[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:14

tjaakje schreef:
Ik vond sowieso dat er heel erg weinig boomloos op equitana te vinden was. Bij twee deuber-standjes startrekk zadels gezien en 1 standje met een verzameling aan Barefoot. Ik had toch wel iets meer verwacht.


7 april op het Horse Awareness Event in de herhaling dan maar :) Daar staan sowieso Beter Boomloos (Ghost Belgie) en Kifrahorse. Dat is alvast meer merken :)

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:23

Oh oliebol! Daar wou ik zo graag heen, maar ik moet werken... Nu dubbel oliebol nu ik weet dat zij er zijn.

Sure_lee

Berichten: 10423
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:53

Oh dat klinkt leuk.
Kan alleen geen programma vinden op de site.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:17

Skippy01 schreef:
[ [url=m/a8dle1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoiets (google afbeelding).
Deuber heeft de flex bomen wel in klassiek model (beetje vaquero achtig), maar echt boomloos of lederen boom zijn ze er niet. De meeste boomloze western modellen zijn reining of trail geinspireerd.


Ja die inderdaad!! KWIJLEN!!! Soms zie je zoiets als dit, waar je helemaal weg van bent!
Ik heb sinds heel kort een Edix Equis die ook voor mij is aangepast. Derriere vraagt om een L, paard om een M. Hij is verstelbaar gemaakt zodat ik een net iets ruime zit heb. Ik moet wel erg wennen aan de beugels. Die zijn nogal beweeglijk zodat mijn benen naar achteren gaan en ik dus naar voren. Maar dat gewicht is heerlijk vergeleken bij mijn boomzadels.....

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:12

_Evelien schreef:
Was er al bang voor. Helaas! Een van jullie enig idee wat het beste past bij mijn (Russische) Arabier? Redelijk korte rug en vrij rond. Wil ook een pasconsult gaan doen, maar ben me al een beetje aan het oriënteren.

Ik vroeg ook al om advies over deze zadels, iemand hier op bokt had er goede ervaringen over....

Ik heb voor een heel korte rug nu eindelijk een ghost western gekocht, ben zo blij! Weet iemand wat de allerbeste singel is voor een ghost western zodat het zadel goed op zijn plek blijft liggen aub?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:32

Maddoxx schreef:
Halleluja wat een negativiteit tegen boomloos op de equitana zeg... Bijna iedere (western) stand had het over die "verschrikkelijke ondingen".

Tja, afkraken is makkelijk, is ook te zien wat het gebruik is.
Een westernzadel kopen dat niet op maat gemaakt is, is puur gokken, als het leder zich vormt komen meestal de problemen naar boven omdat de boom dan gaat drukken als die niet past. Dus ja, we kennen allemaal wel het verhaaltje van westernzadels die na tijdje niet meer passen 'wegens veranderen van de rug' .
Puur recreatief is boomloos een veel betere oplossing als je je geen maatzadel kunt permitteren. Als je gaat barrelen, reinen of intensief gaat rijden, is boomloos in sommige gevallen misschien niet geschikt, en is een maatwerk westernzadel aan te raden, mijn voorkeur naar een specifiek westernzadel met flexibele boom voor zowel endurance als western riding...:
Maar er bestaan ondertussen al zeer goede boomloze initiatieven...

Narcissa
Berichten: 3050
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 18:43

Ik snap ook dat afkraken nooit zo.

Ik moet helaas (maat 2 verkoopt kennelijk niet denderend) mijn Cheyenne verkopen. Na consult van Kifra is gebleken dat hij niet past en niet passend te krijgen is. Hij drukte toch nog op de schoft en paard ging daarop in de staak. Zelfde probleem met alle andere boomloze die ze bijhad, enkel de semi-boomloze Sorenta lag goed maar was niks voor mij. Uiteindelijk zijn we bij een boomzadel uitgekomen.
Ligt dat aan het zadel? Nee, dat ligt aan mijn paard haar achterlijk hoge en lang doorlopende schoft. Er is gewoon weinig dat haar echt goed past, boom of boomloos.

Ik rij echter nog steeds prinsheerlijk in de Cheyenne van mijn vriend als ik zijn paard rij. Dat is een Hafje, geen ouderwets tafelmodel maar ook geen moderne slanke, met weinig schoft. De BF ligt daar uitstekend op.

Het is niet omdat het op mijn merrie niet past, dat het slecht is. De combinatie met dit moeilijk gebouwde paard is dlecht. Het zadel niet.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 20:02


Skogan

Berichten: 792
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 20:28

Zo te lezen in mijn slechte duits, Sorenta heeft lederboom ?

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 23:38

Sorenta heeft zadels met een lederen boom vergelijkbaar met Hidalgo en zadels met een flexibele boom, dus echt meer vergelijkbaar met een boomzadel. Ik ben zelf meer van van het Duitse leer ipv het goedkopere Italiaanse leder maar het prijsverschil is best groot. Ik heb Sorenta mee naar Equiday. Alleen geen Barok :-)

Skogan

Berichten: 792
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 06:39

Kitty_ en hoe bevallen de easytrek zadels ? Na 3de poging om dressuur zadel te vinden voor mijn jonge paard, wil ik misschien een boomloos te proberen. Ik zit in Frankrijk, dus passervice is al heel erg moeilijk voor boomzadels, laat staan voor boomloos :(

Het interessante van het boomloos is dat ik deze op twee verschillende paarden kan gebruiken, toch?
Wel met inlages. Alle twee paarden hébben korte rug, eene is jong en vrij goed bespierd. De andere is al 19 en moeilijk in bespiering terug te krijgen na 1,5jaar opgesloten te zijn in zijn box (paard van een vriendin, kwam bij mij paar maanden geleden met ingezonken rug, grote buik en erg vervelend aan het hand te doen.. maar ja, een hengst die nooit buiten ging, want het was een hengst ... no comment )

Dus ik zoek een boomloos die eventueel ook goed genoeg is om mee te starten en eindelijk er zijn niet zo veel zadels waar je hebt die klassiek 'engels look zadel'.

Iemand nog ervaring kan met mij delen, aub ?

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 08:45

Skogan schreef:
Kitty_ en hoe bevallen de easytrek zadels ? Na 3de poging om dressuur zadel te vinden voor mijn jonge paard, wil ik misschien een boomloos te proberen. Ik zit in Frankrijk, dus passervice is al heel erg moeilijk voor boomzadels, laat staan voor boomloos :(

Het interessante van het boomloos is dat ik deze op twee verschillende paarden kan gebruiken, toch?
Wel met inlages. Alle twee paarden hébben korte rug, eene is jong en vrij goed bespierd. De andere is al 19 en moeilijk in bespiering terug te krijgen na 1,5jaar opgesloten te zijn in zijn box (paard van een vriendin, kwam bij mij paar maanden geleden met ingezonken rug, grote buik en erg vervelend aan het hand te doen.. maar ja, een hengst die nooit buiten ging, want het was een hengst ... no comment )

Dus ik zoek een boomloos die eventueel ook goed genoeg is om mee te starten en eindelijk er zijn niet zo veel zadels waar je hebt die klassiek 'engels look zadel'.

Iemand nog ervaring kan met mij delen, aub ?


Om maar een kort en krachtig antwoord te geven: het huidige nieuwe model bevalt mij niet :o
Er wordt gewerkt aan weer een nieuwe versie van dit model. Het huidige model is alleen geschikt voor zeer slanke ruiters met maximaal broekmaat 38 en paarden zonder schoft en enorm verzonken rugwervels a la tafelmodel. :')

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 08:52

Kitty_ schreef:
Om maar een kort en krachtig antwoord te geven: het huidige nieuwe model bevalt mij niet :o
Er wordt gewerkt aan weer een nieuwe versie van dit model. Het huidige model is alleen geschikt voor zeer slanke ruiters met maximaal broekmaat 38 en paarden zonder schoft en enorm verzonken rugwervels a la tafelmodel. :')


Dat klinkt inderdaad niet prettig!
Ik zat met maat 38 (maar wel met hollandse bovenbenen en 1,75) in het comfort model al aardig krap. En juist op de modelletjes 'tafelmodel' zitten vaak toch ruiters met mijn postuur of nog wat meer...

dianaw33

Berichten: 1886
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 09:06

Citaat:
Dus ik zoek een boomloos die eventueel ook goed genoeg is om mee te starten en eindelijk er zijn niet zo veel zadels waar je hebt die klassiek 'engels look zadel'.

Iemand nog ervaring kan met mij delen, aub


Wij rijden momenteel 1 paard weer met een Startrekk dressuur, die kun je echt niet van een boomzadel onderscheiden. Ik vind dat zelf een heel fijn zadel, het paard moet nog even bedenken wat ze er van vindt. Ik zou die alleen niet voor 2 paarden met heel verschillende ruggen gebruiken, elke dag een kopijzer verwisselen is nu niet echt handig.

puppy1128

Berichten: 5014
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 12:49

Kitty_ schreef:
Skogan schreef:
Kitty_ en hoe bevallen de easytrek zadels ? Na 3de poging om dressuur zadel te vinden voor mijn jonge paard, wil ik misschien een boomloos te proberen. Ik zit in Frankrijk, dus passervice is al heel erg moeilijk voor boomzadels, laat staan voor boomloos :(

Het interessante van het boomloos is dat ik deze op twee verschillende paarden kan gebruiken, toch?
Wel met inlages. Alle twee paarden hébben korte rug, eene is jong en vrij goed bespierd. De andere is al 19 en moeilijk in bespiering terug te krijgen na 1,5jaar opgesloten te zijn in zijn box (paard van een vriendin, kwam bij mij paar maanden geleden met ingezonken rug, grote buik en erg vervelend aan het hand te doen.. maar ja, een hengst die nooit buiten ging, want het was een hengst ... no comment )

Dus ik zoek een boomloos die eventueel ook goed genoeg is om mee te starten en eindelijk er zijn niet zo veel zadels waar je hebt die klassiek 'engels look zadel'.

Iemand nog ervaring kan met mij delen, aub ?


Om maar een kort en krachtig antwoord te geven: het huidige nieuwe model bevalt mij niet :o
Er wordt gewerkt aan weer een nieuwe versie van dit model. Het huidige model is alleen geschikt voor zeer slanke ruiters met maximaal broekmaat 38 en paarden zonder schoft en enorm verzonken rugwervels a la tafelmodel. :')


Iets zegt mij dat het wel goed klinkt voor mij en peerd. Paard met vetjes en ik maat 36. Maar heb het oude model dressuur van je gekocht. Moet er alleen erg aan wennen. Ben meer korte pootjes/vzh gewend. :=

Maarja wie weet als paard is ingereden, moet het zadel toch nog een keer nalaten kijken. Maar dan moet paardlief wel snappen dat hij domweg rondjes moet lopen in de bak en niet moet drinken uit plassen, rollen enzo.. :')

Skogan

Berichten: 792
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:18

Puppy1128, welk model heb je? Kan je een foto posten, aub? Ik zag dat op sommige boomloos zadels de stijgbeugel zijn heel erg ver..

puppy1128

Berichten: 5014
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:38

Skogan schreef:
Puppy1128, welk model heb je? Kan je een foto posten, aub? Ik zag dat op sommige boomloos zadels de stijgbeugel zijn heel erg ver..


Heb alleen geen foto van de zijkant. Hij heeft hem ook nog maar 2 keer opgehad.

Afbeelding

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:09

Skippy01 schreef:
tjaakje schreef:
Ik vond sowieso dat er heel erg weinig boomloos op equitana te vinden was. Bij twee deuber-standjes startrekk zadels gezien en 1 standje met een verzameling aan Barefoot. Ik had toch wel iets meer verwacht.


7 april op het Horse Awareness Event in de herhaling dan maar :) Daar staan sowieso Beter Boomloos (Ghost Belgie) en Kifrahorse. Dat is alvast meer merken :)

Kom maar eens langs! Ik kijk ernaar uit!

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:41

Ziet er interessant uit!

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 08:45

Gisteren is Ella bij ons langs geweest en we gaan voor een trekker pro arte. Daar liep Arie het lekkerst onder en het zit heerlijk. Het liefste een tweede hands en anders gaan we opzoek naar een nieuwe.

Berdien

Berichten: 64540
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:01

Helaas eindigt ons Barefoot-avontuur. Paard is heel, heel boos op het zadel -O- en ik kan er zelf vooral in galop niet meer fijn in zitten. Dus na jaren boomloos gisteren een boomzadel gekocht, een Kent&Masters. Resultaat: een blij en zacht paard met proefrijden.

Mijn Nottingham gaat dus de verkoop in, mocht iemand nog interesse hebben of iemand weten die er eentje zoekt? Zadel komt dit weekend op de FB-pagina's.

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:05

Och joh, en het leek zo goed te gaan eerst toch...? Wat suf!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:07

Berdien schreef:
Helaas eindigt ons Barefoot-avontuur. Paard is heel, heel boos op het zadel -O- en ik kan er zelf vooral in galop niet meer fijn in zitten. Dus na jaren boomloos gisteren een boomzadel gekocht, een Kent&Masters. Resultaat: een blij en zacht paard met proefrijden.

Mijn Nottingham gaat dus de verkoop in, mocht iemand nog interesse hebben of iemand weten die er eentje zoekt? Zadel komt dit weekend op de FB-pagina's.


Uiteindelijk valt of staat een zadel bij hoe jij en je paard je er bij voelen! Als jullie fijner kunnen werken met een boomzadel: doen!

Ik ga weer eens spelen met de kussen positie van mijn Ghost, ik kom wat naar voren in het zadel momenteel, daardoor belemmer ik de schoudervrijheid. Niet handig. Ik vermoed dat de kussens nét een tikje naar voren moeten. Althans, dat hóóp ik. Ben verder super blij met het zadel, dus hoop niet dat dit een 'probleem' wordt.... Het blijft een zoektocht, of een aanpassingstocht. Zéker met nieuwe paarden (zoals bij jou) of paarden in de groei (zoals bij mij).

Berdien

Berichten: 64540
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:10

pmarena schreef:
Och joh, en het leek zo goed te gaan eerst toch...? Wat suf!


Klopt! Zadel past ook, voldoet aan alle randvoorwaarden. Maar soms zit een schoen die op zich past ook gewoon niet lekker, daar vergelijk ik het maar mee.

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:31

Het kan niet zo zijn dat paardlief uit de pommel gegroeid is ofzo?
Hopelijk gaat het met het nieuwe zadel gewoon weer fijn :)