Ervaringen Bridle2fit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Padoertje
Berichten: 1545
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:24

Natasja71 schreef:
Dat het ietsjes duurder is, tja die bestelbus vol met hoofdstellen rijdt niet op water.... en de passer is zomaar een uur of langer met jou en je paard bezig, exclusieve aandacht, ffe paar rondjes rijden, of langer....

Bij mij heeft mijn paard echt gekozen. Reed al met een Micklem omdat mevrouw dat fijner vond op haar poezelige hoofdje, maar de bridle2fit was nog beter. Heb je wel eens op een paard gereden met een vraagteken boven zijn hoofd? Nou ik wel.... het was zó grappig, maar ook meteen nog stillere aanleuning als bij de Micklem. Vooral het kopstuk deed het hem bij haar. (weet ffe niet welke het nou is, hij is lekker zacht en best wel breed)

En wat past weet je zelf....., heb al heel lang een eigen paard, maar de passer stelde alles toch net ffe iets anders af waardoor mijn prinsesje het nog fijner vond.
Het is een hele mooie kwaliteit leer, en zeker als je het goed onderhoud blijft het dat ook. Ik doe iedere keer na rijden even afnemen met microvezeldoekje dat vochtig is en af en toe likje vet erover.

Ik ben er erg tevreden over. Bij mij is Angelique Kohler geweest, die echt de tijd voor jou en je paard neemt.


Dit dus! Mijn paard was echt een kopgooier toen ik hem net had. Altijd met een harde hand gereden en was erg onrustig. Al van alles geprobeerd met een bontje onder het kopstuk en neusriem, ander bitje etc. In principe de bitfitter laten komen voor het bit en toen gelijk het hoofdstel aan laten meten en merkte gelijk onwijs veel verschil. Er is mij niets aangesmeerd en er is zelfs gezegd dat ze mijn eigen frontriem kon gebruiken als ik die mooier vond. Mocht zelfs een week ermee rijden voordat ik tot koop over zou gaan.

Ik reed met een Sprenger waarvan ik dacht dat ik hem goed had aangemeten (na 30 jaar in de paarden weet je zelf ook genoeg), maar deze bleek toch te vol in zijn mond te zijn. Dus waarom zelf tobben als je samen met een fitter tot een oplossing kunt komen. Uiteraard wel zelf blijven opletten en je gevoel gebruiken.

liesen

Berichten: 686
Geregistreerd: 28-03-09
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:09

Lily_Fee schreef:
Bedankt voor je advies. Was het jouw eerste hoofdstel voor de merrie? Op heb je een ander hoofdstel gebruikt voor het inrijden? Want graag willen ze je op het paard zien, maar dat gaat niet met het eerste hoofdstel. Haha


Ik ben haar nu aan het zadelmak maken met een oud hoofdstelletje. We hebben niet gereden toen ze m kwam aanpassen. Alleen gekeken of alles goed zat.

Anoniem

Re: Ervaringen Bridle2fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:15

Ik heb deze hoofdstellen in de hand gehad toen onze paardentandarts langs kwam en vond de afwerking en leerkwaliteit super, maar als ik dan de foto's op dit topic zie dan snap ik niet dat zelfs bij hoofdstellen die speciaal op het hoofd van het paard worden aangepast er nog steeds neusriemen aangeraden worden waarvan de bakstukken tegen/op of zelfs over het jukbeen heen zitten.
Dat vind ik erg raar, zeker als je er zoveel voor betaalt en het ook nog eens door een professional aangemeten zou zijn. Het kan zijn dat de neusriemen op de foto's toevallig allemaal scheef zitten waardoor ze aan 1 kant met het bakstuk op het jukbeen zit, maar het ziet er erg gek uit.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:21

xyzutu2 schreef:
Ik heb deze hoofdstellen in de hand gehad toen onze paardentandarts langs kwam en vond de afwerking en leerkwaliteit super, maar als ik dan de foto's op dit topic zie dan snap ik niet dat zelfs bij hoofdstellen die speciaal op het hoofd van het paard worden aangepast er nog steeds neusriemen aangeraden worden waarvan de bakstukken tegen/op of zelfs over het jukbeen heen zitten.
Dat vind ik erg raar, zeker als je er zoveel voor betaalt en het ook nog eens door een professional aangemeten zou zijn. Het kan zijn dat de neusriemen op de foto's toevallig allemaal scheef zitten waardoor ze aan 1 kant met het bakstuk op het jukbeen zit, maar het ziet er erg gek uit.


Dat snap ik ook niet, dito met neusriemen die vol onder de bitringen liggen waardoor ze niet vrij kunnen bewegen. Ik weet dat het mode is... Maar praat dat het goed?

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:25

liesen schreef:
Lily_Fee schreef:
Bedankt voor je advies. Was het jouw eerste hoofdstel voor de merrie? Op heb je een ander hoofdstel gebruikt voor het inrijden? Want graag willen ze je op het paard zien, maar dat gaat niet met het eerste hoofdstel. Haha


Ik ben haar nu aan het zadelmak maken met een oud hoofdstelletje. We hebben niet gereden toen ze m kwam aanpassen. Alleen gekeken of alles goed zat.


Is dat niet raar? Wilde je het niet uitproberen? Klinkt alsof je schoenen we aantrekt, maar niet op gaat staan en gaat lopen...

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:58

xyzutu2 schreef:
Ik heb deze hoofdstellen in de hand gehad toen onze paardentandarts langs kwam en vond de afwerking en leerkwaliteit super, maar als ik dan de foto's op dit topic zie dan snap ik niet dat zelfs bij hoofdstellen die speciaal op het hoofd van het paard worden aangepast er nog steeds neusriemen aangeraden worden waarvan de bakstukken tegen/op of zelfs over het jukbeen heen zitten.
Dat vind ik erg raar, zeker als je er zoveel voor betaalt en het ook nog eens door een professional aangemeten zou zijn. Het kan zijn dat de neusriemen op de foto's toevallig allemaal scheef zitten waardoor ze aan 1 kant met het bakstuk op het jukbeen zit, maar het ziet er erg gek uit.


Is bij mij ook gebeurd. Zelf een maat groter nabesteld. Beetje jammer.... Inmiddels het gehele hoofdstel verkocht. Met de beste verzorging bleef de neusriem behoorlijk stug. Frontriem ook. Inmiddels een kingsley. Heerlijk zacht leer!

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:59

Afbeelding


Zo was ie aangemeten

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Ervaringen Bridle2fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:02

En zo nadat ik een maat groter had besteld Afbeelding

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Ervaringen Bridle2fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:04

En m'n kingsley <3
Moet alleen bakstuk van de neusriem nog even korter laten maken. Ze heeft van alles maat extra full, maar niet van de lengte haha



Afbeelding

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 18:29

Indestal schreef:
Waarom kiezen jullie hiervoor?

Een bv full hoofdstel kan je toch ook op maat maken middels de gaatjes? Stel het is prachtig zacht sterk leer en heel mooi gestikt, dan snap ik dat wel...maar dit ziet er zo basic uit...

Ik heb een bartl hoofdstel al 12 jaar nog steeds als nieuw, was toen 180 euro, het enige wat ik nog wil is een ergonomisch kopstuk, dat kan ik zo bestellen..

Volgens mij wordt op deze manier een hoofdstel kopen gruwelijk duur...een mooi commercieel concept en als je dan ook nog een passer moet laten komen...

Damens jullie zien toch zelf wel of het past? Ik verwacht toch wel wat expertise met eigen paarden...dan heb je altijd nog een lesgever die mee kan kijken en een gaatje hoger of lager voor je zet.

Dit is wel fijn voor bv grote koudbloeden, paarden met smalle en lange hoofden waarbij standaard net niet past of bij shetties, brede kleine hoofdjes, net groter dan een mini maar kleiner dan een middelmaat...


Ja nou ja wat je hieronder al noemt. Ik heb een koudbloed kruising. Hij heeft een enorm breed hoofd en overal Full van nodig, behalve de bakstukken. Die moeten echt cob want anders past het van geen kant, zelfs met gaten bij prikken.

Ik heb zelf ook een tijd met een micklem gereden en vond het een geweldig ding, maar hij ging zo oprekken dat de neusriem toch een stukje op de inhammen voor zn neusgaten kwam te liggen en daar voelde ik me niet goed bij, dus helaas toch weer vanaf gestapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:53

wwillemijn schreef:
Zo was ie aangemeten

Afbeelding

Dit vind ik dus echt niet kunnen. :n Niet alleen is het neusstuk van de neusriem te kort waardoor hij de bakstukken over de jukbeenderen trekt, maar ook lijkt de frontriem te kort waardoor het hoofdstel en vooral de keelriem erg ver naar voren wordt getrokken.
De laatste zit een stuk ter qua neus inderdaad. De frontriem zou misschien nog iets langer mogen om de oren wat meer ruimte te geven, maar dit ziet er een stuk comfortabeler uit voor het paard.

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:03

xyzutu2 schreef:
Maar als ik dan de foto's op dit topic zie dan snap ik niet dat zelfs bij hoofdstellen die speciaal op het hoofd van het paard worden aangepast er nog steeds neusriemen aangeraden worden waarvan de bakstukken tegen/op of zelfs over het jukbeen heen zitten.

Damn ik zie dat mijn hoofdstel dit ook wat doet. Degene die het hoofdstel voor mij had aangemeten zei dat hij zo perfect zat en geen grotere neusriem nodig was, dus daar vertrouwde ik dan maar op :n
Binnenkort maar even een grotere neusriem bestellen.

Dat Kingsley zit echt duidelijk beter bij hem Wwillemijn! Staat hem ook erg goed.
Laatst bijgewerkt door Janneke93 op 08-06-17 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Ervaringen Bridle2fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:16

Deze reacties maken mij toch een beetje bang... hoeveel kosten bij jullie het fitten?

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Ervaringen Bridle2fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:25

Ja, mij ook. Ik zie er denk ik toch vanaf, neem gewoon een BR.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:26

Of zelf gewoon goed opletten dat ie goed zit bij de jukbeenderen.

Ik was overigens 180 kwijt incl fitten, maar ben met paarden en al die kant op gegaan. Had ook nog een bruine in bestelling staan, maar 1 onderdeel is al heel lang niet leverbaar. Dus daar wachtte ik nog op alvorens het gehele hoofdstel te kopenn. Achteraf ben ik daar dus niet zo rouwig om. Voor mn ruin heb ik een bruine Kingsley in bestelling.

Overigens zijn die zacht leren teugels wel fantastisch!

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Ervaringen Bridle2fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:32

Klopt Willemijnt. Dikke en brede neusriemen zijn tegenwoordig dermate in dat voorbij wordt gegaan aan de beschikbare ruimte tussen mondhoek en jukbeen. Bij veel korte hoofden zou een lage neusriem dan ook veel minder in de weg zitten. Of kies desnoods voor een dunne platte hoge.

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:34

Nu je dit weet kan je zelf inderdaad goed kijken of het goed zit tijdens het passen :j Op een verkeerde neusriem na dan ben ik er nog steeds wel blij mee.
Ik was €185 kwijt incl fitten, maar ik zat in de goede regio dus had geen reiskosten.
En ja die teugels zijn wel echte aanraders!

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:38

magda_90 schreef:
Klopt Willemijnt. Dikke en brede neusriemen zijn tegenwoordig dermate in dat voorbij wordt gegaan aan de beschikbare ruimte tussen mondhoek en jukbeen. Bij veel korte hoofden zou een lage neusriem dan ook veel minder in de weg zitten. Of kies desnoods voor een dunne platte hoge.


Klopt, ik hoorde de bitringen tegen de ringetjes van de neusriem tikken. En dan heb ik dus een paard met een vrij groot hoofd.....

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:39

Afbeelding


Zit deze ook op de jukbeenderen? Is overigens van premiera.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:40

Ik heb die van mij in de winkel besteld met mijn huidige hoofdstel erbij, ben benieuwd hoe hij straks past en dan vooral de bevestiging van de lage neusriem

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:45

Harvey1 schreef:
[ [url=m/9XnDK2.png]Afbeelding[/url] ]


Zit deze ook op de jukbeenderen? Is overigens van premiera.


Sowieso is hij te groot en de neusriem zou smaller mogen inderdaad, dan houdt je net meer ruimte over daar, nu ligt hij wel dicht bij het jukbeen ja.
Ook ligt het bit niet mooi plat tegen de wang, kleinere ringen zouden imo beter zijn.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 08-06-17 19:46, in het totaal 2 keer bewerkt

_Harry
Berichten: 56
Geregistreerd: 26-05-17
Woonplaats: Derde boom links

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:45

Kan iemand me vertellen wat het wezenlijke verschil is met andere anatomische hoofdstellen? Zo op het oog lijkt het een normaal anatomisch hoofdstel.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:50

magda_90 schreef:
Harvey1 schreef:
[ [url=m/9XnDK2.png]Afbeelding[/url] ]


Zit deze ook op de jukbeenderen? Is overigens van premiera.


Sowieso is hij te groot en de neusriem zou smaller mogen inderdaad, dan houdt je net meer ruimte over daar, nu ligt hij wel dicht bij het jukbeen ja.
Ook ligt het bit niet mooi plat tegen de wang, kleinere ringen zouden imo beter zijn.



Thanks! Linda komt de 23e langs voor een bitfitting en ik twijfel zo erg over het aanmeten van een hoofdstel.. Heb nu dus deze maar ik weet niet of hij er heel fijn op loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:51

Hier wordt duidelijk met tekeningetjes uitgelegd hoe het bakstuk van de neusriem in de ideale wereld precies hoort te vallen; achter het jukbeen en 2 vingers onder de onderkant van het jukbeen: http://equi-team-shop.de/wp-content/upl ... aum_v3.pdf
Dit gaat toevallig over een bitloos hoofdstel, maar hetzelfde geldt ook voor een normale neusriem. Bij veel paarden krijg je alleen het probleem dat als een paard een kort hoofd heeft, hij tussen de mondhoek en het jukbeen niet meer 4cm vrije ruimte over heeft voor een 4cm brede neusriem; dan wordt hij of te hoog tegen het jukbeen aangehangen of het bit komt er aan de onderkant tegenaan.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:07

Harvey1 schreef:
[ [url=m/9XnDK2.png]Afbeelding[/url] ]


Zit deze ook op de jukbeenderen? Is overigens van premiera.


Al die riempjes achter de oren lijkt mij ook niet heel comfortabel voor je paard