[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjafrane
Berichten: 805
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:55

Dank je wel en dan vast zetten aan je beugelriem.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:56

Sjafrane schreef:
Dank je wel en dan vast zetten aan je beugelriem.


Aan mijn singelstoten ;) touwtjes zijn best lang, leek me veiliger dan aan beugelriemen.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:30

Hallo allemaal.
Ik heb een barefoot London aangeschaft met een M pommel er in, maar als ik de pommel op de blote rug leg lijkt ie wat te klein. Het zadel ligt perfect als ie in de zadel zit. Als ik een maat L neem ben ik bang dat het zadel weer naar voren kiepert zoals bij mijn Madrid gebeurde omdat de pommel maat L iets te groot was. ( Zie foto) wat is nu wijsheid?
Afbeelding

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:31

Hallo allemaal.
Ik heb een barefoot London aangeschaft met een M pommel er in, maar als ik de pommel op de blote rug leg lijkt ie wat te klein. Het zadel ligt perfect als ie in de zadel zit. Als ik een maat L neem ben ik bang dat het zadel weer naar voren kiepert zoals bij mijn Madrid gebeurde omdat de pommel maat L iets te groot was. ( Zie foto) wat is nu wijsheid?
Afbeelding

Afbeelding

Otti1977

Berichten: 3042
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:59

Misschien even een foto van alleen de pommel op de rug?

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:06

Luister en kijk naar je paard dan merk je wel welke pommel het beste bevalt.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:54

Je kunt beter een te grote pommel nemen en de ruimte opvullen in je sjabrak met een extra inlage aan de voorkant dan met die te kleine pommel gaan rijden. Barefootpommels hebben de neiging met de scherpe punt in je paard te prikken als ze te klein zijn.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 00:12

Halleluja wat een negativiteit tegen boomloos op de equitana zeg... Bijna iedere (western) stand had het over die "verschrikkelijke ondingen".

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 08:14

Maddoxx schreef:
Halleluja wat een negativiteit tegen boomloos op de equitana zeg... Bijna iedere (western) stand had het over die "verschrikkelijke ondingen".


Joh, dat ga je toch houden... Niet te druk om maken. Veel mensen baseren zich nog op de zadels van 25 jaar geleden zogezegd, en hebben sinds die tijd geen boomloos zadel meer in handen gehad. Geef ze een Freemax in handen en je moet ze waarschijnlijk na het rijden vertellen dat het boomloos was :Y)

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 08:40

Ik ontdekte gisteren een singel wondje bij gio.
We rijden met een trekker luxus en een lederen anatomische singel.

Welke singel zouden jullie me kunnen aanraden?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 08:50

Olikea schreef:
Ik ontdekte gisteren een singel wondje bij gio.
We rijden met een trekker luxus en een lederen anatomische singel.

Welke singel zouden jullie me kunnen aanraden?


Gebruik je de singel al lang? Heeft je paard ooit eerder singelwondjes gehad?
Het kan door de rui komen, waardoor de huid toch wat kwetsbaarder is vaak. In dat geval kun je tijdelijk een bonthoes om je singel doen misschien?
Als hij (zij?) er vaker last van heeft, zou ik naar een met (lams)wol beklede singel gaan zoeken.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 08:53

Gio is sinds enkele maanden onder het zadel. Tot nu toe geen last hier van gehad.
Het is ook niet open, maar wel een kale plek met geïrriteerde huid.

Nu is hij best al flink afgevallen dus daardoor valt de singel anders.

Een bontje er rond is misschien wel een goed idee.

Zinzi_jewel

Berichten: 8816
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:09

Bont kan vaak helpen
Of simpel katoen of neopreen
Leder schuurt helaas vaak

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:08

Maddoxx schreef:
Halleluja wat een negativiteit tegen boomloos op de equitana zeg... Bijna iedere (western) stand had het over die "verschrikkelijke ondingen".

Skippy01 schreef:
Joh, dat ga je toch houden... Niet te druk om maken. Veel mensen baseren zich nog op de zadels van 25 jaar geleden zogezegd, en hebben sinds die tijd geen boomloos zadel meer in handen gehad. Geef ze een Freemax in handen en je moet ze waarschijnlijk na het rijden vertellen dat het boomloos was :Y)

Maar die negativiteit verspreiden ze wel en eerlijk gezegd kan ik ze dat ook niet kwalijk nemen als ik zie wat voor troep er als boomloos wordt verkocht.

Blijft een feit dat er net zoveel troep (of zelfs meer als je naar de getallen kijkt) op boomgebied wordt verkocht.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:13

DubbelDun schreef:
Maddoxx schreef:
Halleluja wat een negativiteit tegen boomloos op de equitana zeg... Bijna iedere (western) stand had het over die "verschrikkelijke ondingen".

Skippy01 schreef:
Joh, dat ga je toch houden... Niet te druk om maken. Veel mensen baseren zich nog op de zadels van 25 jaar geleden zogezegd, en hebben sinds die tijd geen boomloos zadel meer in handen gehad. Geef ze een Freemax in handen en je moet ze waarschijnlijk na het rijden vertellen dat het boomloos was :Y)

Maar die negativiteit verspreiden ze wel en eerlijk gezegd kan ik ze dat ook niet kwalijk nemen als ik zie wat voor troep er als boomloos wordt verkocht.

Blijft een feit dat er net zoveel troep (of zelfs meer als je naar de getallen kijkt) op boomgebied wordt verkocht.


Er wordt in zadelland héél veel troep verkocht. Boomloos en met boom. Reputabele merken genoeg aan beide kanten ook natuurlijk - en ook zowel goede als slechte zadelpassers, die een zadel voor een paard kunnen maken of breken zogezegd...
Grappig vind ik dat bij de goede merken aan beide kanten steeds meer naar elkaar toegegroeid wordt: de boomloze zadels zijn echt allang niet meer van de vormeloze vodjes waar je eigenlijk geen beugels aan moet willen hangen, en de boomzadels worden ook steeds minder rigide en geven meer en meer ruimte aan het schouderblad. Maar dan hebben we het bij beiden over goede merken.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:32

Maddoxx schreef:
Halleluja wat een negativiteit tegen boomloos op de equitana zeg... Bijna iedere (western) stand had het over die "verschrikkelijke ondingen".


Het is concurrentie en flink ook. Zadels met boom moet steeds opnieuw aangeschaft worden omdat een ander paard het net niet goed past en zelfs tijdens de groei, moet er soms een nieuwe komen. Daarbij krijg je een dr*l voor je inruilzadel en niemand durft zelf iets tweedehands te kopen.
Ook de prijs van boomloos ligt behoorlijk anders, ook daar dus flinke concurrentie.

Grote wens is een boomloos zadel in Wade model!!! Zo veel moois gezien op de Equitana maar ik begin er niet meer aan.....

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:51

Margee schreef:
Grote wens is een boomloos zadel in Wade model!!! Zo veel moois gezien op de Equitana maar ik begin er niet meer aan.....


Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Gewoon puur interesse hoor, ben benieuwd!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:53

Buitenzinnig schreef:
Margee schreef:
Grote wens is een boomloos zadel in Wade model!!! Zo veel moois gezien op de Equitana maar ik begin er niet meer aan.....


Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Gewoon puur interesse hoor, ben benieuwd!



Afbeelding

Zoiets (google afbeelding).
Deuber heeft de flex bomen wel in klassiek model (beetje vaquero achtig), maar echt boomloos of lederen boom zijn ze er niet. De meeste boomloze western modellen zijn reining of trail geinspireerd.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:05

Ja, precies! Deuber heeft inderdaad de flexfit, erg mooi, maar traploos verstelbaar inderdaad. Er is bij Deuber wel het eea mogelijk met een leren boom

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:07

Qua zitgenot en gecentreerde beugelophanging is zo'n vaquero of wade model voor veel mensen prettiger dan een reining geinspireerd model, waarbij de beugelophanging eigenlijk te ver naar voren ligt (handig in stops en spins, niet handig als je meer horsemanship / trail/ ranch riding werk doet).

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:09

ja, precies

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:29

Als je heupen het nog goed doen wel :) maar iets verder naar voren vind ik toch iets prettiger zitten.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:32

DubbelDun schreef:
Als je heupen het nog goed doen wel :) maar iets verder naar voren vind ik toch iets prettiger zitten.


Blijft persoonlijk natuurlijk. Ik zit graag écht gecentreerd, en die optie is er nu eigenlijk niet of nauwelijks boomloos in western modellen. Had een aantal jaar terug een heel fijn Circle Y boomzadel, equitation show model, met een super gecentreerde zit. Heerlijk!
Bij Barefoot Arizona plaatste ik de beugelophanging ook wat verder naar achteren dan de meeste mensen vermoedelijk doen.
(Overigens op dit moment geen issue voor mij, huidige pony heeft geen western modelletje op haar rug liggen. Maar mocht dat wél weer interessant worden, dan vind ik gecentreerd zitten wel echt belangrijk, blijft mijn lijf het het beste doen :D )

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:56

Bij BM hebben ze tegenwoordig de optie voor een dubbele ring voor de fenderophanging. Dan kun je kiezen of je gecentreerd of iets naar voren wilt zitten.

Afbeelding

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:05

Ik vond sowieso dat er heel erg weinig boomloos op equitana te vinden was. Bij twee deuber-standjes startrekk zadels gezien en 1 standje met een verzameling aan Barefoot. Ik had toch wel iets meer verwacht.