Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:44

Zijn er ergens apart riempjes te bestellen voor kaakgekruist te 'knutselen' ?
Ik heb een hoofdstel voor Duke gekocht en had niet gezien dat die een aansnoer neusriem had.
Nu ben ik niet van plan die anders te gebruiken dan een gewone neusriem (ik snap sowieso het verschil niet goed), maar doordat die dus 2 ringen heeft aan de zijkanten en het hoofdstel zelf blijkt best groot te vallen, wilde ik kijken of Dexter dan op kaakgekruist beter reageert dan op de sidepull, als die druk op de neus dus minder is.

Heeft iemand dit ooit gedaan of weet iemand waar ik zulke riempjes apart zou kunnen kopen?

edit: ik had er even geen rekening mee gehouden dat de neusriem zélf ook door deze ringetjes moet en er dus geen plaats meer is voor een extra kaak-kruis-riempje :+ Dus nevermind haha

YentlShots

Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:12

Ik word zo vrolijk van alle bitloze optomingen hier op Bokt! Ik ben van plan om mijn 25-jarige merrie ook van het bit af te halen. Er hobbelen zo nu en dan alleen mijn bijrijdertjes erop en ik doe haar nog een keer in de week vanaf de grond trainen of erop (lang laag, tempowisselingen in stap, halthouden doorstappen etc)
Nu ik wat ouder wordt en me meer voor de echte bonding en communicatie met je paard interesseer, haak ik ook steeds meer af van bitten. Ik ben ervan (en dit is mijn mening, iedereen mag die hebben) overtuigd geraakt dat alle paarden pijn ervaren van een bit, ze hebben alleen geleerd om er niet tegenin te gaan want dat doet meer pijn. Dus ik wil eigenlijk mijn pony eraf halen zodat ze echt een vrolijke ervaring kan hebben tijdens het rijden op haar oude dag.

Wat zouden jullie aanraden voor hoofdstel? Ik heb haar vaker bitloos gereden (halster of kaptoom) en met neckrope dus het is niet volledig nieuw voor haar. Liever geen hackamore omdat mijn bijrijdertjes er ook mee moeten kunnen rijden.

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:30

@Yentlshots als ze op halster en halsring goed reageert zou ik gewoon een sidepull proberen :)

linnie112

Berichten: 81
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 07:49

Weet iemand waar ik voor een kaakgekruist hoofdstel die gekruisde riempjes van koord kan kopen.
Ik heb al tig zaken gebeld, maar niemand verkoopt dat. Of heeft iemand ze toevallig over dat ik ze over kan kopen?

Els1984

Berichten: 459
Geregistreerd: 23-09-12

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:12

Heeft iemand hier ervaring met het Barefoot Contour Trail hoofdstel? Ik heb hem besteld en net binnen gekregen, maar hij valt me nogal tegen. Ik ben benieuwd hoe hij in het gebruik bevalt.

Zinzi_jewel

Berichten: 8842
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:23

Post eens een foto

Ik heb contour kopstuk
Maar vindt t eigenlijk te smal
Zeker opeen groot paarden hoofd
Mist het het anatomische door dat t zo smal is

Els1984

Berichten: 459
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:57

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is het hoofdstel.

Edit: dit is even zonder de bijgeleverde bitriempjes.

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 23:25

Hey Hey,
Een aardige tijd geleden heb ik in dit forum om hulp gevraagd bij het zoeken naar een bitloos hoofdstel. Deze heb ik toen gevonden en na een paar weken zoeken, 2 keer verzendtijd een vakantie en wat gepruts verder denk ik dat hij naar mijn mening aardig goed past. :o
Ik had eerst een cob besteld alleen deze paste niet, dus ik heb daarna toch de full besteld. Bij deze heb ik wel de neusriem aan de bovenkant een gaatje korter gemaakt en onder moeten ook nog wat gaatjes bijgemaakt worden... verder zit het hoofdstel naar mijn mening goed. Ik erger me er alleen aan dat de keelriem nu ook letterlijk in haar keel zit... ik weet niet of dit erg is?
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, dus ik zou zeggen leef je uit! :D ;)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 23:33

@ Ominira, wat een mooi hoofdstel!
Over de kaakriem, zit die vast? Of kun je hem nog wat naar beneden schuiven?

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 23:41

Dabo schreef:
@ Ominira, wat een mooi hoofdstel!
Over de kaakriem, zit die vast? Of kun je hem nog wat naar beneden schuiven?


Deze zit helaas vast... -O- maar ik zat er al aan te denken of het misschien mogelijk zou zijn dat een schoenmaker ofzo de riempjes iets naar beneden kan plaatsen.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 23:56

Ominira schreef:
Hey Hey,
Een aardige tijd geleden heb ik in dit forum om hulp gevraagd bij het zoeken naar een bitloos hoofdstel. Deze heb ik toen gevonden en na een paar weken zoeken, 2 keer verzendtijd een vakantie en wat gepruts verder denk ik dat hij naar mijn mening aardig goed past. :o
Ik had eerst een cob besteld alleen deze paste niet, dus ik heb daarna toch de full besteld. Bij deze heb ik wel de neusriem aan de bovenkant een gaatje korter gemaakt en onder moeten ook nog wat gaatjes bijgemaakt worden... verder zit het hoofdstel naar mijn mening goed. Ik erger me er alleen aan dat de keelriem nu ook letterlijk in haar keel zit... ik weet niet of dit erg is?
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, dus ik zou zeggen leef je uit! :D ;)


[ [url=m/Dnm9lJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/E7eaQf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rtgZ22.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZMsUnm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is geen keelriem maar een kaakriem. Die hoort over de kaken te lopen en zorgt voor stabiliteit echter zit die bij jou indd vrij hoog. Als je voelt (met je hand) heb je dan t idee dat t echt goed over de kaken loopt of de luchtpijp afknelt?

karinlady
Berichten: 46
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 02:02

linnie112 schreef:
Weet iemand waar ik voor een kaakgekruist hoofdstel die gekruisde riempjes van koord kan kopen.
Ik heb al tig zaken gebeld, maar niemand verkoopt dat. Of heeft iemand ze toevallig over dat ik ze over kan kopen?


Weet niet of je nog steeds opzoek bent. Maar op deze site kun je ze kopen.
https://www.equixantosbarefoot.nl/a-196 ... hoofdstel/

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 06:53

Ik zou inderdaad kijken of je de kaakriem aan kan laten passen. In deze houding geeft het ws nog weinig last, maar gaat je paard nageven zal de kaakriem druk geven bij de keel. Ik ben benieuwd hoe de cob zat?

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 06:58

Ominira schreef:
Hey Hey,
Een aardige tijd geleden heb ik in dit forum om hulp gevraagd bij het zoeken naar een bitloos hoofdstel. Deze heb ik toen gevonden en na een paar weken zoeken, 2 keer verzendtijd een vakantie en wat gepruts verder denk ik dat hij naar mijn mening aardig goed past. :o
Ik had eerst een cob besteld alleen deze paste niet, dus ik heb daarna toch de full besteld. Bij deze heb ik wel de neusriem aan de bovenkant een gaatje korter gemaakt en onder moeten ook nog wat gaatjes bijgemaakt worden... verder zit het hoofdstel naar mijn mening goed. Ik erger me er alleen aan dat de keelriem nu ook letterlijk in haar keel zit... ik weet niet of dit erg is?
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, dus ik zou zeggen leef je uit! :D ;)


[ [url=m/Dnm9lJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/E7eaQf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rtgZ22.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZMsUnm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou aan de schoenmaker vragen of hij de bakstukken aan onderzijde kan inkorten, dan hoef je hem niet op het hoogste gaatje te doen en zal de keelriem vanzelf op de juiste plek komen (deze zit aan de bakstukken vast toch?)

germie

Berichten: 26069
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 07:29

Ik vind de neusriem net 1-2 cm te hoog liggen. Of het komt omdat ie zo breed is. Kaakriem kan er gewoon af. Ik gebruik bij zulke hoofdstellen een normaal hoofdstel met keelriem, want die kaakriemen heeft mijn paard echt niet nodig voor stabiliteit. EN ik vind ze nog lelijk ook :O JE kunt zo'n riem er dus gewoon afsnijden. Of je koopt een normaal hoofdstel (frontriem, kopstuk) en doet deze retour.

Let er wel op als je de neusriem wat lager hangt dat ie niet op dat zwevende botje komt, dan is ie echt te laag. De jukbeenderen liggen wel vrij, maar ergens vind ik hem toch te hoog.

Verder, als jij een full hebt, je hebt zo te zien een pony? Hoe klein vallen deze hoofdstellen dan uit? Of valt dat wel mee? Was maat cob veel te klein? Mijn ervaring is dat bij bitloos alles maar tot maat cob gaat ook al staat er full op. Ik heb een paard met een 72-73 cm omtrek bij de neusriem, gewoon een echte maat full dus, en heel vaak past het gewoon niet. Is het maar tot 70 of 71.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:05

Duplo dat is echt slim _/-\o_

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:11


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:18

Iemand toevallig al ervaring met het hoofdstel Saga van Kifrahorse?

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:20

Hillebill schreef:


Lijkt me wel. Neusriem en bakstukken zitten er duidelijk aan vastgegespt de kinriem denk ik ook gewoon met gesp

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:53

Duplo schreef:
Ominira schreef:
Hey Hey,
Een aardige tijd geleden heb ik in dit forum om hulp gevraagd bij het zoeken naar een bitloos hoofdstel. Deze heb ik toen gevonden en na een paar weken zoeken, 2 keer verzendtijd een vakantie en wat gepruts verder denk ik dat hij naar mijn mening aardig goed past. :o
Ik had eerst een cob besteld alleen deze paste niet, dus ik heb daarna toch de full besteld. Bij deze heb ik wel de neusriem aan de bovenkant een gaatje korter gemaakt en onder moeten ook nog wat gaatjes bijgemaakt worden... verder zit het hoofdstel naar mijn mening goed. Ik erger me er alleen aan dat de keelriem nu ook letterlijk in haar keel zit... ik weet niet of dit erg is?
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, dus ik zou zeggen leef je uit! :D ;)


[ [url=m/Dnm9lJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/E7eaQf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rtgZ22.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZMsUnm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou aan de schoenmaker vragen of hij de bakstukken aan onderzijde kan inkorten, dan hoef je hem niet op het hoogste gaatje te doen en zal de keelriem vanzelf op de juiste plek komen (deze zit aan de bakstukken vast toch?)


Dat is ook een goed idee zeg! Kan ik zelf misschien ook nog wel voor elkaar krijgen denk ik...

Ominira

Berichten: 129
Geregistreerd: 07-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:07

germie schreef:
Ik vind de neusriem net 1-2 cm te hoog liggen. Of het komt omdat ie zo breed is. Kaakriem kan er gewoon af. Ik gebruik bij zulke hoofdstellen een normaal hoofdstel met keelriem, want die kaakriemen heeft mijn paard echt niet nodig voor stabiliteit. EN ik vind ze nog lelijk ook :O JE kunt zo'n riem er dus gewoon afsnijden. Of je koopt een normaal hoofdstel (frontriem, kopstuk) en doet deze retour.

Let er wel op als je de neusriem wat lager hangt dat ie niet op dat zwevende botje komt, dan is ie echt te laag. De jukbeenderen liggen wel vrij, maar ergens vind ik hem toch te hoog.

Verder, als jij een full hebt, je hebt zo te zien een pony? Hoe klein vallen deze hoofdstellen dan uit? Of valt dat wel mee? Was maat cob veel te klein? Mijn ervaring is dat bij bitloos alles maar tot maat cob gaat ook al staat er full op. Ik heb een paard met een 72-73 cm omtrek bij de neusriem, gewoon een echte maat full dus, en heel vaak past het gewoon niet. Is het maar tot 70 of 71.


Als ik de neusriem lager doe dan komt hij onder het neusbot te liggen, vandaar dat hij op deze hoogte zit. :o verder is het inderdaad een pony, wel een grote met een aardig brede kaak waardoor bij de cob het riempje niet dicht past. Ook ligt de cob op de jukbeenderen waardoor hij in de weg zit.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 16:59

Iemand toevallig ervaring met deze sidepull van cheepoo?
Afbeelding

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:42

Ik had een soortgelijke een tijdje terug via eBay gekocht, maar dan in het zwart. Vond hem te grof, (neus en frontriem 4-5cm breed). Tooling was wel tof. Leer redelijke kwaliteit.

karinlady
Berichten: 46
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 20:12


Narcissa
Berichten: 3051
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:46

Skippy01 schreef:
Iemand toevallig al ervaring met het hoofdstel Saga van Kifrahorse?


Met de Saga zelf niet, wel de soortgelijke versie met kaakriem. Heel fijn hoofdstel, netjes afgewerkt, prima leer. Lekker zacht onderlegd ook.
Jammer genoeg nu te koop, mevrouw verkiest een zeer simpele kingekruiste.

Ze vallen wel klein, dit is de maat full op een IJslander van 1.32 die normaal tussen pony en cob valt:
Afbeelding