Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:24

Kunststof lijkt me juist ergens wel ideaal. Kan best een sloddervos zijn en met een kunststofzadel hoef je ze vaak alleen maar even met een vochtige doek af te nemen hehe. Ben wel heel benieuwd naar deze zadels. Wel fijn om te horen dat de meeste echt wel steun ervaren in de zadels want dat is voor mij gewoon heel erg belangrijk.

Maar in feiten zijn de thorowgood en kent en masters eigenlijk identiek te noemen sommige modellen althans?

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:29

Ik kom even binnenvallen :)

Voor mijn New Forest hengst van bijna 5 jaar zoek ik op termijn een ander zadel. Nu is mijn oog gevallen op het merk Fairfax. Hoe vallen deze zadels qua draagvlak bij een 17 inch? Mijn pony heeft een vrij korte rug.

xLiez

Berichten: 1893
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:47

Ik heb een kent en master + thorowgood zadelfitter langs gehad maar ik kon echt niet zitten in de kent en master dressuur zadels. Ik zat er meer op dan in en het zadel was te breed voor mijn bekken. Ik heb ook nog de vsd gepast omdat die wel in bruin kwam maar ik zat echt in stoelzit in het zadel helaas. Ik heb toen van de koop afgezien en heb later een Zaldi gekocht voor mijn brede pony. Ook omdat ik toch wel graag bruin wou.

De thorowgood spring/vz zit ik wel fijn in, die heb ik van kent en masters niet gepast toen.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:51

Zit er eigenlijk een groot verschil in een High Wither en een Medium van de S Serie van Ken en Master. Ik kwam heel toevallig op marktplaats hier kort om de hoek een advertentie tegen van iemand die een Kent Master te koop aanbood als nieuw. Ziet er ook mooi uit. Alleen het is een High Wither en naar mijn idee heb ik niet een paard met een extreem hoge schoft.

Tenminste de Tekna ligt bij zijn schoft prima. Kan ook een Thorowgood passen van iemand en die heeft een medium van de schoft. Geen HDR.

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:17

Niqui schreef:
Wij hadden een KM vz èn dressuurzadel. Het vz is prima, altijd geweest ook. Dus dachten we; we kopen er nog een KM dressuurzadel bij, ook in het cobmodel. En het gekke is, dat heeft nooit goed gelegen, ondanks dat er meerdere zadelfitters naar gekeken hebben. Dus hebben we het uiteindelijk maar verkocht. Je kunt er dus niet altijd vanuit gaan dat de pasvorm van een merk of type gelijk is.

Joyce: het KM cob model is inderdaad vrij plat en heeft een driepunts singel die goed werkt bij rondgeribte paarden.


Ik heb een km gehad die zo krom als een hoepel was.. hoor er meer over nu met de nieuwe modellen. Wel iets om kritisch naar te kijken voor aanschaf

germie

Berichten: 25942
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:25

Het rare is dat ik een kent en masters uit de eerste serie had, toen waren ze nog 850 euro. Dat zadel lag als een huis op mijn paard, nooit opgevuld, maar ja, ik vond de zit te breed voor mij op het zadel. Dus ik heb het in nieuwstaat weggedaan zo'n 1.5 jaar geleden.
Vorig jaar was ik op zoek naar een springzadel. De S-line van KM zat op de bok redelijk. Dus werd er gezegd, als dat dressuurzadel goed lag, dan is er grote kans dat deze ook past. Samen met nog andere merken springzadels kwam de zadelmaker dus langs. Nou, die KM ging nooit passen op mijn paard. En ze had nog een ander model met medium boom van km in de bus, maar ook die past niet. Dus ik heb het idee dat ze ook wat veranderd hebben aan de boom.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:19

Mocht iemand een cob model te koop hebben 17,5/18 inch...

Jessix

Berichten: 16435
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:54

Muze schreef:
Mocht iemand een cob model te koop hebben 17,5/18 inch...

Die staan volgens mij wel op MP.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:03

Ik ga vanavond de Thorowgood T8 proberen. Ben zeer benieuwd. Het is de Low profile normale schoft variant. Hopelijk ligt hij fijner dat de Tekna. Het is wel de 17 ,5 inch variant dus daar ben ik benieuwd naar of die niet te lang is. Omdat hij klein beetje korte rug heeft.

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:11

HorseTimeXL schreef:
Ik ga vanavond de Thorowgood T8 proberen. Ben zeer benieuwd. Het is de Low profile normale schoft variant. Hopelijk ligt hij fijner dat de Tekna. Het is wel de 17 ,5 inch variant dus daar ben ik benieuwd naar of die niet te lang is. Omdat hij klein beetje korte rug heeft.


Welke zadelmaker laat jij komen? Ik ben aan het overwegen of ik misschien ook een thorowgood ga aanschaffen maar wil eerst wat info.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:16

fjordjes schreef:
HorseTimeXL schreef:
Ik ga vanavond de Thorowgood T8 proberen. Ben zeer benieuwd. Het is de Low profile normale schoft variant. Hopelijk ligt hij fijner dat de Tekna. Het is wel de 17 ,5 inch variant dus daar ben ik benieuwd naar of die niet te lang is. Omdat hij klein beetje korte rug heeft.


Welke zadelmaker laat jij komen? Ik ben aan het overwegen of ik misschien ook een thorowgood ga aanschaffen maar wil eerst wat info.


Ja ik doe het even via een andere volgorde en weet niet of dit gaat werken hoor. Maar degene die ik toevallig via Facebook trof, die haar zadel verkoopt, die heeft wel een cursus gevolgd. Ik Flevohorsesupport laten komen :). Maar die kan helaas nog niet (wat zeer begrijpelijk is) ivm lockdown. Als ik het niet vertrouw dan doe ik het zadel van vanavond niet hoor.. maar het gaat om een zo goed als nieuw zadel met 3 kopijzers erbij. Dus vond het wel de moeite waard, gezien het geheel vrijblijvend is.

Het bied me sowieso wel de mogelijkheid om er alvast en te passen en in te zitten.
Laatst bijgewerkt door HorseTimeXL op 11-01-21 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:18

Zinzi_jewel schreef:
Ik kon fijn zitten in mijn kent en master
Had de dikke wrong zelfs eraf gehaald en een dunne eronder gezet


Welke dunnere wrongen heb jij erop gezet? Ik wil ook graag dunnere wrongen op mn kent&masters dressuurzadel

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:20

Ik ben super tevreden met mijn kent & masters. Pony heeft een lastige rug; kort, rond en heeft amper schoft. Na heel wat merken en zadelmakers heb ik nu een blije pony (dit is er één die laat merken als er iets is, haha).

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:21

Ah, dat is niet echt in de buurt. Ik zoek iemand uit zuidoost Brabant of noord Limburg of ik moet zelf het passen maar dat blijft een beetje tricky. Is dat lastig bij deze zadels of niet?
Als ik een beetje rond lees heb ik denk ik een normaal zadel met medium/wijd boom maat nodig, paard heeft een normale bouw (draver van 1.58)
Heb jij de t4 of T8? T4 is kunststof toch en T8 de leren?

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:23

HorseTimeXL schreef:
Een vraagje voor degene die de dressuur zadels hebben van kent master en thorowgood. Bied het zadel wel enigszins steun aan je zit? Ik heb namelijk een coördinatie stoornis en gelukkig heb ik er weinig last meer van maar merk ik het zeker nog wel met rijden tijdens een overgang van deaf naar galop of galop weer terug naar draf en van draf naar middendraf, dat ik echt zoekende ben naar mijn balans. Mijn huidige Tekna zadel biedt mij te weinig steun. Echter houd ik ook niet van dat ik volledig zit opgesloten in het zadel. Dus een mooie balans daar ben ik zoekende in.

Ik heb 3 jaar een thorowgood dressuurzadel gehad en ik heb deze verkocht omdat ik onvoldoende steun had aan het zadel. Ik heb nogal lange benen die ik niet lekker kwijt kon en ook echt te weinig steun.
Het is natuurlijk nogal persoonlijk dus zou lekker proberen of het zadel bij je past :)

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:34

vaaleriee schreef:
HorseTimeXL schreef:
Een vraagje voor degene die de dressuur zadels hebben van kent master en thorowgood. Bied het zadel wel enigszins steun aan je zit? Ik heb namelijk een coördinatie stoornis en gelukkig heb ik er weinig last meer van maar merk ik het zeker nog wel met rijden tijdens een overgang van deaf naar galop of galop weer terug naar draf en van draf naar middendraf, dat ik echt zoekende ben naar mijn balans. Mijn huidige Tekna zadel biedt mij te weinig steun. Echter houd ik ook niet van dat ik volledig zit opgesloten in het zadel. Dus een mooie balans daar ben ik zoekende in.

Ik heb 3 jaar een thorowgood dressuurzadel gehad en ik heb deze verkocht omdat ik onvoldoende steun had aan het zadel. Ik heb nogal lange benen die ik niet lekker kwijt kon en ook echt te weinig steun.
Het is natuurlijk nogal persoonlijk dus zou lekker proberen of het zadel bij je past :)


O bedankt! Ja daar moet ik echt echt kritisch mee zijn.. want had om die reden eigenlijk die Tekna niet moeten kopen. En dat is hoe dan ook wel een mooie reden om vanavond het zadel te passen bedenk ik me nu. Als dit zadel onvoldoende steun bied dan zijn er geen andere zadels van dit merk die nog meer steun bieden toch? Eerder minder.

Jessix

Berichten: 16435
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:43

Annenas schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Ik kon fijn zitten in mijn kent en master
Had de dikke wrong zelfs eraf gehaald en een dunne eronder gezet


Welke dunnere wrongen heb jij erop gezet? Ik wil ook graag dunnere wrongen op mn kent&masters dressuurzadel

Ze zijn wel te bestellen via de zadelfitter, maar ik heb in de winkel een paar dunne uitgezocht van Bates (Wintec kan natuurlijk ook) en die passen perfect.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:05

Top! Ga ik eens verder zoeken!

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:12

Ik heb nog kleintjes van mn kent en master zadel
Dat zadel deed ik weg met de originele wrongen
En mijn huidige wintec heeft prima wrongen voor me

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:09

Hmm twijfel. Heb de thorowgood gepast. En opzicht tevreden alleen de 17,5 inch die lag net een kleine vinger tussen het eind van het zadel en de lendenen in en weet niet of dat voldoende is of te weinig.

Het was geen met een high wither. Dus hij heeft inderdaad een normale schoft. Wacht toch even tot de zadelmaker.

Ze kon me echter wel goed zien dat het zadel wat ik nu heb echt echt niet paste. Gelukkig ben ik sinds de zomer ivm blessure alleen maar op de grond bezig geweest.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:41


xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:45

Ik heb de thorrowgood t8 high wither dressuur nu ongeveer 8 maanden en ben er echt tevreden over. Fijn zadel en ik kan er mijn steun juist wel uit halen. Mocht iemand vragen hebben over dit zadel ik kan je vast wel het een en het ander geven :=

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:16

HorseTimeXL schreef:
Hmm twijfel. Heb de thorowgood gepast. En opzicht tevreden alleen de 17,5 inch die lag net een kleine vinger tussen het eind van het zadel en de lendenen in en weet niet of dat voldoende is of te weinig.

Het was geen met een high wither. Dus hij heeft inderdaad een normale schoft. Wacht toch even tot de zadelmaker.

Ze kon me echter wel goed zien dat het zadel wat ik nu heb echt echt niet paste. Gelukkig ben ik sinds de zomer ivm blessure alleen maar op de grond bezig geweest.


Mijn goede zadelmaker heeft mij uitgelegd dat dit opzich geen kwaad kan. Het zadel mag een klein beetje te lang zijn, als jij mooi in balans en midden in het zadel zit. Maar dan moet je wel weten dat je in balans zit..

upendo

Berichten: 22278
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 23:19

Je kan nooit 100% in balans zitten gedurende de tijd dat je op je paard zit dus ik vraag me af of die vlieger echt op gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:28

Afbeelding

Ik heb een Thorowgood t8 dressuur op mijn paard. Mega blij mee, zacht zadel en fijn dat de kniewrongen te verplaatsen zijn. Was even zoeken maar heb ze nu op een fijne plek en haal dus ook genoeg steun uit mijn zadel. Foto is van vandaag (hij staat alleen niet echt optimaal :')), ik vind het zadel alleen niet meer fijn liggen aangezien mijn paard afgelopen 3 mnd (toen is de zadelmaker voor het laatst geweest) enorm veranderd is in zijn lichaam. Dus die komt binnenkort weer langs! Zweetbladen lijken nu kort omdat mijn beugels er onder zitten.

Deels leer, deels kunststof (ook specifiek om gevraagd toen bij de zadelmaker), 18 inch zadel. Nieuw gekocht van de zomer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-01-21 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt