Ervaringen met Deuber zadels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sasja0705
Berichten: 2059
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:46

KellyR schreef:
Ah wat zonde van het randje, waarmee maak je het zadel dan mooi?

Zadel heb ik nu niet bij de hand omdat hij extern in training staat.
Maar dit zijn foto's van de slijtage binnen 1 jaar. Heb alleen het idee dat ik het niet helemaal duidelijk op de foto krijg.
[ [url=m/PRqC2j.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9dc4He.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zwart smeer, alles er op en er aan geprobeerd. Maar ik durf niet zelf te gaan verven.
Ken eigenlijk ook niemand die zoveel "slijtage" heeft op een zadel.
Het is gladleer, dus qua slijtage zou je moeten zeggen dat het vrij slijtvast is.


Hoe oud is jou zadel ?
Ik had een hele oude Startrekk Espaniola,zwart, boterzacht leer en geen enkel slijtage.
Dan in 2017 een "nieuwe " barok gekocht met zogenaamd Herman Oak leer (dus dik westernleer, getooled) . Ik kreeg hem niet zacht en je zag ieder krasje op hem.

Erg jammer, maar sinds Ulli Deuber de zaak verkocht heeft, zijn de zadels in kwaliteit erg achteruit gegaan. Plus dat ze inmiddels in Zuid-Amerika geproduceerd worden (dus ook daar het leer vandaan komt en bewerkt)
Ik zou - afhankelijk van de leeftijd zadel - toch eens op onderzoek uitgaan en deftig bij Deuber aankloppen

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 15:21

Hmm misschien dat ik hier wel wat over uit kan leggen. Het is niet dat ik hier zo perse op de bres wil springen voor deuber ofzo hoor, want daar heb ik helemaal geen belang bij. Maar voor mij als ambachtelijk leerbewerker is dit wel vrij logisch.

Het herman oak leer, of vrijwel al het hoge kwaliteit natuurlijk gelooid leer, is blank van kleur. Dit is noodzakelijk, want anders kan je het niet toolen. Naderhand wordt het geverfd. Dit trekt niet volledig door het leer maar alleen in de eerste laag. Daarnaast is het leer wat kwetsbaarder op de eerste laag dan helemaal doorgeverfd leer. Je zal dus slijtage, ook in de kleur, sneller zien.

In vergelijking met onze normale Engelse zadels, die van voorgeverfd leer zijn is dit anders. Het natuurlijk gelooide leer, zeker van Herman oak, gaat op de lange duur veel langer mee. (Het wordt inderdaad nooit zo soepel als slapper leer.) Ondanks evt beschadiging, dat hoort erbij. Het leer 'leeft' meer net zoals bij westernzadels, verkleuring enzo hoort daarbij.
Naast dat het korter mee gaat is het looiproces en verven van onze Engelse bladen ook veel slechter voor het milieu. Alles bij elkaar minder duurzaam.

Het is in west Europe een beetje vechten tegen de bierkaai als leerbewerker omdat wij zo gewend zijn aan prachtig doorgeverfde en egaalkleurige hoofdstellen en zadels, terwijl dat eigenlijk niet een zo goed is.

Dan even terug te komen op de westenzadels die zo 50 jaar mee kunnen gaan of langer.
(Die kwaliteit heb je in Nederland niet zo veel, alleen de peperdure zadels heb ik het over.)
Die zijn vaak met olie gekleurd. Je hebt dus minder dat de kleur eraf gaat, meer dat ze donkerder worden omdat er vanalles in het leer trekt. Maar echt zwart en donkere kleuren zijn daar niet in te verven. (Daarom zijn goede westernzadels vrijwel nooit zwart. *D)

Dus in mijn view zou dit eerder een signaal van betere kwaliteit kunnen zijn dan van minder. Al hoewel ik er te weinig in het echt heb gezien om daar uitspraken over te doen.
Maar als deuber met dit leer werkt zouden ze ook veel beter naar klanten moeten uitspreken hoe het leer zich ontwikkeld ipv hopen op het beste. -O-

Ik snap jou, Kelly, dus zeker ook. Dit ziet er niet mooi uit. Het is opzich wel goed te herstellen denk ik. Ik zou mijn eigen zadel zo gaan verven, maar voor iemand anders durf ik het ook niet zo snel. Kan de zadelmaker vanwie je hem hebt gekocht er niks aan doen?



(voor wie nu denkt, wacht even, hoe zit het dan met de allerduurste dressuur zadels. Die zijn toch wel heel soepel? Die zijn vaak van iets als kalfsleer. Boterzacht, prachtig te verven, mooi te vormen. Maar ze gaan in de verste verte niet zo lang mee als de goede westernzadels. Volgende vraag is, hoe lang wil je eigenlijk dat een zadel mee gaat. :') )

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 17:02

@sasja0705 ook in de tijd van Ulli Deuber zelf (ik ben destijds zelf door hem getraind mbt de verkoop van de zadels) weden de zadels al in Zuid Amerika geproduceerd. Dat is niks nieuws. Wel is het nu in een andere fabriek dan 10 jaar geleden maar evengoed in Zuid Amerika. Wel is het zo dat de huidige eigenaar commerciëler is dan Ulli was.

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:09

@Sasja, zadel komt uit eind 2018, dus is van de nieuwe fabrikant als ik het zo lees.

@Hoefijzer, bedankt voor deze duidelijke uitleg. Dit zouden ze standaard op de website moeten zetten oid.
Ik ben met Deuber in gesprek en nadat ze in de eerste instantie via de dealer vol hielden dat ze dit bedrag wilde, ben ik nu direct met ze in gesprek en mag ik hem gratis toe sturen. Gratis als in, ik betaal het verzenden, "reparatie" is gratis.
Daar dus heel blij mee.

Wat ik me wel af vraag, kan je zelf iets doen om de kleur verandering tegen te gaan of in ieder geval te vertragen? Zoals regelmatig met een olie of ander goedje behandelen?

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:36

Fijn dat Deuber zelf het wilt herstellen. :) Misschien is het goed om ook hen te vragen voor onderhoud.

Ik zou zelf kijken naar een middel wat een soort van natuurlijke vernis geeft. Iets als rapide lederdressing of stubben hamanol bevat soorten was die meer beschermen. Goedkopere vet of olie houd de structuur van het leer juist open waardoor het eerder beschadigd.
Wat zit er nu precies op de plekken die beschadigd zijn, is dat je beugelriem, of juist laars, of rijbroek?

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:04

hoefijzer schreef:
Fijn dat Deuber zelf het wilt herstellen. :) Misschien is het goed om ook hen te vragen voor onderhoud.

Ik zou zelf kijken naar een middel wat een soort van natuurlijke vernis geeft. Iets als rapide lederdressing of stubben hamanol bevat soorten was die meer beschermen. Goedkopere vet of olie houd de structuur van het leer juist open waardoor het eerder beschadigd.
Wat zit er nu precies op de plekken die beschadigd zijn, is dat je beugelriem, of juist laars, of rijbroek?


Ja precies, ga ik dan ook meteen even navragen.

Dat is de plek van mijn laars. Beetje korte pootjes denk ik :')

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:03

Zit de rits dan misschien aan de achterkant? Want in dat geval zou je er misschien een zacht leren afdekstuk overheen kunnen laten zetten die je naast de rits met een drukker vast zet. Dat zou dan een heel stuk kunnen helpen.

sasja0705
Berichten: 2059
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:28

@hoefijzer,
Dankje voor de uitleg van Herman Oak leer.
Maar dat is mij uiteraard bekend omdat ik ook westernzadels heb en ken.
Alleen is de kwaliteit van het H.O. van Deuber verwerkte leer ( tenminste wat mijn barok zadel betreft) werkelijk een geheel andere als dat wat ik ken en kende.
Een goede westernzadel van goed leer en goed behandeld is ook niet stroef. Vast ja, en echt soepel duurt tijd, maar echt niet te vergelijken met dat wat ik van Deuber had.
Toen ik het zadel kocht, was ik juist heel blij met de combi.
Zo n beetje van " het beste van 2 werelden"
Totdat ik de eerste paar keren reed. En ja, een nieuwe Deuber moet zich zetten... maar een goed bewerkt leer ( ik had wel 10x gevraagd of ik het zadel moet nog behandelen en "NEE" was het antwoord, nota bene van der "ster-dealer ") wordt dus soepel en een drup regen laat geen sporen na - of te wel - dringt door.
Echt lelijke vlekken.. en nee, bij mijn hierna aangeschafte BC was dat niet zo. Die had in de eerste week een plensbui en je ziet niets. Eveneens is het leer van heel andere kwaliteit.
Zo ook bvb de tooling. Die is machinaal en dat is -jammer genoeg- te zien .
Die zadels zijn deftig in prijs omhoog maar in kwaliteit achteruit gegaan sinds verkoop van Ulli.
Dat is jammer genoeg een feit.
En wat ik persoonlijk nog erger vind : vroeger kon je gemakkelijk bij Deuber ankloppen . Vandaag wordt je eerst naar de "Dealer" gestuurd. Die "moet" het oplossen.
En als je dan een hebt die niet mee werkt ,ben je zo maanden verder.
Of , als je niet behoorlijk op je strepen staat . Ik werd toen ook eerst terug gestuurd naar de dealer, die dan op eens niets meer wist van zijn "NEE" .
Ik heb toen het ook niet laten berusten. Een zadel die nieuw 3000 kost (ok, was bij mij een show/beurs model, die ik dus veel goedkoper kocht) ,van die zal men kunnen verwachten dat er a) goede kwaliteit is en b) goede "nazorg"

Mijn BC heeft "alleen" 2300 gekost en toen ik vraag erover had en met BC in Sulphur contact opnam, had ik binnen no time antwoord en hulp...
Just saying

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:11

Het topic is al even niet gebruikt, maar misschien is er iemand hier die mij kan helpen.

Ik heb nu 2 jaar een el campo. Ik ben gek op het zadel en zit er heerlijk in.

De zadelmaker waarvan ik hem heb gekocht is ong 3 maanden geleden geweest en elke keer als ze was gaf ze aan dat het zadel goed lag.

Nu is er een andere zadelmaker geweest (die kwam al voor andere dus dit kwam zo uit)

deze geeft aan dat het zadel meer gemaakt is voor een hollere rug en daardoor wipt het zadel heen en weer over het midden. Volgens hem zit dit in de boom en is het zadel niet aan te passen voor mijn paard. ( ik heb al een nieuw zadel bij hem gekocht maar ben er vanaf gevallen deze week omdat het zadel, goed aangesingeld, gewoon van de rug af draaide en onder het paard hing)

De ander geeft weer aan dat dit niet zo is.

Wat is jullie ervaring, is het zadel voor hollere paarden?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:41

Als een zadelmaker aangeeft dat een zadel niet past, zelf een nieuw zadel veekoopt en je vervolgens onder je paard hangt omdat het nieuwe zadel schuift zou ik eerder de oude zadelmaker geloven...
Hoe liep je paard onder de deuber? Hoe was zijn rug en bespiering met dit zadel? Geen kuilen of zere plekken? Met vulling in de kussens kan je veel oplosse maar als een boom echt niet past houd het op. De vraag is of de boom echt niet past of dat 1 de huidige zadelmaker niet goed is in vulling aanpassen op het paard of 2 het fout heeft. Een zadel hoeft in stilstand niet perfect te passen. Een paard beweegt, hij moet in beweging passen. Ik zou mijn deuber nog niet weg doen als ik jou was. Het schuivende zadel wel...

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:29

Ik heb een Ronda en mijn haflinger heeft in beweging een rechte rug en echt niet hol. Zij loopt er heel fijn onder. Een zadel dat zoveel schuift klinkt echt niet goed en je verhaal klinkt alsof deze zadelmaker liever een nieuw zadel aan je verkocht door je deuber af te keuren. Heel kwalijk.

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:38

Wie hebben jullie als zadelmaker voor je Deuber? Mag in pb

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 23:40

Dat het gemaakt is voor een hollere rug heb ik echt nog nooit gehoord. Wellicht een second opinion van een andere zadelmaker?

Ik ben ook wel benieuwd wie jullie nu hebben. Altijd bij horsestuffandmore gezeten. En naar mijn weten is alleen hipica nog over in Nederland. Maar die laat ik echt nooit meer komen :=

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 01:04

KellyR schreef:
Dat het gemaakt is voor een hollere rug heb ik echt nog nooit gehoord. Wellicht een second opinion van een andere zadelmaker?

Ik ben ook wel benieuwd wie jullie nu hebben. Altijd bij horsestuffandmore gezeten. En naar mijn weten is alleen hipica nog over in Nederland. Maar die laat ik echt nooit meer komen :=


Mag ik vragen waarom? Evt via pb

Daphneeeej

Berichten: 3001
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 01:59

Volgensmij kan Deuber hun zadels voor verschillende rugvorman maken. Ze hebben verschillende vormen bomen voor verschillende ruggen. Dus de uitspraak dat deuber alleen voor holle ruggen is is niet zo. Heb een Dressuur deuber liggen en die ligt op mijn rechte rug lusitano en paste ook op mijn rechte ijslander.

sasja0705
Berichten: 2059
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 08:55

LisaaSophie schreef:
Het topic is al even niet gebruikt, maar misschien is er iemand hier die mij kan helpen.

Ik heb nu 2 jaar een el campo. Ik ben gek op het zadel en zit er heerlijk in.

De zadelmaker waarvan ik hem heb gekocht is ong 3 maanden geleden geweest en elke keer als ze was gaf ze aan dat het zadel goed lag.

Nu is er een andere zadelmaker geweest (die kwam al voor andere dus dit kwam zo uit)

deze geeft aan dat het zadel meer gemaakt is voor een hollere rug en daardoor wipt het zadel heen en weer over het midden. Volgens hem zit dit in de boom en is het zadel niet aan te passen voor mijn paard. ( ik heb al een nieuw zadel bij hem gekocht maar ben er vanaf gevallen deze week omdat het zadel, goed aangesingeld, gewoon van de rug af draaide en onder het paard hing)

De ander geeft weer aan dat dit niet zo is.

Wat is jullie ervaring, is het zadel voor hollere paarden?

[ [url=m/YOxt5b.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/unPfas.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/qPv0gr.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/x596fk.png]Afbeelding[/url] ]


Daar gaan bij mij de alarmbellen af betreffend de 2e zadelverkoper.
Want Deuberzadels zijn niet specifiek voor een holle of rechte rug gemaakt maar moeten gewoon ,zoals elke zadel, gepast worden.
Als jij ( en jouw paard , dat voorop gesteld) nu al 2 jaar lekker met het zadel rijden. Zie ik geen enkel probleem.
En als die Deuber-verkoper het zadel ook nog 3 maanden geleden gekontrolliert heeft...

Een zadelverkoper die een ander zadel afkraakt maar wel een meteen een nieuwe verkoopt... daar krab ik mij achter mijn oren vooral als het nieuwe zadel zo schuift dat je eraf gaat.
Een zadel heeft niet te schuiven en als die dat doet, dan past ie niet en is levensgevaarlijk.
Maar dat is mijn mening

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:18

sasja0705 schreef:
LisaaSophie schreef:
Het topic is al even niet gebruikt, maar misschien is er iemand hier die mij kan helpen.

Ik heb nu 2 jaar een el campo. Ik ben gek op het zadel en zit er heerlijk in.

De zadelmaker waarvan ik hem heb gekocht is ong 3 maanden geleden geweest en elke keer als ze was gaf ze aan dat het zadel goed lag.

Nu is er een andere zadelmaker geweest (die kwam al voor andere dus dit kwam zo uit)

deze geeft aan dat het zadel meer gemaakt is voor een hollere rug en daardoor wipt het zadel heen en weer over het midden. Volgens hem zit dit in de boom en is het zadel niet aan te passen voor mijn paard. ( ik heb al een nieuw zadel bij hem gekocht maar ben er vanaf gevallen deze week omdat het zadel, goed aangesingeld, gewoon van de rug af draaide en onder het paard hing)

De ander geeft weer aan dat dit niet zo is.

Wat is jullie ervaring, is het zadel voor hollere paarden?

[ [url=m/YOxt5b.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/unPfas.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/qPv0gr.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/x596fk.png]Afbeelding[/url] ]


Daar gaan bij mij de alarmbellen af betreffend de 2e zadelverkoper.
Want Deuberzadels zijn niet specifiek voor een holle of rechte rug gemaakt maar moeten gewoon ,zoals elke zadel, gepast worden.
Als jij ( en jouw paard , dat voorop gesteld) nu al 2 jaar lekker met het zadel rijden. Zie ik geen enkel probleem.
En als die Deuber-verkoper het zadel ook nog 3 maanden geleden gekontrolliert heeft...

Een zadelverkoper die een ander zadel afkraakt maar wel een meteen een nieuwe verkoopt... daar krab ik mij achter mijn oren vooral als het nieuwe zadel zo schuift dat je eraf gaat.
Een zadel heeft niet te schuiven en als die dat doet, dan past ie niet en is levensgevaarlijk.
Maar dat is mijn mening



Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Het lastige is, dat ik idd merkte dat ze niet meer mooi durfde te bollen onder de Deuber. Maar ik betwijfel zelf over het verhaal of die echt niet voor een rechte rug is, omdat Ik hier ook veel rechtere paardjes zag.
Ik had Hipica maar die had de boom veel te smal gezet. Dat liet de “nieuwe” zadelmaker zien en dat geloof ik ook echt.

Ik wil idd graag een second opinion. Dus ben nog steeds heel benieuwd wie jullie hebben, ik heb het liefst iemand die al eerder een Deuber zadel heeft aangepast

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:21

Daphneeeej schreef:
Volgensmij kan Deuber hun zadels voor verschillende rugvorman maken. Ze hebben verschillende vormen bomen voor verschillende ruggen. Dus de uitspraak dat deuber alleen voor holle ruggen is is niet zo. Heb een Dressuur deuber liggen en die ligt op mijn rechte rug lusitano en paste ook op mijn rechte ijslander.



Je bedoelt dat het kan zijn dat in die van mij een hollere boom zit, maar in een andere el campo een rechtere kan zitten?

sasja0705
Berichten: 2059
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:33

Ik ken Hipica als een heel kundige Deuber-dealer.
Dus als zij het boom te smal gezet heeft dan zou ik voorleggen.
Gewoon open zeggen, wat de andere zadelverkoper opgemerkt heeft.
Is het daadwerkelijk zo, dan kan zij het ook oplossen. En vind ik persoonlijk dat je haar ook de kans moet geven .
Deubers zijn over het algemeen goede en dure zadels en je hebt er ja ook garantie op.
Ik kan mij niet voorstellen dat jouw Deuber van begin aan te smal was, dat had jouw paard jou wel verteld.

Ik had hier ooit een "befaamde" westernzadel "maker" die krakte alle grote merken af en onze zadels helemaal... om vervolgens een nieuw zadel voor ons te willen bouwen.
In eerste instantie waren wij volledig overdonderd. En dat wat hij zei klonk ook echt overtuigend.
Gelukkig zijn wij savonds goed gaan nadenken en research doen... niet alleen naar hem maar ook over de wijsheden die hij verkondigde...
Al met al heeft het ons 3500 euri plus een niet passend zadel bespaard...
Just saying.
Geef Hipica de kans om het - als het daadwerlijk te smal is- recht te trekken en ga onderzoeken of jouw twee de e zadelmaker ook echt "maker" is of alleen verkoper...dat zijn namelijk twee compleet verschillende werelden

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:33

Wanneer je de deubers van maat veranderd, wordt niet alleen het kopijzer stuk smaller of breder, maar veranderd de hele boom. (Smaller is iets rechter, op zijn breedst heeft de de boom de meeste curve.)
Dus de uitspraak deuber = ronde boom of andersom hangt af van de stand van het zadel.

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 12:46

hoefijzer schreef:
Wanneer je de deubers van maat veranderd, wordt niet alleen het kopijzer stuk smaller of breder, maar veranderd de hele boom. (Smaller is iets rechter, op zijn breedst heeft de de boom de meeste curve.)
Dus de uitspraak deuber = ronde boom of andersom hangt af van de stand van het zadel.


Goed om te weten, bedankt! Hij moet voor die van mij wel heel wijd, dat zou het dan weer verklaren

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:31

Ik had ook horse stuff and more met mijn vorige deuber. Heb mijn Ronda zelf gekocht, was een 'showmodel', dus moet ook weer op zoek naar een goede fitter, tot nu toe pas ik 'm steeds zelf een beetje aan als ze weer veranderd door de wisseling van de seizoenen. Er zijn niet zoveel opties in Nederland helaas

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:06

Ik probeer me rustig wat te oriënteren op zadels voor mijn Camargue, nog niet voor nu maar deze zomer wordt hij 4 en kunnen we rustig aan wat zadelmak maken.
Deuber staat ook op mijn interesse lijst echter zie ik nauwelijks passers?
Zijn het korte zadels?
Ik zie er best wat op marktplaats af en toe, ook die met de zelf te stellen boom ( imbussleutel), hoe zijn ervaringen daarmee?

miereneter

Berichten: 2595
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:35

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie als jij, Muze. Ben de mijne nu aan het inrijden. Als de galop bevestigd is en hij wat spier heeft opgebouwd, wil ik investeren in een goed en mooi zadel. Ben als een blok gevallen voor de barokke modellen van Deuber. Ze verschillen in lengte. Mijn arabier heeft een ultrakorte rug, dus ik moet voor de s1 gaan. Als ik het zo zie, zouden een paar modellen moeten passen. Ik ga te zijner tijd Hipica vragen om te komen passen, zij hebben veel Deubers.

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:42

S1 is 16,5 inch? Daar pas ik niet in.