Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 07:23

Capriootje schreef:
Kijk dat is alvast goed om te lezen! Rijd je dagelijks thuis ook met flexisoft of gewoon ijzer?


Normaal rijd ik haar het merendeel van de tijd op een hackamore en voor springlessen (en dus wedstrijden) pak ik de flexisoft. :) Door een hackamore loopt ze helaas heen bij het springen. Ze heeft dan echt een constante, relatief korte contactteugel nodig (wat met een hack natuurlijk niet gaat). Anders krijg ik haar niet mooi voor de sprong, maar schiet ze overal een pas te vroeg af en maakt ze haarzelf uiteindelijk bang. Op die flexisoft gaat dat super goed en geven we elkaar alle vertrouwen.

Heel typisch, want met dressuren duldt ze echt geen contact, dan moet het 't liefste zo losjes en lang mogelijk. :P Merries!

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 07:36

Ik heb Beris en Trust en geen enkel probleem mee :) Worden niet scherp terwijl ik wel bijters heb. Erg mooie kwaliteit :)

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:11

Mijn paard kauwt deuken in holle bitten. Ik denk dat een plastic bitje dus zo kapot is. Of zal dat meevallen? ;)

bernadetl

Berichten: 352
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 20:35

Probleem opgelost... ongebroken trens en met poort weer toegestaan in wijziging regelement ik ben helemaal blij.

Ik heb nu de nieuwe sprenger ongebroken met poort, ziet er top uit, paard reageert ook goed!

Ijslander12

Berichten: 147
Geregistreerd: 28-12-15
Woonplaats: Julianadorp.

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 20:45

Heeft iemand ervaring met een flexisoft bij een paard met een klein mondje? Ik lees dat ze allemaal 20mm dik zijn en mijn paard heeft gewoon weinig ruimte... Deukt het bit in omdat het zacht is of is het niet aan te raden?

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:51

Ze versmallen wel naar het midden toe. Ik heb een met een afwijking in de tong op de plek van het bit. Tong ligt nl gekanteld. Dit is een van de enige bitten tot nu toe waar die goed op reageerde.
Afbeelding
Afbeelding

Ijslander12

Berichten: 147
Geregistreerd: 28-12-15
Woonplaats: Julianadorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 23:13

Cemlys schreef:
Ze versmallen wel naar het midden toe. Ik heb een met een afwijking in de tong op de plek van het bit. Tong ligt nl gekanteld. Dit is een van de enige bitten tot nu toe waar die goed op reageerde.
[ [url=m/sgiTS1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1D6YGT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dankje :)
Ik ben bang dat die van mij zijn bekkie niet meer dicht krijgt als ik er een bit van 20mm in hang, dus ik denk dat ik eerst de Sprenger ga proberen

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:59

Even dit topic terug schopje geven :D

Ik heb mijn paard nu op een enkelgebroken happy mouth watertrens, daar loopt die eigenlijk vrij goed op, volle metalen bitten zijn te zwaar voor z'n fijngevoelige mond.
Hij heeft heel snel te neiging achter de teugel te lopen en contact met ruiterhand zoeken is dan ook heel moeilijk voor hem. Met zo'n vol bit knikt hij helemaal dubbel bij minste inwerking, happy mouth is stuk lichter en daarin ook al wat fijner.
Naar mijn gevoel zou hij misschien nog fijner lopen op een ongebroken flexibel mondstuk, dus ik overweeg de beris of de trust. Waar ik nu voornamelijk nog tegenaan loop is stabiliteit van de aanleuning en feit dat hij regelmatig mond opendoet/bijt/bit optrekt, hij spert niet echt open zeg maar maar geeft één "knabbel" en stopt dan voor 5 min oid.
Suggesties? Mensen die met beide bitten ervaring hebben?
En oja: vallen deze bitten op maat? Reusje heeft een 14,5 nodig die vaak niet standaard op voorraad is, dus moet ik wel ff zeker zijn dat de maat juist is. :+

haffishetti

Berichten: 122
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:34

Al weer een tijdje geleden dat hier wat is geplaatst.
Ik wil graag een kunststof bit aanschaffen voor mijn ruin. Hij is wel een bijter, iemand ervaringen met bitten die daar goed tegen kunnen? :o
Ook kwam ik deze bitten op instagram tegen, van het merk Makebe. Zijn helaas aardig duur, prijzen beginnen bij €95 voor een watertrens.
Afbeelding

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:14

Ik heb trust gehad maar die was na twee keer rijden door. Ik heb wel netjes mijn geld terug gehad destijds, maar dat was meer service van de winkel dan van trust heb ik het idee.

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:19

meiske1577 schreef:
Ik heb trust gehad maar die was na twee keer rijden door. Ik heb wel netjes mijn geld terug gehad destijds, maar dat was meer service van de winkel dan van trust heb ik het idee.

Ik heb laatst een appelbitje geprobeerd. Na 20 minuten was die door. Dus een dure trust durf ik niet te proberen.

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:46

Serieus zo snel? Ik heb 2/3 maanden met die trust gereden en 1 kleine beschadiging. Maar helaas ging mijn paard er toch teveel op hangen en werd zwaarder in de hand.

Die makebe bitjes zien er wel goed uit. Maar eigenlijk moet je toch even zien/voelen.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:49

Ik denk dat mijn pony die Trust ook met 2x door zou bijten hoor.. Die sprenger kauwt hij al helemaal aan gort en dat kunststof is veel harder/steviger dan van de Trust..

haffishetti

Berichten: 122
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Winterswijk

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:07

Dat klinkt niet zo heel positief.. dan probeer ik eerst wel een appelbitje, kijken hoe die het uithoudt :o

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:59

Ik heb mijn vorige paard jaren op een appelbitje gereden, zowel onder het zadel als voor de wagen.
Zelfs begonnen met een gebruikte om te proberen, die na een aantal jaar vervangen voor een nieuwe maar nooit echt iets stuk gegaan.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:01

Ik heb een Beris watertrensje met lage tongboog liggen. Tevreden van :) Hier nog nooit last gehad van schade. Heb geen bijters staan gelukkig.

Helaas eentje die een allergie heeft gedaan op de FlexiSoft van Truts dus nu enkel nog RVS.. Op iets anders durf ik niet meer. Mijn vosje loopt regelmatig op kunststof :)

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:41

Ik weet dat het alweer een tijdje geleden is dat er hier gereageerd is, maar ik wil toch mijn ervaring delen. Na wat research heb ik voor mijn moeilijke merrie (prinses op de erwt, hypergevoelig) een trust flexisoft watertrens gehaald. En of dat dit nu het verschil maakt, of dat mijn trainingen en lessen opeens resultaat geven weet ik niet, maar wat een wereld van verschil! Ze zal altijd een kopgooier blijven als het haar niet zint, maar het is voor 80% verbeterd. We hebben opeens een veel beter contact met de mond en de aanleuning is veel en veel beter. Normaal kreeg ze een klap in haar mond na het kopgooien, door het ijzer. Nu blijft dat weg.

Ik ben om, in haar mond komt geen ijzer meer. Zelfs met longeren gebruik ik nu dit bit ipv mijn longeerhoofdstel. Ik ben verder totaal niet naturalminded, maar voor haar werkt het.

Ik gebruik het overigens in combinatie met een Micklemhoofdstel, maar ik sluit niet uit dat ik hier ooit nog wel mee ga puzzelen.

Tdem
Berichten: 21
Geregistreerd: 19-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:33

Al erg lang geleden dat iemand wat gepost heeft op dit topic :')

Ik heb een sprenger bit en die zijn ontzettend fijn wel heeft hij er al wel wat beschadigingetjes op gekauwd. Maar loopt er echt 10keer fijner op! Dubbelgebroken bitjes liggen echt niet lekker in zijn mond :(

:D