Schapenbontje voor over het gehele zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 11:28

Ja, dat lijkt mij best gaaf voor over mijn boomloze zadeltje (type cheyenne).

Nu heb ik een beetje rondgesnuffeld op internet, hier en daar kom je van Zaldi wat tegen voor een dressuurzadel of voor over de spaanse zadels natuurlijk.

Maar... of dat echt passend is op mijn zadel?

Misschien een idee om er zelf een te maken. Heeft iemand daar ervaring mee? :) Of hoe hebben jullie dit 'opgelost'?
Een foto zal ook leuk zijn! :)

Tropico
Berichten: 1333
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:14

Barefoot heeft zelf ook bontjes voor op het zadel, maar dat is alleen het zitvlak zeg maar.
Anders moet je even kijken op www.boomloosrijden.nl daar staat vast wel het een en ander op.

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 13:55

Voor alleen over het zitvlak zijn er inderdaad genoeg, maar ik zoek echt voor over het hele zadel. Daar kon ik ook op die site niets over vinden.

4catootje5

Berichten: 641
Geregistreerd: 28-06-10

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:15

zelf maken denk ik

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 19:43

En kan je me dan ook vertellen hoe? :)

Atalanta

Berichten: 668
Geregistreerd: 24-12-09

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:52

Ik heb een schapenvacht op maat geknipt en met een gaatjestang kleine gaatjes erin gemaakt, 2 voor en 2 achter. Daar doorheen touwtjes die ik aan zadel kan vastmaken aan D-ringen. Gaat prima alleen soms schuift het wat bij het opstijgen en moet ik het even rechttrekken daarna. Maar verder blijft het wel goed zitten, ook met lichtrijden, galop enz.

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:55

dat klinkt als een goed plan! Waar heb je de schapenvacht vandaan? en zit het bij jou aan de onderkant dan nergens vast? Heb je er misschien een foto van?

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:54

schapenvachten hebben ze bij Ikea en soms staan ze ook op marktplaats. Ga van de winter mijn nieuwe zadel ook eens opleuken met dood schaap :D

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 16:56

Ja ik heb inderdaad een mooie gezien op marktplaats! een kortharige, een langharige lijkt mij niet zo mooi staan. Die van ikea lijken mij ook te klein, ik wil de vacht wel aan een vacht om het zadel hebben.
Hoe ben jij van plan om het te bevestigen? Met touwtjes is een optie, maar ik zat ook aan dubbelklevend klittenband te denken.

Atalanta

Berichten: 668
Geregistreerd: 24-12-09

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:36

Ik had er 1 van een bokker overgekocht en die had 'm weer van een andere bokker geloof ik die ze regelmatig aanbiedt (weet niet meer wie). Was eigenlijk voor onder het zadel bedoeld, maar hij was veel te dik (veel dikker dan vachtje van ikea).
Foto heb ik niet helaas.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:09

hier in zeeland zit een schapenboer en die verkoopt echt mooie vellen voor 38,--
in roomwit tot wit en bruine
groot genoeg om zelf op maat te maken
heb er gisteren ook weer een supermooie langharige vandaan, ik gebruik m in zn geheel op mn recado,supermooi!en erg dik

Milky_Way

Berichten: 1592
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:15

Op marktplaats staan er veel! Die van IKEA zou ik persoonlijk niet nemen, kies dan een echte onbewerkte vacht :)
Ik heb er ook een maar dan als barebackpad :) maar als ik wil kan die ook op het zadel.
Toevallig heb ik pas de film Conan gezien waar alle paarden een schaapje dragen op hun zadel, en ook een echt groot schapen vel! Heel gaaf :D

Hier een fragmentje met paard uit die film:
Afbeelding
Zie dat deze zelf 2 vachten heeft := bruine en een witte.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:35

logische site: www.schapenvacht.nl
Heb er zelf ook eentje besteld dus ik ga binnenkort ook aan de crea bea met bont :D

Milky_Way

Berichten: 1592
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:58

Natascha schreef:
logische site: http://www.schapenvacht.nl
Heb er zelf ook eentje besteld dus ik ga binnenkort ook aan de crea bea met bont :D


Zijn mooie vachtjes maar via marktplaats vind je net zulke mooie voor soms een paar tientjes goedkoper :)
Maar ja ze hebben bij die site ook wel weer een opruiming hoekje waar ook erg mooie vachtjes tussen zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:14

ik wil dit ook erg graag gaan maken,heerlijk voor de winter en tijdens langere ritjes.
heeft iemand foto's van het schaapje op het zadel??

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 17:14

kijkt u eens; Afbeelding

Anoniem

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:17

oeh!!!had hem net al gevonden.
wat ziet dat er ontzettend comfi uit.
hoe heb je dat gedaan???

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:28

mmmm, comfichair op geweldig mooi paard. is het een gewoon dood schaap met een touwtje onder het zadel door vastgezet? Mijn dood schaap wat ik besteld heb lijkt wel een dooie Muppet. Enorm groot en harig :D Volgens mij geeft het een Cohen the Barbarian effect als ik die op mijn paard leg :D

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 10:40

Dankje, hahaha :D
Ik heb hem besteld bij www.hetwarmeschaap.nl, een kortharige schapenvacht.
Maar ik heb hem in de vorm van het zadel geknipt en aan mijn zadel zitten veel ringetjes waar ik de schapenvacht doorheen heb geduwd dmv gaatjes maken en ik heb zelfklevend klittenband gebruikt. Maar dat blijft niet heel goed zitten dus die heb ik nog extra gelijmd :)

Jennifeerr
Berichten: 305
Geregistreerd: 28-02-09

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:32

ik zoek dus een schapenvachtje voor over mijn veelzijdigheidszadel heen.
Hebben jullie enig idee waar ik die kan vinden? die al in vorm is met elastiek oid

NiKip

Berichten: 3369
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:05

Wat geweldig!! :) Heel erg knap gemaakt ook!
Jij hoeft zeker nooit van beugellengte te wisselen? Ik wil ook wel erg graag zo'n vachtje op mijn barefoot cherokee, maar ik wissel nog wel eens tussen western- en dressuurbeugels.. Wordt dat erg moeilijk denk je?

Anoniem

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:52

annick,ik vind het super,wil ik ook!!!
waar heb je iets aan gelijmd|?

InekeH87
Berichten: 4026
Geregistreerd: 19-02-07

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:15

Ik zit nu net op een kussentje om mijn zere zitbeenknobbels te ontlasten en zie dit topic voorbij komen. Ik wil ook zo'n schapenvacht over mijn zadel! Zit er heerlijk zacht uit en aangezien mijn botten overal doorsteken en het zeer doet als ik langer moet rijden lijkt dit mij ideaal.
Alleen zo'n seatsaver is voor mij niet genoeg, want mijn knieƫn zijn ook zo knokkig dat ik ze snel open rijd. Dan is een heel zadel bedekt met schaap veel fijner.
Als iemand een link heeft waar je die kant en klaar kan krijgen dan zou ik die ook wel willen hebben. Ben namelijk niet zo handig met zelf frutselen :P.

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 20:38

Jennifeerr en inekeH87 daar heb ik me dus eerst ook rot naar gezocht.
Je hebt wel deze: http://www.ollashop.nl/product_info.php ... -Kent.html
verder heb je ook de echte Zalea's in vele verschillende modellen voor spaanse zadels. Maar het is een heel gedoe om dan een goed passend vachtje te vinden.

ninajojo, van beugellengte wissel ik wel af en toe, ik doe dat namelijk onderaan bij de beugels dus dat is makkelijk. Wisselen van beugelriemen is ook niet moeilijk, op die plek heb ik een gat gemaakt dus ruimte zat hoor. Door de schapenvacht zie je ook zo goed als niet als je ergens een gat maakt, het blijft 1 geheel!

darkcrystal, Ik heb de ene kant van het klittenband aan het zadel gelijmd en de andere kant aan de vacht met speciale waterdichte rubberlijm wat ook voor leer geschikt is. Opzich wel zonde voor je zadel, maar ik heb een niet heel prijzig boomloosje en ik weet toch zeker dat ik niet meer zonder bontje ga rijden! Maar door het klittenband heb ik wel de mogelijkheid om hem er eens af te halen om te wassen/drogen oid. Maar als je het zonde vind, zou je een andere oplossing moeten bedenken. Als je een normaal zadel met zweetbladen heb is het natuurlijk makkelijk; gewoon met touwtjes/elastiek om de zweetbladen heen.

Anoniem

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:56

ik vind het gaaf. ik heb wel een prijzig zadel dus wil een afneembaar bontje..
dus geen lijm voor mij.
zalea's heb ik ook naar zitten kijken maar is lastig denk ik een passende te krijgen.
heb jij een erg ruime vacht genomen?
ik stond vandaag met de Ikea vacht in mn handen te twijfelen...omdat er echt een voor en een achterkant inzit vroeg ik me af of dat dan wel gfing passen....