Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:18

Goldie schreef:
Creatief!

Ik ga van de week de nurtural testen. Kingekruist vond ze 3x niks := Sidepull liep ze ook wel fijn mee :j

Ik wens je heel veel succes. Zijn heel fijne hoofdstellen :j

Captain

Berichten: 21405
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:27

Hmmm.. Dit doet mij denken.. Zou je van een kingekruiste ook zelf een kaakgekruiste kunnen maken?


Afbeelding

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 23:37

Het makkelijkste is dan om het kopstuk van een kaakgekruist hoofdstel te nemen en dat aan je neusriem vast te maken als je die graag wilt houden.
De enige mogelijkheid om bij dit hoofdstel kaakriemen te gebruiken is door de bovenkant van kaakriemen vast te maken aan de keelriem en die is te dun om echte teugeldruk te verdragen. Dus of je moet de kaakgekruiste riem in een lus over het kopstuk achter de oren langs leggen en daar bevestigen met een chicago screw of een naad (deze riem mag namelijk niet van links naar rechts schuiven), of je moet twee ringen in de bakstukken ter hoogte van het oog maken en daar de kaakriemen aan vastmaken, maar hoe dan ook moet je flink wat verbouwen en dan is het misschien makkelijker om een nieuw hoofdstel te kopen, of het kopstuk + kaakriemen van een hoofdstel te nemen en die hieraan vast te maken. :)

oliviaolijf
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:51

Hebben jullie ervaring met een kaakgekruist hoodstel? Ben misschien van plan 1 te kopen.

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:26

oliviaolijf schreef:
Hebben jullie ervaring met een kaakgekruist hoodstel? Ben misschien van plan 1 te kopen.


Ik men met een kaakgekruisde optoming, reageert hij perfect op. Zodoende heb ik onder het zadel ook een kaakgekruisde maar die wordt alleen door mijn nichtjes gebruikt (ik ben te groot) werkt ook fijn. Maar verschilt matuurlijk per paard. Ander paard dat ik rij reageert wel ok op kaakgekruist maar veel beter op een simpel touwhalster

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:22

De Barefoot Syringa 2-in-1 is binnen, hij's zo mooi <3!! Vooral de teugels :D! En het leer is zo zacht!!
Moet 'm nog passen en uitproberen dus heb 'm weer terug in de verpakking gedaan, maar I'm totally in love <3!!

Hij kan als kaakgekruist of als sidepull. In het laatste geval zou ik nog een kaakriempje erbij willen, maar die haal ik wel van mijn huidige hoofdstel af :). Het kaakgeruiste deel is van hetzelfde zwarte touw als de neusriem e eerste deel van de teugels trouwens, en ook met zilveren musketons.

Mooi he *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:35

Mooi! En die neusriem ziet er een stuk beter uit met dat leer dan die knoop die het eerst was :j Nu kan ik niet meer wachten op de mijne *\o/* De teugels zijn inderdaad heel fijn! Rijd heerlijk :j ben benieuwd hoe die bevalt met rijden!

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:35

Ik vind de Syringa sowieso te grof voor mijn paard :+ Verder een erg mooi hoofdstel, maar dat ik hem om had klopte het plaatje niet.... Helaas..

De nurtural liep ze ook wel fijn mee, ben er nog niet over uit waar ze nu beter mee liep :=

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:04


Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:08

geen ervaring mee, maar denk wel dat die van barefoot, door die staalkabel, wat scherper zal zijn. Als je dat juist prettig vindt dan kan het een prima optoming zijn hoor. Scherp is natuurlijk relatief plus deels ook afhankelijk hoe je zelf met die optoming om gaat.

Maar bij de barefoot optoming kun je wellicht met een lichter contact al meer gedaan krijgen dan met die cuore waar je wellicht wat meer contact moet pakken voor je hetzelfde resultaat hebt (ik noem maar wat).

Daphneeeej

Berichten: 3000
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:09

Misschien ook wel leuk om hier te vertellen. Bij ons op de manege/pensionstal word vanavond de eerste volledig bitloze wedstrijd gehouden in samenwerking met FRA en de Manege ruiter bond.

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:59

Wat leuk Daphne, dat zijn mooie ontwikkelingen!

Ik was specifiek op zoek naar een niet-lederen sidepull. Ik ben uitgekomen bij een Maryloy sidepull. Ik heb zelf een kopstukonderlegger op maat erbij laten maken omdat ik het materiaal op die gevoelige plek achter de oren te dun vond.

Heb niet echt een goede foto van de 'bumper' zoals m'n vriend hem noemt :D

tiwi1969

Berichten: 7657
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:32

Goldie schreef:
Iemand trouwens ervaring met deze neusriem?
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Nieuw ... sriem.html

Vind het op zich wel een mooi systeem, maar lijkt me ook wel scherp :=

Dit is ook nog een optie,
http://www.permicavallo.nl/cuore.php


Ik heb de BF Shape it aan mijn Fysio Contour hoofdstel, maar ben niet erg enthousiast, geeft flinke drukpunten op de randen van het neusbeen als je met aanleuning rijdt, hij is behoorlijk stijf en vormt niet met de vorm van het hoofd mee. Met bontje eronder heb je minder drukpunten maar dan stiert mijn paard er zo doorheen.

Ik wil als volgende een Bloem hack proberen, lijkt me fijn omdat je daarmee met de scherpte kan spelen en voor een mooie brede neusband kan kiezen.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:17

Heel erg bedankt voor je reactie, dat klinkt inderdaad niet als geschikt voor ons. Als je het verhaal op de website leest zou je inderdaad wat anders verwachten. Deze schrap ik dus sowieso van mijn lijstje :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:07

Goldie schreef:
Iemand trouwens ervaring met deze neusriem?
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Nieuw ... sriem.html

Vind het op zich wel een mooi systeem, maar lijkt me ook wel scherp :=


Het jammere van de Shape-it is dat deze door de staalkabel die erin zit altijd wijd en rond staat terwijl het paardenhoofd bij de neus juist U-vormig is. Als je wilt dat de neusriem mooi langs de zijkant van de neus valt zodat hij niet kan draaien moet je hem dus flink aansnoeren en dat is bij een staalkabel niet zo prettig voor het paard.
Ik vind hem mooi gemaakt, maar zou hem eigenlijk niemand aanraden, en door de staalkabel en door de verkeerde vorm.

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:22

Wat mij opvalt aan het hoofdstel dat Goldie linkte. Die van barefoot....er wordt beweert dat je je hem dan kunt gebruiken als kaptoom trens (kandare)combinatie. Dit is het meest voorkomend binnen het klassieke werk. De gedachte is dat je dan stellig vraagt op de kaptoom wanneer je geen stellig krijgt op zit en been. En het bit gebruik je dan voor evt voorwaarts opwaarts en het zwaartepunt naar achteren verplaatsen, wederom als dat laatste hulp. Als ik dan kijk hoe het hoofdstel is vormgegeven kun je ze helemaal niet onafhankelijk van elkaar bewegen. Wanneer je de 'kaptoom' gebruikt beïnvloedt deze ook het bit en andersom. Ook is de positie van de ringen als een sidepull vormgeven. Staat wel in omschrijving. Kaptoom werkt heel anders in t.o.v. het eerste nekgewricht. Mooi bedacht en misschien op vraag uit de markt, maar in mijn beleving niet werkbaar uitgevoerd. (M.a.w. ik persoonlijk zou deze dus laten hangen)

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 06:42

Goldie schreef:
Iemand trouwens ervaring met deze neusriem?
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Nieuw ... sriem.html

Vind het op zich wel een mooi systeem, maar lijkt me ook wel scherp :=

Dit is ook nog een optie,
http://www.permicavallo.nl/cuore.php


Ik heb deze en vind hem super fijn!Je kan hem naar de vorm van de neus van je paard buigen en hij ligt super stabiel..Mijn paarden zijn erg gevoelig maar reageren er erg goed op,denk dat het is omdat het niet schuift..Ik rij met licht contact en af een toe een keer een ingrijp actie met een buitenritje haha..

Ps.Heb al veel geprobeerd maar deze is fijn simpel en zit met simpel hoofdstel niet dicht bij het oog..Die van per mi cavallo schoof erg bij mij..

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:28

LoveLance (http://www.touwhalsters.nl) heeft een mooie bitloze hoofdstellen in het assortiment die lijken op de Micklem. De nieuwste sidepull spreekt mij heel erg aan, ik heb alleen de Micklem al dus het is een beetje overbodig...

Maar voor de geïnteresseerden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Die laatste twee hebben nu korting, die eerste <3

tennan
Berichten: 3122
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:31

Ik vind die eerste ook wel interessant! Jammer dat de kleinste in maat cob is, ik heb pony nodig.
Vooral die keelriem vind ik er fijn uitzien, mooi stabiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:39

pleiada schreef:
Goldie schreef:
Iemand trouwens ervaring met deze neusriem?
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Nieuw ... sriem.html


Ik heb deze en vind hem super fijn!Je kan hem naar de vorm van de neus van je paard buigen en hij ligt super stabiel..


Ik hoorde van een Barefoot verkoper dat de staalkabel die in de neusriem zit juist niet in de juiste vorm gebogen blijft staan?
Heb jij hem dan vantevoren echt in een U-vorm gebogen die net zo groot is als de neus en blijft hij ook in die vorm zitten als je de neusriem nog los hebt? Dat zou namelijk top zijn, maar ik hoor alleen van mensen bij wie de neusriem als je hem niet vastsnoert gewoon in een groot rondje blijft staan.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:45

Hij blijft bij mij gewoon in de juiste vorm staan hoor en ik hoef hem ook niet strak aan te snoeren..Zal even een foto zoeken!

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:49

Leuk!
Dat hij zich laat vormen klinkt wel logisch gezien de naam Shape-It en de omschrijving die steeds op de verkoopsites staat, maar om de een of andere reden laten de officiele Barefoot foto's van de Shape-It om een paard altijd een ongevormde, dus aan de zijkant breed uitstaande neusriem zien. :o?

Hopelijk wordt het mysterie dan nu eindelijk opgelost! :D
(misschien is het wel net zo als met de bosals; daarvan weten de meeste mensen ook niet dat ze hem ongevormd kopen en dat ze hem zelf nog in de neusvorm van het paard moeten buigen)
Ik ben benieuwd! :j

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:52

Afbeelding

Hier had ik hem net en heel los zitten,aan de zijkant niet helemaal aangesloten,maar zat verder heel stabiel..

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:07

Leuke foto! Mooi dat de teugels bij de kleur van het zadel passen. :j
Als je hem nog meer zou willen laten aansluiten tegen de zijkant van het hoofd, kun je hem dan ook nog verder in vorm buigen of niet?
Ik vind hem persoonlijk hier toch nog iets nog te rond staan. Het neusbeen van het paard is echt recht, dus als je daar een rond staande neusriem met harde kern omheen doet dan betekent dat dat de zijkanten van het neusbeen meer druk krijgen dan de bovenkant, en vooral met zo'n vrij smalle neusriem vind ik dat iets om in de gaten te houden. Ik heb het liefst echt U-vormige neusriem, met dus een recht stukje op het neusbeen, dat schuift het allerminst.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:13

Toch schuift deze neusriem echt amper tot niet en het voordeel is dat ik hem heel los kan doen..Dit paardje laat heel duidelijk merken als hij het niets vind en deze vind hij helemaal goed..Heb echt al veel geprobeerd.Het is natuurlijk heel persoonlijk,maar ik ben er super blij mee :j