Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:07

Waar vind ik de ideale sidepull in cognac kleur zonder dat het gelijk een “western” look word

lovelance

Berichten: 2018
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 15:37

soeboenoe schreef:
Hoi, ik lees al enige tijd mee, maar heb nu zelf een vraagje.

Heb een kaptoom aangeschaft van PMC Bitloos, maar wanneer ik deze gebruik om te longeren of te grondwerken, waarbij ik de lijn aan het bovenste ringetje bevestig, schuift de neusriem bij een beetje druk al naar beneden richting/op haar neusbotje/neusvleugels.
Nu heb ik wat lopen klooien en de enige optie is om hem zo strak te trekken dat ik er geen vinger meer tussen krijg (en zo ga ik niet met haar aan het werk... Aansnoeren vind ik echt niet oké).

Ik zal proberen of ik wat foto's kan maken later deze week, maar ik hoop dat mijn uitleg al wat duidelijkheid geeft.

P.s. bijgevoegde foto is van de site om te laten zien wat voor kaptoom ik op het moment heb. Maar ipv 5 ringen heb ik er 3. [ [url=m/zPqPvn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Lastig inderdaad dat hij zo ver naar beneden schuift. Ik denk dat het komt door dat de neusriem aan een ring aan het bakstuk zit. Hierdoor kan hij makkelijker schuiven. Misschien kun je een soort verbinding maken tussen neusriem en bakstuk, zodat dit het wat tegen kan houden. Misschien van het eerste ringetje een touwtje aan het bakstuk? Zonde, wat het is verder een erg mooi kaptoom. Misschien kan een leerbewerker zoiets als op deze foto wel netjes voor je maken.
Afbeelding

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:33

Wat hierboven word gezet, dat is het "probleem" met schuivende kaptoom naar beneden. ik heb het met mijn kaptoom met ketting niet, maar met mijn "zachte" wel. ik ben nog wat aan het puzzelen, 1 optie zou zijn een kruis over het voorhoofd maken om te zorgen dat het niet kan zakken.
Zoals hieronder, maar mede reden dat ik hiervoor, of iets vergelijkbaars zou kiezen is omdat ik het heel gaaf vind op mn barokke paardjes :Y)
Afbeelding

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 12:50

siskeh schreef:
Wat hierboven word gezet, dat is het "probleem" met schuivende kaptoom naar beneden. ik heb het met mijn kaptoom met ketting niet, maar met mijn "zachte" wel. ik ben nog wat aan het puzzelen, 1 optie zou zijn een kruis over het voorhoofd maken om te zorgen dat het niet kan zakken.
Zoals hieronder, maar mede reden dat ik hiervoor, of iets vergelijkbaars zou kiezen is omdat ik het heel gaaf vind op mn barokke paardjes :Y)
[ [url=m/tOLHX3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik maak dit soort bitloze barok/Middeleeuwse kaptomen al van in 2013, specifiek gelet op het niet schuiven...

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 14:20

Ja hoor, micklem nr 3 krijgt roest op de gespen. Kennelijk is kwaliteit ver te zoeken voor zo veel geld. Kan er dus weer mee terug.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 20:37

Wie heeft er hier ervaringen met kingekruist

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 22:52

Micklem multibridle: sidepullversie. Iemand ervaring mee? (Ik lees hierboven slechte kwaliteit... ?)

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 23:37

Ik heb qua kwaliteit alleen maar goede ervaring met micklem. Nooit sidepull gebruikt

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 23:56

Sterrenpony schreef:
Wie heeft er hier ervaringen met kingekruist

Ik... Niet alleen dat ik ze maak ;-) maar ik rij er ook al jaren mee. Mijn merrie reageert en 'doet' het het beste op kingekruist :D

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:01

neile schreef:
Micklem multibridle: sidepullversie. Iemand ervaring mee? (Ik lees hierboven slechte kwaliteit... ?)

Nr 1 was heel raar leer, slechte stukken en de bitriempjes hadden tekleine passanten. Nr 2 kreeg bobbelleer op de neus. En nr 3 leek goed, maar gespen corroderen en ook weer wat bobbels op neusruem. Dus niet wat je voor 170 euro verwacht, beter gezegd mijn 25 euro hoofdstellen blijven mooier.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:04

Met de Micklem gebruik als Sidepull heb je de teugels in vrij veel gevallen erg "hoog" zitten, meestal zitten ze ter hoogte van de mondspleet het prettigste, met micklem zitten ze meer richting het midden van de neus.

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 00:56

Ik ben juist mega tevreden met mijn rambo multi, super goede kwaliteit leer, al 4 jaar in gebruik en geen enkel stukje lelijk leer/geroest. Daarbij vet ik hem veel te weinig in en dat is niet te zien ;)

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 00:59

Sterrenpony schreef:
Wie heeft er hier ervaringen met kingekruist

Hier ook kingekruisd. Sidepull werkte niet fijn voor hem.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:13

neile schreef:
Micklem multibridle: sidepullversie. Iemand ervaring mee? (Ik lees hierboven slechte kwaliteit... ?)

Ik heb de Micklem al een jaar of 5(?) en ben er juist heel tevreden mee. Rijd er nu sinds bijna een jaar alleen nog bitloos mee als sidepull. Ik heb gelukkig geen last van de kwaaltjes die Germie hierboven beschrijft. Zelfde als wat LisaaSophie schrijft eigenlijk, al jaren in gebruik, nergens lelijk ondanks dat ie al lang amper wordt onderhouden :o

Wat Siskeh zegt klopt ook wel, de teugels zitten vrij hoog, maar dat werkt voor mijn merrie wel een stuk beter dan normale sidepulls waar de teugels ter hoogte van de mondspleet zitten. :)

Afbeelding
Volgens mij staat deze foto nu al zo'n 3x in dit topic, sorry!

Tieme
Berichten: 4959
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:54

Afbeelding
Ik heb sinds vandaag deze kaptoom.
Voornamelijk voor het longeren zonder bit.
Longeerlijn doe je op de middelste rijg bovenop de neus.

Maar aan welke ringen maak je hulpteugels vast die je normaal aan het bit zou doen? Dus een Pessoa of touwtjes?
Gaan die aan de buitenste ringen bovenop de neus? Of aan de 2 grote ringen in de buurt van de mondhoeken?

En stel dat ik ermee zou gaan rijden. Waar komen de teugels dan te zitten?

En hoe oefenen? Tijdelijk bit voor evt nood het bit erin met teugels en dan nog teugels aan de kaptoom?

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:02

Als ik bijzet met touwtjes doe ik die aan de buitenste ringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:18

Is hier iemand met het nalanta hoofdstel?
Is bij maat full de neusriem redelijk lang/ breed?
Heb een fjord met een kort maar breed hoofd, waardoor hoofdstellen soms lastig passen..

Tieme
Berichten: 4959
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:24

Anoniem schreef:
Als ik bijzet met touwtjes doe ik die aan de buitenste ringen.


Op de neus?

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:39

Tieme schreef:
En stel dat ik ermee zou gaan rijden. Waar komen de teugels dan te zitten?

Ik zou zeggen dat het afhangt van wat jij en je paard prettig vinden! Ik heb zelfs een tijd gereden met de teugels aan de middelste ring, dus helemaal bovenop de neus. Je kan ze zowel aan de ringen aan de zijkant op de neus doen als die grote ronde ringen die het hoofdstel bij elkaar houden, lijkt me.

Qua hulpteugels zou ik het niet weten, want die gebruik ik zelf niet :o

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 19:45

Vandaag mijn kingekruiste hoofdstel van equiplay binnen gekregen en meteen even getest. Pony lief loopt er super mee en merk geen verschil met bit of dit hoofdstel.
Wat vinden jullie van de afstelling hoe ik qua hoogte de neusriem nu heb? Zit 2-3 vingers onder het jukbeen.
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 19:51

Mooi! Naar mijn idee zit het netjes hoor.
Is dat maat full?

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:02

Ja dit is een full.
Zit de bakstuk niet te dicht bij dr ogen? Naar mijn idee in ieder geval niet. Met rijden verschuift er ook niets.

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:10

Voor het mooie zou het wel wat verder weg mogen.
Maar dat is het nadeel van dit soort hoofdstellen..

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:44

Tieme schreef:
[ [url=m/vvzObw.png]Afbeelding[/url] ]
Ik heb sinds vandaag deze kaptoom.
Voornamelijk voor het longeren zonder bit.
Longeerlijn doe je op de middelste rijg bovenop de neus.

Maar aan welke ringen maak je hulpteugels vast die je normaal aan het bit zou doen? Dus een Pessoa of touwtjes?
Gaan die aan de buitenste ringen bovenop de neus? Of aan de 2 grote ringen in de buurt van de mondhoeken?

En stel dat ik ermee zou gaan rijden. Waar komen de teugels dan te zitten?

En hoe oefenen? Tijdelijk bit voor evt nood het bit erin met teugels en dan nog teugels aan de kaptoom?


Hulpteugels, bijzet, touwtjes....niet gebruiken. Alles wat je vastzet, kan zich niet ontwikkelen. Dan kan je beter met dubbele longe werken.
Dubbele longe kan je net als teugels aan de ringen aan de zijkant van de neus vastklippen. De buitenste ringen op de neus kan ook, even uitproberen wat je paard prettig vindt. Bedenk wel, dat een sidepull of een sidepullfunctie op een micklem, niet bedoeld is om met constant contact te rijden. Dus heeeeeel licht met die teugels en lijnen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 00:38

Sterrenpony schreef:
Vandaag mijn kingekruiste hoofdstel van equiplay binnen gekregen en meteen even getest. Pony lief loopt er super mee en merk geen verschil met bit of dit hoofdstel.
Wat vinden jullie van de afstelling hoe ik qua hoogte de neusriem nu heb? Zit 2-3 vingers onder het jukbeen.


[ [url=m/rQmjFw.jpg]Afbeelding[/url] ]


Afbeelding

Effe niet over je hoofdstel , maar ik vindt dit een pracht foto, +:)+ bijzonder karaktervol.