Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:04

Welke zadelmaker heb jij laten komen?

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 12:06

Je hebt een PB!

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:37

Ik ben goed geslaagd. Fairfax Gareth met performance panel
Afbeelding

Lindor92
Berichten: 7001
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 00:06

Ik heb een K&M s line op het oog. Helaas kan m'n zadelmaker pas 29 mei om eenzelfde zadel te passen, en dan is dat zadel allang verkocht denk ik. Dus heel erg in twijfel wat te doen, ik kan namelijk niet met m'n paard daar naar toe en zij heeft het zelf ook erg druk om te komen passen.

Heb nu een Rossner Amerika die wel goed ligt, zal een K&M dan ook passen?

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 07:25

LiiNd_Y schreef:
Ik heb een K&M s line op het oog. Helaas kan m'n zadelmaker pas 29 mei om eenzelfde zadel te passen, en dan is dat zadel allang verkocht denk ik. Dus heel erg in twijfel wat te doen, ik kan namelijk niet met m'n paard daar naar toe en zij heeft het zelf ook erg druk om te komen passen.

Heb nu een Rossner Amerika die wel goed ligt, zal een K&M dan ook passen?

Daar kun je echt niets over zeggen zonder het te laten passen.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 07:31

Edit: moest pb haha

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:30

Hoe bevallen de Fairfax en K&M zadels inmiddels? Nog net zo tevreden als de eerdere positieve berichten? :) Vallen ze echt kort met voldoende schouderruimte?

Ik wil binnenkort een zadelmaker laten komen om beide te laten passen, kijken of het wat voor ons is. Vind het alleen erg jammer dat Fairfax tweedehands amper te krijgen is, en K&M wel tweedehands te krijgen is (via marktplaats) maar niet via een zadelmaker. Ik snap goed dat ze liever nieuwe zadels verkopen, maar ik vind het zo zonde als er nog prima tweedehands zadels te ronde gaan.
Maar even proefrijden en kijken of ik de Fairfax Gareth de moeite waard vind om nieuw te kopen, en dan een K&M voor het jonkie. Of dat ik voor beide een K&M doe. Helaas hebben de pony's 2 totaal verschillende vormen ruggen.

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 21:59

Ik ben echt nog heel blij met mijn fairfax gareth. Leer blijft zeker mooi, paard loopt er top onder en ik kan fijn zitten.

Zag recentelijk wel 2 op marktplaats staan. Wie weet een optie ?

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:13

Ik heb al mijn paarden (4) onder fairfax lopen. Vind het echt een wereld van verschil ten opzichte van vorige zadels. Ik merkte dat ze veel meer ruimte in de gangen krijgen. Makkelijk aan te passen. Zitten ook super. Voor mij waren de knie stukken ook even wennen, maar nu niet anders meer. (Tenzij dat moet vanwege paard)

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:16

Ik heb een Kent & masters s-line met vaste kniewrong.

Ik heb er opzich plezier mee, maar heb hem nu retour gestuurd naar de fabriek omdat er blaasjes op kwamen onder de eerste laag. Vereacht niet dat ik mn zadel binnen n maand retour heb helaas. Jammer met dit weer.

Loeky01
Berichten: 7316
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:20

Hier een K&M COB met verplaatsbare kniewrong. Bevalt er goed. Paard met een gigantische schouder, korte rug. Ligt als een huis. En ik zit er prima in :). Vooral het kunnen verplaatsen van de wrongen vind ik fijn.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:55

VWestra schreef:
Ik ben echt nog heel blij met mijn fairfax gareth. Leer blijft zeker mooi, paard loopt er top onder en ik kan fijn zitten.
Zag recentelijk wel 2 op marktplaats staan. Wie weet een optie ?

Dat klinkt goed! Helaas op dit moment geen fairfax gareth op marktplaats..

Duijfje schreef:
Ik heb al mijn paarden (4) onder fairfax lopen. Vind het echt een wereld van verschil ten opzichte van vorige zadels. Ik merkte dat ze veel meer ruimte in de gangen krijgen. Makkelijk aan te passen. Zitten ook super. Voor mij waren de knie stukken ook even wennen, maar nu niet anders meer. (Tenzij dat moet vanwege paard)

Heb je dan ook 4 zadels, of komen ze kwa bouw overeen? En vrij makkelijke ruggen, of ook de meer uitdaging ruggen zegmaar?

Hutcherson schreef:
Ik heb een Kent & masters s-line met vaste kniewrong.
Ik heb er opzich plezier mee, maar heb hem nu retour gestuurd naar de fabriek omdat er blaasjes op kwamen onder de eerste laag. Vereacht niet dat ik mn zadel binnen n maand retour heb helaas. Jammer met dit weer.

Jouw topic heb ik voorbij zien komen, zoiets zou ik dus absoluut niet tof vinden bij een nieuw zadel.. ook geen leenzadel gekregen?

Jikkeee schreef:
Hier een K&M COB met verplaatsbare kniewrong. Bevalt er goed. Paard met een gigantische schouder, korte rug. Ligt als een huis. En ik zit er prima in :). Vooral het kunnen verplaatsen van de wrongen vind ik fijn.

Dat klinkt goed! Dacht alleen dat de COB wat platter in zit is? Nouja, als je verder als een huis zit maakt de diepte van de zit ook niks uit.

Westhof

Berichten: 2905
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:05

Ik had een K&M S-line dressuurzadel met vaste wrongen. Die wrongen zaten me echt in de weg, mijn houding werd daar niet beter door. Uiteindelijk heb ik mijn dressuurzadel omgeruild voor een S-line veelzijdigheidszadel van K&M. Deze heeft verstelbare wrongen d.m.v. klittenband. Ik heb de wrongen er nu af gelaten. Verder bevalt K&M me prima :)

Dressuur
Afbeelding

VZ
Afbeelding

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:14

En toch ziet dat zadel er met vaste wrongen er zo fijn uit. Balen dat het dan niet bevalt.
Vz zadel lijkt ook geen hele platte zit te hebben? Lijkt mij heel fijn met springen, niet het gevoel dat je zonder zadel rijdt. Hm, misschien tzt ook nog zo eentje, voor erbij hihi.

Loeky01
Berichten: 7316
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:16

absque_dubio schreef:
Jikkeee schreef:
Hier een K&M COB met verplaatsbare kniewrong. Bevalt er goed. Paard met een gigantische schouder, korte rug. Ligt als een huis. En ik zit er prima in :). Vooral het kunnen verplaatsen van de wrongen vind ik fijn.

Dat klinkt goed! Dacht alleen dat de COB wat platter in zit is? Nouja, als je verder als een huis zit maakt de diepte van de zit ook niks uit.


Klopt inderdaad. Maar voor ons als combi was dat ook wel nodig :). Een stalgenoot heeft de S-line zonder verplaatsbare wrongen. We hebben dezelfde instructrice, zij vind de mijne net iets fijner. Maar dat is echt persoonlijke voorkeur. Ik zou zelf wel nogmaals voor K&M, zeker gezien de aanpasbaarheid. Maar dan wel de iets diepere zit met verstelbare wrongen.

Als je wilt kan ik deze week wel ergens foto's maken. Zie nu dat ik alleen foto's heb van dekjes maar niet van het zadel :+

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:33

Ik heb inderdaad 4 zadels. Zijn allemaal verschillend. 2 Lusitano die niet te vergelijken zijn (kort vs lange rug, verschil in breedte, beide goede ruggen ) 1 pre die lastige rug heeft, extreem breed is geworden (!), 1 “smalle” kwpn met zeer hoge en lang doorlopende schoft. Lastige rug/ lijf.

3x gareth. 17 inch wijd, 17 inch small, 17.5 inch medium/ medium wijd weet niet precies meer wat die erin heeft nu.
1x Classic denk ik. 17.5 inch (Dunne wrong) medium wijd.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:43

Kijk, allemaal verschillend en toch allemaal fairfax. Dat is super! Heb je zelf niet dat je je ‘irriteert’ aan twee verschillende modellen? Daar ben ik een beetje bang voor als ik voor fairfax en k&m ga. Zal toch iets anders zitten?
Hoor niks meer van de zadelmaker waar ik contact mee had. Ook niet van de twee anderen welke ik een bericht had gestuurd. Ben benieuwd wanneer ik wat hoor.

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:56

Ja dat zal ook anders zitten, zeker in het begin.

Ikzelf niet eigenlijk. Ik heb er per last van als ik onderlig ga wisselen of een totaal ander zadel erop leg wat ik niet ken. Ik ken deze combinaties met de paarden. Als je er eenmaal aan gewend bent dan merk je er niet zo veel van. Ja het ene paard is wat breder dan de andere :P

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:42

Volgende week wordt er waarschijnlijk een K&M voor mijn Shire op maat gemaakt. Hij heeft een wat lastige rug, dus ik ben benieuwd of we het passend kunnen krijgen.

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 11:59

Ik gebruik de kent & masters cob versie voor mijn lusitano en ben daar heel tevreden mee. Ik schaf voor mijn jonge lusitano hetzelfde zadel aan. Het kopijzer is goed zelf te verwisselen, dus het zadel groeit bij mij al jaren goed mee.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 12:37

upendo schreef:
Na drie verschillende zadelmakers bij mijn paard gehad te hebben raadde diegene die ik vandaag bij mijn paard heb gehad en waar ik vertrouwen in heb een zadel uit de Thorowgood/Kent & Master/Fairfax lijn aan.

Ik zit me erover in te lezen en qua wat ik graag wil (diepe zit en kniewrong) spreekt het Fairfax Gareth zadel me het meest aan.

Zijn er hier bokkers met ervaring met deze zadels? Hoe bevallen ze?
Ik ben erg benieuwd!

Voorbeeldje:


Ik heb een Kent en master s line. Past op Mn beide paarden.. goed aanpasbaar en zachte zit.. Ik ben wel tevreden..
Afbeelding

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:38

Hoi allen! Hoop met mijn vraag in dit topic terecht te kunnen; Ik heb een oude versie K en M (geloof S-line MDR). De schroeven/bouten voor het verwisselen van het kopijzer zijn al enige tijd aan vervanging toe; Ik heb destijds 1 reserve-schroef gekregen en die nu in gebruik. Helaas draaien ze nu beiden toch echt lam of hoe je noemt; ze zijn nu echt wel 'doorgedraaid'. Wat nu? Het lijkt me namelijk in mijn geval niet de simpele oplossing van enkel nieuwe bouten halen, want ook het schroef-draad en gat zijn imo 'uitgedraaid'.
Nu ben ik wel bekend met coalie's en t nieuw schroefdraad tappen bij m'n brom en auto's etc.. Maar wat valt er te doen of herstellen bij mijn zadel? En waar kan ik terecht met dit probleem?
En bijkomend probleem is dat mijn zadelkussen door de speling niet mooi vast aan de boom/kopijzer/kussenpockets zit, waardoor aan 1 kant het kussen aan de voorkant zakt, en op andere plek gaat dragen; c.q hele symmetrie kwijt is en het zadelkussen steeds verder vervormd. Dit is gelukkig pas net zo, maar wil er natuurlijk niet mee rijden zo.
Iemand die ervaring heeft met eenzelfde probleem?

Foto's ter verduidelijking;

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:12

Nee geen ervaring mee. Maar ik zou hem naar de zadelmaker brengen die dit merk ook in eigen assortiment heeft. Er is nu zoveel aan de hand dat je het even goed moet laten aanpakken in de hoop dat het zadel dan nog een tijdje mee kan.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:37

Linkerkant zadel heeft speling en zakt t kussen weg.(op foto rechts dus)

Afbeelding

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 23:07

muiszje schreef:
Hoi allen! Hoop met mijn vraag in dit topic terecht te kunnen; Ik heb een oude versie K en M (geloof S-line MDR). De schroeven/bouten voor het verwisselen van het kopijzer zijn al enige tijd aan vervanging toe; Ik heb destijds 1 reserve-schroef gekregen en die nu in gebruik. Helaas draaien ze nu beiden toch echt lam of hoe je noemt; ze zijn nu echt wel 'doorgedraaid'. Wat nu? Het lijkt me namelijk in mijn geval niet de simpele oplossing van enkel nieuwe bouten halen, want ook het schroef-draad en gat zijn imo 'uitgedraaid'.
Nu ben ik wel bekend met coalie's en t nieuw schroefdraad tappen bij m'n brom en auto's etc.. Maar wat valt er te doen of herstellen bij mijn zadel? En waar kan ik terecht met dit probleem?
En bijkomend probleem is dat mijn zadelkussen door de speling niet mooi vast aan de boom/kopijzer/kussenpockets zit, waardoor aan 1 kant het kussen aan de voorkant zakt, en op andere plek gaat dragen; c.q hele symmetrie kwijt is en het zadelkussen steeds verder vervormd. Dit is gelukkig pas net zo, maar wil er natuurlijk niet mee rijden zo.
Iemand die ervaring heeft met eenzelfde probleem?

Foto's ter verduidelijking;


Neem even contact op met Helen van Dijk, zij is ook K&M dealer en denkt fijn mee in oplossingen voor je huidige zadel.