[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:06

De pad voor het model Christ iberica maat pony. De onderverdeling in pads (standaard, fysio...) is intussen veranderd dus daar kan ik niet veel zinnigs over zeggen helaas. Toen kon je nog bij elke pad lamsvel kiezen, nu niet meer geloof ik.

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:38

Even een kort vraagje over mijn Ghost Roma.

Aan de pad en het zadel zitten vooraan en achteraan bij het kussen-kanaal een lusje (pad) en ringetje (zadel), is dat om de pad aan het zadel vast te maken? En zo ja, hoe doe je dat?

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:12

tiwi1969 schreef:
Even een kort vraagje over mijn Ghost Roma.

Aan de pad en het zadel zitten vooraan en achteraan bij het kussen-kanaal een lusje (pad) en ringetje (zadel), is dat om de pad aan het zadel vast te maken? En zo ja, hoe doe je dat?

Klopt! Met een vetertje en strikje erin

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:43

Ah, dank je wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 20:30

Daphneeeej schreef:
Een barebackpad met een super goede demping kan ik toch echt de Grandeur fellsattle voor adviseren. Hier zitten 3 vakken met inlages in (op elkaar) waardoor er echt een soort kussens ontstaan netzoals bij een zadel.


Wat leuk dat de Grandeur Fellsattel nog steeds zo goed bevalt!
Ik ga mijn Grandeur vachtzadel (dressuurversie) te koop zetten omdat hij voor [***] met zijn erg hoge, scherpe schoft toch net iets te weinig schoftvrijheid biedt, maar verder is het echt een zalig ding, met erg veel ruggengraatvrijheid voor iets wat toch vaak een barebackpad wordt genoemd. Ik zou het zelf eerder onder de boomloze zadels scharen, helemaal omdat ze ook een drukverdelende plastic plaat hebben om de druk van de ruiter, singel en stijgbeugels op te vangen. Het zit echt super stevig in elkaar. :j

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:08

Die grandeurpad lijkt me super zitten! misschien nog wel beter dan de iberica?

Jasia

Berichten: 6756
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:20

De schaap-zadels/barebackpads vind ik ook nog steeds super gaaf!

Gisteren en vandaag meegedaan als student ruiter op een centered riding instructeurs training, super leuk en leerzaam! Mijn paardenkind was mega braaf en mijn ghost schaapje zit echt heerlijk *\o/* Uiteindelijk liep ze ontspannen en super ruim... Helaas geen foto's, maar wilde toch even delen hoe tevreden ik tot nu toe ben met mijn ghost! :D

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:29

Haha wat leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:29

@ Brigitte2: Eigenlijk zijn de Iberica en Grandeur Fellsattel niet te vergelijken (behalve dan dat het in beide gevallen om een schaapje als bovenkant gaat ;) ). De Christ Iberica is net zo flexibel als het laagje inlages dat je in het enige inlagevak stopt en kun je dus ook gewoon dubbelvouwen (met Heavy Duty inlagen iets minder). Er is behalve door die inlage geen drukverdeling, dus de druk van eventuele stijgbeugels wordt ook niet verdeeld (puntdruk). Bij de Grandeur Fellsattel moet je echt kracht zetten om de voor- of achterkant 10 cm omhoog te buigen, en is daarin nog steviger dan mijn Ghost. Komt ook omdat er nog meer laagjes inlages in zitten plus de drukverdelende platen. Hiermee kun je dus net zo goed met beugels rijden als met een Ghost/Barefoot omdat de ruggengraat vrij ligt en de druk van de stijgbeugels over al die lagen verdeeld wordt. Plus je hebt niet ook nog eens een speciale boomloze zadelpad nodig; een gewoon dekje is genoeg en ze worden ook veel zonder dekje gebruikt, gewoon omdat alle steun al in het zadel zelf verwerkt zit. Vandaar dat ik het ook niet meer als barebackpad zie maar echt als een boomloos/flexibele boom (vanwege de drukverdelende plaat) zadel zie.

Hier een plaatje van een Duits forum met 'mijn' Grandeur fellsattel (de mijne is hetzelfde typer maar dan de nieuwste versie) met beugels en daaronder alleen maar een dekje:
Afbeelding

Hier zie je de ruggengraatvrijheid van voren en van achteren gezien (de bontzitting is er voor de foto afgeritst):
Afbeelding
Afbeelding

Daphneeeej

Berichten: 3000
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:44

@xyzutu2: Ik had de vorige/oude versie van de Grandeur fellsattle, vond dat al een geweldig ding. Toen ik mijn paard met moeilijke rug net had deze als volwaardig zadel gebruikt (met een stevige pad met goede extra inlages. Daarna is hij op de manege intensief gebruikt als barebaclpad in de NH lessen. Was echt een top ding! Iedereen was er weg van, meer tevreden dan de christ en de Fra Macon. (heb ze zelf ook allemaal onder mijn kont gehad)

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:56

Wat leuk om te horen dat het zo intensief gebruikt is. :) Het is inderdaad echt Duitse degelijkheid, dat rij je niet zomaar stuk. De nieuwste versie helemaal niet met die extra stevige zweetbladen, maar mensen die echt het barebackpadgevoel zochten vonden de slappere doorgestikte zweetbladen volgens mij fijner zitten. Dit voelt meer als een echt zadel.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 00:00

Jasia schreef:
De schaap-zadels/barebackpads vind ik ook nog steeds super gaaf!

Wacht maar - "super gaafst" komt er aan.... :+ weekje geduld ongeveer...

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 00:07

Oh???? Wat voor iets? Zadel of schaap?

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:32

Anoniem schreef:
Oh???? Wat voor iets? Zadel of schaap?

Een combi ;)

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:03

xyzutu2 schreef:
@ Brigitte2: Eigenlijk zijn de Iberica en Grandeur Fellsattel niet te vergelijken (behalve dan dat het in beide gevallen om een schaapje als bovenkant gaat ;) ). De Christ Iberica is net zo flexibel als het laagje inlages dat je in het enige inlagevak stopt en kun je dus ook gewoon dubbelvouwen (met Heavy Duty inlagen iets minder). Er is behalve door die inlage geen drukverdeling, dus de druk van eventuele stijgbeugels wordt ook niet verdeeld (puntdruk). Bij de Grandeur Fellsattel moet je echt kracht zetten om de voor- of achterkant 10 cm omhoog te buigen, en is daarin nog steviger dan mijn Ghost. Komt ook omdat er nog meer laagjes inlages in zitten plus de drukverdelende platen. Hiermee kun je dus net zo goed met beugels rijden als met een Ghost/Barefoot omdat de ruggengraat vrij ligt en de druk van de stijgbeugels over al die lagen verdeeld wordt. Plus je hebt niet ook nog eens een speciale boomloze zadelpad nodig; een gewoon dekje is genoeg en ze worden ook veel zonder dekje gebruikt, gewoon omdat alle steun al in het zadel zelf verwerkt zit. Vandaar dat ik het ook niet meer als barebackpad zie maar echt als een boomloos/flexibele boom (vanwege de drukverdelende plaat) zadel zie.

Hier een plaatje van een Duits forum met 'mijn' Grandeur fellsattel (de mijne is hetzelfde typer maar dan de nieuwste versie) met beugels en daaronder alleen maar een dekje:
[ Afbeelding ]

Hier zie je de ruggengraatvrijheid van voren en van achteren gezien (de bontzitting is er voor de foto afgeritst):
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]


Mooie duidelijke foto's +:)+

tennan
Berichten: 3115
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:34

Buitenzinnig schreef:
Anoniem schreef:
Oh???? Wat voor iets? Zadel of schaap?

Een combi ;)


Woooh! Sneak peek? *\o/*

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:37

Een schaap zitting die op de zadelbasis past, dat zou leuk zijn! Fenders erbij die bovenaan door de smalle ringen passen en onderaan geschikt zijn voor western beugels..... droom!

Liin
Berichten: 1090
Geregistreerd: 18-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:38

Ik kwam dit topic tegen, en wil toch even kort mijn ervaring met hidalgo zadels delen. Het is bij ons voor 3 paarden die geen enkel zadel pasten de uitkomst geworden. Ook paarden met trauma's, met de hidalgo geen opstapprobleem meer en geen vandoor gaan meer. Ook voor nog 2 andere paarden hebben we dit zadel. Het is zo fijn dat het past; nergens drukt en toch de ruggengraatvrijheid van een boomzadel. Elke keer geniet ik weer van de zadels. 5 verschillende rijd ik mee (dressuur en veelzijdigheid varianten), de (stevigheid van de) special lijn bevalt mij het best, maar ik ken ook mensen die juist de middenlijn willen.

In dit topic fotos van 2 van de paarden met de veelzijdigheid middenlijn (alicante 2) en special (alicante 2 spezial dacht ik) [ITP] Mijn 3 lieve vriendinnen

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:41

tiwi1969 schreef:
Een schaap zitting die op de zadelbasis past, dat zou leuk zijn! Fenders erbij die bovenaan door de smalle ringen passen en onderaan geschikt zijn voor western beugels..... droom!


Ik gebruik barefoot endurance fenders met de barefoot westernbeugels bij mijn ghost..Bredere fenders passen niet maar deze zijn perfect..
Afbeelding

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:05

tennan schreef:
Woooh! Sneak peek? *\o/*


Binnenkort!

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:10

Fenders die door de ringen passen en onderaan een western beugel kunnen hebben, zijn er ook al..... :)

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:11

O leuk!Foto?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:15

Vraag maar even aan BZ - die heeft hem liggen

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:27

De Ghost Western!
Hij is goedgekeurd, maar gaat deze week nog even naar pleiada voor de final test!
(Dit zijn de western fenders, bevestigd aan beide beugelriemhaakjes)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:29

Ik zag alleen maar de fenders die je over een engelse beugelriem schuift.

Dat is wel mooi! Nu nog een schaapzitting voor op het de zadelbasis... lijkt mee heerlijk voor buitenrijden.