[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:11

DubbelDun schreef:
Dat leer op een BM zit alleen op de voor- en achterkant (en de pommel/cantle zijn bekleed). Waar je zit is alleen de 'pad' en een laagje suede voor de afwerking.

Je snapt niet waarom ze zo duur moeten zijn....... :o

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:14

De simpelste modellen zijn ook niet zo duur, pas als je het echt handtoolwerk krijgt worden ze echt duur :D
Wat ze hier duur maakt is de postzegel en de invoer/BTW.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:18

DubbelDun schreef:
De simpelste modellen zijn ook niet zo duur, pas als je het echt handtoolwerk krijgt worden ze echt duur :D
Wat ze hier duur maakt is de postzegel en de invoer/BTW.

Dat laatste helpt ook niet echt mee.... en ja, ik ken de VS prijzen. En ken hun voorwaarden om hun merk hier te verkopen..... -O-

Daphneeeej

Berichten: 3001
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 19:26

dieseltje09 schreef:
Vraagje, heeft iemand al ervaringen met de Barefoot Ride on Pad Physio Support? Dus de nieuwe ride on van barefoot?
Ben heel benieuwd hoe die zit!

Ja ik heb hem al weer eventjes. Al veel mee gereden en ben er super super blij mee. Heb heel veel barebackpads gereden en wist wat ik precies wilde maar was nergens te vinden.. toen kwam barefoot opeens met deze en wat is het een fijn ding!

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 20:06

Kwetal schreef:
En ken hun voorwaarden om hun merk hier te verkopen..... -O-
Daar heb ik geen probleem mee ;)

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:18

Kwetal schreef:
Als je de panelen tussen de skirt en de basis zou doen, ben je de ruggengraatvrijheid kwijt - vandaar dat ze er onder zitten...... :)* Er zijn andere merken die de panelen er op dezelfde manier onder hebben zitten.... dat werkt kennelijk wel, dus zou voor Ghost ook moeten kunnen werken..... (heb er geen persoonlijke ervaring mee)

Andere merken op zelfde manier? Nee hoor, klopt niet, dan zorgen ze minstens voor stabieler materiaal en geheel. Ik heb ze bijna allemaal getest.
Het idee van de ghostwestern is gewoon compleet absurd, die ontwerper moet echt wel slecht momentje gehad hebben.
De oplossing is heel simpel. Denk eens gewoon heeeeel simpel na.... :)*
de redenering over ruggengraadvrijheidcis gewoon absurd. Een pad bij western heeft geen ruggengraadvrijheid. Dat gezegd zijnde zorgt ervoor dat je met de combi van ghost al kan puzzelen met wat aanpassing en naaiwerk.
Een tweede optie is om gans ander onderstel te ontwerpen, waar met panelen gewerkt wordt en meteen schofty/ruggegraadvrijheid in verwerkt wordt.
Ik ga ze voor de fun alletwee proberen, deze ghost was in feite een voorlopige backup voor een concept die ik aan het uitwerken ben. Heel toevallig, maar kan dus al beginnen met de ghost aan te passen en dus weer geen zadel om te rijden voor de bijrijder :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:24

Carl123 schreef:
Kwetal schreef:
Als je de panelen tussen de skirt en de basis zou doen, ben je de ruggengraatvrijheid kwijt - vandaar dat ze er onder zitten...... :)* Er zijn andere merken die de panelen er op dezelfde manier onder hebben zitten.... dat werkt kennelijk wel, dus zou voor Ghost ook moeten kunnen werken..... (heb er geen persoonlijke ervaring mee)

Andere merken op zelfde manier? Nee hoor, klopt niet, dan zorgen ze minstens voor stabieler materiaal en geheel. Ik heb ze bijna allemaal getest.
Het idee van de ghostwestern is gewoon compleet absurd, die ontwerper moet echt wel slecht momentje gehad hebben.
De oplossing is heel simpel. Denk eens gewoon heeeeel simpel na.... :)*
de redenering over ruggengraadvrijheidcis gewoon absurd. Een pad bij western heeft geen ruggengraadvrijheid. Dat gezegd zijnde zorgt ervoor dat je met de combi van ghost al kan puzzelen met wat aanpassing en naaiwerk.
Een tweede optie is om gans ander onderstel te ontwerpen, waar met panelen gewerkt wordt en meteen schofty/ruggegraadvrijheid in verwerkt wordt.
Ik ga ze voor de fun alletwee proberen, deze ghost was in feite een voorlopige backup voor een concept die ik aan het uitwerken ben. Heel toevallig, maar kan dus al beginnen met de ghost aan te passen en dus weer geen zadel om te rijden voor de bijrijder :D


Je zou inderdaad in plaats van de kussens gewoon ruggengraat-vrijheid in de skirts kunnen inbouwen, waarmee de kussens overbodig zijn.
Ik moet zeggen dat ik qua 'westernmodel' bij Ghost zelf eerder zou neigen naar een florac met fenders en een knop dan naar de usa...

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:38

Nee hoor, zelfs dat hoeft niet, dat is het hem nu net. Allé, zie je dat nu echt niet? Het pad is,overbodig met de nodige aanpassing! Blijkbaar zitten sommige zo vast in dat boomloos concept, dat ze niet eens de simpele oplossing zien?
In een pad van een western steek je geen ruggengraadvrijheid, sommige materialen kunnen dan bij druk de ruggegraad pinchen. Als je geen ruggegraadvrijheid in je pad steekt, dan is de oplossing dus gewoon klaar als een klontje.
Je kan idd in tweede geval ook een onderstel ontwerpen waarbij de ruggegraadvrijheid al in het onderstel zit, maar dan met degelijke, stabiele panelen en niet zo'n flutkussentje.
Ik had aanvankelijk ook gedacht aan de quevis met knop en fenders, maar je komt op zelfde prijs uit als wat ik nu betaald heb. Dan liever de western om mijn ideeen op bot te vieren want de western vind ik op zich gewoon prachtig zadeltje. Heel sober en stijlvol, alleen de opbouw eventjes ontworpen op een slechte maandagochtend :D...geen ontwerper nodig bij Ghost? Bij deze solliciteer ik :D
Laatst bijgewerkt door Carl123 op 02-04-19 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:42

Carl123 schreef:
Nee hoor, kussens zijn niet , dat is het hem nu net. Allé, zie je dat nu echt niet? Het pad is,overbodig met de nodige aanpassing! Blijkbaar zitten sommige zo vast in dat boomloos concept, dat ze niet eens de simpele oplossing zien?
In een pad van een western steek je geen ruggengraadvrijheid, sommige materialen kunnen dan bij druk de ruggegraad pinchen. Als je geen ruggegraadvrijheid in je pad steekt, dan is de oplossing dus gewoon klaar als een klontje.
Ik had aanvankelijk ook gedacht aan de quevis met knop en fenders, maar je komt op zelfde prijs uit als wat ik nu betaald heb. Dan liever de western om mijn ideeen op bot te vieren want de western vind ik op zich gewoon prachtig zadeltje. Heel sober en stijlvol, alleen de opbouw eventjes ontworpen op een slechte maandagochtend :D


blijkbaar heb jij een plaatje in je hoofd dat wij hier niet hebben, dat kan ;)

Ik heb jaren met een boomzadel western gereden, dat is boom, zitting erop, skirts eronder, dikke pad voor de drukverdeling (al dan niet met ruggengraatvrijheid, ze zijn er beiden).
Dat concept kun je doortrekken naar boomloos (zoals BM doet).
Jij hebt blijkbaar nog een ander plaatje in je hoofd, dat ik niet in het mijne heb ;)

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:45

Carl123: ik snap eerlijk gezegd vrij weinig van je teksten of je bedoeling.
Bij western steek je idd geen ruggengraatvrijheid in de pad (maar die heb je wel, als het goed is, door de boom.
Bij een boomloos zadel, zit er geen boom, dus geen standaard ruggengraatvrijheid, dan moet je ofwel gaan werken met kussens (zoals de ghot) en zou je in principe een gewone westernpad eronder kunnen gebruiken als je paard van nature uit goed gebouwd is (geen opliggende ruggengraat en goed bespierd) of kan je een boomloze pad gebruiken met inlages. Als je werkt zonder kussens (bv de barefoot) dan heb je wel een pad met ruggengraatvrijheid nodig, omdat die niet standaard in het zadel ingebouwd zit.

De reden dat boomloos kiest voor ruggengraatvrijheid dmv een pad of kussens, is zodat deze beter aanpasbaar zijn aan de verschillende soorten paarden (bv bij mijn trekpaarden, waar standaard kamerbreedte te smal is).

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:48

Een pad is niet voor de drukverdeling, daar is de boom voor :)
Een pad is om de schokken op te vangen en het zweet.

En veel westernpads zijn idd niet meer dan vierkante lappen en dat is voor een paard vaak helemaal niet zo prettig als ze geen schouder/rug hebben als een eettafel :)
Een gecontourde pad ligt beter onder een zadel en draagt prettiger voor het paard. En voor veel boomloos heb je dan idd ook ruggengraatvrijheid nodig, iets wat voor een boomzadel ook helemaal geen probleem hoeft te zijn :)

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:51

Carl123 schreef:
Kwetal schreef:
Als je de panelen tussen de skirt en de basis zou doen, ben je de ruggengraatvrijheid kwijt - vandaar dat ze er onder zitten...... :)* Er zijn andere merken die de panelen er op dezelfde manier onder hebben zitten.... dat werkt kennelijk wel, dus zou voor Ghost ook moeten kunnen werken..... (heb er geen persoonlijke ervaring mee)

Andere merken op zelfde manier? Nee hoor, klopt niet, dan zorgen ze minstens voor stabieler materiaal en geheel. Ik heb ze bijna allemaal getest.
Het idee van de ghostwestern is gewoon compleet absurd, die ontwerper moet echt wel slecht momentje gehad hebben.


De Ghost ontwerper wilde helemaal geen western, dit zadel is gemaakt naar aanwijzingen van zijn klanten (jullie dus) :)
Maar Ghost is altijd bereid om te luisteren naar goede ideeën.... dus teken het en dan kunnen we kijken of we daarmee iets kunnen.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:54

DubbelDun schreef:
Een pad is niet voor de drukverdeling, daar is de boom voor :)
Een pad is om de schokken op te vangen en het zweet.

En veel westernpads zijn idd niet meer dan vierkante lappen en dat is voor een paard vaak helemaal niet zo prettig als ze geen schouder/rug hebben als een eettafel :)
Een gecontourde pad ligt beter onder een zadel en draagt prettiger voor het paard. En voor veel boomloos heb je dan idd ook ruggengraatvrijheid nodig, iets wat voor een boomzadel ook helemaal geen probleem hoeft te zijn :)

Welja, trek het simpel door naar dat conceptje van de ghost western? Dan is de oplossing om er toch een skirt bij te willen voegen just for the looks toch vrij simpel zonder dat je met een torenhoge bulk zit? Die skirt heeft gewoon geen verder doel dan daar alleen mooi te wezen. Als ik mijn idee toepas, dan verander ik niets aan het concept, blijf zelfs volledig BINNEN het ghostidee én de,skirt krijgt plots wel een doel!

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:00

Carl, dat is toch precies wat die Skirt is, voor de mooi.... hij kan er ook gewoon af. Dus ik begrijp niet wat jij in je hoofd hebt, zal wel aan mij liggen, maar misschien kan je het inzichtelijk maken voor sukkels zoals ik?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:00

DubbelDun schreef:
Een pad is niet voor de drukverdeling, daar is de boom voor :)
Een pad is om de schokken op te vangen en het zweet.

En veel westernpads zijn idd niet meer dan vierkante lappen en dat is voor een paard vaak helemaal niet zo prettig als ze geen schouder/rug hebben als een eettafel :)
Een gecontourde pad ligt beter onder een zadel en draagt prettiger voor het paard. En voor veel boomloos heb je dan idd ook ruggengraatvrijheid nodig, iets wat voor een boomzadel ook helemaal geen probleem hoeft te zijn :)


Je hebt gelijk DD. de boom verdeelt idd de druk, de pad maakt het wat meer comfortabel bij horten en stoten en vangt idd het zweet op. (net een dag plat gelegen met migraine, soms maar half wakker nog ;) )

En jaaaa, gecontourde pads zijn stukken prettiger!
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 02-04-19 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:01

De ghostontwerper wil wel een westernmodel, al is het voor zijn klanten, anders zou hij het niet ontworpen hebben. Je verwacht van een ontwerper dat hij tenminste achter zijn creatie staat, zelf test en kritisch beoordeelt. Zo ga ik toch te werk. Dit geheel die ik nu gekocht heb, ligt absurd hoog, ik zou niet durven om zo'n miskleun op de markt te brengen, ook al is het op vraag van klanten.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:05

Kwetal schreef:
Carl, dat is toch precies wat die Skirt is, voor de mooi.... hij kan er ook gewoon af. Dus ik begrijp niet wat jij in je hoofd hebt, zal wel aan mij liggen, maar misschien kan je het inzichtelijk maken voor sukkels zoals ik?

Je denkt weer traditioneel western. Ja, voor de mooi, maar door die skirt ligt het zadel zoooooo torenhoog dat het niet meer praktisch is en ook niet mooi om dat zadel zo hoog te zien liggen! Daarom dat veel mensen eerder opteren voor bvb een florac of quevis met knop en fenders. Die skirt is naast mooi, heel mooi, dat geef ik toe, gewoon vervelend en onpraktisch om te rijden.
Als je zoals ik graag een skirt ziet en die toch praktisch in het geheel wil brengen, dan is,daar heel mooie oplossing voor,,maar dan moet je gewoon even heel simpel over nadenken :)* .

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:06

Als het zo'n miskleun is, verkoop je m toch gewoon weer?

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:09

tjaakje schreef:
Als het zo'n miskleun is, verkoop je m toch gewoon weer?

Staat al op internet van gisteren, maar ik denk dat ik het geheel gewoon ga aanpassen en houden. De oplossing is heel simpel en dan heb ik een heel leuk zadeltje in afwachting van mijn maatwerk zadel voor mijn vrienden die mee komen rijden, die ik zelf aan het maken ben.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:13

Carl123 schreef:
De ghostontwerper wil wel een westernmodel, al is het voor zijn klanten, anders zou hij het niet ontworpen hebben. Je verwacht van een ontwerper dat hij tenminste achter zijn creatie staat, zelf test en kritisch beoordeelt. Zo ga ik toch te werk. Dit geheel die ik nu gekocht heb, ligt absurd hoog, ik zou niet durven om zo'n miskleun op de markt te brengen, ook al is het op vraag van klanten.


Punt 1: ga niet in het onderwijs, want je kunt totaal niet overbrengen wat je in je hoofd hebt - niet bij mij in elk geval. :o? :o? :o?

Punt 2: er zijn ook veel mensen die probleemloos met dit model rondrijden (en die op 1 van de andere modellen niet fijn rijden, dat is nu eenmaal persoonlijk)


Citaat:
Als je zoals ik graag een skirt ziet en die toch praktisch in het geheel wil brengen, dan is daar heel mooie oplossing voor,,maar dan moet je gewoon even heel simpel over nadenken :)* .


Punt 3: Stuur een mail met je ontwerp naar info@ghostsaddle.com - dan kunnen we er over nadenken. Als het een goed idee is, zelfs toepassen. Maar voorlopig is het niet duidelijk wat je wil, daar zijn we misschien iets te simpel voor??? :+ :o?


Tjaakje schreef:
Als het zo'n miskleun is, verkoop je m toch gewoon weer?

+:)+

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:17

Carl123 schreef:
Kwetal schreef:
Carl, dat is toch precies wat die Skirt is, voor de mooi.... hij kan er ook gewoon af. Dus ik begrijp niet wat jij in je hoofd hebt, zal wel aan mij liggen, maar misschien kan je het inzichtelijk maken voor sukkels zoals ik?

Je denkt weer traditioneel western. Ja, voor de mooi, maar door die skirt ligt het zadel zoooooo torenhoog dat het niet meer praktisch is en ook niet mooi om dat zadel zo hoog te zien liggen! Daarom dat veel mensen eerder opteren voor bvb een florac of quevis met knop en fenders. Die skirt is naast mooi, heel mooi, dat geef ik toe, gewoon vervelend en onpraktisch om te rijden.
Als je zoals ik graag een skirt ziet en die toch praktisch in het geheel wil brengen, dan is,daar heel mooie oplossing voor,,maar dan moet je gewoon even heel simpel over nadenken :)* .


Even een extra vraag: Hoeveel uur is er met dit zadel al gereden?
mijn eerste tweedehands ghostjes sloten supermooi aan, zaten perfect comfortabel. En dan kocht ik een nieuwe, wat een gruwelijk wiebelig torentje was me dat! De mijne is pas na een uur of 15 rijden comfortabel en minder hoog beginnen worden...
Als je westernmodel nieuw aangekocht is kan ik me er wel iets bij voorstellen dat die hoog ligt.

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:20

Skirts aan een westernzadel hebben (hadden eigenlijk) meer als doel dan alleen mooi te zijn.
Bij een goed westernzadel met boom heb je 2 skirts; eentje onder de boom die goed gevormd naar de boom hoort te zijn (blocked) De bedoeling hiervan is om de houten boom te beschermen tegen zweet en ander vocht (vroeger zat er geen schaap onder een zadel). De 2e kleinere skirt is om de boom op te sluiten. Dit gebeurt bij een goed zadel dmv leren veters. Echter heeft het huidendaagse westernzadel met boom niet meer de funktie die het in de oudheid had en zijn de redenen 'waarom' in de vergetelheid geraakt. De grote skirts houden nu de boom vast met schroeven/spijkers/nieten en zijn niet meer geblocked (reden waarom een nieuw zadel na een paar maanden ineens niet meer past) en is het leer van de skirts vaak te lang voor een paard omdat er zoveel tooling en silver op moet dat het net een kerstboom is.

pmarena

Berichten: 48279
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:26

Eerlijk is eerlijk, ontwerpers kunnen soms met praktisch gezien rare ideeën komen, al helemaal als ze iets maken op verzoek van een klant want vaak is dat toch een kwestie van okee, als jij het zo wil....? Want andermans idee op de juiste manier interpreteren en maken is toch vaak lastig :)

Ik ben wel erg benieuwd naar foto's? Want snap ook niet helemaal waar het probleem hem in zit, maar weet dan ook niet exact hoe de laagjes van dat model zadel in elkaar zitten en dan is het al helemaal lastig te volgen :)

Hoe zijn de laagjes opgebouwd dan vanaf het paard gezien?

Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre het geheel nog (flink) gaat zakken met inrijden, dat scheelt vaak sowieso al enorm.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:34

Citaat:
Even een extra vraag: Hoeveel uur is er met dit zadel al gereden?
mijn eerste tweedehands ghostjes sloten supermooi aan, zaten perfect comfortabel. En dan kocht ik een nieuwe, wat een gruwelijk wiebelig torentje was me dat! De mijne is pas na een uur of 15 rijden comfortabel en minder hoog beginnen worden...
Als je westernmodel nieuw aangekocht is kan ik me er wel iets bij voorstellen dat die hoog ligt.

Dat is het probleem niet, ik testte een splinternieuwe ghost, weet dus dat na een week het zadel ferm gezakt was en het super zat.
Hier komt nog eens 4 cm dikke skirt bij. Die heeft GEEN praktisch nut dan alleen mooi te wezen. Ik ken de theorie van westernzadels en skirts, maar dat gaat niet op voor dit modelletje dus totaal niet van toepassing.
Het doel is hier om de toren te verlagen en toch de skirt voor de looks een juiste plek te geven.
Het is,zo simpel als een babyspeeltje waar je de juiste blokjes moet ordenen om logisch geheel te krijgen die tóch de schoonheid met de,skirt behoudt.
Ik zal foto's nemen. Het zadel ligt zonder de skirt echt gewoon goed op eerste zicht. Zelfs beter dan het testzadel....

pmarena

Berichten: 48279
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:35

Damn is die 4 cm dik :=