Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:44

Ik rij sinds kort alles met mijn micklem als sidepull. Nu zag ik dat ze na een pittige buitenrit toch wat plekjes op haar neus heeft. Geen wondjes of hele kale plekken maar wel net dat ik denk, hmm kan niet lekker zijn. Ze was nogal druk dus ik heb inderdaad met vlagen best wat druk op mijn teugels gehad. Helaas heeft ze altijd al snel plekjes op het hoofd, wat in combinatie met het drukke gedrag dus best kan betekenen dat dat wat heeft zitten schuiven op haar neus.

Hebben jullie vergelijkbare hoofstellen waarvan jullie weten dat de neusriem bovenop breeder/zachter is?
Zal ik hier anders gewoon een bontje om heen kunnen doen? Hij zit volgens mij verder netjes, ze heeft er ook nog nooit eerder last van gehad.
Afbeelding

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:20

Zal denk ik combi zijn van verharen en idd meer druk nodig gehad. Je zou een onderlegger kunnen proberen inderdaad. Zit verder netjes volgens mij hoor.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:37

Oh daar had ik nog niet eens aan gedacht dat ze inderdaad ook aan het verharen is. Dat zal ook meegespeeld hebben, ik ga eens met buitenrit met een bontje er om heen rijden. Dan voel ik me niet zo banketstaaf als ik toch eens tegendruk moet geven.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:41

Ik had precies hetzelfde probleem met de Micklem, nieteens bij veel druk maar het schuift toch een beetje en het is niet superzacht leer. En mijn paard heeft echt een supergevoelig huidje. Ik heb er toen een bontje omheen gedaan, dan is het ook wat breder. Nooit meer last van gehad.

Ellyvirah
Berichten: 2
Geregistreerd: 06-08-19
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:32

Hoi iedereen !

een stille meelezer ben ik al jaren...tijd om eens wat te vragen !!

Ik rijd al een hele tijd met een Micklem (kerstcadeautje van mijn man), en ben er superblij mee... Alleen vind ik de release bij het kingekruiste stuk niet alles.
Ook altijd een heel gepruts, aangezien mijn tinker-tank in de bak (als ik dan al eens in de bak rijd) liefst sidepull gaat. Op buitenrit is dit nog even geen optie, dan is mijn slome sufkop een "kijk-hoe-hard-ik-kan" pownie die met zijn 450kg mij meeneemt op de spannendste avonturen :D
Helaas ben ik met mijn 33+ leeftijd niet meer zo voor al dat spannende :D

Kingekruist reageert hij het beste op, maar ik heb ff genoeg van de Micklem op buitenrit. Nu zag ik deze :

https://www.lovelance.nl/lujo

en ja, verliefd he... wat een mooi, simpel design, niet teveel rompslomp...aan en gaan :D

Iemand ervaring mee? Heb hem ondertussen al wel gekocht *kuch*

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 19:48

Geen ervaring met deze Elly, ik vind hem wel mooi en ben benieuwd hoe hij jou gaat bevallen.
Ik rij ook kingekruist sinds begin 2020, verschillende systemen uitgeprobeerd, deze beviel het beste,

Afbeelding

micklem vind ik bitloos ook niet fijn, dus deze gekocht via Mpl, bevalt prima, mijn merens doet het er heel goed op, ook terugkomen is geen probleem.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 19:51

Correctie, het hoofdstel op de foto hierboven is kaakgekruist en niet kingekruist :o? , kingekruist vond ik ook fijn maar dit is fijner bij haar.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:01

Mag ik hier een vraag stellen over de barefoot amber.

Ik wil deze graag aanschaffen voor mijn tinker.
Echter vind ik hem wat saai als ik de neusriem er af haal om hem met bit te gebruiken.
Weet iemand of het mogelijk is er bit riempjes of bitclips aan te maken zodat de neusriem ook kan blijven zitten met bit.

1e foto van internet de barefoot amber die ik wil
Afbeelding

Mijn tinker
Afbeelding

Afbeelding

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:17

Je zou een los kopstuk kunnen doen voor je bit, die kun je misschien wel door je frontriem heen halen ook? Dan kun je de neusriem gewoon laten zitten.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 18:01

Hoi allemaal!

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met een website over bitloze hoofdstellen. Ik zie om me heen vaak dat mensen eigenlijk niet weten waar ze moeten beginnen als ze willen overstappen naar bitloze hoofdstellen, daarom dit project :D

Op deze site heb ik alle informatie gezet waarvan ik wilde dat ik het wist voordat ik bitloos begon te rijden met mijn merrie, van uitleg over verschillende hoofdstellen tot tips om te zorgen dat het hoofdstel past.

Het is een website zonder winstoogmerk of sponsors: mijn enige doel is mensen te helpen in hun zoektocht, al is het maar een klein beetje. :)

Ik hoor graag wat jullie vinden!
https://www.beterbitloos.nl/

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:11

Mooie website runa, heel knap gedaan, aardig project zeg, en heel fijn , zoveel info bij mekaar. Respect!
Ik heb al stukjes gelezen en al wat opgestoken, morgen verder.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 17:47

assebassie schreef:
Mooie website runa, heel knap gedaan, aardig project zeg, en heel fijn , zoveel info bij mekaar. Respect!
Ik heb al stukjes gelezen en al wat opgestoken, morgen verder.

Dankjewel, heel fijn om te lezen dat je er iets aan hebt!

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 18:17

Ik mis wel de kingekruisde met quick release. Er zit in het neusstuk een soort van bladveer. Ik weet niet of ik hier het merk mag noemen.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 18:34

hiphopje schreef:
Ik mis wel de kingekruisde met quick release. Er zit in het neusstuk een soort van bladveer. Ik weet niet of ik hier het merk mag noemen.

Er staat een stukje over het merothisch systeem op de kingekruist pagina :)

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 20:02

:o Oooh sorry
Helemaal overheen gelezen

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 21:50

Nee geeft niks, fijn dat je meedenkt!

Anouk1605

Berichten: 919
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:17

Hoi allemaal , ik rij sinds een maand of twee nu ook bitloos. Mijn merrie is alleen geneigd erg te gaan hangen, ondanks dat ze voldoende voorwaarts is (soms te zelfs). Hoe lossen jullie dat op?

Ik rij met een sidepull met een extra kinriempje. Ze is er wel veel gemoedelijker op dan met bit heel fijn.
Afbeelding

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:32

Misschien dat ze juist door te voorwaarts uit balans raakt en meer op de voorhand valt en gaat leunen op je hand? Hier ook een gehad die dat deed. Enige wat hielp bij die was echt iedere keer als ie wilde hangen gewoon teugel mee geven, of steeds ophouding maken. Inmiddels doet hij dit niet meer, tenzij hij iets lastig vindt, en vaak dan ook z’n balans kwijt is.

Anouk1605

Berichten: 919
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:38

darkadia schreef:
Misschien dat ze juist door te voorwaarts uit balans raakt en meer op de voorhand valt en gaat leunen op je hand? Hier ook een gehad die dat deed. Enige wat hielp bij die was echt iedere keer als ie wilde hangen gewoon teugel mee geven, of steeds ophouding maken. Inmiddels doet hij dit niet meer, tenzij hij iets lastig vindt, en vaak dan ook z’n balans kwijt is.


Dat ga ik eens proberen! Ze vindt het sowieso allemaal erg moeilijk, en haar bouw helpt niet mee (kantelt haar bekken verkeerd). Met bit was het altijd een gevecht om haar neerwaarts te rijden, nu neigt ze er soms toe om me uit het zadel te trekken. Al, op goede dagen doet ze dat niet, dan loopt ze fijn op de loodlijn. Dus inderdaad, misschien is het een balansprobleem. Ga vanavond weer oefenen haha!

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:42

Anouk1605 schreef:
darkadia schreef:
Misschien dat ze juist door te voorwaarts uit balans raakt en meer op de voorhand valt en gaat leunen op je hand? Hier ook een gehad die dat deed. Enige wat hielp bij die was echt iedere keer als ie wilde hangen gewoon teugel mee geven, of steeds ophouding maken. Inmiddels doet hij dit niet meer, tenzij hij iets lastig vindt, en vaak dan ook z’n balans kwijt is.


Dat ga ik eens proberen! Ze vindt het sowieso allemaal erg moeilijk, en haar bouw helpt niet mee (kantelt haar bekken verkeerd). Met bit was het altijd een gevecht om haar neerwaarts te rijden, nu neigt ze er soms toe om me uit het zadel te trekken. Al, op goede dagen doet ze dat niet, dan loopt ze fijn op de loodlijn. Dus inderdaad, misschien is het een balansprobleem. Ga vanavond weer oefenen haha!



Hier hetzelfde, mijne kantelt ook haar bekken verkeerd. We krijgen nu les op academische manier en heb een heel fijn paard nu. Daarbij 2x per week nu naar aquatraining om bekken andere manier te leren kantelen. Die aquatraining doet echt wonderen!

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:21

Hallo! Hopelijk willen hier wat mensen meedenken.

Momenteel rijd ik mijn 4-jarige tinkermerrie met een dubbel gebroken bit, maar ik zou ook graag meer bitloos willen rijden. We rijden voornamelijk buiten en grotendeels op een los teugeltje. Ik heb haar regelmatig op haar gewone halster van stal naar de wei gereden, dus daar is ze mee bekend. Nu de twijfel en afweging welk bitloos hoofdstel. Af en toe is ze buiten best enthousiast, dus ik vraag me af of op die momenten een sidepull voldoende geschikt is. Ze heeft veel baard dus kin- of kaakgekruist is geen optie. Misschien toch een lichte hackamore? Met bloem of een andere lichte schaar?

Iemand die mij kan helpen met een keuze maken? Helaas kan ik niet gemakkelijk een hoofdstel lenen om uit te proberen.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:43

Hey Chantal! Ik lees wel goede ervaringen over hackamores, dat die bij paarden die af en toe wat drammerig zijn toch net dat beetje extra kunnen helpen.

Je kunt bijvoorbeeld een bloem hackamore proberen, dan kun je net iets verschillende hefbomen proberen afhankelijk van aan welk ringetje de teugel vastzit.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 12:09

Dankje Lisa! Jij hebt haar uitspattingen gezien haha. Fijn om te weten dat ik wel in de goede richting zat.

Hagel
Berichten: 154
Geregistreerd: 21-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:29

Goedenavond, ik zie nu pas dat dit topic bestaat.

Ik zie door de bomen het bos niet meer nu ik een nieuw hoofdstel voor mijn fjorden ruin zoek. Een met een smaller hoofdje dan de doorsnee fjordjes.

Wat ik zoek in een hoofdstel:
- Zacht leer
- Bij voorkeur een anatomisch kopstuk
- Zwart
- Sidepull of hackamore ringen
- Kaakriem

Ik vind de Rebecca van FRA of de vergelijkbare van Equibling prachtig! Alleen krijg ik een beetje de kriebels van de ringetjes met het nylon.

Ook de hackamore miranti en aram van FRA staan op mijn lijstje als potentieel.

Het nalanta hoofdstel heb ik veel slechte recensies van gelezen online. Micklem wil ik liever niet vanwege het schuiven wat ik lees en het kaptoomringetje.

Hebben jullie nog tips?

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:34

https://www.lovelance.nl/Bitloze-hoofdstellen

De Lovelance lijn hoofdstellen! Ik heb de bovenste, en dat is echt een heel fijn hoofdstel. En ik heb er veel in mijn handen als instructeur, maar weinig halen het bij deze zachtheid