[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48279
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 15:18

De Christ Fellsattel met wrongen zijn ook super fijn, veel steun en je kan er bij modellen met inlagevakken er onder die ruim genoeg zijn, HD inlages in doen voor de extra drukverdeling :)

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 15:33

Als het gaat om gewicht en kosten kun je wellicht toch soms beter boomloos kijken. Goede bbp waar beugels aan kunnen zijn prijzig en ook vaak wat zwaarder dan goedkopere.
Je kunt ook denken aan een ghost (licht) en dan tweedehands (goedkoop).

Slmt9

Berichten: 4862
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 15:52

De christ is helaas geen optie ivm een vd handicappen (evenwichtsprobleem), waardoor deze te glad zijn.

Ghost heeft ook de voorkeur qua gewicht. Echter heb ik maat bambino, die worden tweedehands niet echt aangeboden.
De mandrina is dan degene waar ik als gulden middenweg op uit kom, maar wellicht is er nog meer wat ons past.

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:25

Misschien de reitpad van grandeur?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:25

Slmt9 schreef:
De christ is helaas geen optie ivm een vd handicappen (evenwichtsprobleem), waardoor deze te glad zijn.

Ghost heeft ook de voorkeur qua gewicht. Echter heb ik maat bambino, die worden tweedehands niet echt aangeboden.
De mandrina is dan degene waar ik als gulden middenweg op uit kom, maar wellicht is er nog meer wat ons past.

Toscana? Daar kunnen wrongen op en is absoluut stroef - verder eender aan de Mandriana

Ik heb even geen foto van een Toscana met wrongen voorhanden

Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4862
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:32

@kwetal: Ja, die heb ik al eerder getest (precies die vd foto). Daarom weet ik dat t een optie is! Dat is dezelfde als die je in pb stuurde maar dan met wrobg?

@darkcrystal: kan die met beugels?


Slmt9

Berichten: 4862
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:26

Heb m even opgezocht. Ik lees dat er nog een dekje onder moet + beugelriemen apart aanschaffen. Daarmee kom je toch nog weer 125,- duurder uit. Beugels aan klittenband klinkt niet heel sterk. Hoe zijn de ervaringen?
Heb zelf t idee dat ik uit de mandriana ook meer grip heb qua zitting. Maar dat is misschien een verkeerde aanname.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 09:29

Slmt9 schreef:
@kwetal: Ja, die heb ik al eerder getest (precies die vd foto). Daarom weet ik dat t een optie is! Dat is dezelfde als die je in pb stuurde maar dan met wrobg?


Ja klopt, dezelfde.

Er "moet" niets qua dekje, we adviseren het, zoals je onder een Ghost/Barefoot/Freeform ook een dekje doet, dus dat bedrag komt er in alle gevallen bij...
Bij de Mandriana of Toscana kunnen ook extra stevige inlagen, maar in alle gevallen hangt het af van de rug van je paard en hoe je rijdt of er beter nog een dekje met inlagen aan te pas moet komen.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:29

Ik schrik me een hoedje! Heb vooraleer een ghostzadel aan te schaffen, de ghost quevis met volle tevredenheid een weekje getest, maar ik wou graag de look van western en gezien men me zei dat de basis van alle ghostzadels hetzelfde is, kocht ik mij de westernversie, tweedehands.
Blijkt die nu op al mijn paarden torenhoog te liggen, echt absurd hoog.
Ik begrijp het niet, is de western dan toch een ander model?

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:39

Carl123 schreef:
Ik schrik me een hoedje! Heb vooraleer een ghostzadel aan te schaffen, de ghost quevis met volle tevredenheid een weekje getest, maar ik wou graag de look van western en gezien men me zei dat de basis van alle ghostzadels hetzelfde is, kocht ik mij de westernversie, tweedehands.
Blijkt die nu op al mijn paarden torenhoog te liggen, echt absurd hoog.
Ik begrijp het niet, is de western dan toch een ander model?


Door de skirt die er tussen zit komt hij hoger, er zit tenslotte meer materiaal tussen.
Zitten dezelfde kussens er onder als het zadel welke je hebt getest?

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:41

Ik heb ook de keuze gemaakt om over te stappen! Het gaat de Ghost Roma worden :)
Net nog gereden, Ami loopt er goed onder en ik ga ervan uit dat ik er ook wel aan wen (het is nog even wennen ipv dressuurzadel met redelijk gedwongen zit).

Hopelijk kunnen we dan de zadel ellende achter ons laten en gewoon lekker opbouwen en genieten samen.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:06

Buitenzinnig schreef:
Carl123 schreef:
Ik schrik me een hoedje! Heb vooraleer een ghostzadel aan te schaffen, de ghost quevis met volle tevredenheid een weekje getest, maar ik wou graag de look van western en gezien men me zei dat de basis van alle ghostzadels hetzelfde is, kocht ik mij de westernversie, tweedehands.
Blijkt die nu op al mijn paarden torenhoog te liggen, echt absurd hoog.
Ik begrijp het niet, is de western dan toch een ander model?


Door de skirt die er tussen zit komt hij hoger, er zit tenslotte meer materiaal tussen.
Zitten dezelfde kussens er onder als het zadel welke je hebt getest?

Ja,klopt, zelfde kussens, zelfde pad...
Ik heb het zadel nog eens opgelegd en klopt wat je zegt, ik heb helaas nergens vooraf gelezen dat het zadel door de skirt zoveel hoger komt.
Heb de skirt eraf gedaan en dan lijkt het netjes te liggen, maar wat een zonde om die skirt niet te kunnen gebruiken! Vind het vreemd dat men zo iets ontwerpt en verkoopt als het zo absurd hoog komt te liggen!
Is het zo dat je door die skirt hoger gaat zitten en het zadel minder stabiel ligt? Ik had dit zadel net gekocht om stabieler geheel te hebben. Iemand is met zadel en al onder de buik van mijn paard terecht gekomen, was een barefoot. De ghost leek me na het testen veel stabieler te liggen maar nu vrees ik dat ik die skirt zal mogen weggooien....geheel kost 200 euro duurder helaas...

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:24

Iselda schreef:
Ik heb ook de keuze gemaakt om over te stappen! Het gaat de Ghost Roma worden :)
Net nog gereden, Ami loopt er goed onder en ik ga ervan uit dat ik er ook wel aan wen (het is nog even wennen ipv dressuurzadel met redelijk gedwongen zit).

Hopelijk kunnen we dan de zadel ellende achter ons laten en gewoon lekker opbouwen en genieten samen.


Buitenzinnig heeft er eentje namens een klant te koop zag ik

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:27

Maartje1990 schreef:
Iselda schreef:
Ik heb ook de keuze gemaakt om over te stappen! Het gaat de Ghost Roma worden :)
Net nog gereden, Ami loopt er goed onder en ik ga ervan uit dat ik er ook wel aan wen (het is nog even wennen ipv dressuurzadel met redelijk gedwongen zit).

Hopelijk kunnen we dan de zadel ellende achter ons laten en gewoon lekker opbouwen en genieten samen.


Buitenzinnig heeft er eentje namens een klant te koop zag ik


Dat is een zwarte helaas en ik wil bruin... (Heb alles in het bruin, dus dan hou ik het zadel ook graag bruin) Maar dank je voor de tip :D

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:29

Klopt het dat de ghostwestern minder stabiel ligt?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:31

De skirt van de Ghost USA zit tussen de basis en de kussens in, dus je komt de dikte van de skirt hoger te zitten..... daarom adviseren we iedereen even te testen voor te kopen.....want niet alles zit eender (en het verschilt ook per persoon hoe iets voelt)

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:40

Kwetal schreef:
De skirt van de Ghost USA zit tussen de basis en de kussens in, dus je komt de dikte van de skirt hoger te zitten..... daarom adviseren we iedereen even te testen voor te kopen.....want niet alles zit eender (en het verschilt ook per persoon hoe iets voelt)

Bedankt voor uw antwoord. Enige wat ik me afvraag, ligt het daardoor minder stabiel? Dit zadel is namelijk niet voor mij, ik rij barokke dressuur, maar om mensen die met mij mee gaan rijden op buitenrit. Ik kan moeilijk aan iedereen vragen of ze het wel goed voelen zitten, ik kijk nu voornamelijk naar de pasvorm voor de rug van mijn paard en of dit zadel stabiel zit zodat het weeral geen wiebelachtig geheel vormt zoals de barefoot waar die persoon mee gevallen is. Ik neem aan dat als men op een dikke pak gaat zitten, toren, die boomloos is en daardoor ook geen druk verdeelt, dat dit misschien ook niet stabiel en aangenaam overkomt voor het paard. Dit is dus algemeen en voor elk paard zal dit hetzelfde zijn.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:45

Of het minder stabiel ligt, hangt geheel van paard en ruiter af. Dat blijft een kwestie van proberen

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:12

Buitenzinnig schreef:
Of het minder stabiel ligt, hangt geheel van paard en ruiter af. Dat blijft een kwestie van proberen

Ok, het zadel moet dienen voor meer dan 9 paarden. Dan zal er hopelijk wel eentje tussen zitten die het past.
Vind het een super leuk zadeltje, prachtig qua leder en heel leuk met die velcro, maar concept is niet logisch, smalle kussens onder een breed skirt lijkt mij gewoon een verkeerde redenering. De panelen van een westernzadel moeten aan de basis breed zijn. Ook al gaat het maar om de western look, een zadel moet goed en stabiel liggen en niet te hoog, doet me teveel denken aan die wiebelige recado's. Anno 2019 moet dat beter kunnen....
Misschien moet ik het als een uitdaging zien. Het Ghostconcept met die basis en afneembare/verwisselbare velcro zitting vind ik op zich heel goed gevonden, ga uitpluizen hoe ik zelf een stabiele skirt met panelen eronder kan maken, als ik het niet verkocht krijg...is nog een geluk dat bij de ghost goed mogelijk is om zelf aanpassingen te doen met wat denkwerk.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:24

Als je de panelen tussen de skirt en de basis zou doen, ben je de ruggengraatvrijheid kwijt - vandaar dat ze er onder zitten...... :)* Er zijn andere merken die de panelen er op dezelfde manier onder hebben zitten.... dat werkt kennelijk wel, dus zou voor Ghost ook moeten kunnen werken..... (heb er geen persoonlijke ervaring mee)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:58

Maar een traditioneel westernZadel is geen boomloos Zadel
Dus kun je dat wel zo 1 op 1 vergelijken qua hoe het gebouwd zou moeten zijn?

dieseltje09

Berichten: 1864
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:08

Vraagje, heeft iemand al ervaringen met de Barefoot Ride on Pad Physio Support? Dus de nieuwe ride on van barefoot?
Ben heel benieuwd hoe die zit!

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:31

Sonja_vR schreef:
Maar een traditioneel westernZadel is geen boomloos Zadel
Dus kun je dat wel zo 1 op 1 vergelijken qua hoe het gebouwd zou moeten zijn?

Bob Marshal is min of meer zo gemaakt - geen kussens er onder, maar op een dikke (neopreen) laag opgebouwd (schaap er onder, dik leer er op)

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:01

Dat leer op een BM zit alleen op de voor- en achterkant (en de pommel/cantle zijn bekleed). Waar je zit is alleen de 'pad' en een laagje suede voor de afwerking.