Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:53

Bedankt! Gewoon doen dus :o op mijn volgtopic (onderschrift) zal ik update plaatsen als de eerste poging geweest is :-).

tennan
Berichten: 3123
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:56

Succes! Ik volg je dus dan zie ik het wel verschijnen. :)

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:18

Ik heb mijn paardje aangeleerd vooral de reageren op beenhulpen en ik heb de teugels nu alleen nodig om stelling te vragen. Overgangen en sturen doe ik verder met zit en benen. Daardoor kan ik in principe ook gewoon rijden zonder teugels, omdat het stuur en de rem er wel op zit.

Als je dat zo aanleert bij jouw paard, hoef je hem straks bijna niks meer uit te leggen, want je doet toch niet zoveel met je handen. Vanaf de grond kun je je paard al leren hoe een sidepull werkt, daarmee kun je later dan stelling vragen (en daarmee kun je weer een noodrem installeren: de one-rein stop). Maar voor de rest gebruik je je benen al :j

Op die manier maak je denk ik de overstap ook makkelijk voor je paard, maar ook voor jezelf :)

Bovendien kun je dan heerlijk luie buitenritjes maken zonder dat je ooit iets met je handen hoeft te doen :+
Laatst bijgewerkt door Runa op 01-08-16 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:21

Runa schreef:
Ik heb mijn paardje aangeleerd vooral de reageren op beenhulpen en ik heb de teugels nu alleen nodig om stelling te vragen. Overgangen en sturen doe ik verder met zit en benen. Daardoor kan ik in principe ook gewoon rijden zonder teugels, omdat het stuur en de rem er wel op zit.

Als je hetzelfde aanleert bij jouw paard, hoef je hem bijna niks meer uit te leggen, want je doet toch niet zoveel met je handen. Vanaf de grond kun je je paard al leren hoe een sidepull werkt, daarmee kun je later dan stelling vragen (en daarmee kun je weer een noodrem installeren: de one-rein stop). Maar voor de rest gebruik je je benen al :j

Op die manier maak je denk ik de overstap ook makkelijk voor je paard, maar ook voor jezelf :)

Bovendien kun je dan heerlijk luie buitenritjes maken zonder dat je ooit iets met je handen hoeft te doen :+


Jep dat is de bedoeling :D! Ook de one rein stop vind ik belangrijk. Zin in de toekomst :o!

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:26

Dan gewoon lekker gaan rijden, dat komt vast helemaal goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 00:09

Voor wie het leuk vindt: dit is ons zelfgemaakte biothane sidepull hoofdstel: :)

Afbeelding

Ik heb er weer eens aan gesleuteld (heb er een halsterring midden onder de kin aan toegevoegd zodat ik hem nu ook als wandelhalster kan gebruiken) en daarom hangt hij nu net te laag, maar dit is wel zo ongeveer wat ik voor ogen had. Het neusstukje is is trouwens van de FRA Lami waar ik de rest van de riemen (behalve de twee extra ringen) vanaf heb gehaald. De FRA Lami heeft een metalen plaat die als veer dient, maar die vering heb ik eruit gebogen door de neusriem precies in de vorm van [***]'s neus te buigen. Daardoor volgt hij de neus nu zo precies dat je ook met zo'n losse kinriem teugelhulpen kunt geven zonder dat de boel om zijn neus draait. :)

onbarefeet

Berichten: 3272
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 00:20

Wauw, supergaaf ding! Zou je me (via PB als je dat wilt) kunnen vertellen hoe je die ongeveer gemaakt hebt? :o

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 07:43

Super mooi!Hangt de neusriem trouwens niet net wat te laag?

Captain

Berichten: 21405
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:13

Vind ook dat 'ie wat teveel naar beneden kantelt. Met een 'stopje' op de ringen moet je dat wel kunnen verhelpen. :D mooie kleur, staat je paard erg goed! Heb je er ook bijpassende teugels bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:35

pleiada schreef:
Super mooi!Hangt de neusriem trouwens niet net wat te laag?


Dat stond ook in het berichtje erbij. ;)
Doordat ik de keel- en kinriem had veranderd (heb nu een halsteroog onderaan de kin) hing het hoofdstel wat te laag. Als hij hoger zit dan zit de neusriem ook beter (die is namelijk gevormd naar een hoger stuk van zijn neus), maar het nadeel van deze neusriem is wel dat hij vrij zwaar is en dus graag wat naar beneden hangt. Nadeel nummer 2 8-) is dat het metalen plaatje van het neusstuk helemaal tot de ringen loopt en dat het dus niet zo makkelijk is om er een gaatje in te boren. Daar moet ik dus nog wat meer over nadenken..

@ Captain: ik heb leren teugels van mijn oude Merothische neusriem in ongeveer dezelfde kleur en daarnaast ook witte touwteugels met leren uiteindes in ongeveer dezelfde kleur bruin. En verder nog een rol biothane, die is natuurlijk exact dezelfde kleur als het halster. ;)

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:44

Kun je de bakstukken niet korter maken? En heb je nu drie ringetjes on de kin (twee aan de zijkant, 1 in het midden) of zie ik dat verkeerd?

Ik vind 'm wel heel mooi, echt een super leuk kleurtje. Waar heb je dat biothane vandaan?

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:00

De bakstukken kunnen korter, alleen dan komt er een extra gaatje in en ik weet nog niet of ik dat wel wil ivm stevigheid, of dat ik gewoon het kopstuk wat korter doe. De neusriem heeft inderdaad een beetje een overkill aan ringen. 8-) Aan de FRA neusriem zaten namelijk twee extra ringen (waar je de teugels van het kingekruiste systeem doorheen haalt). Eerst wilde ik ze er gewoon afhalen, maar toen bedacht ik dat als ik ze gewoon laat zitten, ik een extra, wat lagere plek heb om de teugels aan te bevestigen. Misschien is dat nog eens handig, dus vandaar dat ik ze maar heb laten zitten. De neus+kinriem hebben nu dus in totaal 5 ringen.

Het biothane had ik nog liggen van een oud hoofdstel, maar je kunt het ook per meter kopen via http://jjstitches.nl . Mijn biothane is dikker, maar hun biothane is ook prima geschikt voor halsters en hoofdstellen en ze verkopen ook schroefjes en ringen. Ook erg handig. :)

Captain

Berichten: 21405
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:18

xyzutu2, maak jij ook optomingen op aanvraag? :')

Ik kreeg vanochtend filmpje van mijn lesgeefster van een stukje les en ik zie toch dat de bakstukken wel erg dicht in de buurt van de ogen komen. Nu heb ik dit hoofdstel gezien:
Afbeelding
Maar deze wordt alleen geleverd inclusief hackamore. Maar een hackamore, neusriem en kinketting heb ik al. Toch vind ik dit ontwerp wel erg mooi. Weet jij anders iemand die zulke dingen op aanvraag maakt?

Of anders, waar ik de spullen vandaan kan halen? Kan zelf opzich ook wel wat in elkaar knutselen maar moet ik even weten waar ik de spullen vandaan kan halen.. :)

Daphneeeej

Berichten: 3000
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:24

Captain schreef:
xyzutu2, maak jij ook optomingen op aanvraag? :')

Ik kreeg vanochtend filmpje van mijn lesgeefster van een stukje les en ik zie toch dat de bakstukken wel erg dicht in de buurt van de ogen komen. Nu heb ik dit hoofdstel gezien:
[ Afbeelding ]
Maar deze wordt alleen geleverd inclusief hackamore. Maar een hackamore, neusriem en kinketting heb ik al. Toch vind ik dit ontwerp wel erg mooi. Weet jij anders iemand die zulke dingen op aanvraag maakt?

Of anders, waar ik de spullen vandaan kan halen? Kan zelf opzich ook wel wat in elkaar knutselen maar moet ik even weten waar ik de spullen vandaan kan halen.. :)


Je kan de mensen van FRA Altijd vragen of ze ook losse kopstukken zoals deze verkopen. Zijn hele lieve meewerkende mensen!

Anders zou ik denken aan kopstuk van barefoot, word alleen meteen zo duur:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... dstel.html

Captain

Berichten: 21405
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:30

Ik vind die van Barefoot helemaal niet mooi ook haha. Veel te lomp. Ik zal eens contact opnemen met F.R.A.!

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:54

Ik heb zo'n soort model als hierboven met de hackamore voor mijn pony zowel in leer als in biothane gemaakt. Bevalt echt heel goed. Ik heb er de 'love' scharen van fra aan zitten en gebruik dat voor buitenritten. Korte scharen dus erg vriendelijk, maar toch wat extra te zeggen in noodgevallen als pony in een erg snelle of schrikachtige bui is. Bit werkt dan averechts heb ik gemerkt, maar met touwhalster, sidepull of gekruist ben ik de hele weg aan het trekken.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:56

Sorry xyzutu2,helemaal overheen gelezen!

CurlyCoat

Berichten: 235
Geregistreerd: 17-04-16
Woonplaats: Veenendaal

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 23:51

k zou graag ook bitloos gaan rijden, maar ik heb totaal geen verstand van de verschillende hoofdstellen.
Je hebt natuurlijk de sidepull, kingekruisd, hackamore etc.
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en wat de voor en nadelen zijn van de verschillende hoofdstellen.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:43

Is er verschil tussen kingekruist en kaakgekruist ?

Daphneeeej

Berichten: 3000
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:51

Isapaardje schreef:
Is er verschil tussen kingekruist en kaakgekruist ?

Kingekruist kruist alleen onder de mond/kingroeve en de kaakgekruiste gaat vanaf de neusriem kruist onderlangs naar de keelriem toe. De inwerking is daardoor ook zeker anders!

darkadia

Berichten: 5250
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:54

Kaakgekruist geeft daardoor druk op de wang en ook vaak iets op de nek, kingekruist geeft druk op neus en kin.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:54

Dank ... had al het vermoeden dat dit het was, maar twijfelde even.
Dat moet ik nooit kingekruist hebben omdat hij geen druk onder de kin verdraagt (ook probleem met bijv. kinketting bij een normaal menbit). Moet dus zoeken naar kaakgekruist met goede release.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:59

Isapaardje schreef:
Dank ... had al het vermoeden dat dit het was, maar twijfelde even.
Dat moet ik nooit kingekruist hebben omdat hij geen druk onder de kin verdraagt (ook probleem met bijv. kinketting bij een normaal menbit). Moet dus zoeken naar kaakgekruist met goede release.


Ronde (lederen) touwen onder de kaak zijn vaak beter in de release, dan platte (lederen) touwen, heb ik gelezen. Maar daarnaast klinkt het ook logischer :o Fra Dietsji heeft ronde bijvoorbeels, of Barefoot Syringa. Succes!

Tamaar88

Berichten: 542
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:13

Captain schreef:
xyzutu2, maak jij ook optomingen op aanvraag? :')

Ik kreeg vanochtend filmpje van mijn lesgeefster van een stukje les en ik zie toch dat de bakstukken wel erg dicht in de buurt van de ogen komen. Nu heb ik dit hoofdstel gezien:
[ Afbeelding ]
Maar deze wordt alleen geleverd inclusief hackamore. Maar een hackamore, neusriem en kinketting heb ik al. Toch vind ik dit ontwerp wel erg mooi. Weet jij anders iemand die zulke dingen op aanvraag maakt?

Of anders, waar ik de spullen vandaan kan halen? Kan zelf opzich ook wel wat in elkaar knutselen maar moet ik even weten waar ik de spullen vandaan kan halen.. :)



Is dit misschien iets voor je?
http://www.artofriding.nl/nl/hoofdstel-bitloos.html

:)

tennan
Berichten: 3123
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:52

Ik heb vandaag de Cavesson neusriem van Runa hier op bokt (dank je <3 ) getest, en die vond mijn pony helaas helemaal niks.

De simpele lage neusriem waar ik nu op rijd vindt ze fijner, maar die zit zo onstabiel. Daar ga ik dus aan knutselen, maar ik zou ook nog wel iets willen voor buiten, waarmee ik iets meer te zeggen heb in een geval van nood. Ik zoek dus vrolijk verder!