[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:29

Duhelo schreef:
edit: op de trekker info raden ze aan om de singelstoten te kruisen (bij de banaansingel), zou dit ook helpen bij mijn fra singel?


Maar 1 manier om er achter te komen, denk ik :+

Ik heb ook wel eens als tip gekregen om de achterste een gaatje losser te laten. Hielp bij mij niks, maar goed, wie weet bij jou wel. Je kan t altijd proberen.

Edit: vind die van Kifra weinig kromming hebben (sorry Kitty :') ). Die van Rossner heeft echt een enorme kromming. Wat niet wil zeggen, dat ze niet helpen, natuurlijk. Dat weet ik niet. Nadeel van die van Rossner vind ik, dat t helemaal leer is en helemaal stug. Mijn fjord vind m niet fijn.

Duhelo

Berichten: 28571
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:36

rossner is er ook maar tot 85, en dat is echt echt veel te kort...

de fra is 100, én elastisch, en zie je op de foto dat het eigenlijk maar net goed is.
85 met kromming valt als 75-80, dus die komt vlak achter de ellebogen terecht.

Wat wel zou kunnen is een vzh banaan (die wat betaalbaarder is dan de prolite aan 130 euro) die ik dan laat onderleggen, maar ook deze nog niet gevonden.

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:36


Duhelo

Berichten: 28571
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:40

Wendy schreef:
Voor mijn paard heb ik deze gekocht, is wel western https://www.kramer.nl/Paard/Westernpaar ... ingel-Moon
Is wel een beetje synthetisch, maar ik vond het een mooie prijs om eens te kijken of dit wat voor ons is.

als ik het goed bereken is dit ook 90 cm? is idd wel een nette prijs. Is misschien wel een optie om singelgespen te verplaatsen of om te testen te werken met een converter.

evasaegerman
Berichten: 35
Geregistreerd: 14-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:08

Ziet er goed uit, Kim!
Blij te lezen dat het zadel bleef liggen en je niet mega breed zit want dat waren je grootste bezorgdheden geloof ik.
Wat betreft de pommel; die staat nmi goed. Bij dit zadel moet je géén vier vingers tussen schoft en zadel hebben zoals bij een boomzadel. Algemene regel is dat wervelkolom en schoft geen contact mogen maken met zadel als je er op zt. Of er nu vier vingers ruimte over is, of een vinger maakt niet uit. Alleen af en toe eens testen tals je een tijdje (bv meer dan een uur) rijdt. Zadel is kort en komt alvast niet voorbij de T18 rib. Zadel is inderdaad wel lang (vertikaal lang) door de lange dressuurzweetbladen. Maar dat komt juist de stabiliteit ten goede omdat het zadel meer rond dan op je paard ligt. Ik heb een Aussie (endurence model) zonder zweetbladen (of toch hele korte) en dat verschil merk je wel. De singelstoten van de Aussie liggen wel iets meer naar voor dan bij jouw zadel maar ik vind het er alvast prima uitzien op jouw paard!
Als je graag kniewrongen hebt, kan je het zadel nog uitbreiden met fenders met kniewrongen van Trekker. Ik heb ze liggen, maar ik denk niet dat dat jouw wens is? De kniewrongen die op he zadel zitten kan je er afhalen inderdaad; als je ze niet voelt zitten kan je dat wel eens proberen of het jou helpt. Het is een vreemd idee he, zadel is korter dan een standaard dressuur zadel en toch lijkt het giga :-). (door de lange zweetbladen en de aussie oortjes). Voordeel aan dit type zadel is ook dat je kan afstappen en even kan aanpassen (pommel). Doe ik wel vaker eens als fjordmans afgevallen of juist ronder is geworden, of ik eens met een dunner of dikker zadeldek rijdt. De cal rei zadeldoek is trouwens een heel goed zadeldoek voor onder de Trekker. Zeker geen pad gebruiken zoals je bij barefoot zou gebruiken. DE kussens verdelen de druk prima (onderzoek naar gedaan en dit zadel is bij de boomloze de beste uit de test gekomen naar drukverdeling toe -Trekker in het algemeen). Als je daar nu een dikkere pad zo gaan onder leggen dan gaat je zadel wel schuiven. Ik zou die singelstoten even veranderen van gesp en met de fra verder rijden. Nog geen nieuwe banaansingel aanschaffen. Probeer het eerst zo eens een paar ritjes. Veel rijplezier er mee :-).

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:10

Bestaan er geen singelverlengers toevallig? En die onderleggen met soort van Sweatflaps? Bedenk me wel ineens, dat je dan nig met gespen in oksels zit, mss.

Ik snap eigenlijk niet dat er niks voor zo n knol is. Er zijn veel mensen met hetzelfde probleem. En het is toch niet zo dat trekpaarden alleen voor de kar worden gebruikt. Steeds meer om op te rijden, volgens mij....

Duhelo

Berichten: 28571
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:16

Dank je Eva,
Het breed zitten en schuiven waren inderdaad mijn concerns. Iets met een trial and error (en 16 zadels verder) schema :P.

Maar daar ben ik zeker tevreden over. Nu is het een kwestie van de finetuning te vinden en km's gaan maken om eraan te wennen van beide kanten.
de stoten kruisen zal ik inderdaad proberen, wie weet helpt dat al voldoende!

Fabster: inderdaad, ik snap dat ook niet zo goed. Alles in die maat is dan ook nog zo heel oldskool (de typische trekpaardzadels, zware menhoofdstellen, stangbitten, etc). Imo zou er echt een gat in de markt zijn. Maar ik snap dat fabrikanten dat die standaard doen, het aantal van elk product dat maar zou verkocht worden weegt niet op tegen stockage kosten enzo...

opzich is de lengte van de singel om aan te singelen ook geen probleem (betreft de verlengers). De stoten van mijn zadels zou ik er zelfs een singeltje van 60 cm kunnen aanhangen, maar het komt gewoon telkens verkeerd uit met de gespen en de elleboog.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:26

Heb je zoveel extra kosten dan, als je een singel 10 cm langer maakt? Geen idee hoor, maar klinkt niet als een groot probleem. Maar goed, ik ben dan ook geen producent :o

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:44

Fabster schreef:
Heb je zoveel extra kosten dan, als je een singel 10 cm langer maakt? Geen idee hoor, maar klinkt niet als een groot probleem. Maar goed, ik ben dan ook geen producent :o


Ingeval van Westip/Ghost vol elastische singel kan je op maat bestellen...maar even volhouden allemaal - we zijn bezig met een anatomisch model en die kan - zoals alles bij Ghost - op maat worden besteld :o

Duhelo

Berichten: 28571
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:04

maarreuh, hoe lang moeten we dat volhouden? :P

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:01

Misschien een gek idee maar een korte springsingel of veelzijdigheidssingel? Is dat niet iets? Zit je in ieder geval niet met de gespen te klooien lijkt mij.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:16

Duhelo schreef:
maarreuh, hoe lang moeten we dat volhouden? :P


Het wachten is tot het ding uit de VS hier is, dan moeten het nog worden uitgeplozen.....want het moet wel "Ghost" worden uiteraard. Maar soms gaan dingen snel.... :j

Zoals bijvoorbeeld het laatste nieuwe Cavallin Treeless model: de PURO, voor wie van heel erg weinig zadel houdt. We zijn nog bezig met testen, maar de eerste zijn al verkocht.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een primeur.....

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 16:41

Is dat kleine ringetje de beugelophang? Hij ziet er verder wel strak uit! Al kies ik liever voor een natuurtint ghost met wrong.

Duhelo

Berichten: 28571
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 16:53

de kleine ringetjes vind ik ook een beetje jammer van ghost. Ik gebruik graag mono-beugelriemen, dus de enige die passen zijn die met een T-stukje, en vaak zijn ze te dik om er gemakkelijk door te gaan. Dat ringetje een halve cm breder/hoger) zou een groot verschil maken!

belle_boef

Berichten: 10751
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 17:08

Nog een nadeel van die ringetjes is dat je dus geen valbeveiliging meer aan je beugels hebt. Je zit dan wat mij betreft al vast aan veiligheidsbeugels.

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 17:46

Vraagje: hoe zit het met westernpads onder boomloze westernzadels? Ik heb namelijk twee verschrikkelijk gave westernpads gezien, alleen zijn deze niet specifiek voor boomloze zadels.
Het zijn wollen pads met (volgens mij) zo'n schapenwolletje aan de onderkant. Zou ik deze met bijvoorbeeld een halfpad eronder kunnen gebruiken onder een boomloos (western) zadel? Of zou ik er bijvoorbeeld zelf inlages in kunnen maken? Of is het pas te beoordelen hoe ik dat het beste kan doen als ik daadwerkelijk een zadel heb? (nog geen tijd gehad, maar wel van plan zeer binnenkort een zadelpasconsult te boeken bij Ella)

Afbeelding
Afbeelding
(de tweede is te koop bij kifrahorse, misschien kan Kitty mij meer over deze pad vertellen?)

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:41

Dit ringetje voor de beugelophang kan je denk ik de mono riemen van barefoot wel door krijgen, maar vind hem dun ogen ivt die van Ghost. Die van ghost was idd wel een minpuntje, maar niet groot genoeg om geen fan te zijn van het zadel :D Ik had hele mooie biothane beugelriemen en altijd veiligheidsbeugels eraan.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:41

Laurora schreef:
Vraagje: hoe zit het met westernpads onder boomloze westernzadels? Ik heb namelijk twee verschrikkelijk gave westernpads gezien, alleen zijn deze niet specifiek voor boomloze zadels.
Het zijn wollen pads met (volgens mij) zo'n schapenwolletje aan de onderkant. Zou ik deze met bijvoorbeeld een halfpad eronder kunnen gebruiken onder een boomloos (western) zadel? Of zou ik er bijvoorbeeld zelf inlages in kunnen maken? Of is het pas te beoordelen hoe ik dat het beste kan doen als ik daadwerkelijk een zadel heb? (nog geen tijd gehad, maar wel van plan zeer binnenkort een zadelpasconsult te boeken bij Ella)

[ [url=m/OikmTt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1DZfJN.jpg]Afbeelding[/url] ]
(de tweede is te koop bij kifrahorse, misschien kan Kitty mij meer over deze pad vertellen?)



Typ een hele post, pas wat aan en weg is ie..
Om een lang verhaal kort te maken, dat is een Burioni. Hij is in het echt iets meer anatomisch gevormd. Toch ben ik meer fan van pads die anatomischer gevormd zijn. Je zult er nog wel zelf inlagenvakken onder moeten maken, wil je hem kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld een Freemax of Silverado.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:43

Duhelo schreef:
En dan maar zeggen dat die pads zo duur zijn :D

kunstgrepen vind ik ook niks, zeker als je in laagjes oid moet werken, vroeg of laat zit er daar een randje nijdig te duwen ...


Ik heb vandaag mijn nieuwe Trekker Aussie Luxury binnen gekregen!
Trekker stond al langer op mijn lijst om te testen, dus nu was het zo ver.
[ Afbeelding ]


He, zal wel aan mij liggen maar schuif je hierin niet heel ver naar achter ?
Zadel ligt gezien de "pommel" stand echt wel mooi rechtop, maar het zitvlak helt enorm achterover toch ?
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 31-08-18 18:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:44

Daarop in hakend, wat is een aanrader voor een pad onder een western zadel die goed druk verdeeld en luchtig is? Is voor een 5-jarige Tinker die ik endurance train, dus warmte kwijt kunnen en druk verdelen staan hoog in het vaandel.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:45

Caily schreef:
Daarop in hakend, wat is een aanrader voor een pad onder een western zadel die goed druk verdeeld en luchtig is? Is voor een 5-jarige Tinker die ik endurance train, dus warmte kwijt kunnen en druk verdelen staan hoog in het vaandel.



Kijk eens naar een Burioni western pad. De Kifra-pads worden ook veel in de endurance gebruikt.

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:51

Naar burioni heb ik al meerdere keren zitten kijken. Maar zoveel verschillende materialen en vormen (en leuke kleurtjes), iets met door het bomen het bos niet meer zien. En per paard verschilt natuurlijk ook weer wat het beste werkt. Durf je een winnaar uit te spreken wat betreft warmte afvoer/Luchtigheid?

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:56

Caily schreef:
Naar burioni heb ik al meerdere keren zitten kijken. Maar zoveel verschillende materialen en vormen (en leuke kleurtjes), iets met door het bomen het bos niet meer zien. En per paard verschilt natuurlijk ook weer wat het beste werkt. Durf je een winnaar uit te spreken wat betreft warmte afvoer/Luchtigheid?


De burioni met sympanova is goed luchtig.

Duhelo

Berichten: 28571
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:42

Peetstap schreef:
Duhelo schreef:
En dan maar zeggen dat die pads zo duur zijn :D

kunstgrepen vind ik ook niks, zeker als je in laagjes oid moet werken, vroeg of laat zit er daar een randje nijdig te duwen ...


Ik heb vandaag mijn nieuwe Trekker Aussie Luxury binnen gekregen!
Trekker stond al langer op mijn lijst om te testen, dus nu was het zo ver.
[ Afbeelding ]


He, zal wel aan mij liggen maar schuif je hierin niet heel ver naar achter ?
Zadel ligt gezien de "pommel" stand echt wel mooi rechtop, maar het zitvlak helt enorm achterover toch ?

Ik zat idd wel vrij achteraan in het zadel, dat moet ik nog even bekijken of dat beter komt met inrijden / meer naar achter leggen of niet. het zitvlak zakt wel wat in met gewicht op hoor, die bovenste seatsaver zweeft nog een beetje.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 22:59

Caily schreef:
Dit ringetje voor de beugelophang kan je denk ik de mono riemen van barefoot wel door krijgen, maar vind hem dun ogen ivt die van Ghost. Die van ghost was idd wel een minpuntje, maar niet groot genoeg om geen fan te zijn van het zadel :D Ik had hele mooie biothane beugelriemen en altijd veiligheidsbeugels eraan.


We zijn bezig met een mono beugelriem, maar niet met een haak aan de bovenkant..... dus veiligheidsbeugels zijn altijd aan te bevelen :j