Vivary Saddles & Buttler zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:01

Maar stel, paard is asymetrisch gebouwd doordat een schouder iets groter is en daardoor is paard natuurlijk ok, scheef...je kan gaan rechtrichten door de tegenover gestelde kant soepeler te maken door die spieren iets langer en sterker te maken waardoor je als ruiter die kant kan controleren waardoor paard recht loopt, zich dus aan die kant beter buigt en rechter kan maken..maar de grotere schouder blijft groter..

De plaats van het zadel heeft nog steeds rekening te houden met de grotere schouder die iets meer kan zelfs wel 2 cm zijn naar achteren komt als de kleinere schouder....de grotere schouder komt dus steeds eerder het zadel tegen, iets wat een zadel scheef kan duwen en iets wat een paard ook kan doen door compensatie om te zorgen dat hij geen ongelijke druk krijgt wat hij vervelend vind voelen...uiteindelijk ga je dit gerug zien in de beweging...de ruiter zal altijd proberen recht te blijven zitten, maar je ziet dan wel dat het zadel scheef gaat met een ruiter die wel recht boven zijn paard zit..

Hoe los je dit op?

Als het zadel aan beide zijden van de schouder in de beweging evenveel ruimte biedt om de schouder vrij naar achteren te laten bewegen, zal er geen probleem zijn, maar om zo ver een zadel naar achteren te leggen is m.i. Nooit mogelijk, of je moet een erg lange rug hebben met een klein zadel max bv17 inch ..

Je zult dus altijd moeten zorgen dat de schoider er onderdoor vrij kunne bewegen en bij een grotere schoider zal er altijd minder ruimte zijn en paard zal daar altijd op reageren..

Om bv aan die zijde meer ruitme te leggen door bv die kant wijder te maken, hoe houd je dan een zadel recht op het paard...
Mijn ervaring is nl dat juist in zijgangen en buigingen dit probleem ineens heel erg tegen komt...
Juist door die grotere schouder, dus de asymetrie van het paard in skelet en niet in bespiering, zal buiging naar die andere kant het zadel altijd tegen de ruggengraat duwen of die schouder klemzetten, waardoor paard niet die beweging vloeiend zonder ongemak kan maken.

Ik vind dit een interessant probleem, omdat ik dit nl met mijn paard heb..

Naarmate we verder kwamen met rechtrichten, kwamen de problemen ook steeds groter in beeld, de soepelheid die het paard kreeg,,waardoor je de oefeningen steeds beter kon maken, zorgde ook dat hij tegen zijn schouder probleem aan liep en begon te compenseren wat zijn pas nuist korter maakte..
Iets wat we met zadelpassen niet op konden lossen...

Ik rijd nu boomloos en paard heeft nu meer vertrouwen gekregen omdat die schouder niet klem komt te zitten en ik zie dat hij mij nu steeds meer rechter op het zadel laat zitten, ipv ik recht en zadel scheef, iets wat ze kennelijk onder je kunnen manupuleren....
Dit wil ik dus met een boomzadel nl ook ....

En mijn vraag aan bestfit, wat is zijn visie hierop... ?
Ik hoop dat ik het technisch goed heb uitgelegd... :o

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:49

Tcm62 @ Een scheef paard is niet gebaad bij een scheef zadel.
Maar wat is er aan de hand in het skelet van jou paard waardoor hij asymmetrisch is? Waar komt die scheefheid vandaan? Veelal heeft dit namelijk zijn oorsprong van achteruit. Dus er moet haast iets zijn aan de achterzijde van je paard rond het bekken, waardoor hij scheef is.
Wb het zadel, en het tegen het zadel aankomen in een wending? dan ligt het zadel te ver naar voren, of er is rond de boom te weinig ruimte deze beweging te maken, door bv een voorsingelstoot, of het middelpunt van het zadel komt niet overeen met de middelpunt van je paard.
Als het zadel verder naar achteren leggen, voorkomt dat de schouder klem komt te zitten, dan zou dat voor mij zeker een optie zijn, mits je maar boven het middelpunt van je paard komt te zitten. Vooral bij paarden met een neerwaarts gebouwde romp, wil dit nog wel eens problemen geven, omdat ze veel zadels naar voren duwen. Ook de manier van rijden, kan resulteren in het naar voren duwen van een zadel en daardoor klemmen bij de schouder.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:42

Ik denk dat het gewoon zijn bouw is, zijn linkerschouder is breder\ steviger gebouwd...en volgrns mij komt dat vaker voor dan we denken...

Gaan we er een stijf iets opleggen dan pas zie je het verschil, maar door zijn bouw krijg je een natuurlijke scheefheid...wat je volgens mij alleen gedeeltelijk kan oplossen door kant met de daardoorkortere stijvere bespiering soepeler te maken...maar in een beweging zal je altijd die schouder tegen komen...

Het hangt af van de verdere bouw hoe je een zadel zo kan inrichten zodat die schouder ook ruimte krijgt vrij er omder door tr bewegen...ga je links net zoveel ruimte maken als dat je rechts hebt, wordt rechts automatisch ruimer omdat je een recht zadel maakt...en die ruimte is dan te groot...l

Zadel naar achteren leggen gaat niet...daar is de rug niet lang genoeg voor of je moet een kinderzadeltje hebben. Maar dan heb je volgens mij voor ook geen draagpunt meer.

Ik probeer te begrijpen hoe dit op te lossen is...
Je zou nl zeggen, wel scheef opvullen zodat rechterschouder ruimte net zo breed is als links...
Waarom is scheefoovullen niet wenselijk?

Paard is nagekeken.......

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:23

Interessante materie TCM ...
Benieuwd naar oplossing

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:34

Zal deze eens omhoog schoppen !
Ben nog wachtende op mijn zadel .
Maar heb al die tijd wel al een zadel van dit merk in gebruik . En bevalt eigenlijk wel goed ...

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 06:57

Zijn er nog mensen met meer ervaringen met dit zadel !
Ik heb mail ontvangen . Morgen willen ze mijn zadel komen leveren ...
Vindt het ontzettend spannend ...
Heb de wacht tijd al een zadel van hun kunnen gebruiken . Dus ben wel zeker dat het fijne zadels zijn ...
Zal morgen wat foto s posten voor degene die het interessant vinden !

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:36

Ik vind het zeker interessant om te volgen, Zinzi! Ik hoop dat het zadel 100% in orde is!

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:39

Het leen zadel was en is iig een prima zadel .
Paard is lekkerder gaan lopen ...
Ze veranderde wel veel de afgelopen maanden in bovenlijn .
En het zadel is het mooi blijven meevolgen tot vorige week ...
Normaal als t mijn eigen zadel was zou t nu een aanpassing kunnen gebruiken . Maar krijg nu morgen m'n eigen zadel ...
Spannend en zin in

kimmetje26

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:47

Hopelijk ligt je eigen zadel net zo fijn!
Ben nog steeds super tevreden. Ik hoor steeds meer complimenten dat mijn paardje er zo goed uit ziet.

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:49

Nog geen foto s gemaakt !
Maar hij zit heerlijk , heb anders laten doen als bij het leen/demo zadel dat de Wrong wat hoger zit en wat dikker is . En mijn been ligt er fijn tegen aan zo ...
Foto s zal ik nog posten

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:23

Geen ervaring met het Vivary Saddle, wel met de zadelmaker.

Voordat je zaken gaat doen met deze man eerst controleren of je een goede rechtsbijstandsverzekering hebt.

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:59

Verklaar u nader , aub .

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:01

Ik heb je een PB gestuurd met een samenvatting van mijn ervaring.

Sus2012
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:22

Hier ook en vivary gebruiker. Voor mijzelf helaas geen passende oplossing kunnen vinden. Heb een heupprobleem waardoor ik niet meer in dit zadel kan rijden.ik zit te breed wat pijnlijk is.het eea is nog veranderd maar helaas zonder resultaat. Het is dus ook te koop.voor verdere info even pb bericht sturen

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:56

Iemand ervaring op met een Vivary op een paard met heel korte rug en heel brede schoft (normale hoogte)? En hebben jullie daar ook foto's van?
Heb al langer interesse in Vivary, maar hoor altijd graag ervaringen van mensen zelf voordat ik hem besluit aan te schaffen. Ik wil alleen juist niet veel wrong of wrong tegen je bovenbeen aan en dat hadden alle zadels die ik heb gezien wel. Dat vind ik zo vervelend :o . Dus daar moet ik even doorheen zien te kijken.

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:25

De mijne , heeft niet heel veel lengte in de rug , wel schoft en breed ...
Afbeelding

Afbeelding

Deze kussens liggen t lekkerste voor haar.
Uiteraard zijn er ook andere opties .
Ik heb delta kussen , en zadel wing

Mijn dekje lag niet heel lekker . Had alleen de achterste stoot door de lus gedaan

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:34

Op het oog een mooi zadel, maar voor mijn idee ligt het een fractie achterover, het diepste punt ligt niet in het midden en het lijkt ook of je stijgbeugelriem niet loodrecht hangt maar iets scheef, zo- \

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:38

Als het paard z'n rug bolt, wat je graag wilt dat ie doet ligt ie prima. Je moet kijken naar hoe het zadel ligt tijdens het rijden, niet tijdens stilstaan :-)

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:39

Zijn zomaar foto s die ik maakte .
Niet eens opgelet of t mooie foto s zijn ofzo .
Maar paard loopt super onder t zadel . En t zadel ligt zodanig goed dat t met een losse singel blijft liggen ...
Ze heeft niet eerder zo soepel en losgelaten gelopen .
Heerlijk briesend en blij .

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:50

Dankje Zinzi_jewel, ziet er mooi uit. Zadel kan op stand inderdaad anders zijn dan met rijden. Paard geeft het altijd als beste aan!

Door dit topic ben ik ook naar Butler gaan zoeken, maar klopt het dat die op dit moment niet bereikbaar zijn wegens ziekte?

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 08:33

Dat las ik in een ander HK topic dat Butler momenteel niet bereikbaar is .
En of dat zo blijft geen idee !!

Heb ook even voor Butler gestaan , maar ben toen toch voor Vivary gegaan .
Heb een mail gestuurd naar hun en toen is t balletje gaan rollen .
Heb eerst en zadel van hun " gehuurd " zodat ik goed kon testen . Door ervaring in verleden wilde ik geen zadel meer bestellen na een test ronde .
Na t huren en ik besloot te bestellen , heb ik t zadel gewoon kunnen blijven gebruiken .
Heb nog zeker 8/9 weken op mijn eigen zadel mogen wachten .
Maar kon gewoon doorrijden .
En heb nu een maand mijn eigen zadel .

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:21

Mooi zadel, ziet er goed uit..zo een kussen is denk ik voor paarden met korte rug juist prima..

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:13

We hebben een veel breder draagvlak door dit kussen ...
Volgend vele zadelmakers moest ik een kort ( Frans kussen of een balans )kussen , feit blijft dat paard er nooit niet lekker onder wegkwam .
Galop was een drama , niet lekker ontspannen over de rug kunnen bewegen , altijd op de voor hand vallen !
Deze problemen zijn met dit zadel verleden tijd !
En op mijn eigen verzoek heb ik de wrong er wat anders op laten plaatsen .
En ben heel tevreden ...

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:06

Zinzi_jewel schreef:
We hebben een veel breder draagvlak door dit kussen ...
Volgend vele zadelmakers moest ik een kort ( Frans kussen of een balans )kussen , feit blijft dat paard er nooit niet lekker onder wegkwam .
Galop was een drama , niet lekker ontspannen over de rug kunnen bewegen , altijd op de voor hand vallen !
Deze problemen zijn met dit zadel verleden tijd !
En op mijn eigen verzoek heb ik de wrong er wat anders op laten plaatsen .
En ben heel tevreden ...


Je beschrijft mijn paard :D . Ik heb balanskussens gehad en dat was echt drama. Nou, eerst maar oude zadel verkopen....
Wat is er bij jou veranderd aan de wrong?

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vivary Saddles & Buttler zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:15

Wrong ligt fractie verder naar voren en is dikker/ hoger !
Heb je een zadelatelier zadel nu ?