Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:24

Ja, keer een extra ophouding maken indien nodig (voornamelijk buiten als meneer niet wil stoppen na een rengalopje :'))

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:25

Buiten rijden doe ik zwz amper en dan zou ik wel n bit willen of in elk geval n combinatie zoals ik vandaag gereden heb

Maar begrijp je idee erachter goed

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:26

Ik vind zo'n enorme constructie ook gewoon geen fijn beeld, maar dat is ieder voor zich. Ik zou het niet fijn vinden mocht ik met zoiets rond mijn paard zijn hoofd rondrijden, al was het maar gewoon om het niet zo erg vriendelijk plaatje. Maar als jij je daar goed bij voelt moet je dat doen :)

Als een touwhalster in het oog van je paard komt is het gewoon slordig geknoopt, een trend die ik de laatste tijd meer en meer zie, neusriemen veel te breed, veel te ruim geknoopt, uit proportie, knopen die ongelijk zitten,...

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:28

Ik heb verder geen verstand van touwhalsters m'n moeder heeft jaren lang freestylen gedaan en les gegeven neem aan dat zij wel weet wie hoe en wat

Voor het uitzien hoef ik t niet te doen sta thuis en niemand kan zien vanaf de weg oid hoe mijn optoming uitziet
Ondanks dat het zwz geen reden voor mij zou zijn. Om t niet toen als r voor ons fijn zou werken

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:30

He leuk, het bitloze topic.

Ik ben met bitloos rijden begonnen nadat ik via de Parelli-methode een tijdje met touwhalster gereden had. Dit vond ik niet zo fijn, dus daarom een Barefoot Amber aangeschaft. Deze werkte goed, maar ik vond de neusriem wat te onstabiel. Daarna een biothane hoofdstel geprobeerd wat ook als sidepull gebruiken was, maar dit schoof ook.

Uiteindelijk nu bij de Micklem uitgekomen. Kaak en kingekruist vindt mijn paard niet prettig, maar op de sidepull stand ligt deze erg stabiel. Ik ben laatst wel buiten even overgestapt op een bit weer, paardje werd erg enthousiast en ik wil niet met constante druk op de neus werken. Misschien dus voor die gevallen toch een hack ofzo proberen, maar die vind ik er dan meteen zo heftig uit zien...

Mooi dat hier wat plaatjes voorbijkomen, dan kan ik kijken wat voor ons ook nog zou kunnen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:00

Gentlegiant schreef:
N touwhalster vind ik persoonlijk niks zeker niet als je "perongelijk" toch eens stuurt met je hand dan zit het touw gelijk half in t oog lijkt mij
Dat heb je met dit niet ;)


Juist hacks hebben het grote probleem dat als je contact opneemt met een teugel, het bakstuk aan die kant van het hoofdstel richting het oog kantelt omdat als jij de onderkant naar je toe trekt, de bovenkant richting het oog beweegt. :)
Een goed passend touwhalster heeft de wangknoop halverwege de wangen zitten en een passende neusriem (dus niet te groot) waardoor deze bij teugelhulpen die via de onderkant gegeven worden nooit tegen de ogen aan komen. Dat gezegd hebbende weet 99% van de Nederlandse touwhalstergebruikers als je de foto's en shows zien niet hoe een touwhalster hoort te zitten en dan zie je inderdaad neusriemen die veel te laag komen en bakstukken die in de ogen schuiven.
Maar goed, bij touwhalsters komt dat door een menselijke fout; bij hacks is het een structureel probleem want altijd als de teugel opgenomen wordt zal het bovenste deel richting het oog kantelen. Het is dus precies andersom. ;)

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:08

Jennyxx schreef:
Welke is dat? Heb je ook een foto? :)

Ik heb geen duidelijke foto van dichtbij helaas, maar hier zie je hem wel een beetje op:
Afbeelding
(Bovendien vind ik dit gewoon een leuke foto := )

Hij lijkt wel wat op deze, maar dan met een wat bredere, groffere neusriem en minder tierelantijnen aan de riemen:

Afbeelding


Ik heb het hoofdstel tweedehands gekocht en weet helaas niet waar het vandaan komt..

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:32

xyzutu2 schreef:
Gentlegiant schreef:
N touwhalster vind ik persoonlijk niks zeker niet als je "perongelijk" toch eens stuurt met je hand dan zit het touw gelijk half in t oog lijkt mij
Dat heb je met dit niet ;)


Juist hacks hebben het grote probleem dat als je contact opneemt met een teugel, het bakstuk aan die kant van het hoofdstel richting het oog kantelt omdat als jij de onderkant naar je toe trekt, de bovenkant richting het oog beweegt. :)
Een goed passend touwhalster heeft de wangknoop halverwege de wangen zitten en een passende neusriem (dus niet te groot) waardoor deze bij teugelhulpen die via de onderkant gegeven worden nooit tegen de ogen aan komen. Dat gezegd hebbende weet 99% van de Nederlandse touwhalstergebruikers als je de foto's en shows zien niet hoe een touwhalster hoort te zitten en dan zie je inderdaad neusriemen die veel te laag komen en bakstukken die in de ogen schuiven.
Maar goed, bij touwhalsters komt dat door een menselijke fout; bij hacks is het een structureel probleem want altijd als de teugel opgenomen wordt zal het bovenste deel richting het oog kantelen. Het is dus precies andersom. ;)


Mijne kantelt niet richting t oog hoor heb ik getest
Scharen zitten los van t bakstuk gedeelte als je goed kijkt

_LiliM_
Berichten: 275
Geregistreerd: 18-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:47

Leuk topic! :j Ik wil misschien een barefoot acorn aanschaffen iemand ervaring ermee?

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:54

Ik rij met mijn 2 bijrijdpaarden met touwhalster en binnen wel eens met neckrope. Nouja een reed ik want we hebben helaas t besluit moeten nemen hem vorige week te laten inslapen (30)

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:56

Gentlegiant schreef:
N touwhalster vind ik persoonlijk niks zeker niet als je "perongelijk" toch eens stuurt met je hand dan zit het touw gelijk half in t oog lijkt mij
Dat heb je met dit niet ;)


Hier heb ik daar geen last van, maar dat zal per persoon en paard verschillen. Die van mij rij ik nu een jaar op een touwhalster. In de tussentijd ook kingekruisd, kaakgekruisd en sidepull geprobeerd maar dat werkte allemaal niet. Op touwhalster is hij met 2 pinken te rijden.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 23:03

Touwhalster vind ik teveel ruis geven.
Ik heb altijd met een hack gereden met korte scharen. Nu toch weer een bit. Rijd ze veel fijner mee.

Ik schrik wel van de optoming van gentle. Heftig...
Als je het niet nodig hebt, waarom dan gebruiken? Genoeg andere opties.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 23:12

Verklaring heb ik al gegeven als je even terug leest

Waarom heftig zolang je er met verstand mee rijd
Zijn genoeg springruiters die met deze hack rijden
Ik zal dit zeker niet aanbevelen in mensen met onrustige handen of beginners
Veel verschil met stang en trens is er imo ook niet als je nu met veel druk of whatever rijd of op n paard was soms een strengere hand nodig heeft ala
Maar dit paard heeft dat niet nodig

Ik denk dat ik toch wel een vriendelijke handhouding heb
Het lijkt wel taboe heb t gevoel dat ik me hier moet verantwoorden dan gaat voor mij de lol eraf om hier nog te posten/te lezen

Henkje

Berichten: 1455
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: Wyler (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:51

Ik heb een brede neusriem aan een glücksrad laten maken.
Paard reageert hier prima op, ik rijd hier zowel buiten mee als in de les.
Afbeelding

tennan
Berichten: 3102
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:18

Dat ziet er mooi uit Henkje!

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:41

Ik zit ook er aan te denken om een hackamore te kopen, alleen ben er nog niet over uit welke. In de bak rijd ik met een sidepull, maar buiten wil ze nog wel eens wat te enthousiast worden, en dan wil ik nog wel wat te vertellen hebben. Nu heb ik verschillende dingen gelezen, dat zo'n lange hackamore (ik kom even niet op de naam) en een bloem nog wel eens willen omklappen. Welke hackamore zouden jullie aanraden met een hefboomwerking, die niet omklapt?

tennan
Berichten: 3102
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:53

Je zou naar een S-hackamore kunnen kijken, Maaike!

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:06

Ik heb zelf de fra music.
Vond ik een erg fijne hack

Oshaa
Berichten: 1046
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:11

Ik heb (dacht ik) een bloem hackamore kunnen lenen van een stalgenootje. Helaas is die echt veel te groot (het hoofdstel er om heen, maar ik vond de bloem ook best groot ogen). Nog niet kunnen testen dus, helaas. Ik wil het principe graag testen voordat ik er één koop, maar volgens mij gaat dat nog lastig worden :P.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:29

Henkje schreef:
Ik heb een brede neusriem aan een glücksrad laten maken.
Paard reageert hier prima op, ik rijd hier zowel buiten mee als in de les.
[ Afbeelding ]


Wat mooi zeg!!!!
(PS: ik dacht: "wat een grote rare tong!!!" maar dat was het dekje op de achtergrond :z )

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 15:51

tennan schreef:
Je zou naar een S-hackamore kunnen kijken, Maaike!

Die vind ik er behoorlijk scherp uitzien (en duur..). Helaas niet wat ik zoek!

Nessa schreef:
Ik heb zelf de fra music.
Vond ik een erg fijne hack

Dit ziet er heel interessant uit en ook niet duur! Ik ga daarnaar opzoek!

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:06

Vandaag maar weer ontdekt dat het echt niks uitmaakt wat ik mijn paard om doe. :D Was zo warm dat ik dacht, ik ga wel ff zonder zadel en ff met hoofdstel. Maar had geen zin om helemaal naar de schuur te lopen voor het hoofdstel dus gauw teugels aan een stalhalster gebonden en gaan rijden. Ging echt zo fijn. Merkte totaal geen verschil. <3 Nu is hij sws wel makkelijk te rijden. Dit is met neckrope:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:33

Ziet er goed uit Captain!

Nesse, heb jij toevallig een foto van de hack op jou paard? Ik kan mij namelijk weinig van de lengte voorstellen op foto's.

jokari

Berichten: 8768
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:45

ik rij meestal met sidepull, af en toe met kaptoom maar dat blijkt toch moeilijker voor paardlief.

Wat mij vaak opvalt : veel sidepulls hebben keelriemen zoals een gewoon hoofdstel. Dat is toch niets waard ? Ik eis absoluut een kaakriem - daardoor vallen veel modellen gewoon al onmiddellijk af bij mij. En die keelriem sloop ik toch maar.
Ik heb 1 fijn model met kaakriem maar zou eigenlijk wel een tweede willen. FRA heeft, als ik mij goed herinner, maar 1 model met kaakriem, maar die heeft dan een ronde neusriem, en dat wil ik niet.

Iemand hier die een sidepull met kaaksriem én met platte neusriem heeft en mij het merk kan meedelen ?

Captain, je moet het neusje er meer uitrijden, hij loopt achter de loodlijn. :P :P
Ik wou dat ik zo kon rijden met mijn pony, is echt nog geen optie. :)

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:54

jokari schreef:
Wat mij vaak opvalt : veel sidepulls hebben keelriemen zoals een gewoon hoofdstel. Dat is toch niets waard ? Ik eis absoluut een kaakriem - daardoor vallen veel modellen gewoon al onmiddellijk af bij mij. En die keelriem sloop ik toch maar.
Ik heb 1 fijn model met kaakriem maar zou eigenlijk wel een tweede willen. FRA heeft, als ik mij goed herinner, maar 1 model met kaakriem, maar die heeft dan een ronde neusriem, en dat wil ik niet.

Iemand hier die een sidepull met kaaksriem én met platte neusriem heeft en mij het merk kan meedelen ?

Dat was ook waar ik tegenaan liep bij de FRA Pardoes, dus daar heb ik de keelriem afgehaald en doe ik een sperriem als kaakriem aan. Met die aanpassing (zie pagina 2 voor een foto) vind ik het een prima sidepull. :j