[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:24

Snowlove Wii hebben een haflinger, ook geen ras die bekend staat om diens lange rug, daar past zowel de ghost picollo als de normale maat op (daar is destijds de passervice bijgeweest).

Min vrouw heeft een normale maat, ze is 1.73, ikzelf de picollo ik ben 1.60

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:14

Maartje1990 schreef:
Snowlove Wii hebben een haflinger, ook geen ras die bekend staat om diens lange rug, daar past zowel de ghost picollo als de normale maat op (daar is destijds de passervice bijgeweest).

Min vrouw heeft een normale maat, ze is 1.73, ikzelf de picollo ik ben 1.60


Hafs hebben inderdaad zeker ook geen lange rug, vaak wél een net iets rechtere / minder bol oplopende rug. Mijn haf heeft nul hinder van mijn normale maat Ghost - zij is rond de 1,49m en ik rond de 1,75.
Buitenzinnig is hier komen passen destijds. Ponylief liep met dit zadel zó weg. Met de andere gepaste zadels liep ze lang zo fijn niet weg.

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:36

Kwetal schreef:
Korte kussens zijn niet per definitie de oplossing - als jouw zitvlak aan de rand komt, krijg je daar alsnog druk of het zadel kiept over de kussens (ook druk) Van Ghost weet ik 100% zeker dat je de achterkant kunt optillen mèt een mens in het zadel (mits die niet op de cantle zit) en de schouders bewegen met gemak onder de voorkant van de kussens door.....


Dat klopt inderdaad, maar zowel in het geval van een kort kussen(maar meer als een boom zadel), als een langer, maar anders opgebouwd zadel als ghost of barefoot. Wanneer de ruiter te groot/zwaar voor het paard is, of te ver naar achteren zit is het in mijn ogen een risico op rugklachten of andere blessures.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:46

Siskeh - dat is wat ik zeg.... als de ruiter òp de cantle zit (dat kan vanwege een fors achterwerk, maar ook vanwege een verkeerde houding) ligt het zwaartepunt (letterlijk) op de verkeerde plek, met alle risico's van dien. Gezonde volwassen compacte paarden kunnen meer hebben dan een slungel, maar ik adviseer iedereen om een paard te kopen dat qua bouw en afmetingen bij je past. Want dan kan er ook een zadel op wat bij je past. Wat ik probeerde uit te leggen is dat hele korte kussens niet de oplossing zijn voor een te lang zadel.

Wanneer je onder een plank van 1 meter een blokje legt van 20cm en je gaat er op zitten, wordt je gewicht verdeeld over dat blokje van 20cm en je loopt de kans dat de plank kiept.....

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:55

Kwetal schreef:
... maar ik adviseer iedereen om een paard te kopen dat qua bouw en afmetingen bij je past. Want dan kan er ook een zadel op wat bij je past. ...

Maar heb je met een zwaardere/grotere ruiter en een paard met een langere rug juist niet dat de rug zwakker is vanwege de grotere afstand tussen de ondersteunende ribben ??

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:57

DubbelDun schreef:
Kwetal schreef:
... maar ik adviseer iedereen om een paard te kopen dat qua bouw en afmetingen bij je past. Want dan kan er ook een zadel op wat bij je past. ...

Maar heb je met een zwaardere/grotere ruiter en een paard met een langere rug juist niet dat de rug zwakker is vanwege de grotere afstand tussen de ondersteunende ribben ??


Jazeker! Maar een groter paard kan ook groot+compact zijn :)
Met 1,75 pas ik niet op een compacte exmoor van 1,30. Wel op mijn compacte haf van bijna 1,50. En mijn broer van 1,95 zou bést op een compacte Noriker van zeg rond de 1,60 kunnen gaan zitten hoor, maar op de arabier van mijn schoonzus van 1,60 ziet het er NIET uit en mist hij balans :)

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:05

DubbelDun schreef:
Kwetal schreef:
... maar ik adviseer iedereen om een paard te kopen dat qua bouw en afmetingen bij je past. Want dan kan er ook een zadel op wat bij je past. ...

Maar heb je met een zwaardere/grotere ruiter en een paard met een langere rug juist niet dat de rug zwakker is vanwege de grotere afstand tussen de ondersteunende ribben ??


Wat Skippy zegt :o maar wat jij zegt klopt ook. Vandaar "een paard dat bij je past" :)* is ook eerlijker voor je paard/pony

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:08

Kwetal schreef:
Siskeh - dat is wat ik zeg.... als de ruiter òp de cantle zit (dat kan vanwege een fors achterwerk, maar ook vanwege een verkeerde houding) ligt het zwaartepunt (letterlijk) op de verkeerde plek, met alle risico's van dien. Gezonde volwassen compacte paarden kunnen meer hebben dan een slungel, maar ik adviseer iedereen om een paard te kopen dat qua bouw en afmetingen bij je past. Want dan kan er ook een zadel op wat bij je past. Wat ik probeerde uit te leggen is dat hele korte kussens niet de oplossing zijn voor een te lang zadel.

Wanneer je onder een plank van 1 meter een blokje legt van 20cm en je gaat er op zitten, wordt je gewicht verdeeld over dat blokje van 20cm en je loopt de kans dat de plank kiept.....


Dat klopt inderdaad, ik ben er ook geen voorstander van om de kussens korter te maken dan het zadel(of wat de ruiter nodig is) wat ik veelal "jammer" vind is dat vele boomloze zadels niet korter zijn, terwijl dat voor sommige ruiters prima kan. (toegegeven is het probleem meestal dat de ruiter te groot/zwaar is, maar de andere kant is er ook)

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:14

Korter kan niet altijd - en sommige zadels moet je niet vergelijken met een dressuurzadel. Barefoot heeft die pommel, dat is een flink aantal centimeters die je ergens kwijt moet (bij voorkeur vóór de ruiter ;) ) Ghost is ook zo gebouwd (maar dan met een flexibele pommel) en ligt dus verder naar voor. De "zit-plek" moet echter wel net achter de schoft. De kussens belemmeren de schouder niet en achter de zit - de cantle - hoort geen ruiter te zitten. Dat is totaal los en beweegt mee. De effectieve druk komt alleen onder die zit-plek en dat is slechts ca. 38-40cm.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:21

Ik heb vroeger altijd een barefoot cheyenne gehad. Zo 1 zonder vps. Heel wat kilometers mee gemaakt. Zelfs endurance wedstrijden.

Met mijn huidige paard ook eerst een vps loze gehad. Maar vond 't toch geen fijn idee gezien zij wat spitser gebouwd is dan mijn oude pony. Toen toch een boomzadel aan laten meten (kent en masters) rij ik al best een tijdje mee. Toch blijft 't barefoot kriebelen en heb ik intussen al verschillende barefoot zadels gehad. Maar kon er niet meer fijn op zitten.
Probleem is dat ik nu met mijn benen naar achter ga en tever voorover kom te zitten .

Is mijn balans dan zo verandert door met boom te rijden? En hoe kan ik dit oplossen?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 00:01

Mandy_89 schreef:
Ik heb vroeger altijd een barefoot cheyenne gehad. Zo 1 zonder vps. Heel wat kilometers mee gemaakt. Zelfs endurance wedstrijden.

Met mijn huidige paard ook eerst een vps loze gehad. Maar vond 't toch geen fijn idee gezien zij wat spitser gebouwd is dan mijn oude pony. Toen toch een boomzadel aan laten meten (kent en masters) rij ik al best een tijdje mee. Toch blijft 't barefoot kriebelen en heb ik intussen al verschillende barefoot zadels gehad. Maar kon er niet meer fijn op zitten.
Probleem is dat ik nu met mijn benen naar achter ga en tever voorover kom te zitten .

Is mijn balans dan zo verandert door met boom te rijden? En hoe kan ik dit oplossen?


Heb je gekeken naar de beugelhanging toen je de barefoots probeerde? Zou goed kunnen dat het meer naar voren van de beugelophanging de oplossing kan zijn. Tenzij die al helemaal naar voor zitten :P

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 07:34

Ja die zat al helemaal naar voren. Heb er nu 1 die nog vaste ophanging heeft.

pmarena

Berichten: 48279
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:07

Het is niet zo dat je op een te klein zadeltje rijdt waarbij je wat teveel op de cantle komt te zitten?
Dan wordt je ook in een houding gezet waarbij je bovenlijf wat voorover gaat en je benen naar achteren ter compensatie.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:38

pmarena schreef:
Het is niet zo dat je op een te klein zadeltje rijdt waarbij je wat teveel op de cantle komt te zitten?
Dan wordt je ook in een houding gezet waarbij je bovenlijf wat voorover gaat en je benen naar achteren ter compensatie.


Heb broekmaat 36/38 heb een maat 1 zadel. Is wel de london, die heeft wel een kleinere zitting dan de cheyenne zag ik net.

pmarena

Berichten: 48279
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:32

Als je wat langere bovenbenen hebt of misschien zelfs van jezelf wat naar achteren gaat zitten in het zadel (zonder foto's is het altijd lastig gokken wat er scheelt) dan kan je hetzelfde effect hebben :)

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:51

Ik ga zaterdag wel eens foto's maken. Heb wel korte benen geen lange

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 00:16

Afbeelding

Ik zit echt te twijfelen. Heb voorheen Chayenne gehad zonder VPS die stond helemaal naar mijn kont haha toen Barefoot met VPS nieuw gekocht maar kon niet aan wennen dat het nog zo bol stond en ook stuk minder contact door VPS en toen eens een passer laten komen toen bleek Ghost Firenze heerlijk te zitten en mij en paard goed te passen. Inmiddels heb ik andere paarden en denk ik hmm dan zou Just Ad Just wel fijn zijn. Ook omdat dat op meerdere past en passend te maken is met verzorgsters. Maar ik rij nu vooral op deze hulk die ik sinds kort heb van de foto en hij heeft behoorlijke schouders en met het boomzadel die ik toch nog had en hem wel paste reed ik even maar merk ik toch dat die schouders /schoft niet passen. Met voorover leunen zie ik dat hij reageerd. Hij laat al snel zien als iets niet goed zit. Nu wil ik dus toch boomloos weer daar voel ik mij toch het beste bij! Maar welke? Met meeste schoudervrijheid of hebben ze dat allemaal? En zouden jullie dan Just Adjust gaan of toch de Ghost? Heb vaker met ghost gelezen op mp dat mensen er toch vanaf gingen. Alsof het sneller niet past dan Barefoot. Drukplekken enzo..Ik zou trouwens ook wedstrijden willen rijden dus dat is ook wel belangrijk dat het kan. Klein spongetje ook eventueel.

Alvast bedankt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 08:06

060606 schreef:
[ [url=m/Uw1ubT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zit echt te twijfelen. Heb voorheen Chayenne gehad zonder VPS die stond helemaal naar mijn kont haha toen Barefoot met VPS nieuw gekocht maar kon niet aan wennen dat het nog zo bol stond en ook stuk minder contact door VPS en toen eens een passer laten komen toen bleek Ghost Firenze heerlijk te zitten en mij en paard goed te passen. Inmiddels heb ik andere paarden en denk ik hmm dan zou Just Ad Just wel fijn zijn. Ook omdat dat op meerdere past en passend te maken is met verzorgsters. Maar ik rij nu vooral op deze hulk die ik sinds kort heb van de foto en hij heeft behoorlijke schouders en met het boomzadel die ik toch nog had en hem wel paste reed ik even maar merk ik toch dat die schouders /schoft niet passen. Met voorover leunen zie ik dat hij reageerd. Hij laat al snel zien als iets niet goed zit. Nu wil ik dus toch boomloos weer daar voel ik mij toch het beste bij! Maar welke? Met meeste schoudervrijheid of hebben ze dat allemaal? En zouden jullie dan Just Adjust gaan of toch de Ghost? Heb vaker met ghost gelezen op mp dat mensen er toch vanaf gingen. Alsof het sneller niet past dan Barefoot. Drukplekken enzo..Ik zou trouwens ook wedstrijden willen rijden dus dat is ook wel belangrijk dat het kan. Klein spongetje ook eventueel.

Alvast bedankt


beide zadels zullen bij jou en je paard moeten passen. Ik heb naar volle tevredenheid Ghost erop liggen. Vergeet niet dat ook Ghost een stap voorwaarts gemaakt heeft de laatste jaren. De kussens zijn dikker en voorzien van een stevigere vulling. De basis is veranderd. Veel ervaringen met drukplekken zullen mogelijk niet met nieuwe zadels zijn? Of met een pad met sympanova onderkant eronder ipv wol? Je kunt zo'n zadel testen via Buitenzinnig (NL) gedurende een week (of langer, wat je met haar afspreekt). Voor Barefoot geldt ook dat het jullie moet passen: ik vond het heerlijk op de paint merrie die ik reed. Toen kwam mijn ruin en daar bleef het niet op liggen. Toen kwam mijn huidige merrie en die liep er niet fijn onder en ik voelde me alsof ik in de split moest zitten. Terwijl ik dus écht tevreden was over Barefoot op het eerste paard. De ruin en mijn huidige merrie beide met Ghost gereden. Mijn merrie met een oud model en nu met een nieuw model. En ik merk dus echt verschil in haar beweging tussen de nieuwe basis + nieuwe (no3) kussens en de oude basis + oude kussens.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:09

Skippy01 schreef:
060606 schreef:
[ [url=m/Uw1ubT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zit echt te twijfelen. Heb voorheen Chayenne gehad zonder VPS die stond helemaal naar mijn kont haha toen Barefoot met VPS nieuw gekocht maar kon niet aan wennen dat het nog zo bol stond en ook stuk minder contact door VPS en toen eens een passer laten komen toen bleek Ghost Firenze heerlijk te zitten en mij en paard goed te passen. Inmiddels heb ik andere paarden en denk ik hmm dan zou Just Ad Just wel fijn zijn. Ook omdat dat op meerdere past en passend te maken is met verzorgsters. Maar ik rij nu vooral op deze hulk die ik sinds kort heb van de foto en hij heeft behoorlijke schouders en met het boomzadel die ik toch nog had en hem wel paste reed ik even maar merk ik toch dat die schouders /schoft niet passen. Met voorover leunen zie ik dat hij reageerd. Hij laat al snel zien als iets niet goed zit. Nu wil ik dus toch boomloos weer daar voel ik mij toch het beste bij! Maar welke? Met meeste schoudervrijheid of hebben ze dat allemaal? En zouden jullie dan Just Adjust gaan of toch de Ghost? Heb vaker met ghost gelezen op mp dat mensen er toch vanaf gingen. Alsof het sneller niet past dan Barefoot. Drukplekken enzo..Ik zou trouwens ook wedstrijden willen rijden dus dat is ook wel belangrijk dat het kan. Klein spongetje ook eventueel.

Alvast bedankt


beide zadels zullen bij jou en je paard moeten passen. Ik heb naar volle tevredenheid Ghost erop liggen. Vergeet niet dat ook Ghost een stap voorwaarts gemaakt heeft de laatste jaren. De kussens zijn dikker en voorzien van een stevigere vulling. De basis is veranderd. Veel ervaringen met drukplekken zullen mogelijk niet met nieuwe zadels zijn? Of met een pad met sympanova onderkant eronder ipv wol? Je kunt zo'n zadel testen via Buitenzinnig (NL) gedurende een week (of langer, wat je met haar afspreekt). Voor Barefoot geldt ook dat het jullie moet passen: ik vond het heerlijk op de paint merrie die ik reed. Toen kwam mijn ruin en daar bleef het niet op liggen. Toen kwam mijn huidige merrie en die liep er niet fijn onder en ik voelde me alsof ik in de split moest zitten. Terwijl ik dus écht tevreden was over Barefoot op het eerste paard. De ruin en mijn huidige merrie beide met Ghost gereden. Mijn merrie met een oud model en nu met een nieuw model. En ik merk dus echt verschil in haar beweging tussen de nieuwe basis + nieuwe (no3) kussens en de oude basis + oude kussens.


Ja daar heb je gelijk in. Ik zal nog eens (Buitenzinnig) laten passen dat ik het zeker weet anders is het ook zonde als ik weer wat koop wat niet werkt.

Verder, zou ik graag een barebackpad willen aanschaffen. Ik heb de FRA Macon in het grijs gehad maar eigenlijk zomaar eens verkocht toen ik uit de grijs fase was. Nu wil ik toch weer zoiets maar in het roze het liefst. In ieder geval beetje opvallend. Maar de roze is die er ook in full? Of is die echt alleen kindermaat? En is er anders bv een Barefoor ride on psycho in roze? Ik ben nu in mijn glitter en glamour fase dus roze glitter gewoon lekker opvallend :D. Als iemand wat (te koop) weet hoor ik het graag!

pmarena

Berichten: 48279
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:10

Gewoon lekker een zadelpasser laten komen die beide merken & nog wat meer heeft, dan kan je proberen wat fijn voor jullie is. Is de investering wel waard i.m.o. want dan heb je als het goed is in 1 ochtendje / middagje duidelijkheid over wat wel of niet goed werkt voor jullie :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:17

pmarena schreef:
Gewoon lekker een zadelpasser laten komen die beide merken & nog wat meer heeft, dan kan je proberen wat fijn voor jullie is. Is de investering wel waard i.m.o. want dan heb je als het goed is in 1 ochtendje / middagje duidelijkheid over wat wel of niet goed werkt voor jullie :)


Klopt dat je dan een idee hebt van wat past, maar ik kan me ook voorstellen dat ná zo'n passessie je het zadel van je voorkeur nog een weekje langer wil proberen.

J0anieke

Berichten: 4934
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:34

Dat kan toch ook gewoon Skippy?
Ik had destijds een passervice van boomlooszadelpasservice (toen nog Suzanne), kwam uit bij de ghost roma en voor de zekerheid had ik toen van buitenzinnig een weekje de roma uitgetest. :D
Ben blij dat ik het op deze manier had gedaan. Mijn voorkeur lag bij barefoot, maar bij de passervice bleek ik helemaal niet lekker te kunnen zitten in die zadels.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:38

@J0anieke: jazeker kan dat!
Ik heb het niet gedaan zelf: ik had al een ghost, heb passervice laten komen en toen paard en ik opnieuw bij ghost (ander model, en nieuwe basis en kussens wel) uitkwamen, heb ik niet een testweek gedaan. Misschien had ik dat wel gedaan als er barefoot of hidalgo uitgekomen was. in dit geval waren paard en ik bekend met het merk en daarom die keuze niet gemaakt. Maar inderdaad: passervice plus testweek kan uiteraard!

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:46

J0anieke schreef:
Dat kan toch ook gewoon Skippy?
Ik had destijds een passervice van boomlooszadelpasservice (toen nog Suzanne), kwam uit bij de ghost roma en voor de zekerheid had ik toen van buitenzinnig een weekje de roma uitgetest. :D
Ben blij dat ik het op deze manier had gedaan. Mijn voorkeur lag bij barefoot, maar bij de passervice bleek ik helemaal niet lekker te kunnen zitten in die zadels.


boomlooszadelpasservice.nl is nooit van mij geweest, Lilianne had hem destijds :)
Ik heb ook een passervice en uitleenservice. Alle zadels welke ik heb kunnen een week getest worden (of langer)

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:13

Buitenzinnig schreef:
J0anieke schreef:
Dat kan toch ook gewoon Skippy?
Ik had destijds een passervice van boomlooszadelpasservice (toen nog Suzanne), kwam uit bij de ghost roma en voor de zekerheid had ik toen van buitenzinnig een weekje de roma uitgetest. :D
Ben blij dat ik het op deze manier had gedaan. Mijn voorkeur lag bij barefoot, maar bij de passervice bleek ik helemaal niet lekker te kunnen zitten in die zadels.


boomlooszadelpasservice.nl is nooit van mij geweest, Lilianne had hem destijds :)
Ik heb ook een passervice en uitleenservice. Alle zadels welke ik heb kunnen een week getest worden (of langer)


Ja Lilianne heb ik toen langs gehad toen bleek de Ghost Firence goed te zijn maar nu heb ik een ander paard erbij dusja dan weer opnieuw? Bij twijfel beter wel denk ik. Ik weet wel dat ik die het lekkerst vind zitten maar het is vooral voor mijn paard dat ik afvraag of het nog veel verschil maakt want het is wel boomloos. Maar lees al eerder dat het dus toch uit kan maken (schuiven enz). Maakt het dus hetzelfde als boomzadel, iets makkelijker misschien, maar zou handig zijn als ik er uiteindelijk zelf meer handigheid in heb al die boomloze zadels want ik koop soms wat op en verkoop eens wat en elke keer passervice gaat dan ook aanslaan. Is er trouwens ook een cursus voor boomloze zadels of is dit puur ervaring? Of overstap van boomzadel naar boomloos?

Buitenzinnig ik stuur je even een bericht voor maken van afspraak