[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:38

Vanuit de meeleeshoek. Zijn er van (boomloos) IJslandse types zadels ook testvarianten beschikbaar? :) Ik wil na mijn knie-revalidatie echt graag met mijn jonge paard aan de slag, maar we zitten nog in het 'vind-een-zadel' project. Hij is enorm kort, en ik schommel een beetje rondom de maat 40 qua broeken. Wel stevige billen, dus ik ben helaas wel wat 'ruimte' nodig. Het ligt nog in de planning om wat kilo's af te vallen, mede voor mijn paard met zijn korte rug. Het betreft een Arabisch Volbloed van ongeveer 1.56.

Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:40

Bonjoy schreef:
Vanuit de meeleeshoek. Zijn er van (boomloos) IJslandse types zadels ook testvarianten beschikbaar? :)


Kifrahorse heeft sowieso Karslund zadels in haar pas-assortiment.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:14

Welke pommel maat heb ik nodig voor mijn tinkers? Mijn ruin heeft boom maat 35.5 cm en mijn merrie 34 cm.

Zijn er hier Bokkers bij die ervaring hebben van de Barefoot Nottingham(hill) en de Merlyn?

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:03

Ik heb de Merlyn met een L-pommel op een IJslander. Het is een fijn zadeltje, zit minder breed dan de andere Barefootmodellen en ziet er wat klassieker uit.
Ik ga hem wel wegdoen want ik heb helaas ruzie met de wrongen, zoals bij bijna elk zadel met redelijk wat wrong, ik kan daar gewoon niet tegen. Zit graag vrij. Maar als je graag wat steun hebt, zijn ze ideaal.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:04

Oh jongens jongens, ik twijfel zo. Ik ben er eigenlijk zo van overtuigd dat een trekker zadel moet passen voor Nala en mij, dat ik bijna geneigd ben 'gewoon' een tweedehands trekker te kopen, ookal kan ik 'm dan niet terugsturen in geval van niet passen.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 22:01

Nala schreef:
Oh jongens jongens, ik twijfel zo. Ik ben er eigenlijk zo van overtuigd dat een trekker zadel moet passen voor Nala en mij, dat ik bijna geneigd ben 'gewoon' een tweedehands trekker te kopen, ookal kan ik 'm dan niet terugsturen in geval van niet passen.


Of niet lekker zitten....... :)*

Ik zou toch even iemand laten komen....

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 22:10

Kwetal schreef:
Nala schreef:
Oh jongens jongens, ik twijfel zo. Ik ben er eigenlijk zo van overtuigd dat een trekker zadel moet passen voor Nala en mij, dat ik bijna geneigd ben 'gewoon' een tweedehands trekker te kopen, ookal kan ik 'm dan niet terugsturen in geval van niet passen.


Of niet lekker zitten....... :)*

Ik zou toch even iemand laten komen....


Zover ik weet zit er niemand met trekker in de buurt van zuid Limburg, dat is het probleem.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 22:12

Nala schreef:
Zover ik weet zit er niemand met trekker in de buurt van zuid Limburg, dat is het probleem.


Paula van Freehorse passervice kan wel zadels lenen - die zit in je buurt. En dan zit er nog een Duitser net over de grens in Geldern (maar die komt alleen maar als je echt dichtbij woont)

pmarena

Berichten: 48135
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:32

Als het zadel je echt heel erg aanspreekt, de prijs is goed en je kan het geld missen....dan zou ik het persoonlijk gerust doen mits je verwacht hem weer goed te kunnen verkopen als het toch niet je-van-het blijkt te zijn :j

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:18

pmarena schreef:
Als het zadel je echt heel erg aanspreekt, de prijs is goed en je kan het geld missen....dan zou ik het persoonlijk gerust doen mits je verwacht hem weer goed te kunnen verkopen als het toch niet je-van-het blijkt te zijn :j


Dat is 't m inderdaad. Ja, het is wel flink wat geld (500-750 Euro tweedehands) maar daarvoor krijg ik ze denk ik ook wel weer verkocht...

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:21

Nala schreef:
pmarena schreef:
Als het zadel je echt heel erg aanspreekt, de prijs is goed en je kan het geld missen....dan zou ik het persoonlijk gerust doen mits je verwacht hem weer goed te kunnen verkopen als het toch niet je-van-het blijkt te zijn :j


Dat is 't m inderdaad. Ja, het is wel flink wat geld (500-750 Euro tweedehands) maar daarvoor krijg ik ze denk ik ook wel weer verkocht...


Zo heb ik wel 5 modellen geprobeerd, gewoon kopen en op mijn gemak proberen. Ook nog nooit echt verlies op geleden dus ik zou gewoon kijken voor een gunstig geprijsde tweedehandse :Y)

pmarena

Berichten: 48135
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:38

Dat vind ik ook het voordeel: dat je dan op je gemak kan proberen. En als hij bevalt dan hoef je niet te wachten op je "echte" zadel want die heb je dan gewoon al *\o/*

Alleen het moet niet zo zijn dat je dan eeuwen met een niet-fijn zadel moet leuren om hem weer kwijt te raken....

DubbelFun

Berichten: 88688
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:40

Over het algemeen gaat kopen sneller dan verkopen. Ligt ook wel aan de prijs natuurlijk, maar zeker in het hogere segment is er niet veel beweging.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:43

Ik heb toevallig nog goed contact met de eigenaresse van een paard dat ik uitgeprobeerd heb in dezelfde tijd dat ik mijn paard kocht, en zij heeft zo'n trekker zadel. Voor mijn gevoel zijn de trekker zadels redelijk gelijk aan elkaar, toch? In ieder geval wat het 'onderstel' aangaat, dus de kussens en dergeljike voor mijn paard. Het enige wat echt veranderd, is de zitting?

Marcella

Berichten: 36733
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:50

Ieder soort/type zadel zit en lig op zijn eigen manier. Dus niks is hetzelfde.

pmarena

Berichten: 48135
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:02

Maar daarom is het op zich ook wel fijn als je een zadel op je gemak kan proberen...en kan houden. Want je zal de eerste niet zijn die een "testzadel" heerlijk vond zitten / liggen, en als je dan exact zo'n zelfde model & maat koopt....dat het dan toch anders is en minder fijn....

Alles heeft zijn voor- en nadelen wat dat betreft :)

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:04

Ik zou eerst een testzadel huren. Dan heb je meer zekerheid. Aan de andere kant, mijn trekker true talent was binnen een dag weer verkocht. Hij lag toch niet goed op mijn korte ronde paard.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:06

Het zijn ook allemaal verschillende types die te koop staan, helaas. Zou natuurlijk graag ze allemaal even willen proberen, maar dat gaat zo makkelijk niet. Zou een trekker Ibero over kunnen kopen die echt precies lijkt wat ik zoek, alleen daar wil de huidige eigenaar wat meer voor dan ik gepland had (850 euro vraagprijs). Snap ik ook wel, want de Ibero is ook duurder, maar toch haha.

pmarena

Berichten: 48135
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 13:27

Ik zou persoonlijk geen "alleen even proberen" zadel kopen, tenzij het echt voor een geweldig prijsje te koop is waarvoor je het snel weer kwijt raakt. Zou alleen gaan voor een zadel dat je ècht graag zou willen hebben en waarvan je ook vrij zeker bent dat die hele goede kansen heeft om een blijvertje te zijn :)

Ja tenzij je meer dan genoeg geld hebt natuurlijk en makkelijk wat honderdjes kan missen voor een poosje :P

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 13:55

pmarena schreef:
Ik zou persoonlijk geen "alleen even proberen" zadel kopen, tenzij het echt voor een geweldig prijsje te koop is waarvoor je het snel weer kwijt raakt. Zou alleen gaan voor een zadel dat je ècht graag zou willen hebben en waarvan je ook vrij zeker bent dat die hele goede kansen heeft om een blijvertje te zijn :)

Ja tenzij je meer dan genoeg geld hebt natuurlijk en makkelijk wat honderdjes kan missen voor een poosje :P


Ik ben er 100% zeker van dat het op haar rug past, of ik er lekker in zit is eigenlijk de grotere vraag, maar ik denk het wel. Vandaar dat ik het eigenlijk wel aan zou durven.

DubbelFun

Berichten: 88688
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 13:59

Ik heb al tig boomloze zadels van wisselende merken en modellen gekocht om te zien hoe ze er in het echt uit zien en te proberen of omdat het idd een 'koop met potentie' was :)
Geen enkele heeft het kunnen winnen van mijn vertrouwde merk ;)

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:03

DubbelDun schreef:
Ik heb al tig boomloze zadels van wisselende merken en modellen gekocht om te zien hoe ze er in het echt uit zien en te proberen of omdat het idd een 'koop met potentie' was :)
Geen enkele heeft het kunnen winnen van mijn vertrouwde merk ;)


En jouw vertrouwde merk is?

DubbelFun

Berichten: 88688
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:05

Bob Marshall :)

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88688
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:07

Let niet op het paard, dit is niet haar favo fotomoment :)

Deze is duidelijker

Afbeelding

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:08

Oef, die zullen zeker weten te lang zijn, als ik het zo zie.