf omdat de vraag naar Ghost zadels zo hoog is. Wat is jullie ervaring hiermee?


Ik geloof datin deze tijd wel vraag is, maar mensen kopen toch niet zo snel.
Ik verkoop een freemax cow nieuwe model voor 950 euro .krijg heeeeeeeel veel reactie maar nog steeds niet defenitief verkocht

Klopt ik zie hem elke dag voorbij komen. Maar dat je dit zadel niet verkoopt is omdat de prijs te hoog is, ik zeg niet dat dit zadel dat niet waard is. Maar mensen kopen sneller zadels tot 5-600 euro en dan wel helemaal compleet. Ik kan het weten ik heb dit jaar al 4 zadels verkocht en beneden 5-600 euro (dan wel in perfecte staat) ben je er echt zo vanaf daar boven duurt het gewoon langer, dan moeten mensen echt gericht opzoek zijn naar dat zadel en 100% zeker zijn dat het ook past. Op dit moment staan er heel veel Barefoot Arizona te koop compleet voor hele nette prijzen, mensen zijn dan eerder geneigd daar voor te gaan.

Samantha89

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:26

Ik heb dat zadel ook voorbij zien komen en nieuwprijs was 1450 , sorry maar dan zou mijn prijs ook echt geen 5 a 600 euro zijn, helemaal niet in de staat van het zadel.
Mijn Arizona nut staat erop voor “725” of een goed bod, maar 500 euro voor dit zadel en in de staat die het verkeerd vind ik ook te weinig. Vind wel dat mensen tegenwoordig een hoop dingen voor een habbekrats willen, en dan het allerliefste in perfecte staat. En natuurlijk zijn er ook mensen die er de hoofdprijs voor willen waarvan het soms afgeragd is.

Achterom
Berichten: 23061
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:47

Petrichor schreef:
paddraigh schreef:
Ik geloof datin deze tijd wel vraag is, maar mensen kopen toch niet zo snel.
Ik verkoop een freemax cow nieuwe model voor 950 euro .krijg heeeeeeeel veel reactie maar nog steeds niet defenitief verkocht

Klopt ik zie hem elke dag voorbij komen. Maar dat je dit zadel niet verkoopt is omdat de prijs te hoog is, ik zeg niet dat dit zadel dat niet waard is. Maar mensen kopen sneller zadels tot 5-600 euro en dan wel helemaal compleet. Ik kan het weten ik heb dit jaar al 4 zadels verkocht en beneden 5-600 euro (dan wel in perfecte staat) ben je er echt zo vanaf daar boven duurt het gewoon langer, dan moeten mensen echt gericht opzoek zijn naar dat zadel en 100% zeker zijn dat het ook past. Op dit moment staan er heel veel Barefoot Arizona te koop compleet voor hele nette prijzen, mensen zijn dan eerder geneigd daar voor te gaan.

Je vergelijkt nu twee kwalitatief compleet verschillende zadels met elkaar :') De nieuwprijs van de freemax is al zo'n 500 euro hoger.
Met alle respect, maar de zadels die jij de afgelopen jaren hebt verkocht kunnen daar echt niet aan tippen :n
Desondanks is de markt voor tweedehands westernzadels op dit moment wel schandalig, je krijgt er helaas niets meer voor. Dan gaan de boomloze in verhouding nog goed helaas...

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:05

Samantha89 schreef:
Ik heb dat zadel ook voorbij zien komen en nieuwprijs was 1450 , sorry maar dan zou mijn prijs ook echt geen 5 a 600 euro zijn, helemaal niet in de staat van het zadel.
Mijn Arizona nut staat erop voor “725” of een goed bod, maar 500 euro voor dit zadel en in de staat die het verkeerd vind ik ook te weinig. Vind wel dat mensen tegenwoordig een hoop dingen voor een habbekrats willen, en dan het allerliefste in perfecte staat. En natuurlijk zijn er ook mensen die er de hoofdprijs voor willen waarvan het soms afgeragd is.


Nou idd zo denk ik er ook over.. eet geen brood
Ga hem echt niet weggeven
Net wat achterom ook zegt, kwalitatief is er nogal een verschil.
Zadel is erg netjes en boden van 500600 euro reageer ik niet eens op

DubbelFun

Berichten: 88827
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:09

Achterom schreef:
.... Dan gaan de boomloze in verhouding nog goed helaas...
Nou, ook dat betwijfel ik.
Ik heb de afgelopen maanden geprobeerd om de BM voor een kennis te verkopen voor een marktnormale prijs en dat gaf hoegenaamd geen respons. Bij de officiële dealer kon ze er een schandálig lage prijs voor krijgen (gelukkig niet op in gegaan). Dus nu gelukkig iemand anders er blij mee kunnen maken.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:19

Je ziet ook wel zadels voor belachelijk lage prijzen voorbij komen... als mensen dat een paar keer zien dan gaan ze dat als "normaal" beschouwen en wacht menigeen net zo lang tot zo'n koopje nog eens voorbij komt.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:23

Ik ben het eens met Petrichor. Dat duurder zadel is echt wel zijn prijs waard, en inderdaad de nieuwprijs vergeleken de tweedehandsprijs, dan heb je een koopje. Maar het is wel een feit dat mensen niet zo snel meer dan 600 euro uitgeven voor een tweedehands zadel (of ze moeten inderdaad heel zeker weten dat het zadel perfect zal passen en echt een dergelijk zadel willen.). En in de markt met de apartere zadels spreek je simpelweg een heel klein publiek aan (en al zeker als die pasvorm iets moeilijker valt dan bv een gemiddelde barefoot of ghost.)

Maar, feit is dan wel weer, als er iemand passeert die net wel zo een zadel zoekt, je die voor die prijs dan ook zo kwijt bent.

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:00

Petrichor schreef:
Muze schreef:
Nog een vraagje...
Pas je met maat 42 nog in Barefoot maat 1 of is dat krap..

Te krap.

Ok helaas.
Dankjewel