[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zam_Cas

Berichten: 676
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: In het Zeeuwse

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 09:24

Nepbont en echte wol maakt wel behoorlijk verschil, althans bij ons. Pony had kale plekken van sympanova, katoen, fleece en nepbont, maar nooit van wol

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:39

Als de kale plekken enkel in de winter zijn en niet in de zomer zou ik me eigenlijk ook geen zorgen maken.
Gooi er inderdaad eens een echt schaap onder, nepbont vind ik persoonlijk erg mottig spul, dat spul wordt gewoon warm bij wrijving.
Ik heb nu een dekje laten maken bij JV dekjes met merinowol eronder, heel mooi product (en betaalbaar), kan de moeite zijn om eens te proberen.
Als je toevallig een echt schapenvacht liggen hebt kan je dat er ook eens onder gooien.
Enige risico is dat je dan net meer gaat glijden (schaap moet ik op mijn trekpaard bv niet proberen, op de PRE is het net net.).
JV dekjes is nu, op vraag van mij, ook aan het zien naar antislip spul, mss kan ze wel de inlagevakken half half doen (katoen of antislip, en bv de laatste 10 cm in wol? )

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:54

Je kunt ook echte vacht onder het laatste puntje van de pad laten zetten (op bestelling)

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:03

Ik kan me ook herinneneren uit je volg topic dat dit ook met je wintec zadel gebeurde, denk dat het echt bij Nala hoort in de winter periode.

Hoe voelt de rug voor en na het rijden? Qua warme plekken of harde punten.
Persoonlijk zou ik daar meer waarde aan hechten dan aan die haren.

Zou zonde zijn als je het verkoopt voor je een nieuwe hebt aangezien jullie zo blij waren met dit zadel :(:)

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:26

Even mijn enthousiasme delen, ik heb een Buttera zitting besteld bij Buitenzinnig :D Ik mis het testzadel nu al, ook al is mijn Mandriana nog steeds heel fijn.
Het wordt een combinatie van zwart vetleer en groen suede. Was dus even zoeken naar welke vlakken in het zadel mogelijk een andere kleur konden hebben, maar toen hij hier thuis lag kon ik dat wel even goed zien. Suzanne heeft me ook weer goed geholpen!

Nu dus een paar weken wachten :+

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:28

Mariett schreef:
Even mijn enthousiasme delen, ik heb een Buttera zitting besteld bij Buitenzinnig :D Ik mis het testzadel nu al, ook al is mijn Mandriana nog steeds heel fijn.
Het wordt een combinatie van zwart vetleer en groen suede. Was dus even zoeken naar welke vlakken in het zadel mogelijk een andere kleur konden hebben, maar toen hij hier thuis lag kon ik dat wel even goed zien. Suzanne heeft me ook weer goed geholpen!

Nu dus een paar weken wachten :+


Basilicum-groen ;)

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:49

Mariett schreef:
Even mijn enthousiasme delen, ik heb een Buttera zitting besteld bij Buitenzinnig :D Ik mis het testzadel nu al, ook al is mijn Mandriana nog steeds heel fijn.
Het wordt een combinatie van zwart vetleer en groen suede. Was dus even zoeken naar welke vlakken in het zadel mogelijk een andere kleur konden hebben, maar toen hij hier thuis lag kon ik dat wel even goed zien. Suzanne heeft me ook weer goed geholpen!

Nu dus een paar weken wachten :+


Spannend! Klinkt als een mooie combi <3

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:32

Lees hier nog altijd mee .
Ook al rijden wij weer met boom zadel
Maar ook ik heb nu ruwe haren waar mijn zadel dekje eindigd.
Als het echt van het dekje komt zou ik de ghost er nog niet uit doen .
Zeker bij korte pony,s is waar de haren afschuren een beweeglijk deel van de rug

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:56

Ondertussen wacht ik met smart op mijn Prince Orion die helaas door corona vast zit in Italië...

Maar wat is ie mooi he <3 Afbeelding
Afbeelding

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:02

Hoezo zit ie vast? Wij krijgen gewoon alles binnen? Alleen naar buiten de EU duurt erg lang (En Engeland is momenteel een drama)

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:07

Kwetal schreef:
Hoezo zit ie vast? Wij krijgen gewoon alles binnen? Alleen naar buiten de EU duurt erg lang (En Engeland is momenteel een drama)


Ze zitten naar mijn weten daar in code rood, dus ze kunnen niet zomaar naar het postkantoor, zodra het wel weer kan gaat het zadel meteen op de post :)

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:12

Cera_D schreef:
Kwetal schreef:
Hoezo zit ie vast? Wij krijgen gewoon alles binnen? Alleen naar buiten de EU duurt erg lang (En Engeland is momenteel een drama)


Ze zitten naar mijn weten daar in code rood, dus ze kunnen niet zomaar naar het postkantoor, zodra het wel weer kan gaat het zadel meteen op de post :)

Waar ik mijn spullen vandaan krijg ook - maar daar wordt het opgehaald door GLS :o

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:28

Ow wauw dat Prince Orion zadel <3 echt prachtig! Ik ben erg benieuw hoe die gaat bevallen!

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:30

Wauw wat een prachtig zadel!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:38

@Kwetal, ik weet ook niet zo goed waarom dat bij hun geen optie is, gelukkig heb ik een mega fijne BBP waardoor het rijden niet stil hoeft te liggen :o

Wij gaan er ook echt zo blij mee zijn, mijn paard liep er vanaf de eerste stap zo fijn onder <3

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:28

Duhelo schreef:
Enige risico is dat je dan net meer gaat glijden (schaap moet ik op mijn trekpaard bv niet proberen, op de PRE is het net net.).
JV dekjes is nu, op vraag van mij, ook aan het zien naar antislip spul, mss kan ze wel de inlagevakken half half doen (katoen of antislip, en bv de laatste 10 cm in wol? )


Ik heb voor mijn trekpaard een pad met wollen onderzijde voor de zomer en een met sympanova voor in de winter. 's Winters met wollen pad glijdt het alle kanten op op z'n dikke vacht.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 17:49

Marriet, heel graag gedaan, ben benieuwd naar het resultaat, wordt heel chique!

Ceras, oh, wat vervelend! Hopelijk is hij er snel!

Freekfuchs
Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Ergens op Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:41

Zam_Cas schreef:
Nepbont en echte wol maakt wel behoorlijk verschil, althans bij ons. Pony had kale plekken van sympanova, katoen, fleece en nepbont, maar nooit van wol


Dit merk ik bij die van mij ook idd. Van glijden heb ik nog nooit last gehad, zelfs niet bij onze fjord waar álles op schoof maar dat komt misschien omdat ik een echt schapenvacht (incl huid, vachtkant op vacht) gebruik ipv een wollen pad

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:27

Freekfuchs schreef:
Zam_Cas schreef:
Nepbont en echte wol maakt wel behoorlijk verschil, althans bij ons. Pony had kale plekken van sympanova, katoen, fleece en nepbont, maar nooit van wol


Dit merk ik bij die van mij ook idd. Van glijden heb ik nog nooit last gehad, zelfs niet bij onze fjord waar álles op schoof maar dat komt misschien omdat ik een echt schapenvacht (incl huid, vachtkant op vacht) gebruik ipv een wollen pad


Heb je een foto?

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:54

Freekfuchs schreef:
Zam_Cas schreef:
Nepbont en echte wol maakt wel behoorlijk verschil, althans bij ons. Pony had kale plekken van sympanova, katoen, fleece en nepbont, maar nooit van wol


Dit merk ik bij die van mij ook idd. Van glijden heb ik nog nooit last gehad, zelfs niet bij onze fjord waar álles op schoof maar dat komt misschien omdat ik een echt schapenvacht (incl huid, vachtkant op vacht) gebruik ipv een wollen pad

Hoe doe je dit dan? Ivm de ruggengraat vrijheid? Ben echt heel benieuwd!

Freekfuchs
Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Ergens op Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:23

Citaat:
Heb je een foto?


Waarvan wil je een foto?

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:59

Freekfuchs schreef:
Citaat:
Heb je een foto?


Waarvan wil je een foto?


Hoe jij het dus hebt met zadel en vacht

Freekfuchs
Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Ergens op Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 00:03

Citaat:
Hoe jij het dus hebt met zadel en vacht


Heb zo geen recente foto maar heb het eigenlijk altijd zo:

Afbeelding

Heb bij deze foto het donkerbruine vachtje eronder (en de lichte op mijn zadel). Het stuk wat te lang is klap ik meestal dubbel over/onder mijn pad.

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5015
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:21

Ik heb een scheerwollen pad onder mijn Ghost, en een flink langharige tinker. Tot nu toe geen last van schuurplekken of haarschade, terwijl hij wel hetzelfde probleem heeft met de bewegelijke rug achter en redelijk korte rug.
Misschien wel een goede tip van Freekfuchs, dus eerst schaap, dan boomloos pad, dan zadel, toch?

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:45

Wat ook kan helpen om op de plekken waar de haren afschuren een klein beetje antiklit te spuiten.
Zodat het makkelijker glijd