Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xsjoukjex

Berichten: 297
Geregistreerd: 05-03-09
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:16

Mariett schreef:
Mooie brede neusriem! Hij zit op het oog hoog/laag genoeg :) Of hij 'los' genoeg zit, weet ik zo niet. Volgens mij moeten er ook met hackamores twee vingers op elkaar tussen de (bovenkant van) de neus en de neusriem zitten!

Ja de neusriem vind ik er zelf ook heel fijn uit zien. Het is ook super zacht leer. Oké dankjewel! Ik zal morgen even kijken, maar volgensmij passen er wel twee vingers tussen!

Kaatastrof

Berichten: 6264
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:42

Sinds vandaag mijn 2de Nurtural hoofdstel *\o/* Ik had al een rode nylon Nurtural voor mijn Tinker merrie. Vond het echt een fijn bitloos hoofdstel, rijden gaat momenteel wel niet super, maar dat is helaas echt probleem aan de basis..

Afbeelding

Vandaag dus eens de Nurtural op mijn Shet geprobeert. Ging prima! Was heel licht bij het sturen en kon hem prima remmen. (En pony was echt wel enthousiast ;) ) Bedoeling is dat ik er mee ga mennen. Ik heb al reeds bitloos gemend met de FRA Baro, zonder enig probleem. Dus hoop dat het even goed gaat met mijn Nurtural.

Afbeelding

soof14

Berichten: 316
Geregistreerd: 12-06-13
Woonplaats: Assen

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:23

vandaag mijn barefoot syringa binnengekregen ! en woow zo mooi had nergens een foto kunnen vinden op de site of internet van de oranje-bruine kleur. dus op de gok gekocht, maar echt supeer ! gelijk buitenritje meegemaakt, hij schoot 2 keer weg en wat had ik hem makkelijk weer rustig beter dan met bit ! ik had hem kingekruist en voelde super fijn. Kreeg van de barefoot site een email dat ik de allereerste ben die dit hoofdstel besteld heeft haha dus ik ben nu nog even origineel met dit hoofdstel.

Lucy_121
Berichten: 648
Geregistreerd: 24-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:31

soof14 schreef:
vandaag mijn barefoot syringa binnengekregen ! en woow zo mooi had nergens een foto kunnen vinden op de site of internet van de oranje-bruine kleur. dus op de gok gekocht, maar echt supeer ! gelijk buitenritje meegemaakt, hij schoot 2 keer weg en wat had ik hem makkelijk weer rustig beter dan met bit ! ik had hem kingekruist en voelde super fijn. Kreeg van de barefoot site een email dat ik de allereerste ben die dit hoofdstel besteld heeft haha dus ik ben nu nog even origineel met dit hoofdstel.

Ah fijn! Nu maak je mij ook wel nieuwsgierig, foto?? O:)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:59

Vraagje! Ik twijfel over de FRA Pardoes (sidepull), omdat ik bang ben dat hij bij zijn ogen gaat komen tijdens het rijden, dat lees je wel eens bij een sidepull. Een kaakriem is dan de oplossing. Maar de Pardoes is de enige betaalbare voor mij, want degene die steviger lijken zijn te duur (zoals de micklem). Daarnaast lees ik op Divoza in een review dat hij groot valt. Voor mijn volbloed ruin van 167cm zou ik een full willen bestellen, of dan toch maar een cob?

Iemand negatieve ervaringen met een FRA Pardoes hoofdstel? Of alleen maar lof :-)?
Afbeelding

Daphneeeej

Berichten: 3000
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 23:12

wij gebruiken de pardoes veel in de lessen. Je kan evt de keelriem er af halen en dan een sperriem ofzo door de bovenste ringen om er een kaakriem van te maken. Dat is iig hoe wij het wel vaker oplossen voor de stabiliteit. Het is een fijne sidepull verder.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 23:22

Daphneeeej schreef:
wij gebruiken de pardoes veel in de lessen. Je kan evt de keelriem er af halen en dan een sperriem ofzo door de bovenste ringen om er een kaakriem van te maken. Dat is iig hoe wij het wel vaker oplossen voor de stabiliteit. Het is een fijne sidepull verder.


Goeie tip om mee te beginnen, dank je wel!! Lag eigenlijk best voor de hand :+.
Blijf wel benieuwd naar meer ervaringen, hopelijk komen die nog :D

- Edit: en hoe is de maat/pasvorm trouwens? Gewoon full bestellen?

soof14

Berichten: 316
Geregistreerd: 12-06-13
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 23:43

Lucy_121 schreef:
soof14 schreef:
vandaag mijn barefoot syringa binnengekregen ! en woow zo mooi had nergens een foto kunnen vinden op de site of internet van de oranje-bruine kleur. dus op de gok gekocht, maar echt supeer ! gelijk buitenritje meegemaakt, hij schoot 2 keer weg en wat had ik hem makkelijk weer rustig beter dan met bit ! ik had hem kingekruist en voelde super fijn. Kreeg van de barefoot site een email dat ik de allereerste ben die dit hoofdstel besteld heeft haha dus ik ben nu nog even origineel met dit hoofdstel.

Ah fijn! Nu maak je mij ook wel nieuwsgierig, foto?? O:)


hij staat een beetje te suffen op de foto haha :')
maar dit is hem
Afbeelding

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 00:42

Leuk! Al ga ik toch weer gewoon voor de zwarte :D Ik vind bruin echt heel mooi, maar dat touwmotief met kleur dan weer niet haha! Fijn om te zien dat de neusriem van de nieuwe modellen is vastgenaaid met een leertje ipv een knoopje. Ik kwam er namelijk achter dat er drie versies zijn. Ook nog eentje met een soort plastic iets. Ik ga mijn (kapotte) terugsturen en ontvang dan als het goed is ook een met zo'n leertje :j Vind hem je paard erg mooi passen, welke maat heb jij? :)

Bij de fra pardoes heb ik eigenlijk nog nooit gehad dat deze in het oog kwam. Ik heb een tweedehands maat full voor mijn fjord en die heb ik dan op zijn kleinst :j

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 00:43

Wow wat een mooie details heeft dat Syringa hoofdstel zeg! Ben gelijk op de site van Barefoot gaan kijken... Fout! Nu wil ik 'm ook! Maar niet jouw versie hoor, ik houd van zwart :D

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 00:44

Jets schreef:
Bij de fra pardoes heb ik eigenlijk nog nooit gehad dat deze in het oog kwam. Ik heb een tweedehands maat full voor mijn fjord en die heb ik dan op zijn kleinst :j


Oke top, dank je!

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 00:47

Ik ook! <3 Ik heb hier op de foto trouwens voor de zekerheid een sperriempje als kaakriem gebruikt. Dit had ik tijdens de vierdaagse niet, toen mijn hoofdstel nadat mijn pony een keer met haar hoofd schudde ineens nog maar over een oor hing en ik hem net op tijd weer om kon schuiven :+ Ik zou dat als je hem als sidepull gebruikt dus wel adviseren, ik ga zelf in ieder geval niet meer zonder "kaakriempje" rijden!
Afbeelding

Dit is trouwens mijn fjord met de fra pardoes :)
Afbeelding

Qua pasvorm vind ik ze hetzelfde, alleen ik vind de syringa minder makkelijk verstelbaar. Je hebt aan elke kant twee riempjes, waardoor je elk riempje ook maar 1 of 2 gaatjes kan verstellen. De bovenste bijprikken kan niet omdat het kopstuk daar breder wordt en daar past de gesp niet overheen. Bij de onderste kan dit ook niet omdat er een ringetje tussenzit waaraan je de touwtjes kan bevestigen om kaakgekruist mee te rijden. Ook was het kinriempje bij mij veel te lang, dus daar moesten ook een heleboel gaatjes bijgepraat :)

soof14

Berichten: 316
Geregistreerd: 12-06-13
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 01:11

Jets schreef:
Leuk! Al ga ik toch weer gewoon voor de zwarte :D Ik vind bruin echt heel mooi, maar dat touwmotief met kleur dan weer niet haha! Fijn om te zien dat de neusriem van de nieuwe modellen is vastgenaaid met een leertje ipv een knoopje. Ik kwam er namelijk achter dat er drie versies zijn. Ook nog eentje met een soort plastic iets. Ik ga mijn (kapotte) terugsturen en ontvang dan als het goed is ook een met zo'n leertje :j Vind hem je paard erg mooi passen, welke maat heb jij? :)

Bij de fra pardoes heb ik eigenlijk nog nooit gehad dat deze in het oog kwam. Ik heb een tweedehands maat full voor mijn fjord en die heb ik dan op zijn kleinst :j


Moet je inderdaad maar net van houden die kleurtjes :)een stalgenoot heeft ook de syringa maar dan inderdaad met die knopen maar dit zit al een stuk netter ! hij zit mijn pony inderdaad heel goed ! Hoefde niks te verstellen het is een maat 1 dus dat is cob

soof14

Berichten: 316
Geregistreerd: 12-06-13
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 01:14

woepsie90 schreef:
Wow wat een mooie details heeft dat Syringa hoofdstel zeg! Ben gelijk op de site van Barefoot gaan kijken... Fout! Nu wil ik 'm ook! Maar niet jouw versie hoor, ik houd van zwart :D


Ik was ook na 1 keer op de site kijken al gelijk verkocht haha. En ik vind de details ook super mooi !

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:30

Vandaag buiten rit gemaakt, ging goed hij begint het te snappen,ik geef hem e tijd. en is er blij mee, hij is ook veel rustiger in de draf etc.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:04

soof14 schreef:
Ik was ook na 1 keer op de site kijken al gelijk verkocht haha. En ik vind de details ook super mooi !


Er stond dat ze 3 kleuren hadden: zwart/blauw, bruin/bordeaux en bruin/oranje. Maar op de foto's zag ik nergens de zwartblauwe, alleen een compleet zwarte. Ik gemaild: blijkt foutje in de tekst, hij is er WEL compleet zwart *\o/* . Ik ben eruit, ik ga die bestellen :j Zo blij dat ik gevonden heb wat ik zocht *\o/* En jij, ga jij 'm ook doen ;) ??

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:15

Hij's besteld! Barefoot 2 in 1 Syringa:

Kaakgekruist of als sidepull te gebruiken
Afbeelding

car0linee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:24

xyzutu2 schreef:
car0linee schreef:
Heeft toevallig iemand ook ervaring met de Bosal van Barefoot? Of zeggen jullie direct al niet doen?
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofdstellen-Teugels/Losse-Neusjes-ipv-bit/Bosal.html


Op zich ziet hij er netjes glad uit, maar die twee knobbels voor en na de plek waar je het bakstuk aan hangt wil je eigenlijk niet. De enige reden waarom ze er toch heel vaak zijn is omdat de bosalmaker dan de eindjes gewoon terug kan vouwen en er een knobbeltje overheen kan vlechten. De goede en helaas dus ook dure zijn onder andere zo duur omdat de bosalmaker daar niet voor deze makkelijke weg gaat maar het neusdeel overal even dik laat, ook bij de uiteindes van de verdikking.
Hier zie je het verschil:
[ Afbeelding ]

Aan de zijkant van de neus is de huid gewoon heel zacht en gevoelig en daar wil je niet continu twee knobbels overheen laten schuiven.
De bosal die de paarden in jouw Barefoot-link aan hebben zitten trouwens in beide gevallen verkeerd omdat ze niet in vorm gebogen zijn. De zijkanten staan namelijk bol van de neus af, dat maakt de bosal instabiel/draaierig, je moet ze juist op maat maken zodat de zijkanten vrijwel helemaal tegen zijkanten van het paardenhoofd aanliggen

Citaat:
Met touwhalster heb ik ook wel vaker buitenritjes mee gemaakt. Bevalt ook helemaal prima alleen vind ik idd toch dat dit vaak schuift. Dan dus toch maar op zoek naar een touwhalster dat iets steviger is zo te lezen :)
[ [url=m/KGrQOC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bij dit touwhalster zou ik de knopen op het neusdeel wat verder uit elkaar willen hebben zodat de knopen ongeveer in lijn zitten met de mondhoek, dat houdt het al stabieler. En verder is de neusriem (nou ja, riem ;) ) te ruim: eigenlijk kun je daarvoor de normale neusriemregel aanhouden dat je twee vingers op elkaar op het neusbeen moet kunnen zetten, dan is het ruim genoeg.
Hij kleurt wel supermooi bij je paard. :j

@ Tennan: dank je! :o :)
Ik ben altijd al enorm geinteresseerd geweest in hoe/waarom tuig werkt, wanneer het goed zit of fout zit en wat daar dan de gevolgen van zijn en leer daarover steeds weer bij, dus vind ik het ook leuk om dat wat ik weet ook weer te delen. Ik ben gewoon een tuigfan/tuignazi (afhankelijk van aan welke Bokker je het vraagt :D ).


Een hele late reactie, maar nog bedankt voor je informatie. Ik heb de bosal van Barefoot bekeken en meegenomen. Hij is echt ontzettend flexibel. En ook goed glad. Ik ben hem sowieso van plan te gebruiken met een bontje, dus dat dekt de knobbels dan ook al wel af. Maar heb hem dus nog niet gepast, ga ik aankomend weekend even doen.

Bedankt voor de tips met het touwhalster. Ik ga eens kijken of ik hem een beetje aan kan passen :)

Ook heb ik de Barefoot contour bridle gekocht. Hij was mijn merrie te groot dus hij komt nog een maatje kleiner binnen. Maar wat een prachtig hoofdstel. Echt heel erg soepel en fijn leer en ook mooi sierlijk.

Die Barefoot Syringa ziet er ook wel prettig uit!

Castellon

Berichten: 1803
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:59

Wat een fijne tip voor de extra kaakriem bij de sidepulls zo zeg! Ideaal!

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:24

Misschien leuk voor de doe-het-zelfers onder ons:

Ik ben een sidepull aan het maken van een oude gecombineerde neusriem. Ik ben benieuwd hoe pony er straks op zal reageren :)
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de sperriem en het lusje er afgehaald en het gat dichtgelijmd, verf erover en je ziet er bijna niks meer van. De uiteinden van de neusriem heb ik ingekort en ringetjes aan gedaan, als straks de verf droog is, wikkel ik wat zachter leer eromheen om het mooi af te werken. Dat ga ik dan nog verven en dan is 'ie af :)

Afbeelding
(Zo dus, maar er zitten nu extra ringen aan voor de teugels en de neusriem is aan de buitenkant geverfd :))
Laatst bijgewerkt door Runa op 22-06-16 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett

Berichten: 4439
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:27

Wat tof Lisa! Ziet er mooi uit :)

Gladijs
Berichten: 536
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 00:08

Wauww dat gaaf om te zien :j heel creatief van je!! Ziet er heel mooi uit

tennan
Berichten: 3122
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:31

Ben benieuwd hoe hij wordt, Lisa!

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:05

Ziet er mooi uit ! Ik zie graag een foto van het eindresultaat. :j

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:04

Creatief!

Ik ga van de week de nurtural testen. Kingekruist vond ze 3x niks := Sidepull liep ze ook wel fijn mee :j