Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iris1993
Berichten: 84
Geregistreerd: 15-05-07

Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 00:22

Wie o wie heeft er ervaring met de duurdere kunststof bitten?

Komen hier geen scherpe randjes aan?
Loopt je paard hier echt fijner op als met een ijzeren bit?
Werkt het veel minder scherp in dan een dubbelgebroken bitje?
Heb je dezelfde maat bit als normaal?

_Rachelle_

Berichten: 116
Geregistreerd: 14-10-07

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:31

Ik heb zelf goede ervaringen met de Sprenger Duo en de Nathe bitten. Op beide lopen het grote merendeel van de pony's en paarden die ik heb gereden beter dan op een rvs of aurigan dubbel gebroken bit (o.a. Sprenger dynamic en kk ultra). De nathe bitten krijgen wel wat donkere vlekjes na langer gebruik, maar dit doet verder niets af aan de kwaliteit. Ze blijven super en lang goed. Rijdt er al jaren mee. De sprenger duo heb ik iets korter. Een van mijn paarden loopt hier erg goed op doordat deze wat meer tongvrijheid heeft (paard heeft vrij dikke tong). Ik moet wel zeggen dat ik de duo wel is betrapt heb op kleine stukjes die losgaan. Echter veroorzaakt dit geen harde bremen oid. Daar is het materiaal te zacht voor.

Ik heb in de winkel ook de bitten van beris bekeken. Spraken mij erg aan! Kwaliteit schijnt ook goed te zijn.

Kortom ik ben erg voor deze bitten. Veel vriendelijker in de mond dan een rvs trens als je het mij vraagt.. Waarbij (of deze nu enkel of dubbelgebroken is) er altijd kans is dat de tong knelt tussen de verbindingselementen van het bit. Uit mijn eigen ervaring nemen veel paarden/pony's de bovengenoemde bitten dan ook beter aan.

Cemlys

Berichten: 14960
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:47

Zijn ze een beetje vergelijkbaar met de happy mouth of appelbitjes, ik wil een stangetje uitproberen wat flexibel is, maar vind 100 euro veel om enkel uit te proberen, bevalt de goedkopere dan kan ik makkelijk overgaan.

bora

Berichten: 1389
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:46


Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:24

Ik heb met mijn lusitano merrie ook altijd gemend met het happymouth liverpoolbit, tot aan de M dressuur, leidsels gewoon in de bril, daar liep ze het fijnst op.

Onder het zadel reed ik met een dubbelgebroken happymouth bitje.

iris1993
Berichten: 84
Geregistreerd: 15-05-07

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 23:49

Maar jullie hebben beide geen last van scherpe randjes? Bij de HM bitjes?

bora

Berichten: 1389
Geregistreerd: 30-07-03

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:04

Ik men nu ruim 2 jaar met de liverpool maar ik heb geen last van scherpe randjes. Ik heb nu 2 keer met de trens gereden dus daar kan ik nog niets over zeggen.

Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:13

Ik heb een tijdje (1-2 jaar ofzo) met een happy mouth bitje gereden, heel fijn bit vind ik het maar na een tijdje kwamen er door het kauwen op het bit kleine "hakkeltjes" in het bit, sommige randen van deze "putjes" waren ook scherp.

sem722
Berichten: 101
Geregistreerd: 21-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:31

Ik heb mijn haf op een Trust Flexi lopen. Het zijn vrij nieuwe bitten en moet zeggen bevalt me echt super!

Hij liep altijd op een enkelgebroken bus trensje en nu dus op een water flexi wat uit een deel bestaat.
Hij reageert veel beter, is nagefelijker ( bij de metalen bus wilde hij er nog weleens vol tegenin gaan) en dus veel lichter te handelen.

Ik zeg - aanrader!

iris1993
Berichten: 84
Geregistreerd: 15-05-07

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 14:32

Hoe dik zijn die trust bitten mij is verteld 20mm maar weet niet of dat klopt?

sem722
Berichten: 101
Geregistreerd: 21-08-06

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:39

Ze lopen in t midden iets taps toe. Ze zijn dikker dan een stabdaard metalen bit ( wat geloof ik 16mm is) maar volgens mij geen 20mm dik. Moet zeggen dat er natuurlijk iets meer in de mond ligt wua dikte maar t ligt veel soepeler en kan alke kanten mee bewegen dus vormt zich naar de mond denk ik.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:28

iris1993 schreef:
Maar jullie hebben beide geen last van scherpe randjes? Bij de HM bitjes?


per ongeluk pb gestuurd, maar inderdaad nooit last van gehad en jaren mee gereden

Cemlys

Berichten: 14960
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:29

Ik heb vandaag die trust gezien en die is heerlijk flexibel, zacht en totaal niet vergelijkbaar met happy mouth en derg. Zij die met de trust rijden, hier ook de ervaring dat ze snel kapot gaan?
Zijn er ook bedrijven waar je trust bitjes kunt uit proberen. Ik vind 100€ nogal wat om 'even uit te proberen ;)

_aussi

Berichten: 1342
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:48

Ik rijd nu ook met een nathe bit. Paard loopt er vele malen beter op dan dubbel gebroken bustrens. Ik zag alleen wel dat hij beschadigd is door het kauwen en zit te kijken voor een nieuwe maar dan is het wel een duur grapje. Rij er sinds 4 maanden mee ongeveer.

Aangezien hij beschadigd is wil ik morgen de dubbel gebroken bustrens er weer inhangen dus ik ben benieuwd of ik het verschil merk.

HM heb ik ook. Deze zijn wat minder buigzaam dan de Nathe.

Cemlys

Berichten: 14960
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:56

ja klopt nathe viel ook erg mee, maar dus idd ook geen lange levensduur, ik las wel dat je ze niet hoog mag hangen omdat ze er dan inderdaad op gaan kauwen en kapot kauwen.
rijd je op een ongebroken nu?

_aussi

Berichten: 1342
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:01

Zojuist gereden met een dunner dubbel gebroken watertrens. Paard liep er zelfs fijner op. Maar mijn paard heeft echt weinig ruimte in de mond dus ik denk dat het daar ook mee te maken heeft. Daarnaast heeft ze altijd voor de kar gelopen op een stang. Toen ik haar onder het zadel ging rijden had ik het idee dat ze dubbel gebroken te onrustig vond. Nu ze wat verder in de africhting is blijkt dus dat ze het er prima op doet.

Ik denk echt dat het uitproberen wordt. Ik hou voorlopig het dubbel gebroken bitje aan m'n hoofdstel hangen. Zeker nu m'n nathe bit licht beschadigd is. Als je wilt kan ik er wel een foto van maken.

iris1993
Berichten: 84
Geregistreerd: 15-05-07

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 02:54

Ik ben voorzien van een bit dubbel gebroken golden brass van 13 mm paardje doet nu mondje open ipv wegrennen bij het zien van het bit ben toch te bang voor scherpe randjes

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 08:57

Niemand ervaring met beris bit

Cemlys

Berichten: 14960
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:02

Ik heb sinds kort een ongebroken trust watertrensje flexi soft. Nog maar 2 keer mee gereden (telkens een hele tijd niet opgezeten dus flink druk en sterk paard), dus kan er nog weinig van zeggen. Maar bevalt tot nu toe in elk geval wel. Mooie kwaliteit voor zover ik kan zien. Hij is ook minder heftig in zn reacties op mn hulpen. Paard heeft altijd al een moeilijke mond gehad dus is een beetje zoeken maar valt nog niet tegen.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:20

Zijn er inmiddels meer mensen met ervaring met met name de Trust Flexi soft bitten?

Cemlys

Berichten: 14960
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:29

Ik heb de flexi soft ongebroken watertrensje. Tot nu toe tevreden over. Nog niet veel mee gereden maar mn pony die normaal moeilijk is met bitten loopt hier fijn op

Gravity
Berichten: 247
Geregistreerd: 13-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:20

Ik gebruik al jaren voor mijn paarden kunststof bitten.
Vooral voor drukke maar gevoelige paarden zijn ze ideaal.
Met een kunststof bit kun je toch een keer wat strenger inwerken zonder je paard zeer te doen.
Of het bit lang mee gaat is afhankelijk van je paard. Een merrie van mij heeft al 5 jaar lang het zelfde Nathe bit, het bit is nog in prima staat zonder scherpe randjes ofzo en kan nog lang mee. De meeste paarden zullen niet op het bit bijten als het bit op de juiste hoogte hangt.

Mijn ervaring is dat een kunststof bit vele malen zachter is als een ijzeren bit. Een paard van mij sloeg toen we haar net hadden altijd met haar hoofd als je de teugels op maat nam, met een kunststof bit was het al snel opgelost. Het bit dat ze eerst had was een normale enkel gebroken trens. Dit was wel een erg gevoelig paardje, maar een kunststof bit kan dus zeker wel verschil maken.

Ik heb de merken Beris, Sprenger hs duo en Nathe geprobeerd.
Het bit van Sprenger is het dunst, slechts 16mm daardoor erg fijn voor paarden met weinig ruimte in hun mond. De afwerking van dit bit is wat minder, er zijn wat randjes voelbaar.

Zowel Nathe als Beris hebben een erg goede nette afwerking en kwaliteit.
Mijn voorkeur gaat uit naar Nathe deze is veel flexibeler dan beris (soft versie) en dunner in het midden zodat de tong genoeg ruimte heeft. Het Beris bit loopt niet taps toe en is dus een hele mond vol. De soft versie van Beris kun je maar een klein beetje buigen.

Nathe is te krijgen in 21mm dikte en 18mm dikte.

Hieronder een foto van de bitten. Van links naar rechts, Nathe 21mm, Sprenger 16mm, Beris 18mm.
De Beris is op de foto nieuw, daarom nog zo mooi wit. De Nathe en Sprenger zijn al een aantal jaar in gebruik.

Afbeelding

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:25

Dat is een fijne vergelijking, top :) +:)+

Dan is de sprenger toch ook wel intressant ivm de dikte, paard heeft weinig ruimte in de mond. De trust bitten zijn geloof ik 20mm?

Iemand nog ervaring met het verschil tussen de sprenger en de trust, qua flexibel zijn en materiaal?

Gravity
Berichten: 247
Geregistreerd: 13-12-06

Re: Kunststof bitten (Beris, Sprenger, Trust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:42

Sprenger is heeft zeker een mooie dikte, maar je moet maar net een goede treffen qua afwerking. Dus in de winkel kopen ipv internet.

Hier een foto van de sprenger, de voelbare randjes.

Afbeelding

Sprenger is 16mm, Trust 20mm, Nathe in 18mm 20mm en 21mm, Beris in 18mm.
Maar wat ook belangrijk is is of het mondstuk wel of niet taps toeloopt. Dat scheelt echt een stuk.

Trust wil ik nog eens gaan bekijken in Divoza.

Gravity
Berichten: 247
Geregistreerd: 13-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:02

En hier nog een vergelijking, hoe flexibel de bitten zijn.
Misschien dat iemand met een Trust bit ook zo'n foto wil maken.

Beris (type soft)
Afbeelding

Nathe
Afbeelding

Sprenger
Afbeelding