Ketting door de mond??!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Ketting door de mond??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 16:02

Hoi,

Wij zijn naar een hele leuke merrie gaan kijken.
Deze merrie is een ex draver en met proefrijden deden de mensen haar daar een hoofdstel aan hoofdstel aan met enkelgebroken bit maar hierbij deden ze nog een een ketting erdoorheen, met bitringen. Ik heb echt nog nooit zoiets gezien.
Ik heb dan ook totaal geen druk op de teugels willen zetten en haar op losse teugel gereden.
Dit ging perfect dus begrijp ook niet als dit sterker in de mond is, of het nodig was... Paard was super braaf...

Heeft iemand dit nog al eens gezien? Kan toch niet anders dan dat dit super pijnlijk is voor het dier, of zit ik verkeerd? :)

Paardje was wel heel fijn te rijden, dierenarts haar klinisch laten keuren en haar gekocht *\o/*

KimD

Berichten: 20420
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Ketting door de mond??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:05

Heb je het niet gevraagd?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Ketting door de mond??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:06

Bedoel je misschien een schakelbit?

En heb je haar ook gereden met een normale optoming? En inderdaad gevraagd waarom zit dit gebruiken? Ik zou een paard toch niet kopen onder deze omstandigheden... Een klinische keuring zegt helaas weinig over het karakter en een 'ketting' wordt vast niet voor niets gebruikt.

EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 16:09

KimD schreef:
Heb je het niet gevraagd?

Nee, wou het toen op het einde van het gesprek vragen maar was het toen vergeten. Maar nu ik eraan terug denk ben ik er toch nieuwsgierig naar.
Bij zal ze in elk geval op een gebroken trens rijden.
Het zag er niet zo heel fijn uit vandaar mijn nieuwsgierigheid, kan er ook niet echt iets op het internet over vinden :)

EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 16:11

Bowo schreef:
Bedoel je misschien een schakelbit?

En heb je haar ook gereden met een normale optoming? En inderdaad gevraagd waarom zit dit gebruiken? Ik zou een paard toch niet kopen onder deze omstandigheden... Een klinische keuring zegt helaas weinig over het karakter en een 'ketting' wordt vast niet voor niets gebruikt.

Ik heb een hele wandeling gemaakt toen op losse teugel dus karakter zat wel goed. Hier heb ik haar gereden op een dubbelgebroken trens en gaat heel goed.

Ze is daar las fokmerrie gebruikt de laatste 5 jaar en heeft 2 veulens gehad. Dit waren de mensen die haar hebben gefokt en met haar in de drafsport hebben gereden.

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:12

Dat was waarschijnlijk een "speelketting" zoals dat genoemd wordt. Die hangt erg los en er komt geen druk op als je de teugels aanneemt. Het idee erachter is dat het paard met de tong met de ketting kan rommelen ("spelen", vandaar de naam speelketting) en zo meer speeksel aanmaakt waardoor het bit waarmee je wel stuurt en dat er dus ook bij zit, wat soepeler in de mond ligt. Ik zag dat vroeger vrij vaak bij dravers, tegenwoordig haast niet meer.

Oh en "ex-dravers" bestaan niet, het ras is en blijft "Draver", ook als ze niet meer koersen :)

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:15

Is het geen opzet die over haar hoofd richting schoft gaat?
Dat hoort geen ketting te zijn en zeker ook niet bij rijden gebruikt te worden.

Ik meen ( maar geen drafsportkenner) zodat ze in een koers niet te ver met het hoofd kunnen zakken.

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Ketting door de mond??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:15

nee nee, zie mijn uitleg net boven je, geen checkbit :)

EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 16:16

Afbeelding
Dit was de enige foto dat ik op het internet ervan vond maar zo zag het er dus uit.
Ik heb haar op losse teugel buitengereden en sta is ook waarvoor ik haar aanschaf.
Ik had het toen moeten vragen, maar heb zeker geen spijt van de koop is echt een lieve merrie met een rustig karakter.

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Ketting door de mond??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:17


Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ketting door de mond??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:19

Weer wat geleerd, ik heb het nog nooit gezien of ervan gehoord :+

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Ketting door de mond??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:20

Vroeger werd hij vrij veel gebruikt, omdat men vond dat het paard veel moest "schuimen" :).

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:21

Persoonlijk vind ik het echt nooit een probleem als ik een paard verkocht heb, en de nieuwe eigenaar heeft na de overdracht toch nog even wat vragen over wat het dier gewend was, waarom het iets droeg of ik iets gebruikte etc. Er komen gewoon nog wel eens alsnog wat vragen boven.
Als je echt wilt weten waarom ze een rommelketting gebruikten, dan bel/app/mail je ze toch gewoon nog even?
Wij kunnen er immers ook alleen maar naar gissen...

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:29

Deze kende ik ook nog niet.

Maar bij de foto hierboven zit de speelketting toch ook aan de teugel en niet enkel aan het bakstuk? Of vertekend die foto zo enorm?

Bitringen zoals bij ts lijkt mij ook onnodig zonder teugel contact.

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Ketting door de mond??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:31

Hij zit altijd aan de teugel, anders is het veel te onrustig in de mond bij beweging. Maar door zijn lengte komt er geen druk op te staan. De lengte van die op de foto kan ik niet inschatten, hier in Nederland mag je in ieder geval geen korte ketting in de koers hebben.