Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Abeltje1990

Berichten: 284
Geregistreerd: 30-07-10
Woonplaats: Yerseke

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:53

Ik ben nu begonnen met mijn mini appaloosa te mennen dmv de bitloze neusriem van ideal. Als je het op je men hoofdstel in elkaar hebt is het een kaakgekruist systeem.
Hij reageert er in ieder geval super op.

Als er kinderen op hem rijden, gebruik ik een sidepull, wil niet dat kinderen in zijn mondje zitten.

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:54

Voor het werk aan de hand gebruik ik graag een kaptoom. Heb de mijne besteld in Spanje, ben hier n NL eigenlijk nog geen fijne tegengekomen. Heb bijv. die van Marijke de Jong ook liggen,cdie gebruikt mijn moeder nu, maar dat ding schuift behoorlijk+de neusriem gaat hangen. Bij die van mij zit dat steviger vast waardoor dat probleem niet ontstaat en de keelriem zit anders waardoor hij niet/minder schuift.

Zit ook enorm verschil in de neusriemen. Ik vind de modellen met een ketting er in wel fijn. Die van mij is ook mooi zacht onderlegd, voelt niet hard aan. Heb ook wel eens neusriemen gevoeld waar de ketting zowat door het leer komt, bah.

Dus ja; kaptomen zijn ideaal voor vele toepassingen (longeren, rijden, werk aan de hand), maar er zit een enorm verschil in kwaliteit en je moet goed opletten wat je koopt!

Rene62
Berichten: 53
Geregistreerd: 19-02-16
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:13

ik rij ook bitloos met een barefoot side pull. ben er gewoon aan begonnen en ging vanaf het eerste moment prima.


Afbeelding

Oshaa
Berichten: 1048
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:14

Fijn dat het topic weer is geopend!

Ik rij op het moment met de micklem als sidepull. Paard lief reageert niet goed op kaak en kin gekruist, maar ik merk wel dat de sidepull niet altijd goed genoeg doorkomt. Ze is nogal een heethoofd tijdens het rijden. Ik rij zelf veel buiten en als we op lange brede zandpaden komen dan wilt ze nog weleens behoorlijk hard gaan. Ik kan haar dan altijd wel stoppen, maar het duurt eigenlijk net iets te lang en ze wil nog weleens door duwen.

Na overleg met mijn instructrice ben ik me nu aan het verdiepen in een hackamore bloem

Afbeelding

Heeft een van jullie ervaring met de hackamore bloem?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:16

Ik heb hem gehad en ik ben er niet echt te spreken over. Ik heb ook de barefoot hackamore ghad die vond ik dan wel al iets fijner. Bij de bloem hack vond ik dat die wel erg gevoelig was voor omklappen, iets meer de teugel op zij en wat spanning dan klapte die om.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:35

Die ervaring heb ik ook met de barefoot hackamore. Al ben ik blijkbaar wel 1 van de weinige.

Je hebt ook korte scharen hackamore.
Zoals deze
http://www.artofriding.nl/nl/hackamore_ ... n_neopreen

Die schijnen minder makkelijk om te klappen.

De vraag van ghost op de vorige pagina: er is een boomloos topic :)

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:53

Abeltje1990 schreef:
Ik ben nu begonnen met mijn mini appaloosa te mennen dmv de bitloze neusriem van ideal. Als je het op je men hoofdstel in elkaar hebt is het een kaakgekruist systeem.
Hij reageert er in ieder geval super op.

Als er kinderen op hem rijden, gebruik ik een sidepull, wil niet dat kinderen in zijn mondje zitten.


Die heb ik ook voor mijn shetXwelsh hij is altijd met bit bereden en begonnen met liverpool maar na een jaar vervangen voor deze dus men er denk ik al een jaar of 3 mee? Moet zeggen valt wel erg klein uit. Ik heb nu maat cob voor hem?!

Ohz wordt hij (heel af en toe wordt hij bereden) ook met kaakgekruist (van barefoot) gereden daar reageert die er ook top op. Zag ook geen reden van optoming te wisselen ook al en ik gevoelsmatig een voorkeur voor sidepull (maar dat vind ik een minder geschikte optoming voor de wagen)


Afbeelding
Ps: beestje is al 26 :+

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:56

Mariekexxx schreef:
Ik heb een vraag

Ik wil graag bitloos gaan rijden met Moor. Ik rijd nu al heel erg vaak net halster door de bak etc. Maar nu weet ik niet wat voor bitlooshoodstel ik nodig ben.

Kan iemand helpen?

Hoi, ik denk dat een sidepull het makelijkste zou zijn als ze sturen met een halster al kent :)

Oshaa
Berichten: 1048
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 12:01

Daphneeeej schreef:
Ik heb hem gehad en ik ben er niet echt te spreken over. Ik heb ook de barefoot hackamore ghad die vond ik dan wel al iets fijner. Bij de bloem hack vond ik dat die wel erg gevoelig was voor omklappen, iets meer de teugel op zij en wat spanning dan klapte die om.



Nessa schreef:
Die ervaring heb ik ook met de barefoot hackamore. Al ben ik blijkbaar wel 1 van de weinige.

Je hebt ook korte scharen hackamore.
Zoals deze
http://www.artofriding.nl/nl/hackamore_ ... n_neopreen

Die schijnen minder makkelijk om te klappen.



Het klinkt misschien vreemd, maar ik kan me niets voorstellen bij het 'omklappen'. Is dat heel letterlijk omklappen, want ik kan me zo moeilijk voorstellen dat dat kan met de neus / kinriemen en bakstukken. Of gaat de bloem dan van het hoofd staan (loodrecht op het hoofd zegmaar).

Mariekexxx
Berichten: 619
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: In de pot goud aan het einde van regenboog♄

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 13:02

Blixem schreef:
Mariekexxx schreef:
Ik heb een vraag

Ik wil graag bitloos gaan rijden met Moor. Ik rijd nu al heel erg vaak net halster door de bak etc. Maar nu weet ik niet wat voor bitlooshoodstel ik nodig ben.

Kan iemand helpen?

Hoi, ik denk dat een sidepull het makelijkste zou zijn als ze sturen met een halster al kent :)


Zal deze dan goed zijn?
http://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bit ... _1694.html

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 13:05

Marieke: prima sidepull heb m zelf ook nog liggen helaas nooit gebruikt wegens niet passen. Welke maat heb je nodig ikeb nl maar pony te koop

Mariekexxx
Berichten: 619
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: In de pot goud aan het einde van regenboog♄

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 13:06

Ik ben maat Pony nodig :)

jwl

Berichten: 1674
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: leiden

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 13:12

Ik heb denk ik bijna alles geprobeerd maar de S hack is veruit mn favoriete optoming

De hack bloem vind ik erg omklap gevoelig en de normale hack vind ik net wat groot en grof ogen en voor mn kleine pony niet lekker om mee te rijden

Ik zou wel graag een academische hack willen proberen

jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 13:19

Ik denk erover om mijn ruin ook bitloos te gaan rijden. Ik merk dat hij aan de hand heel goed reageert op het halster van monty roberts en ohz met bit erg snel reageert op alles wat ik met mijn handen doe. Tanden zijn nagekeken.
Er rijden ook soms kids op, die ik nu geen teugels geef maar als ik bitloos ga zou dat eventueel wel kunnen.

Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Je moet proberen om te weten hoe je paard reageert maar waar begin je mee?Hoe werken die systemen... ik weet het gewoon niet meer..

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 13:20

[quoe="Mariekexxx"]
Blixem schreef:
Mariekexxx schreef:
Ik heb een vraag

Ik wil graag bitloos gaan rijden met Moor. Ik rijd nu al heel erg vaak net halster door de bak etc. Maar nu weet ik niet wat voor bitlooshoodstel ik nodig ben.

Kan iemand helpen?

Hoi, ik denk dat een sidepull het makelijkste zou zijn als ze sturen met een halster al kent :)


Zal deze dan goed zijn?
http://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bit ... _1694.html[/quote]
Die zal zeker goed zijn, heb ik ook ;)

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 13:20

Mariekexxx schreef:

Hier rijd ik ook mee, vind het een fijn ding. :j Heb er wel een neusbontje onder en heb
de keelriem eraf gehaald, die hing heel los en heeft weinig meerwaarde.
Afbeelding

Meestal rijd ik nog met een extra riempje onder de kaak (gebruik ik gewoon een lang sperriempje voor). Zonder dat riempje hebben de bakstukken nog wel eens de neiging om naar de ogen te schuiven. Met riempje ligt alles heel stabiel.
Afbeelding

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 13:36

Dat heb je mooi opgelost, Appelflapje :j

Weten jullie welke kaakgekruist hoofdstel wel een goede release heeft? Ik denk diegene met touw of niet?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 13:55

Jennyxx schreef:
Dat heb je mooi opgelost, Appelflapje :j

Weten jullie welke kaakgekruist hoofdstel wel een goede release heeft? Ik denk diegene met touw of niet?


Ik heb meerder hier in de lessen in gebruik van FRA en ze releasen allemaal wel een beetje. Gekruiste hoofdstel met de meeste release is de Lami, deze is alleen kingekruist.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 14:09

Jennyxx schreef:
Dat heb je mooi opgelost, Appelflapje :j

Weten jullie welke kaakgekruist hoofdstel wel een goede release heeft? Ik denk diegene met touw of niet?


Degene met rond touw hebben wel betere release dan met plat touw, heb ik begrepen.
Ik heb de FRA Dietsji, iemand zei dat dit een goede kaakgekruist was om mee te starten!
https://www.divoza.com/nl/f-r-a-dietsji ... -hoofdstel

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 14:36

Wat leuk dit topic. Ik denk dat ik ook voor een fra pardoes ga of een hack met korte scharen... Is er nog een verschil te merken met rijden? Zijn er do's and don'ts met een hackamore?

soof14

Berichten: 316
Geregistreerd: 12-06-13
Woonplaats: Assen

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 14:58

Ik lees ook even mee voor extra info, zou graagg de overstap willen maken naar bitloos

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:30

jojoni schreef:
Ik denk erover om mijn ruin ook bitloos te gaan rijden. Ik merk dat hij aan de hand heel goed reageert op het halster van monty roberts en ohz met bit erg snel reageert op alles wat ik met mijn handen doe. Tanden zijn nagekeken.
Er rijden ook soms kids op, die ik nu geen teugels geef maar als ik bitloos ga zou dat eventueel wel kunnen.

Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Je moet proberen om te weten hoe je paard reageert maar waar begin je mee?Hoe werken die systemen... ik weet het gewoon niet meer..


Je kan het dually halster ook gebruiken om te rijden. Die zit nl stakker dan een normaal halster en zaldan een goed beeld geven of je paard goed op een sidepull reageert.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:31

Jennyxx schreef:
Dat heb je mooi opgelost, Appelflapje :j

Weten jullie welke kaakgekruist hoofdstel wel een goede release heeft? Ik denk diegene met touw of niet?


Touw of rondgenaaid heeft beidde een prima/betere release dan platte riemen. Fra heeft die maar barefoot bijv ook

Captain

Berichten: 21387
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:35

Appelflapje schreef:
Mariekexxx schreef:

Hier rijd ik ook mee, vind het een fijn ding. :j Heb er wel een neusbontje onder en heb
de keelriem eraf gehaald, die hing heel los en heeft weinig meerwaarde.
[ [url=m/IjqRjL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Meestal rijd ik nog met een extra riempje onder de kaak (gebruik ik gewoon een lang sperriempje voor). Zonder dat riempje hebben de bakstukken nog wel eens de neiging om naar de ogen te schuiven. Met riempje ligt alles heel stabiel.
[ [url=m/ElpHBI.jpg]Afbeelding[/url] ]


Staat je paard erg mooi!
Ik heb verschillende bitloze optomingen gebruikt. Uiteindelijk ben ik toch blijven hangen bij een hackamore. Reageert mijn paard erg fijn op. Zal straks een foto plaatsen! :)

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:06

jwl schreef:
Ik heb denk ik bijna alles geprobeerd maar de S hack is veruit mn favoriete optoming

De hack bloem vind ik erg omklap gevoelig en de normale hack vind ik net wat groot en grof ogen en voor mn kleine pony niet lekker om mee te rijden

Ik zou wel graag een academische hack willen proberen


Hier ook tijdje de Barefoot hackamore gehad, omdat mn paard buiten nog weleens fanatiek kan worden. Reageerde hij op zich prima op, maar had ook last van het omklappen. Dat komt ook wel een beetje omdat een hack, eigenlijk net als een shank niet gemaakt is voor zijdelings sturen.
Ik zou nog wel de cavemore van bert branderup willen gaan proberen, omdat wij ook aan de hand werken. Verder is meneer in de bak zowel op sidepull als touwhalster als kaptoom als kaakgekruist prima te rijden. In het bos is sidepull nog te lief voor hem. Ben wel aan het opbouwen, nu nog kaakgekruist en bitje, maar hoop uiteindelijk ook in bos normaal bitloos te kunnen :)