[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:07

Ik heb nu een ghost testzadel. Qua houding zit ik er goed in alleen ik voel een soort "bobbel" op de zitting onder mijn derriere. Hebben hier meer last van? Volgens mij is het een vrij nieuw zadel,dus misschien komt het daar van?

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 23:17

Amyd schreef:
Ik heb nu een ghost testzadel. Qua houding zit ik er goed in alleen ik voel een soort "bobbel" op de zitting onder mijn derriere. Hebben hier meer last van? Volgens mij is het een vrij nieuw zadel,dus misschien komt het daar van?


2 ghosts en herken de klachten niet.

J0anieke

Berichten: 4879
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 23:20

Ik herken het ook niet. Zit er niet iets tussen de basis en de zitting?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 23:20

Amyd schreef:
Ik heb nu een ghost testzadel. Qua houding zit ik er goed in alleen ik voel een soort "bobbel" op de zitting onder mijn derriere. Hebben hier meer last van? Volgens mij is het een vrij nieuw zadel,dus misschien komt het daar van?


Ja, dat moet soms even "inzitten"
En er is nu een nieuw type zit, passend bij de klassieke modellen, daar zit geen naad meer is. Misschien voel je die?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 08:11

Achterom schreef:
Grappig om te zien :j

Even een hele andere vraag: de eigenaresse van mijn bijrijdpaard heeft een zadel (niet boomloos :P) met t-beugelriemen. Helaas te lang voor mijn korte pootjes -O-
Is het te doen om daar een extra gat in te maken of kan ik beter even nieuwe bijbestellen in kindermaat ofzo?

Meestal erg lastig om daar extra gaatjes in te maken, mooi gaat het sowieso niet zijn.
Ik zou denk ik eigen bestellen, of van marktplaats ofzo een paar in de buurt ophalen.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 08:23

siskeh schreef:
Achterom schreef:
Grappig om te zien :j

Even een hele andere vraag: de eigenaresse van mijn bijrijdpaard heeft een zadel (niet boomloos :P) met t-beugelriemen. Helaas te lang voor mijn korte pootjes -O-
Is het te doen om daar een extra gat in te maken of kan ik beter even nieuwe bijbestellen in kindermaat ofzo?

Meestal erg lastig om daar extra gaatjes in te maken, mooi gaat het sowieso niet zijn.
Ik zou denk ik eigen bestellen, of van marktplaats ofzo een paar in de buurt ophalen.

Dat leek mij ook al, dank je!

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:57

Kwetal schreef:
Amyd schreef:
Ik heb nu een ghost testzadel. Qua houding zit ik er goed in alleen ik voel een soort "bobbel" op de zitting onder mijn derriere. Hebben hier meer last van? Volgens mij is het een vrij nieuw zadel,dus misschien komt het daar van?


Ja, dat moet soms even "inzitten"
En er is nu een nieuw type zit, passend bij de klassieke modellen, daar zit geen naad meer is. Misschien voel je die?


[ [url=m/njTeuZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lBuX6P.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PXHIsD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hLf2oB.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ooh, die laatste!

lotje5lotje
Berichten: 708
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:54

@Amyd, had ik ook aan het begin bij mn nieuwe zadel, dat gaat weg hoor! *\o/*

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:53

Oké dat is fijn, want verder vind ik 't mooie fijne zadels en ze schuiven niet. Paard loopt er lekker onder.
Thanks, ga ik opzoek naar een tweede hands ghost

Rozenstruik

Berichten: 89
Geregistreerd: 14-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:13

Achterom schreef:
Even een hele andere vraag: de eigenaresse van mijn bijrijdpaard heeft een zadel (niet boomloos :P) met t-beugelriemen. Helaas te lang voor mijn korte pootjes -O-
Is het te doen om daar een extra gat in te maken of kan ik beter even nieuwe bijbestellen in kindermaat ofzo?


Ik zou ook even met de eigenaresse van je bijrijdpaard overleggen. Ik heb hetzelfde met mijn bijrijder, de beugelriemen aan mijn nieuwe zadel zijn te lang voor haar. Ik ga dus zelf kortere beugelriemen voor haar regelen. Het tuig is mijn verantwoordelijkheid dus dat regel ik. Wie weet ziet zij het ook zo :)

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:42

Rozenstruik schreef:
Achterom schreef:
Even een hele andere vraag: de eigenaresse van mijn bijrijdpaard heeft een zadel (niet boomloos :P) met t-beugelriemen. Helaas te lang voor mijn korte pootjes -O-
Is het te doen om daar een extra gat in te maken of kan ik beter even nieuwe bijbestellen in kindermaat ofzo?


Ik zou ook even met de eigenaresse van je bijrijdpaard overleggen. Ik heb hetzelfde met mijn bijrijder, de beugelriemen aan mijn nieuwe zadel zijn te lang voor haar. Ik ga dus zelf kortere beugelriemen voor haar regelen. Het tuig is mijn verantwoordelijkheid dus dat regel ik. Wie weet ziet zij het ook zo :)

Dat doe ik zeker even, maar vind eigenlijk dat ze al genoeg voor me doet :)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 23:05

Even overleggen inderdaad :)

Ook ik heb een vraagje. Mijn nieuwe bijrijdpaard heeft alleen een springzadel en ik doe dressuur. Ook wedstrijden. Ik kan er wel in zitten, maar mijn beenligging is gewoon niet goed. Nu heb ik van mijn eigen paard nog een Barefoot London liggen die ik wel mag testen. Maar ik wil zéker weten dat het zadel uiteindelijk echt goed ligt. Ik heb gezocht op fitters enzo, maar kon in de omgeving van Amsterdam niet echt iets vinden. Ik zoek iemand die mijn Barefoot London passend wil maken op dat specifieke paard.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 23:53

Sheran schreef:
Even overleggen inderdaad :)

Ook ik heb een vraagje. Mijn nieuwe bijrijdpaard heeft alleen een springzadel en ik doe dressuur. Ook wedstrijden. Ik kan er wel in zitten, maar mijn beenligging is gewoon niet goed. Nu heb ik van mijn eigen paard nog een Barefoot London liggen die ik wel mag testen. Maar ik wil zéker weten dat het zadel uiteindelijk echt goed ligt. Ik heb gezocht op fitters enzo, maar kon in de omgeving van Amsterdam niet echt iets vinden. Ik zoek iemand die mijn Barefoot London passend wil maken op dat specifieke paard.


En zelf gewoon de pommel passen durf je niet aan?

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 23:57

Amyd schreef:
Ik heb nu een ghost testzadel. Qua houding zit ik er goed in alleen ik voel een soort "bobbel" op de zitting onder mijn derriere. Hebben hier meer last van? Volgens mij is het een vrij nieuw zadel,dus misschien komt het daar van?
ik herken het wel. Heb drie zadels getest. Waarvan twee met lorica zitting en 1 met leren zitting. Dacht eigenlijk dat het misschien daar inzat en omdat ik hiervoor altijd barefoot heb gereden dacht ik dat ik er misschien aan moest wennen. En ik moet zeggen toen ik wat vaker had gereden ik die bobbel steeds minder voelde.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 00:00

Maartje1990 schreef:
Sheran schreef:
Even overleggen inderdaad :)

Ook ik heb een vraagje. Mijn nieuwe bijrijdpaard heeft alleen een springzadel en ik doe dressuur. Ook wedstrijden. Ik kan er wel in zitten, maar mijn beenligging is gewoon niet goed. Nu heb ik van mijn eigen paard nog een Barefoot London liggen die ik wel mag testen. Maar ik wil zéker weten dat het zadel uiteindelijk echt goed ligt. Ik heb gezocht op fitters enzo, maar kon in de omgeving van Amsterdam niet echt iets vinden. Ik zoek iemand die mijn Barefoot London passend wil maken op dat specifieke paard.


En zelf gewoon de pommel passen durf je niet aan?

Het is niet mijn paard, ik ben er dus extra zuinig op. :')

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 00:02

Kwetal schreef:
Amyd schreef:
Ik heb nu een ghost testzadel. Qua houding zit ik er goed in alleen ik voel een soort "bobbel" op de zitting onder mijn derriere. Hebben hier meer last van? Volgens mij is het een vrij nieuw zadel,dus misschien komt het daar van?


Ja, dat moet soms even "inzitten"
En er is nu een nieuw type zit, passend bij de klassieke modellen, daar zit geen naad meer is. Misschien voel je die?


[ [url=m/njTeuZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lBuX6P.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PXHIsD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hLf2oB.jpg]Afbeelding[/url] ]


Vraagje.
Is dit nu standaard dat er geen naad meer in de zitting zit, of geldt dat alleen voor de nieuwe type zadels? Want vind het er zonder naad wel heel erg mooi uitzien en hoop nu stiekem dat dat met mijn zadel in de maak ook zo is.

Rozenstruik

Berichten: 89
Geregistreerd: 14-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 08:30

Sheran schreef:
Ik heb gezocht op fitters enzo, maar kon in de omgeving van Amsterdam niet echt iets vinden. Ik zoek iemand die mijn Barefoot London passend wil maken op dat specifieke paard.


Ik heb Paula van Free Horse Passervice langs gehad, zij komt niet uit de buurt maar rijdt wel het halve land rond en combineert dan adressen, misschien komt ze ook naar Amsterdam. https://www.freehorsepasservice.nl/

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 08:41

Oh wauw die laatste is mooi Don +:)+

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 09:24

Sheran schreef:
Maartje1990 schreef:
Sheran schreef:
Even overleggen inderdaad :)

Ook ik heb een vraagje. Mijn nieuwe bijrijdpaard heeft alleen een springzadel en ik doe dressuur. Ook wedstrijden. Ik kan er wel in zitten, maar mijn beenligging is gewoon niet goed. Nu heb ik van mijn eigen paard nog een Barefoot London liggen die ik wel mag testen. Maar ik wil zéker weten dat het zadel uiteindelijk echt goed ligt. Ik heb gezocht op fitters enzo, maar kon in de omgeving van Amsterdam niet echt iets vinden. Ik zoek iemand die mijn Barefoot London passend wil maken op dat specifieke paard.


En zelf gewoon de pommel passen durf je niet aan?

Het is niet mijn paard, ik ben er dus extra zuinig op. :')

Op zich is barefoot wel vrij simpel om te passen, het enige dat je kan passen is de pommel nl. Als die de juiste maat lijkt (en vroeger was het allemaal maar 1 maat, die maten pommels zijn net voor de finetuning voor paarden met een hele hoge schoft of de extreem brede dieren die buiten de normale marges vallen.).
Als je een goede pad met inlages hebt, dan kan je enkel maar het zadel erop leggen.
Als de ruggengraat en de schouders vrij liggen als er een ruiter op zit dan is het wel ok. Indien de schouders niet vrij liggen, iets verder naar achter leggen en een banaansingeltje eraan. Veel meer kan je niet doen.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:37

Sheran schreef:
Even overleggen inderdaad :)

Ook ik heb een vraagje. Mijn nieuwe bijrijdpaard heeft alleen een springzadel en ik doe dressuur. Ook wedstrijden. Ik kan er wel in zitten, maar mijn beenligging is gewoon niet goed. Nu heb ik van mijn eigen paard nog een Barefoot London liggen die ik wel mag testen. Maar ik wil zéker weten dat het zadel uiteindelijk echt goed ligt. Ik heb gezocht op fitters enzo, maar kon in de omgeving van Amsterdam niet echt iets vinden. Ik zoek iemand die mijn Barefoot London passend wil maken op dat specifieke paard.


Ik heb ook wel route's die kant op, en inderdaad, Paula ook

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 15:26

Ben je het ermee eens dat je niet veel schade kan doen met een Barefoot, Buitenzinnig?

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 16:02

Nog een laatste dingetje :')

Ik heb nu een verknipte Grandeurpad onder mijn Barefoot London. Maar straks ga ik ook westrijden starten en moet ik dus 'normale' dekjes kunnen gebruiken. Of in elk geval witte vierkante. Hoe doen jullie dit? Met een halfpad? https://barefoot-saddle.nl/zadeltoebeho ... ysio?c=101

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 16:39


Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 16:44

Sheran schreef:
Ben je het ermee eens dat je niet veel schade kan doen met een Barefoot, Buitenzinnig?

Mijn post interpreteer je misschien niet helemaal correct ;).
Ik bedoelde dat je met barefoot niet zoveel kan aanpassen, in de zin van, als je de juiste maat pommel hebt en een goed boomloos dekje eronder en het blijft op de juiste plek liggen met schoft en ruggegraatvrijheid, dan is het wel ok qua ligging.

Als het echter (ondanks ev een banaansingel) op de schoft schuift, achteruit glijdt, zijwaarts schuift, of er is simpelweg niet genoeg schoftvrijheid, dan past het niet (maar dat kan je heel snel op het oog wel zien of het zo is of niet.)

Dus zelf kan je prima in eerste instantie zien of het goed ligt of niet. Indien niet kan je soms wel een beetje gaan aanpassen (werken met van die pads met kleine aparte inlagevakjes kan bv helpen met bepaalde problemen), maar zoiets laat ik persoonlijk dan liever over aan een zadelpasser.

Maar als je morgen dat zadel erop legt met een goede pad, je hebt ruggegraat en schoftvrijheid en het blijft mooi achter de schouder liggen én je paard loopt er ok onder, dan is het ook gewoon ok. De rest is testen door ondervinding (bv hardere/dikkere inlages of net zachtere), maar het gros doet het gewoon prima op de standaard combinaties.

Als het zadel natuurlijk wel op de schoft drukt maar verder blijft liggen, en jij gaat vrolijk 5 uur gaan draven in verlichte zit, ja, dan kan je uiteraard wel schade aanbrengen, maar dat lijkt me ook logisch. :)

kwa dekjes kan je het idd met een halfpad oplossen. Ikzelf merk heel snel als er een dekje een beetje scheef ligt (en irriteer me dan enorm eraan, moet er dan af, opnieuw opzadelen, etc), dus ik werk het liefst met 1 dekje.
Als je regelmatig wedstrijden rijdt zou ik eerder investeren in een aparte witte grandeurpad (of kifradekje of een ander boomloos dekje.)

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 21:01

Iemand ervaring met n barefoot dekje op maar knippen?
Heb n oude London pad, die wil ik op zich wel op maat knippen zodat ie fatsoenlijk onder mn adjust past maar ben bang dat t gaat rafelen. Stikken met n bies zou kunnen maar is natuurlijk veel werk omdat ie zo dik is.

Afbeelding