Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 09:34

germie schreef:
Zijn de teugels wel stroef? Met stukjes tegen wegglijden?
er zijn verschillende opties om ze met meer grip te krijgen. Ik heb er een paar en ben er zeer tevreden over. Ze zijn ook lekker licht, en met lange lijnen is dat vooral prettig.

Ook vind ik hun hoofdstellen heel fijn. Het biothane is heel soepel. Eigenlijk lijk soepeler dan veel leersoorten. Maar stevig zat en je kan het zo afspoelen als het vies is. Hier mijn pony met een sidepull van dabo
Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 09:56

Ik vond dat ook echt heel fijn materiaal, weegt geen drol! Maar ik had een kaakgekruist en die schoof alle kanten op :(

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:52

Ik houd van biothane vanwege het onderhoudsgemak; het slijt gewoon niet, echt niet, je hoeft het niet in te vetten en in de zomer spoel je het zweet er zo vanaf. Zoveel minder werk dan leer!
Alleen mijn gladde biothane teugels werden icm zweet in de zomer wel erg glad, dan reed ik liever met touwteugels (of handschoenen).
Maar leer wint het uiteindelijk wel op looks voor mij hoor, vooral omdat ik echt van de bruintinten ben en in biothane zie je dan toch dat het geen leer is.

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 02:47

Mijn tinker reageert prima op mijn kingekruiste lederen westernhoofdstel (zonder keelriem). De bakstukken komen echter vrij dicht bij de ogen.
Nu ben ik er 3 keer opuit getrokken met een biothane kingekruiste met keelriem, maar daarop reageert ie veel slechter. Wanneer die keelriem heel los is ingesteld is het echt niet fijn rijden. Bij de kortste instelling van de keelriem gaat het iets beter, maar toch blijft het verschil met het lederen hoofdstel opmerkelijk.
Iemand tips om dit probleem op te lossen of is het een kwestie van tijd om aan te passen. Met het biothane hoofdstel zijn we nu al zo'n 6 uren op pad geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 07:13

Jup, heel simpel. Laat een losse kaakriem op je leren hoofdstel zetten. Dan kan hij niet meer richting ogen gaan

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 09:45

Caira schreef:
Jup, heel simpel. Laat een losse kaakriem op je leren hoofdstel zetten. Dan kan hij niet meer richting ogen gaan


Daar vrees ik nu een beetje voor, dat die kaakriem voor ongewenste ruis gaat zorgen.

Maar het probleem zou ook bij de neusriem kunnen liggen. De biothane neusriem is 5 cm langer.

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 09:52

judjuk schreef:
Caira schreef:
Jup, heel simpel. Laat een losse kaakriem op je leren hoofdstel zetten. Dan kan hij niet meer richting ogen gaan


Daar vrees ik nu een beetje voor, dat die kaakriem voor ongewenste ruis gaat zorgen.

Maar het probleem zou ook bij de neusriem kunnen liggen. De biothane neusriem is 5 cm langer.


Die kaakriem heeft bij kin gekruist geen ander doel dan het hoofdstel recht te houden dus de werking zou hetzelfde moeten blijven. Zelf ben ik veel meer van de sidepull

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:03

Hoi allemaal, ik heb een vraag aan jullie. Vinden jullie dat dit bitloos hoofdstel past bij mijn merens? Ik had dit nog in de kast liggen en heb er van de week mee gereden, ging best goed eigenlijk maar ik twijfel of het niet te klein is, zit nogal dicht bij haar ogen lijkt me. Het is kingekruist. Ik ben benieuwt wat jullie vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:14

Is niet prettig zo voor je merens, te dicht bij de ogen.

Je neusriem is gewoon te kort, er zit een knik in je bakstuk zodat het te dicht bij ogen komt.
Trek de lijn maar es rechtdoor vanaf oortjes en je komt mooi uit vlakbij mondhoek.
Edit: zo' 2 A 3 cm lager.
Zo zou ie moeten liggen.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:00

Ok, dank je, dat idee had ik ook al, ik heb er inmiddels een ander kopstuk aangedaan, eens kijken of het dan beter past, ze heeft nogal een breed hoofd.

Ik zal dan nog een fotootje plaatsen.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:54

Ik kom hier ook meelezen. Ik heb mijn uk nu 2 keer bitloos gereden voor de sulky. Welk verschil merken jullie tussen een sidepull en kingekruist?

Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:10

mirriejj schreef:
Ik kom hier ook meelezen. Ik heb mijn uk nu 2 keer bitloos gereden voor de sulky. Welk verschil merken jullie tussen een sidepull en kingekruist?

[ [url=m/NxyiJL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik men altijd kaakgekruist dus kan je dat niet vertellen.ik heb wel bewust voor kaakgekruist gekozen oMdat me dat een duidelijker optoming leek voor het mennen je kunt immers niet de hand van de hals houden.

lovelance

Berichten: 2018
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:32

judjuk schreef:
Mijn tinker reageert prima op mijn kingekruiste lederen westernhoofdstel (zonder keelriem). De bakstukken komen echter vrij dicht bij de ogen.
Nu ben ik er 3 keer opuit getrokken met een biothane kingekruiste met keelriem, maar daarop reageert ie veel slechter. Wanneer die keelriem heel los is ingesteld is het echt niet fijn rijden. Bij de kortste instelling van de keelriem gaat het iets beter, maar toch blijft het verschil met het lederen hoofdstel opmerkelijk.
Iemand tips om dit probleem op te lossen of is het een kwestie van tijd om aan te passen. Met het biothane hoofdstel zijn we nu al zo'n 6 uren op pad geweest.

[ [url=m/6HgWKL.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/onvzUC.png]Afbeelding[/url] ]


Het verschil tussen beide hoofdstellen is dat de lederen versie een "gewone" kingekruist hoofdstel is en de biothane versie meer een Indian Hackamore. Het zijn niet precies gelijke modellen zo te zien.
Zelf geen ervaring mee, maar misschien geeft dat toch verschil voor je paard.
Anders gewoon eens een brede veter oid om de bakstukken van je lederen hoofdstel plaatsen als kaakriempje om te zien of dat werkt.

Mariett

Berichten: 4431
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:27

Het gaat héél vaak mis met de pasvorm van kingekruiste hoofdstellen. Omdat er geen kinriem aan zit lijkt het alsof hij heel makkelijk op (bijna) alle paarden past, maar de neusriempjes zijn vaak maar heel kort. Een vriendin van mij had een getoold western kingekruist hoofdstel gekocht, maat full. De neusriem was maar 25 cm lang :') Even ter vergelijking, de neusriem moet bij mijn haflinger (maat cob en een neusomtrek van 60 cm) ongeveer 35 cm lang zijn. Kaakriempje kan dan wat helpen, maar de neusriem blijft dan eigenlijk te kort zijn.

Je ziet het ook op beide kingekruiste hoofdstellen op deze pagina. Eigenlijk zou het kopstuk naar de mondhoek moeten wijzen, dan komt hij ook niet in het oog. Nu wijst hij ongeveer naar de neusvleugels :+

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:26

Ik denk dat je gelijk hebt Mariett, ik heb er nu een ander kopstuk aan gedaan maar de neusriem blijft te klein ook al is hij nu lang genoeg. Dus dit gaat hem niet worden vrees ik, het zit te dicht op haar ogen.
Dus ik ga verder zoeken naar iets wat wel past.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik vind dit dus niet lekker passen.
Wat zijn de ervaringen met de Rambo? Die ga ik maar eens proberen maar vraag me af of die goed blijft zitten als sidepul.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:59

Duidelijke uitleg Marliess.

Dankjewel Maartje. Wat voor een verschil zou dit maken met mennen? Hij liep hier prima op, dat is het probleem niet. Maar het is wel het testen waard of andere manieren nog beter voor hem werken.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:03

mirriejj schreef:
Duidelijke uitleg Marliess.

Dankjewel Maartje. Wat voor een verschil zou dit maken met mennen? Hij liep hier prima op, dat is het probleem niet. Maar het is wel het testen waard of andere manieren nog beter voor hem werken.


Bij een sidepull: Als je rijdt, doe je je hand van de hals dan krijgt het paard druk aan de zijkant van het hoofd. Doe je je hand opzij voor de wagen doet dit natuurlijk helemaal niets. Trek je je hand naar je toe zal er logischerwijze vooral druk voor op de neus komen en niet op de zijkant van het hoofd.

Bij kaakgekruist als je aam de re-teugel of leidsel "trekt" zal er wel altijd druk aan de li-zijde van het hoofd komen. Of je nu ohz rijdt en je hand opzij houdt of een paar meter verddr achter het paard zit en je hand naar je toe haalt.

Dat gezegd hebbende zijn er meerdere die met tevredenheid met een sidepull mennen.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:05

Maartje1990 schreef:
mirriejj schreef:
Duidelijke uitleg Marliess.

Dankjewel Maartje. Wat voor een verschil zou dit maken met mennen? Hij liep hier prima op, dat is het probleem niet. Maar het is wel het testen waard of andere manieren nog beter voor hem werken.


Bij een sidepull: Als je rijdt, doe je je hand van de hals dan krijgt het paard druk aan de zijkant van het hoofd. Doe je je hand opzij voor de wagen doet dit natuurlijk helemaal niets. Trek je je hand naar je toe zal er logischerwijze vooral druk voor op de neus komen en niet op de zijkant van het hoofd.

Bij kaakgekruist als je aam de re-teugel of leidsel "trekt" zal er wel altijd druk aan de li-zijde van het hoofd komen. Of je nu ohz rijdt en je hand opzij houdt of een paar meter verddr achter het paard zit en je hand naar je toe haalt.

Dat gezegd hebbende zijn er meerdere die met tevredenheid met een sidepull mennen.


Duidelijk +:)+ Dankjewel.

Skogan

Berichten: 789
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 22:25

Assebassie, kan je niet een kaakriem bijmaken bij de schoenmaker? Dan heb je niet de probleem van te korte neusriem opgelost, maar wel deze van te dicht bij de ogen.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 22:49

Heb ik ook aan lopen denken ja, als de Rambo niet bevalt ga ik dat doen want ze deed het met deze, ook al is hij te klein, best goed. Dank je voor t mee denken!

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 15:50

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze past beter dacht ik, wat vinden jullie, zit hij zo goed?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:48

Ja stukken beter En meteen mooi "kaptoom" ringetje.

Zou zelf "sperriem" of hoe heet dat eigenlijk bij Bitloos ??, iets losser doen, kan ie fijn kaken wat open doen.
Hier kan ze gewoon gras eten bij een pitstop zo los zit alles.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:07

mirriejj schreef:
Ik kom hier ook meelezen. Ik heb mijn uk nu 2 keer bitloos gereden voor de sulky. Welk verschil merken jullie tussen een sidepull en kingekruist?

[ [url=m/NxyiJL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb vanmorgen in sleepwerk/Mentuig haar standaard hoofdstel maar es gebuikt, is een sidepull / western style.
Zelfde als we ohz gebruiken.
Omdat ik hier reacties lees dat een sidepull niet zuiver de teugel signalen doorgeeft via het mentuig?
Maar ik vindt haar net zo fijntjes reargeren als ohz eigenlijk, lekker luchtig contact.

Nu zal het wel per paard verschillen natuurlijk, maar ik kan je dus geen advies geven in merkbaar verschil.
Vermoed wel dat een neoprame materiaal beter lost als leer bij gekruist, omdat het gladder is.
Dat kan wel een voordeel zijn tov leer.

Wordt dit laatste ook door jullie zo ervaren in gebruik tov leer ?

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 19:48

Peetstap schreef:
Ja stukken beter En meteen mooi "kaptoom" ringetje.

Zou zelf "sperriem" of hoe heet dat eigenlijk bij Bitloos ??, iets losser doen, kan ie fijn kaken wat open doen.
Hier kan ze gewoon gras eten bij een pitstop zo los zit alles.


Dank je, ja ik zou hem wel wat losser willen doen, dan moet ik er even een gaatje bij prikken, hij zit nu op de laatste, want beestje heeft een kort breed hoofd :+ .
Ze zit tussen cob en full in dus is altijd beetje zoeken wat past.
Dit is een cob van mijn arabier geweest, ohz heb ik een full voor haar.
Maar moet ook niet te los zitten toch, anders gaat het schuiven?
En als ze weet dat ze kan eten zal ze dat niet laten denk ik de grapjas.
Ik ga het zo maar eens proberen, (gaatje erbij) is een braaf beestje, dus zou geen probleem moeten zijn.

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 09:04

Hoi, ik lees al enige tijd mee, maar heb nu zelf een vraagje.

Heb een kaptoom aangeschaft van PMC Bitloos, maar wanneer ik deze gebruik om te longeren of te grondwerken, waarbij ik de lijn aan het bovenste ringetje bevestig, schuift de neusriem bij een beetje druk al naar beneden richting/op haar neusbotje/neusvleugels.
Nu heb ik wat lopen klooien en de enige optie is om hem zo strak te trekken dat ik er geen vinger meer tussen krijg (en zo ga ik niet met haar aan het werk... Aansnoeren vind ik echt niet oké).

Ik zal proberen of ik wat foto's kan maken later deze week, maar ik hoop dat mijn uitleg al wat duidelijkheid geeft.

P.s. bijgevoegde foto is van de site om te laten zien wat voor kaptoom ik op het moment heb. Maar ipv 5 ringen heb ik er 3. Afbeelding