[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lein82

Berichten: 298
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:53

Otti1977 schreef:
Er staat een Barrydale te koop op Facebook...

Dank je, is helaas boven budget.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:05

Nala schreef:
Zijn er hier mensen die echte trektochten rijden met boomloze zadels, specifiek Ghost zadels?
Ik wil binnenkort "serieuzer" trektochten gaan rijden, maar hoor veel dat boomloze zadels hier niet zo geschikt voor zijn. Vooral het bevestigen van zadeltassen lijkt problematisch, aangezien dat gewicht nooit op de ruggengraat mag liggen. [ [url=m/hbEDKM.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja hoor Nala - die zijn er veel - misschien niet in Nederland, maar zeker weten in Amerika. En ook in Duitsland :j
Ghost heeft eigen zadeltassen en die liggen op de kussens, dus laten de wervelkolom vrij

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:30

Ik heb geloof ik zadeltas van het merk shire. Mijn moeder heeft er wat aan geknutseld zodat hij ook onder mijn ghost kan. Er kan heel wat in, al heb ik het vooral om mijn jas erin te kunnen doen zomers en voor eten en drinken. Paard vind het ook dikke prima. Ik vind het hooguit wat lastig met opstappen. :')

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:35

Ik heb ook een ghost en van de zomer lange ritten gemaakt (20-30km) Ik heb het stukje wat over de rug loopt van de zadeltassen onder mijn kussens gestopt. Zo liggen ze op de pad en heb je geen gedoe met de ruggengraat. Er zaten wat broodjes in, een flesje water, halstertouw en krabber. Opgevuld met een vest geloof ik.
Mijn paard heeft door deze lange ritten wel lelijke plekken van de pad gekregen. Het zouden geen drukplekken zijn, maar zo kwamen we er dus wel achter dat dit materiaal niet geschikt is.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:43

Oh dat is wel rot! Maakte dat dan geen lijn onder de kussens die je paard kan voelen?

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:23

Nala schreef:
Oh dat is wel rot! Maakte dat dan geen lijn onder de kussens die je paard kan voelen?

Nee hoor. Achterop is al weinig druk door mijn kleine kont :o dus er zit niet echt druk op zegmaar..

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:54

Zolang je geen 20 kilo in die tassen propt valt dat allemaal wel mee. Als het aan je zadel hangt of over je pad hangt, is de ruggegraat sowieso vrij, zorg gewoon dat alles goed compact dichtgesnoerd is zodat de boel niet gaat klapperen in draf en galop.
Neem ook kleine flesjes water, zodat je evenwichtig kan verdelen (en niet 2 2 liter flessen waarvan je eerst de ene leegdrinkt. Handig is ook om het zachte materiaal (jassen etc) een de kant van het paard te proppen en zwaardere spullen zoals drinken aan de buitenkant, dan heb je ook nog een deel demping.)

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:00

Ik gebruikte altijd een westernpad van kifra onder mijn zadels als ik een zadeltas mee wilde nemen voor langere ritte. Goede inlages er in en dan de zadeltas op het dekje laten rusten.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:36

Mariett schreef:
Ik krijg morgen (als PostNL het aan kan dan) een buttera testzadel te leen van Suzanne/Buitenzinnig! En zit stiekem al te denken aan welke kleur(en) ik zelf graag wil :D

Zijn er eigenlijk ook voorbeelden van Buttera’s met een kleurencombinatie, in plaats van in één kleur? Ik ben zo benieuwd naar de opties.



Afbeelding
Zwart met Mysterious suede. Op een Ghost basis, maar kan uiteraard ook gewoon als bbp.


Afbeelding
Zwart met roze suede. Ook op Ghost basis, maar kan uiteraard ook gewoon als bbp

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:37

Nala schreef:
Zijn er hier mensen die echte trektochten rijden met boomloze zadels, specifiek Ghost zadels?
Ik wil binnenkort "serieuzer" trektochten gaan rijden, maar hoor veel dat boomloze zadels hier niet zo geschikt voor zijn. Vooral het bevestigen van zadeltassen lijkt problematisch, aangezien dat gewicht nooit op de ruggengraat mag liggen.[ [url=m/hbEDKM.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja ik!
Vorig jaar op mijn ghost veneto een trektocht van 4 dagen gereden, geen centje pijn.
Heb nu een ghost USA daar zou ik ook dagen op rond kunnen hobbelen.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:08

Even een vraagje, mijn ghost toscana bbp is ruglengte 60 cm, zou daar een grandeur pad van 62 cm goed onder passen? Of moet ik echt een pad van 65 cm hebben?

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:00

Over de trektocht:
Ik heb ooit een rol gemaakt met een doorsnee van een cm of 20 en een meter lengte, wat lusjes aan de zijkant, die kon je dan voor aan het zadel maken en zo vast knopen dat de schoft vrij lag, als een soort gebogen worst voor je zadel. Daar kon je best nog wat in proppen. Had hem gemaakt toen ik nog met boomzadel reed maar kon ook aan mij barefoot. verder zadeltassen en het tussenstuk ingekort, dat ze niet zo laag hingen en die kun je dan tussen zadel en pad doen, is de ruggengraat ook vrij.
Ergens moet ik nog een foto hebben.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:41

Samantha89 schreef:
Even een vraagje, mijn ghost toscana bbp is ruglengte 60 cm, zou daar een grandeur pad van 62 cm goed onder passen? Of moet ik echt een pad van 65 cm hebben?


Als de inlagen de onderzijde van het zadel/pad goed bedekken wel, als de randen van de inlagen/inlage vakken onder het zadel/pad komen niet.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:41

Buitenzinnig schreef:
Samantha89 schreef:
Even een vraagje, mijn ghost toscana bbp is ruglengte 60 cm, zou daar een grandeur pad van 62 cm goed onder passen? Of moet ik echt een pad van 65 cm hebben?


Als de inlagen de onderzijde van het zadel/pad goed bedekken wel, als de randen van de inlagen/inlage vakken onder het zadel/pad komen niet.


Bedankt! Helaas is de pad gereserveerd :( dus weer verder zoeken!

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:22

Hoi allemaal,
Ik wil even laten weten dat ik door jullie tips mijn Ghost zelf goed heb kunnen repareren!! Is nog best leuk geworden ook

Afbeelding

Bedankt!!!!

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:59

Leuk Nandos, zo zie je maar...een zelf gepimpt zadel is zoveel leuker en uniek <3

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:18

Ziet er netjes uit met die bloemchicago-screw :)

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:16

Mooi Nandos *\o/*

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:02

Hallo.. mag ik ajb even wat aan jullie vragen? Ik wil graag wat extra aan mn zit werken in de bak door zonder zadel te rijden. En ook omdat ik dit gewoon leuk vind ter afwisseling. Bij mn vorige paard zat dat als een huis maar bij mn nieuwe paard zat ik niet echt fijn, nl. Een te hoge schoft en behoorlijk wiebelig. Nu dacht ik een barebackpad aan te schaffen. Mijn doel: ik wil lekker dat vrije gevoel hebben van zonder zadel maar meer grip. Wat voor soort moet ik dan aan denken / op letten?

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:08

Barefoot ride on pad bevalt hier meer dan prima

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:15

Hier ook :D

Afbeelding

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:16

Dat ziet er leuk uit zeg... kunnen jullie er ietsje meer over vertellen? Je benen hangen los? En heb je voldoende grip om niet te glijden?

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:18

Wij hebben de suedine bovenkant
Geeft ruimte voldoende grip
Heb geen voor en achterboogje ter versteviging
Barefoot ride on physio is het die we hebben
BL support pad schijnt ook erg fijn te zijn

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:35

Hier mijn barefoot, super fijne pad! Blijft ook lang mooi bij gebruik met dekje, ook bij vreemde sprongen kan ik er prima op blijven zitten :D
Afbeelding
Afbeelding

En ik heb recent ook de mandriana van ghost, deze is wat steviger en er kan eventueel een andere zitting op en met beugels gebruikt worden. En is natuurlijk lekker warm <3
Afbeelding

Beide zijn heerlijke pads en rij liever buiten met een bbp dan met zadel *D

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 19:02

Hier lijken de problemen langzaam op te lossen.
Had mijn stijgbeugels vrij ver naar achter omdat ik dan "netter" zit. Gevolg was dat ik netjes rechtop zat maar wel makkelijk van mijn paard donderde en ik me dus niet meer veilig voelde. Lichtrijden ging ook makkelijker maar had meer last van de wrongen.
Probleem lijkt nu opgelost door ze verder naar voren te zetten, voor het mooie zit ik denk ik te veel op de lepel nu maar och weetje in een ideale wereld he :+

Zo rijd ik nu rond, heel charmant ook :Y)
Afbeelding