Welk bitloze hoofdstel voor mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Welk bitloze hoofdstel voor mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 18:18

Hoi hoi!

Ik rijd sinds een aantal jaar mijn pony bitloos. Met mijn andere pony, een mini, men ik. Momenteel nog met bit, maar ik wil de bitloos gaan doen. Welk hoofdstel raden jullie aan? Omdat ze het nog amper heeft gedaan (keer met sidepull neusriem) snapt ze het natuurlijk nog niet helemaal en ze kan er enorm sterk mee zijn. Maar ik wil zeker niet beginnen met een scherpe hackamore enz.

Wat raden jullie aan, sidepull, of een sidepull zos de pardoes van F.R.A (net iets scherpere inwerking dacht ik), kin- of kaakgekruist of een wat 'zachtere' hackamore bloem (die te verstellen is, wat mij wel handig lijkt)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:26

Ik gebruikte altijd de FRA Pardoes! :) Zou zelf voor een sidepull gaan dat werkt beter met mennen.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:43

Hier zijn al eerdere topics over, zoek even.
In het kort: bij mennen heb je geen zijwaartse beweging van de teugels/ leidsels, die je wel hebt als je er op zit. Daardoor komen hulpen anders door en werken sommige optomingen niet of niet goed genoeg.
Met mennen heb je echt een heel subtiel contact nodig, en vooral zonder ruis. Dus verdiep je daar even in.
Een zachte hand met menbit is soms/ vaak een betere keus dan bitloos en onduidelijker (zeker als er een keer iets mis gaat en je snel en duidelijk moet ingrijpen, je bent niet alleen op de weg met je aanspanning, de rest van het verkeer kan heel stomme dingen doen).

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Welk bitloze hoofdstel voor mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:07

Wat je vooral niet moet doen is een touwhalster. Daarmee icm mennen heb ik een bizar ongeluk gezien. Doordat de leidsels aan de onderkant zaten en het paard zich opkrulde had de menner niets meer in handen. De knoop rustte op de keel en het paard ging er full speed vandoor en de kar ging ondersteboven. Alles wat aan de onderkant vast zit valt wat mij betreft af om deze reden. ( bosal, vosal, etc..)
Hackamore is ook geen standaard menoptoming. Ik zou aan de lange lijnen met een sidepull beginnen en als dat 100% goed gaat in alle gangen inc noodstops dan zou ik haar er mee inspannen en kijken hoe dat gaat in een veilige omgeving.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Welk bitloze hoofdstel voor mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:08

Als ze er sterk op blijft zou ik bij het bit blijven. Niet alle paarden vinden bitloos fijner. De mijne heeft ook liever een bit dan een neusriem met druk.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:55

Ik ben zelf erg tevreden met de sidepull van aponydesign.com, door zowel de kaakriem als keelriem is de kans ook kleiner dat ze hem uitkrijgen.

Daarnaast een periode een lightrider neusriem gebruikt bij een andere pony, was ik ook heel tevreden van qua release. Helaas ondanks vele uren grondwerk met lange lijnen waarbij hij echt super licht in de hand was had hij toch na een aantal ritten buiten compleet schijt eraan, voor de veiligheid terug naar een bit gegaan en ik had terug een pony die enkel op stem vertraagd.