[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:38

Sterrenpony schreef:
Ik viel ook voorover in mijn ghost zadel.
Je zag het zadel ook iets voorover duiken nu heb ik shims tussen de basis en kussens zitten en het probleem is opgelost :o

De shims zijn bij elke ghost dealer wel te bestellen en pin me er niet aan vast maar geloof ik er €34,- ? Voor betaald heb


Ja, ongeveer! Ze zijn €26 plus €6,75 verzendkosten

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:06

Ik heb een vraag over boomloos zadel, mijn pony is op dit moment te dik voor haar eigen zadel dus ik mag een boomloos zadel van een stalgenoot uitproberen. Zo kan ik tijdelijk weer wat meer rijden zodat ze daadwerkelijk wat af kan vallen. Nu lijkt het zadel volgens haar best goed te liggen maar toch loopt ze met een rem. Het ligt dus verwacht ik toch niet lekker, ik ga deze week een beetje puzzelen om te kijken of ik het beter kan krijgen maar wat zijn dingen wat ik het beste kan uitproberen?
Ik heb wat foto's als dat helpt?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:13

Voor mijn gevoel ligt ie best goed. Hoe rijdt jij normaal? Kan zijn dat ze voor je gevoel 'op de rem' loopt omdat ze jou veel meer voelt als normaal gesproken. Ook lijkt de singel echt wat te kort voor je pony.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:19

Zo lag mijn ghost eerst ook. Hierdoor zat ik zelf niet in balans waardoor ik mijn gewicht op de voorkant bracht van mijn pony. Met shims aan de voorkant ligt het zadel nu mooi in balans en zit ik zelf ook waar ik hoor te zitten en daardoor een pony dat mooi onder treed van achter en niet meer op de voorhand leunt

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:23

Ik rij normaal met een singel die langer is maar die lag met mijn zadel thuis, dus dit is even wat we hadden. Ze loopt iets beter dan met mijn eigen zadel die nu een boommaat
te klein is, maar als ik haar met barebackpad rij loopt ze veel beter. Vandaar mijn conclusie dat het toch niet lekker ligt. Ik voel me nog wat onwennig, zeker in draf( we hebben alleen wat gestapt en gedraafd) dus er zit nog wel verbetering in verwacht ik. Maar ook met barebackpad of zonder zadel ben ik wat onwennig en dan loopt ze zoveel beter. Vandaar mijn twijfels

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:25

Sterrenpony schreef:
Zo lag mijn ghost eerst ook. Hierdoor zat ik zelf niet in balans waardoor ik mijn gewicht op de voorkant bracht van mijn pony. Met shims aan de voorkant ligt het zadel nu mooi in balans en zit ik zelf ook waar ik hoor te zitten en daardoor een pony dat mooi onder treed van achter en niet meer op de voorhand leunt


Denk je dat de mijne ook iets naar voren helt? Dat idee had ik in draf wel heel licht, maar ik dacht dat dat meer aan mij lag. Shims zijn natuurlijk makkelijk te bestellen. Welke heb jij?

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:01

Die van jou ligt inderdaad ook iets bergafwaarts.
Ik heb de losse shims van 1,5cm dik die tussen de basis en de kussens bevestigd worden

Voorbeeld van mijn zadel van zonder shims en met.


Afbeelding

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:30

Oke super! Ik heb gelijk ook iets besteld, ze zijn niet zo duur dus de moeite om uit te proberen. Ik zie inderdaad dat het zadel vergelijkbaar ligt met jouw voor foto. In combi met dat mijn gevoel ook minimaal naar voren voelde lijkt me dat een logische stap om te proberen.

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:41

Ik heb bij mijn fjord de kussens iets verder uit elkaar gedaan omdat ze anders teveel op de ruggengraat duwde. Misschien helpt dat ook nog. ongeveer 3,5 vingers tussen de kussens

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:22

Lenexa -het ziet er naar uit dat dit leenzadel ook hele dunne kussens heeft...misschien gaat het met de nieuwe kussens beter??

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 14:42

Macs schreef:
Ik heb bij mijn fjord de kussens iets verder uit elkaar gedaan omdat ze anders teveel op de ruggengraat duwde. Misschien helpt dat ook nog. ongeveer 3,5 vingers tussen de kussens



Daar ga ik deze week eens naar kijken, daar kan ik ook nog wel wat aan puzzelen.


Kwetal schreef:
Lenexa -het ziet er naar uit dat dit leenzadel ook hele dunne kussens heeft...misschien gaat het met de nieuwe kussens beter??

Volgens mij valt het mee met de dunne kussens, ik heb iig het idee dat ik meer op mijn paard zit dat met mijn eigen zadel. Nieuwe kussens ga ik sowieso niet aanschaffen, ik wil er niet heel veel geld aan uitgeven. Als het niet lukt goed te krijgen rij ik gewoon zonder zadel door. Ze valt al af dus dan komen we er ook, alleen wat langzamer!

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:24

Ik wil het toch nog eens proberen met mijn Heather Moffett Flexxee. Ik raak dat ding aan de straatstenen net kwijt. Ik verkoop het omdat het tijdens het rijden snel scheef zakt. Het bleef wel goed liggen bij bepaalde dressuurdekjes (Eskadron Cotton en HV Polo favouritas) die ik inmiddels heb verkocht omdat ik nu rijd met ofwel mijn vzh zadel, of mijn Barefoot Cherokee, en het plan dus was om het zadel een stuk vlotter te verkopen. :')
In die laatste zit ik wel lekker, maar een stuk minder stevig, en ik blijf daarmee worstelen.

Mijn vraag nu, zou mijn kifra dekje met (of zonder, maar ik zou denken met) inlages er ook onder kunnen? Ik heb een maat 2 Cherokee, en een 18" HM zadel.
Het HM zadel heeft een leren boom, waardoor er ook gewone dekjes onder kunnen, maar ik vraag me nu toch af of een pad met inlages niet ook zou kunnen helpen bij schuiven? Als het zadel schuift, doet het dit naar rechts. Waarom het dan niet zo is met bepaalde dekjes is me echt een raadsel. :?

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:39

Hoe is de vulling van je HM? Is die aan 1 kant wellicht iets minder geworden door het rijden? Hoe loopt je paard? Heb je het idee dat je meer op rechts gezet wordt?
Wellicht het zadel eens na laten kijken door een zadelmaker, bijvullen, of zelfs opnieuw opvullen?

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:46

Of je paard of jijzelf is/bent scheef, dan wordt je zadel ook een kant opgegooid

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 13:01

Het is helaas een probleem wat al vanaf rit 1 speelt. Ik begreep dat een leren boom wel wat kan vervormen tijdens het vervoer, maar dat het in principe ook weer recht wordt bij gebruik.
Daarna verschillende dingen geprobeerd, maar het blijft zich dus voordoen behalve bij die paar dekjes en dat vind ik zo vreemd.
Scheef zijn we beiden wel wat, maar dan zou je toch ook van de andere zadels verwachten dat die gaan schuiven?

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 13:11

marley93 schreef:
Het is helaas een probleem wat al vanaf rit 1 speelt. Ik begreep dat een leren boom wel wat kan vervormen tijdens het vervoer, maar dat het in principe ook weer recht wordt bij gebruik.
Daarna verschillende dingen geprobeerd, maar het blijft zich dus voordoen behalve bij die paar dekjes en dat vind ik zo vreemd.
Scheef zijn we beiden wel wat, maar dan zou je toch ook van de andere zadels verwachten dat die gaan schuiven?


Of een zadel schuift kan ook met de holle en bolle kant van je paard te maken hebben en met ongelijke schouders. Als dan de singelpositie van de voorste singelstoot op de kop van het zadel zit ( wat bij HM volgens mij zo is) dan duwt de schouder het zadel scheef. Het kan dus heel goed dat je paard er bij andere zadels geen last van heeft omdat daar de singelpositie van de voorste stoot voor hem gunstiger, verder naar achteren is. Eskadron staat er om bekend dat het een heel goede ligging heeft bij paarden waarbij veel dekjes ook schuiven, dus wellicht stabiliseert dat merk het geheel gewoon enigszins.

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:00

Hmm, vanavond het zadel even op mijn paard gelegd, aangesingeld, en dan maakt hij het zelf al heel duidelijk dat hij het geen prettig zadel vindt. Hij neemt ontzettend houterige stapjes, en gaat als een soort berggeit staan, terwijl ik er nog niet eens op zit. Het kopijzer moet eigenlijk gewoon passen, dat heb ik met zo'n flexibele lineaal gecheckt.
Nou goed, duidelijk, dit is m gewoon niet. Hij loopt wel lekker met zijn andere zadels. Ik schaam me gewoon als ik dat meervoud gebruik.

Bedankt voor het meedenken! Ik vond de opmerking over de singelstoten trouwens ook interessant. En ik was inderdaad al van plan om Ella weer eens te laten komen om mijn Cherokee te laten checken. :)

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 03:03

Ik kom hier weer kijken..
Voor mijn pony heb ik het oudste type ghost.
De pad is vind ik aan vervanging toe.
Geen inlages of ruggengraatvrijheid ook.
Ik zoek iets voor het liefst een zachte prijs wat er mooi onder past.
Tweedehands mag ook, heeft iemand aanraders?
Kifra ligt boven mijn budget en niet wat ik zoek.
Wens is wel niet veel pad rondom het zadel over dus echt passend bij het type zadel.
Geen western model.
Het liefst onderhoudsarm of makkelijk wasbaad, dus geen bont/wol.
Mijn pony heeft geen uitstekende ruggengraat trouwens dus superdikke inlages zijn geen noodzaak.
Er komen lichte kinderen op hem te rijden.
Ik vind de ghost quevis pad echt mooi.

Voor het idee, ik heb deze maar in het groen.
Pony loopt er heerlijk onder, dus mede vandaar dat ik hem niet vervang.
Beestje is er enorm wijs mee.
Afbeelding

Mocht iemand een geschikte pad met inlages hebben liggen houd ik me aanbevolen.
Enige is, het zadel is appeltjesgroen, dus een rode pad lijkt me geen goed idee. :')
Bruin of zwart blijft vrees ik over.
Zat mensen die toch liever eens een hip kleurtje hebben of liever een andere pad willen.
Dus wie weet.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:03

moonfish13 schreef:
Ik kom hier weer kijken..
Voor mijn pony heb ik het oudste type ghost.
De pad is vind ik aan vervanging toe.
Geen inlages of ruggengraatvrijheid ook.
Ik zoek iets voor het liefst een zachte prijs wat er mooi onder past.
Tweedehands mag ook, heeft iemand aanraders?
Kifra ligt boven mijn budget en niet wat ik zoek.
Wens is wel niet veel pad rondom het zadel over dus echt passend bij het type zadel.
Geen western model.
Het liefst onderhoudsarm of makkelijk wasbaad, dus geen bont/wol.
Mijn pony heeft geen uitstekende ruggengraat trouwens dus superdikke inlages zijn geen noodzaak.
Er komen lichte kinderen op hem te rijden.
Ik vind de ghost quevis pad echt mooi.

Voor het idee, ik heb deze maar in het groen.
Pony loopt er heerlijk onder, dus mede vandaar dat ik hem niet vervang.
Beestje is er enorm wijs mee.
[ [url=m/VCI3Zs.png]Afbeelding[/url] ]

Mocht iemand een geschikte pad met inlages hebben liggen houd ik me aanbevolen.
Enige is, het zadel is appeltjesgroen, dus een rode pad lijkt me geen goed idee. :')
Bruin of zwart blijft vrees ik over.
Zat mensen die toch liever eens een hip kleurtje hebben of liever een andere pad willen.
Dus wie weet.


Ik heb de mijne voor 50 compleet naar wens laten maken bij jv dekjes. Alleen de inlages zou je ergens anders moeten regelen.

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:11

Dankjewel voor de tip!
Daar ga ik eens naar kijken!

Hannanas
Berichten: 13019
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 22:56

Aahh tof nog een groene ghost in werking! Ben je op Facebook al lid van de ruilgroep boomloos?

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 23:56

Nee geen lid van!
Ik overweeg toch een officiële ghost pad.
Diegene die ik wil is €85.
Ik hoef geen scheerwol enzo.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 00:14

Omdat hier aardig wat kenners zitten ben ik benieuwd of er binnenkort nog nieuwe zadels aankomen.... graag in een maat 0 of picollo met het liefst een aanpasbare wrong.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 08:51

Bedoel je nieuw in de zin van nieuwe modellen op de markt ?

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:07

Buitenzinnig schreef:
Bedoel je nieuw in de zin van nieuwe modellen op de markt ?


Ja klopt