Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:42

Denk dat ie op de 1e foto wel goed zit. Vind het model wel vrij dicht onder het oog vallen, maar daar kan je weinig aan doen denk ik.

marley93

Berichten: 6041
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:13

Daar ben ik het mee eens. Maar inderdaad, dat is meer het model van het hoofdstel.

Als dit systeem trouwens een beetje bevalt, gaan we uiteindelijk wel een 'echte' kopen. Dit is een versie van Harry's Horse. Van wat ik net voelde was de release wel prima, maar uiteindelijk wil ik wel graag een mooier/echter hoofdstel.
...als dat logisch overkomt. :')

Skogan

Berichten: 792
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:16

Misschien proberen met wat grotere frontriem? Deze lijkt beetje krap op je paardje

Fudge

Berichten: 1023
Geregistreerd: 26-03-08

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:54

Ik vind de neusriem zeker op je onderste foto net te laag, mag een gaatje hoger naar mijn idee

marley93

Berichten: 6041
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:19

Net even een ritje gemaakt met het hoofdstel als op de bovenste foto, maar helaas schuift het en is de release toch niet zo goed als hij leek. :n
Dus hij gaat weer retour, en de zoektocht gaat verder.

marley93

Berichten: 6041
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:01

Ik ben nog wat verder gaan zoeken, en kwam via dit topic de Nurtural tegen. Dit lijkt me een fijn hoofdstel, ik lees dat de release en stabiliteit goed zijn.
Nu vraag ik me af, zorgt de X onder de kaak ervoor dat de release beter is? Ik ga er vanuit dat de riemen juist niet door de X schuiven en de riemen bij de neusring zodoende beter lossen. Klopt dit?

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:21

Mijn ervaring is dat die inderdaad een betere release heeft. Materiaal van de kaak gekruiste riemen wil ook nog weleens schelen.

Kkkaren

Berichten: 2441
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 20:04

Ik rijd mijn haflinger sinds een half jaar bitloos. We zijn begonnen met een kaakgekruist halsterhoofdstel, maar druk vanaf de kaak reageert ze eigenlijk 0 op. Daarna met de Micklem sidepull, zelfde effect. Nu heb ik de Micklem aangepast zodat ie kingekruist is.

Over het algemeen rijd ik 99% op stem en zit en reageert ze daar goed op, zowel qua tempo als qua stuur. In die ene procent dat ik toch echt even moet doorkomen met de teugels, reageerde ze op de kaakgekruist en op de sidepull niet (lees: gewoon doorlopen totdat ik boos werd, dan staat ze wel stil), op de kingekruist reageerde ze in eerste instantie wel, maar de laatste maanden komt ze hierbij in het verweer door terug te trekken. Ze gooit dan echt haar hoofd omhoog en zet de spieren van haar nek in de strijd. Met bit doet ze dit niet, komt ze goed terug, maar ik wil wel graag zonder bit blijven rijden.

Iemand ideeen hierover? Misschien toch een andere optoming proberen? Ik zat te denken aan bv zo'n roos hackamore.

Castellon

Berichten: 1803
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 20:41

kkkaren; wat doet ze op een heel normaal stalhalster? Geeft ze dan na/ buigt ze wel in op (heel) lichte druk?
Mocht dat niet zo zijn dan kan het dat ze het idee gewoon niet snapt, en is dat goed te oefenen. Ook al op de grond of gewoon in stilstand.

Als ze daar wel echt goed op reageert maar kingekruist en kaakgekruist niet zou ik bijna denken dat het iets in de release is waar het niet lekker gaat. Dan zou een sidepull of kleine hack zoals een bloem een goede optie zijn, omdat deze heel direct is in actie-reactie en dus release. Release is ook echt meteen release en je kunt er heel goed licht mee rijden.

Kkkaren

Berichten: 2441
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 00:00

Ze snapt het prima, dat is het probleem niet. Maar op het moment dat ze even echt wil doordrammen is ze dus sterk genoeg om terug te trekken. Gebeurt niet vaak, maar ik zou dan graag op zo'n moment liever niet met haar de strijd aangaan. Met bit deed ze dit niet, ze heeft nu gewoon de ervaring dat ze dit kan doen.
Op alle andere momenten is ze heel licht op de hulpen.

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:07

Iemand ervaring met de FRA Pariba? Hoe valt die qua maat? Mijn paard heeft maat full, maar de FRA Pardoes was veel te groot in maat full.

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:51

FRA valt ruim, zou een maat cob nemen. Ik heb het hoofdstel gehad. Door de gevlochten neusriem valt deze vrij soepel rond de neus. Mooier dan de pardoes vind ik persoonlijk. Werkt wel net iets strenger in.
Nadeel is dat ie er alleen in het bruin is. Heb inmiddels alle tuig zwart.

Afbeelding

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:34

Kkkaren schreef:
Ze snapt het prima, dat is het probleem niet. Maar op het moment dat ze even echt wil doordrammen is ze dus sterk genoeg om terug te trekken. Gebeurt niet vaak, maar ik zou dan graag op zo'n moment liever niet met haar de strijd aangaan. Met bit deed ze dit niet, ze heeft nu gewoon de ervaring dat ze dit kan doen.
Op alle andere momenten is ze heel licht op de hulpen.



Dit is wel een heel lastig iets, ik heb het ook met mijn pony, die kán heel zacht op een optoming zijn, maar doet dit niet altijd. als ze de oefening snappen/bitloos snappen, maar op een bepaald moment echt doordrammen is eigenlijk de oplossing om héél snel duidelijk te maken dat het niet de bedoeling is.
Als je te lang afwacht met "strijd" aangaan leert ze alleen maar om langer door te drammen.

Het kán zijn dat paard bewust/onbewust te veel spanning opbouwt, dan zou je ook aan dat punt moeten werken maar alsnog blijft het zo dat wanneer ze ondanks dat je daar aan werkt wel dramt je dat duidelijk niet moet accepteren.

Eigenlijk komt het er op neer dat wanneer je in een oefening voelt dat ze dramt, dan vraag je 1x of ze los wil laten(kleine ophouding, kijken of je reactie krijgt) gebeurd dit dan "moet" je iets doen waarop je wel een reactie krijgt en eerst dat gedram weer 'fixen' Bij mij is dat vaak stilzetten, dan is dat eerst wel met spanning, maar eerst stil zonder gedram, dan ontspannen stappen zonder dram, stelling links/rechts zonder gedram, nog een paar keer "zacht" halthouden en stelling vragen, tot ik weer de ontspanning/zachte aanleuning heb, en dan kan ik weer verder.

Ik heb nog geen passend bit voor mijn pony, lastige mond, maar eerlijk hoop ik gewoon op een passend bit, met niet "perfecte" bitten al de ervaring dat hij het drammen niet doet, en hij ook beter door zijn lijf gaat lopen met bit.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:20

Longshot, maar ik ben extreem tevreden met mijn FRA Flandy alleen ga ik nu een zwart zadel kopen in plaats van een bruine :')

Iemand die wil ruilen? Is maat Cob en zo goed als nieuw.

Afbeelding

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:19

Ik denk dat iemand hier vroeg naar ervaringen met crown's club hoofdstellen, ik heb er zelf eentje voor dressuur! :j

Afbeelding

Ik heb wel de frontriem eraf gehaald, het was mooi maar mijn merrie heeft een best breed hoofd dus dat werd te nauw voor haar oren. Het paste ook echt nét in de breedte, haar hoofd is kort + breed. Qua lengte zat deze full lekker ruim, de neusriem had best xl gemogen. Dus iets om op te letten als je bestelt!

Rijd comfortabel, ze heeft tijdens dressuur gewoon een schuimlipje en kan goed doorademen. Lijkt haar ook absoluut niet in de weg te zitten. :)

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:23

Ik heb laatst een hackamore aangeschaft, maar de uiteindes van de scharen steken tegen het hoofd van mijn paard/mond. Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?

Mariett

Berichten: 4438
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:25

Heb je een foto? Kan zijn dat het spul wat te laag zit of dat je niet de goede vorm Hackamore voor jouw paard hebt (of allebei).

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:27

Mariett schreef:
Heb je een foto? Kan zijn dat het spul wat te laag zit of dat je niet de goede vorm Hackamore voor jouw paard hebt (of allebei).


Ik zal in een van deze dagen eens een foto maken.
Hij zit 2 vingers onder het bot aan de zijkant van haar hoofd, dus dat zou inprencipe oke moeten zijn.
Stalgenootje ervaart het zelfde probleem.

Ik heb de Hackamore van BR.

HSPaard
Berichten: 55
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:06

Ik zoek wat tips/ ervaringen.

Ik heb een haflingermerrie van 6. In februari ingereden maar we doen het langzaam. Ik merk zelf dat ze bit niet zo leuk vind en ikzelf voor 1 of andere reden ook niet meer ‍♀️. Ik ben een dressuurruiter in hart en nieren en nu ik weer een haf heb na een stop van 5 jaar. Merk ik dat ik meer een lol-met-je-knol persoon ben geworden.

Echter wil ik dressuurmatig wel nog lekker aan de slag blijven onder het motto dat dressuur er is voor het paard.

Enfin.. ik wil een bitloos hoofdstel proberen.. ik had mijn oog laten vallen op het nalanta bridle.
Ik zou het liefste een sidepull willen... ik weet dat nalanta ook een hackamore functie heeft.

Maar hoe zit het eigenlijk met de werking?

Rij je ermee exact zoals je met een bit zou rijden? Voelen ze duidelijk de onafhankelijke druk links en rechts?

Die sterren van de nalanta als je deze op zachtste zet; klappen die niet naar buiten?? Misschien een rare vraag maar soms twijfel ik als ik de teugels aan zo een wiel zie. Kan je bv je hand nog breed openen om het paard soms te helpen of gaat de wiel dan duwen bv??

Ik vind het zo moeilijk uit te leggen in mijn hoofd.

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:23

Een hack wil inderdaad bij zijwaartse druk nog weleens kantelen of omklappen ja. Hangt ook af van welke hack, in combi met hoofd van je paard.

Ik zou eerst kijken hoe ze op een sidepull reageert. Deze is qua inwerking het meest simpel en vergelijkbaar met rijden met bit.

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:30

Afbeelding

Ik heb deze en daar kan ik hetzelfde mee rijden als met bit. Die van nalanta heeft altijd iets hefboom werking, en ik zweer bij een kaakriem bij een Bitloos hoofdstel

Dingle_s

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-05-20

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:46

Hoihoi,
Eens een vraagje.... ik heb een twee jarige merrie welke over een aantal jaar beleerd gaat worden. Geen haast, eerst maar eens lekker uitgroeien!

Nu overweeg ik om dit bitloos te doen... maar wat zijn jullie ervaringen hier in? En welke optomingen zouden hiervoor geschikt zijn?
Als echte dressuur ruiter heb ik ook altijd met bit gereden... maar ik wil het nu eens anders doen. Dus vandaar!

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:47

Ik ben instructeur en ik denk dat mijn lesklanten ong gelijk verdeeld zijn tussen met en zonder bit, ik merk weinig verschil.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:15

Ik heb altijd met bit gereden, meer dan 30 jaar! Sinds januari bitloos, het enigste verschil dat ik merk is dat mijn paard het veel fijner vind. Welke optoming is even uitproberen, maar zeker de moeite waard!!!

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:31

Vandaag heb ik een foto gemaakt van mijn bitloze hoofdstel met hackamore.
Ik vertelde eerder al over het probleem dat de scharen naar binnen steken.

(Don’t worry, ik heb er niet mee gereden maar nadien van hoofdstel gewisseld voor de foto, voordat ik half bokt weer over me heen krijg :o )
Afbeelding


En hierbij dus de foto waar het om gaat:
Afbeelding