[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:05

Afbeelding
Hier mijn vriendje met Barefoot hoofdstel en Cheyenne met burioni pad eronder

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:02

Ik neem even contact met je op Pmarena!

Ik heb vandaag weer de Notting Hill op m'n IJsje gelegd. Ik heb pony lief te leen gekregen van een lieve bokker/lotgenootje <3 maar ze moet nog wel zadelmak gemaakt worden.
Ik heb er al opgezeten en een stukje gestapt met een Barebackpad en dat ging prima. Vorige week de Ghost Quevis erop gelegd maar die is te minimalistisch op dit ronde tonnetje dus dat gaat schuiven. Nu gebruiken we dus de Notting Hill met Burioni Sympanova pad en dat lijkt tot nu toe goed te gaan :)
Afbeelding

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:14

Word je al 52 jarige weer even teruggeworpen op de basis: ik dacht altijd dat ik best ok zat op een paard maar....balans, waar vind ik dat?

Stukje geschreven over balans met mijn boomloosje: http://dewoordvoerder.nl/het-probleem-dat-zadel-heet/
Staat weer onderaan de pagina.

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:41

@dianaw33 ik zie steeds dezelfde blog als je hier aangeeft dat je opnieuw geschreven hebt... mis ik iets?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:00

Ja er komt steeds een stukje bij. aar beneden scrollen dus! :)

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:05

Zo, ik heb vandaag de ghost Roma Piccolo getest van Tennan! En dat beviel super goed eigenlijk :D

Hij lag echt als een huis en mijn pony liep er eigenlijk meteen lekker mee rond.

We hebben wel even extra shims voorin de pad gedaan, zodat het zadel minder voorover helde. Dit hielp goed, daarna lag hij mooi recht.

Ik vroeg me alleen af wanneer die kussens aangepast moeten worden? Alleen in een speciale situatie of?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:15

Er gaat meestal een shim tussen de zitting en de kussens om de voorkant te liften. Zonder ruiter kan je het zadel niet goed beoordelen, omdat het pas werkt met iemand er op.

Er is 1 dealer in de VS die ook daadwerkelijk de kussens aanpast, de rest lost het op met de pad of - in geval van een schoftloos overbouwd paard, door middel van die "front riser" onder de zitting.



-O- alle foto's doen het niet??? *hoekomtdatnou*

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:44

Kwetal schreef:
Er gaat meestal een shim tussen de zitting en de kussens om de voorkant te liften. Zonder ruiter kan je het zadel niet goed beoordelen, omdat het pas werkt met iemand er op.

Vandaar ook dat ik er eerst op klom zonder shims of gekke dingen :)
Maar dat zat voor mij niet lekker.

De front riser is wel een goeie ja. Maakt dat de zitting ook kleiner, of maakt dat geen verschil?

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:01

Ik heb een frontriser onder de zitting, dat zorgt ervoor dat mijn bekken niet naar voren kantelt en zo mijn rug niet hol wordt. Het lijkt er niet op dat de zitting te kort wordt, met maat 44 pas ik er nog prima in.

Morgen ga ik weer rijden, ik zal mijn dochter vragen om foto's te maken.

Edit: mijn paard is niet overbouwd en heeft een normale royaalbespierde schoft.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:26

haha, ik dacht al dat ik hele slappe vingers had dat ik de concho's niet zomaar even eraf kreeg :P
Zit iniedergeval wel stevig vast :D

Jeetje, sterkte voor Rena...

Wat een leuke Ijslander!

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:46

tiwi1969 schreef:
@dianaw33 ik zie steeds dezelfde blog als je hier aangeeft dat je opnieuw geschreven hebt... mis ik iets?


Ik moet het inderdaad nog omgooien in blogvorm zodat het nieuwe bovenaan komt, ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik zo fanatiek zou worden en zo lang boomloos zou blijven.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 08:36

Kitty_ schreef:
Vorige week de Ghost Quevis erop gelegd maar die is te minimalistisch op dit ronde tonnetje dus dat gaat schuiven.


Deze conclusie begrijp ik niet helemaal?? Er zijn veel ronde paarden waar met succes een Ghost op gebruikt wordt, zowel met korte als lange zweetbladen

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 09:05

Ik heb ook een erg ronde ton waar ik met veel succes een Ghost quevis op heb liggen. Het ligt als een huis en schuift niet (een unicum bij hem). Een Barefoot was bij hem juist helemaal geen succes. Zo zie je dat elk paard verschillend is en je nooit van tevoren kunt bedenken wat werkt en wat niet.
0nze IJslanders hebben trouwens ook beide een Ghost quevis, de schouder vrijheid vinden ze erg fijn bij het tölten. Ook op de ijsjes blijft de Ghost super liggen.

pmarena

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 09:29

Het is wat dat betreft gewoon echt niet vantevoren te voorspellen, ik heb zat klanten die zeggen dat Barefoot het beste blijft liggen van alles...wat betreft opzij / naar voren / naar achteren schuiven, en dat terwijl ze heel erg veel verschillende zadels van allerlei pluimage geprobeerd hebben :)

Maar er zijn ook zat mensen die zeggen dat het juist totaal niet blijft liggen.

Ik denk dat het heel vaak afhankelijk is van de gebruikte toebehoren en de manier van opzadelen, maar wat er over blijft aan schuivers dat is gewoon een kwestie van "werkt niet". Terwijl een ander model (nog niet eens een ander merk :P ) dan ineens wel als een huis ligt terwijl het eigenlijk nauwelijks verschil zou moeten maken in theorie :?

Blijft gewoon echt een kwestie van proberen :j

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 11:13

Toebehoren kunnen inderdaad een enorm verschil maken maar het is soms ook gewoon het type zadel dat voor de ene wel werkt en voor de ander niet. Ik zelf heb bijvoorbeeld verschillende Barefoot modellen gehad en heel wat af geëxperimenteerd met singels, pads, inlages en pommels maar het bleef niet werken in onze situatie.
Met de Trekker kon ik het wel redelijk stabiel houden maar dat kwam allemaal verschrikkelijk precies, was tijden bezig met alles precies goed te leggen.
Met de Ghost maakt het niet uit wat voor singel of pad ik gebruik, hij ligt gewoon als een huis en blijft ook liggen. Dat is voor mij met mijn erg lastig gebouwde Haf een verademing. En de smalle zit maakt dat ik zelf ook nog pijnvrij kan rijden dat is helemaal een bonus natuurlijk :D

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 11:26

Leuk! Een nieuw topic, kan ik meteen even mijn vraag stellen! Sinds maart heb ik een tweede hands barefoot Cheyenne en ben er super tevreden over +:)+ Hij ligt als een huis op mijn trekpaard en inmiddels hebben we hetzelfde zadel, nieuwer model, ook aangeschaft voor ons andere trekpaard.
Maar nu komt het. De zweetbladen van mijn zadel beginnen uit te lubberen naar beneden toe. Net alsof ik ze met mijn benen naar beneden toe plat druk waardoor er vouwen en scheurtjes ontstaan.
Deze foto is van maart, je ziet midden onder de beugelriem zo'n vouw zitten. Hij stoort me niet met rijden, maar ik zou het jammer vinden als hierdoor mijn zadel te vroeg stuk gaat.
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:09

Daarom ook super fijn dat je na een boel proberen toch iets gevonden hebt dat voor jullie werkt Swift +:)+

Aj, dat is zeker een gemene vouw zeg...een enkele keer zie je die ontstaan op zadels, en als er zo'n plooi onder je beugelriem zit is het een kwestie van tijd voordat de bovenkant van die plloi kapot geschuurd wordt, want die krijgt het natuurlijk volledig voor zijn kiezen met elke beweging die de riemen er overheen maken :(:)

Het komt gelukkig heel weinig voor en is een beetje twijfelachtig waar het door ontstaat.
Heeft het zadel niet opgevouwen gelegen? Singel je soms vrij fors aan?

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:16

Het zadel ligt bij mij op een zadelsteun dus nooit opgevouwen voor langere tijd (af en toe eens als het achter inde auto ligt maar das nooit langer dan een half uurtje of zo). Wat er bij de vorige eigenaar is gebeurt weet ik natuurlijk niet.
Fors aansingelen doe ik denk ik ook niet echt. Voordat ik ga rijden singel ik aan tot ik niet verder kan, dan zit ie precies goed. Als ze gaat bewegen gaat ie namelijk altijd iets losser zitten waardoor hij precies goed zit. In theorie zou ik hem, na het rijden, nog 2 gaten aan kunnen singelen.

pmarena

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:27

Zag je nog geen beginnend gelubber toen je het zadel kocht?

Het probleem is dat er nu zover ik weet niets meer aan te doen is, als er eenmaal zulke plooien zitten -O-

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:36

He butt. -O-
Het was nog niet gelubberd, maar wel al een beetje los. Het valt me nu eigenlijk pas op nu we het 'nieuwe' zadel erbij hebben. :\

pmarena

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:40

Enige dat je nu kan doen is zoveel mogelijk het schuren van de beugelriemen voorkomen.... maar dat hou je toch altijd wel.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:47

Ja daar is weinig aan te doen. Die frictie hou je toch. :n Dan maar de tweede hands zadels in de gaten gaan houden.
Schoenmaker is trouwens bezig met de rits van het nieuwe zadel. Gaat helemaal goed komen. +:)+

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:12

Was zoiets in het vorige topic niet besproken maar dan bijde ghost zadels? En was sr toen niet iemand die daar een oplossing voor had? (Buitenzinnig??)

pmarena

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:32

Volgens mij was het leer van die Ghost al bij aflevering rimpelig toch? Of bedoel je iets anders?

Het gaat hier boven om een DryTex zadel en de zijkanten hiervan zijn expres al doorgestikt voor vormbehoud, als daar een rimpel in zit zie ik echt geen mogelijkheid om die er weer uit te wrijven ofzo.... hij kan eigenlijk nergens heen -O-

Marie508
Berichten: 266
Geregistreerd: 05-12-11
Woonplaats: Oldehove

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:01

Ik vroeg mij af hoe jullie jullie boomloze zadel hebben aangeschaft. Via test zadels of hebben jullie iemand laten komen met zadels?