[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:39

Nissima schreef:
Goh, weet je dat me niet eens is opgevallen of dat glad was of niet? :)) Ik denk dat dat een goed teken is. Ik heb niet het gevoel gehad dat ik misschien linksom of rechtsom er af zou glijden, wat ik zonder barebackpad wel nog eens heb. Ik zou willen zeggen, kom hem maar proberen, maar dat is net iets te ver rijden voor je denk ik _O-

Zou je zo'n pad ook niet kunnen testen eigenlijk? Heb al even gekeken naar de website van Buitenzinnig maar die heeft zo te zien alleen Ghost barebackpads.

Als het je niet is opgevallen dan lees ik dat inderdaad ook als een goed teken. :j

Maar ik zit ook nog heel erg in de rondkijk fase hoor, want qua rijden zijn we nu nog erg met de basis bezig en daar gebruik ik mn simpele boomloze inrijdzadeltje voor. Als stuur, koppeling en versnellingsbak gemonteerd is gaan we aan het echte werk bezig, en wil ik graag een boomlooszadel of goede barebackpad. Maar door omstandigheden het echte rijden sowieso wat op de langere baan geschoven vorig jaar, dus ergens in de komende maanden ga ik een definitief stoeltje bestellen. Als ik dan gebruik kan maken van een paszadel/pad of passervice is dat wel heel fijn, maar geen vereiste. Eerst maar eens goed rondkijken en lezen. :j

Berdien

Berichten: 64561
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:39

Haha het zadel is echt niet klein := Feyre is redelijk aan de maat.

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:41

Het zadel geeft wel goed weer hoe groot het paard is... dat had ik zonder zadel ook niet zo ingeschat :)

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:50

Serenity350 schreef:
Als het je niet is opgevallen dan lees ik dat inderdaad ook als een goed teken. :j

Maar ik zit ook nog heel erg in de rondkijk fase hoor, want qua rijden zijn we nu nog erg met de basis bezig en daar gebruik ik mn simpele boomloze inrijdzadeltje voor. Als stuur, koppeling en versnellingsbak gemonteerd is gaan we aan het echte werk bezig, en wil ik graag een boomlooszadel of goede barebackpad. Maar door omstandigheden het echte rijden sowieso wat op de langere baan geschoven vorig jaar, dus ergens in de komende maanden ga ik een definitief stoeltje bestellen. Als ik dan gebruik kan maken van een paszadel/pad of passervice is dat wel heel fijn, maar geen vereiste. Eerst maar eens goed rondkijken en lezen. :j

Rustig rondkijken is altijd een goed idee :j Ik zal van de week nog eens een keertje met mijn pad rijden en dan houd ik je wel even op de hoogte van hoe glad ik hem vind. Ik moet ook zeggen dat je best wel stevig zit omdat je aan alle kanten blokken hebt, dus zelfs als het wat glad is, kan je geen kant op :))

Berdien schreef:
Haha het zadel is echt niet klein := Feyre is redelijk aan de maat.

Jeetje, ik dacht ook dat Feyre niet zo groot was, aan de hand van eerdere foto's. Heb ik me daar even in vergist _O- Wat is haar stokmaat ongeveer?

Berdien

Berichten: 64561
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:07

DubbelDun schreef:
Het zadel geeft wel goed weer hoe groot het paard is... dat had ik zonder zadel ook niet zo ingeschat :)


Ja ze is écht heel groot. En breed. En lief :D

Ze is de 1.60 voorbij Nissima :)

pmarena

Berichten: 48282
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 08:42

Wat een plaatje is het toch :+:

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 17:50

Meer mensen hier die stirrup turners ondingen vinden? Ik dacht dat is echt een uitvinding tegen mijn nog nieuwe stijve fenders. Maar ik vind het erg pijn doen omdat ze tegen je scheenbeen aan drukken. Nu de fenders een kwartslag gedraait en dat is een stuk beter. Nu goed invetten en hopen dat ze snel soepel worden. :D

Samantha89

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 17:58

Hoi,
Ik heb nu een vraag voor mezelf en mijn paard! I.p.v pony en bijrijder haha. Mijn paard heeft chronische bronchitis, dus rijden doen wij nauwelijks en als we een keertje rijden is het een hobbel rondje buiten door de polder met misschien een stukje draf en heel misschien een stukje galop. Zou hiervoor de ghost mandriana geschikt kunnen zijn? Ik heb anderhalf jaar terug een Arizona nut gekocht en in die tijd 5 keer mee gereden, vind het zonde dat die nu ligt te verstoffen.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:17

Petrichor schreef:
Meer mensen hier die stirrup turners ondingen vinden? Ik dacht dat is echt een uitvinding tegen mijn nog nieuwe stijve fenders. Maar ik vind het erg pijn doen omdat ze tegen je scheenbeen aan drukken. Nu de fenders een kwartslag gedraait en dat is een stuk beter. Nu goed invetten en hopen dat ze snel soepel worden. :D


Wat beter werkt is ze nat maken en dan weghangen met een bezemsteel er door, gedraaid in de goede richting uiteraard..als het leer droog is, is het gedroogd in de juiste vorm - daarna uiteraard een beetje behandelen....

Samantha89 schreef:
Hoi,
Ik heb nu een vraag voor mezelf en mijn paard! I.p.v pony en bijrijder haha. Mijn paard heeft chronische bronchitis, dus rijden doen wij nauwelijks en als we een keertje rijden is het een hobbel rondje buiten door de polder met misschien een stukje draf en heel misschien een stukje galop. Zou hiervoor de ghost mandriana geschikt kunnen zijn? Ik heb anderhalf jaar terug een Arizona nut gekocht en in die tijd 5 keer mee gereden, vind het zonde dat die nu ligt te verstoffen.


Het lijkt mij zonde om de Arizona Nut niet te gebruiken? Kan dat niet ook voor het polderhobbelrondje?? Maar inderdaad, dit kan ook prima met de Mandriana/Toscana of de Cavallin Buttera

Samantha89

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:22

Misschien komt het omdat ik ook wel gemakzuchtig ben hoor, meer zo van makkelijker om de mandriana erop te gooien dan de Arizona :+
Dacht ook nog aan een zoutewelle bbp maar de optie met beugels bij de mandriana trekt mij meer aangezien die reus van mij nog wel eens gekke bewegingen maakt haha

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:46

Samantha89 schreef:
Misschien komt het omdat ik ook wel gemakzuchtig ben hoor, meer zo van makkelijker om de mandriana erop te gooien dan de Arizona :+
Dacht ook nog aan een zoutewelle bbp maar de optie met beugels bij de mandriana trekt mij meer aangezien die reus van mij nog wel eens gekke bewegingen maakt haha

Ik snap het eigenlijk niet zo goed.. Waarom zou je geld uitgeven aan een ander zadel als je al een fijn zadel hebt liggen? :) Kost toch allemaal even veel moeite om er er op te leggen?

Nala

Berichten: 8203
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:49

Zo, het zadel is er (nog) niet, maar de stijgbeugels wel alvast. Toch een wat fijner idee 'open' beugels te hebben, vooral als er (hoogstwaarschijnlijk) straks een ghost komt met 'dichte' ophanging.

Afbeelding

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:46

Samantha89 schreef:
Misschien komt het omdat ik ook wel gemakzuchtig ben hoor, meer zo van makkelijker om de mandriana erop te gooien dan de Arizona :+
Dacht ook nog aan een zoutewelle bbp maar de optie met beugels bij de mandriana trekt mij meer aangezien die reus van mij nog wel eens gekke bewegingen maakt haha


Testen is ook mogelijk hoor!

Maar inderdaad.. als je een fijn zadel hebt,waarom die niet blijven gebruiken?

Samantha89

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:52

Petrichor schreef:
Samantha89 schreef:
Misschien komt het omdat ik ook wel gemakzuchtig ben hoor, meer zo van makkelijker om de mandriana erop te gooien dan de Arizona :+
Dacht ook nog aan een zoutewelle bbp maar de optie met beugels bij de mandriana trekt mij meer aangezien die reus van mij nog wel eens gekke bewegingen maakt haha

Ik snap het eigenlijk niet zo goed.. Waarom zou je geld uitgeven aan een ander zadel als je al een fijn zadel hebt liggen? :) Kost toch allemaal even veel moeite om er er op te leggen?


Naar mijn idee is een mandriana makkelijker. Weet niet zo goed waarom eigenlijk.

Cemlys

Berichten: 14969
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:11

Ik kom even binnenvallen. Ik heb een 4 jarige tinker die ik rustig aan het beleren ben, hij is 1.38-1.39m ongeveer, mijn huidige dressuurzadel schuift erg naar voren bij hem dus het lijkt me sterk dat ik die ooit goed aangepast krijg op hem. Maar wat koop je voor een nog niet beleerde jonge tinker, nog volop in ontwikkeling. Hij is deze winter op zn logeeradresje iets schraal geworden, maar nu ontzettend aan het bijkomen, dus een boomzadel is denk ik moeilijk of ik moet voor een aanpasbare gaan zoals wintec. In het verleden wel boomloze gereden maar dat vond ik toen niet echt ideaal, dus ik ben benieuwd of ik er ooit aan kan wennen. Maar nu waar begin je, het is niet dat je even een passervice laat komen want hij is nog niet beleerd, maar ik wil wel met een enigzins passend zadel gaan beleren. Hij is niet heel erg groot, ik ben 1.65 en zit rond de 78 kg (en op dieet ;)). Ik heb een broekmaat 40-42, kan ik dan een maat 1 wagen of is een 2 beter. Ik heb een niet zo sterke rug, voorkeuren voor types zadels? Ik wil vnl gaan buitenrijden, maar het lijkt me ook fijn om af en toe wat dressuurmatig te kunnen trainen en een keer een sprongetje te maken. Zelf had ik de Cheyenne drytex op het oog, of de barefoot merlyn
welke verkopers zitten er in het noorden?

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:18

Met broekmaat 40/42 is een maat 2 comfortabeler vind ik, maar als je echt serieus aan het lijnen bent en van jezelf echt zeker weet dat je het lijnen volhoud zou ik gaan voor een maat 1.

Als je echt niet weet wat voor zadel ook maar enigsinds op je paard past dan zou ik denk ik ondanks je nog niet kan rijden toch gaan voor een passervice. Dadelijk wil je voor het eerst op je paard zitten en wordt je paard helemaal gek omdat het zadel niet goed ligt. Dat komt het zadelmak maken niet ten goede.

Sure_lee

Berichten: 10427
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:00

Vandaag de Zoutewelle bbp geprobeerd. Wat een fijn ding zeg!

Afbeelding
Afbeelding

Narcissa
Berichten: 3052
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:22

De Merlyn valt erg klein, hou daar rekening mee. Ik zat al wat op de cantle en ik ben 1.67 met 65kg. De wrong maakt het krap naar mijn idee. Ik heb het zadel uiteindelijk verkocht omdat de wrongen me kniepijn gaven.

Mijn vriend heeft op zijn Haf een Cheyenne maat 1 liggen, die zit echt een pak ruimer en bezorgt me geen pijn (maar die is voor mijn kleine IJsco's te groot, ik heb nu een Ghost piccolo)

Cemlys

Berichten: 14969
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:43

Ok dus erg kort zadel als ik het begrijp? Ik vraag me ook af of een maat 2 wel past op zn niet zo heel lange rug.

Bijzonder die Zoutewelle pads, maar hoor er wel vaker positieve berichten over

marley93

Berichten: 6046
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:47

Cemlys schreef:
Ik kom even binnenvallen. Ik heb een 4 jarige tinker die ik rustig aan het beleren ben, hij is 1.38-1.39m ongeveer, mijn huidige dressuurzadel schuift erg naar voren bij hem dus het lijkt me sterk dat ik die ooit goed aangepast krijg op hem. Maar wat koop je voor een nog niet beleerde jonge tinker, nog volop in ontwikkeling. Hij is deze winter op zn logeeradresje iets schraal geworden, maar nu ontzettend aan het bijkomen, dus een boomzadel is denk ik moeilijk of ik moet voor een aanpasbare gaan zoals wintec. In het verleden wel boomloze gereden maar dat vond ik toen niet echt ideaal, dus ik ben benieuwd of ik er ooit aan kan wennen. Maar nu waar begin je, het is niet dat je even een passervice laat komen want hij is nog niet beleerd, maar ik wil wel met een enigzins passend zadel gaan beleren. Hij is niet heel erg groot, ik ben 1.65 en zit rond de 78 kg (en op dieet ;)). Ik heb een broekmaat 40-42, kan ik dan een maat 1 wagen of is een 2 beter. Ik heb een niet zo sterke rug, voorkeuren voor types zadels? Ik wil vnl gaan buitenrijden, maar het lijkt me ook fijn om af en toe wat dressuurmatig te kunnen trainen en een keer een sprongetje te maken. Zelf had ik de Cheyenne drytex op het oog, of de barefoot merlyn
welke verkopers zitten er in het noorden?


Ik heb ook broekmaat 40/42 en zit lekker in een maat 2 (Barefoot Cherokee). Komt wel bij dat ik vrij lange bovenbenen heb die ik beter kwijt kan op maat 2.

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:17

Cemlys schreef:
Ok dus erg kort zadel als ik het begrijp? Ik vraag me ook af of een maat 2 wel past op zn niet zo heel lange rug.

Bijzonder die Zoutewelle pads, maar hoor er wel vaker positieve berichten over

Op de site van Barefoot staan alle maten precies per zadel aangegeven, zo kan je nagaan of het niet te lang is.

Cemlys

Berichten: 14969
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 23:01

Ja ik ga komende dagen even aan het meten

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:32

Samantha89 schreef:
Naar mijn idee is een mandriana makkelijker. Weet niet zo goed waarom eigenlijk.


Dan zou ik aanraden 1 een week te testen.. dan weet je het zeker

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:36

Cemlys schreef:
Ik kom even binnenvallen. Ik heb een 4 jarige tinker die ik rustig aan het beleren ben, hij is 1.38-1.39m ongeveer, mijn huidige dressuurzadel schuift erg naar voren bij hem dus het lijkt me sterk dat ik die ooit goed aangepast krijg op hem. Maar wat koop je voor een nog niet beleerde jonge tinker, nog volop in ontwikkeling. Hij is deze winter op zn logeeradresje iets schraal geworden, maar nu ontzettend aan het bijkomen, dus een boomzadel is denk ik moeilijk of ik moet voor een aanpasbare gaan zoals wintec. In het verleden wel boomloze gereden maar dat vond ik toen niet echt ideaal, dus ik ben benieuwd of ik er ooit aan kan wennen. Maar nu waar begin je, het is niet dat je even een passervice laat komen want hij is nog niet beleerd, maar ik wil wel met een enigzins passend zadel gaan beleren. Hij is niet heel erg groot, ik ben 1.65 en zit rond de 78 kg (en op dieet ;)). Ik heb een broekmaat 40-42, kan ik dan een maat 1 wagen of is een 2 beter. Ik heb een niet zo sterke rug, voorkeuren voor types zadels? Ik wil vnl gaan buitenrijden, maar het lijkt me ook fijn om af en toe wat dressuurmatig te kunnen trainen en een keer een sprongetje te maken. Zelf had ik de Cheyenne drytex op het oog, of de barefoot merlyn
welke verkopers zitten er in het noorden?


Dat is inderdaad lastig.
Ik zit in het noorden, in workum.
Ella ook, die zit in Havelterberg.

Wat zou kunnen is verschillende zadels op de bok proberen tijdens een sessie, en vanuif daar een keuze maken en kijken welke geschikt is voor je paard.
Het blijft natuurlijk altijd lastig, aangezien je het niet belast in beweging kunt zien. Ook kan de ruiter het zadel niet in beweging voelen, of er moet een 2e paard zijn om te testen. Ook dan is het weer lastig, omdat een zadel per paard verschillend kan zitten.
Echter kun je zo wel al een selectie maken, je weet waar je zelf in past door op de bok te proberen en er kan gekeken worden naar wat mogelijk geschikt zou zijn voor je paard.

Cemlys

Berichten: 14969
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:47

Dat is ook nog een idee. Ik heb eerder gehad dat een zadel op het ene paard geweldig zat en op een ander vreselijk. Mijn andere paard is zo anders van bouw en gang dat het totaal niet vergelijkbaar is denk ik. Binnenkort even kijken