[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lein82

Berichten: 298
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: aan de kust

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 09:57

Ik had mijn budget vastgesteld op €300,-. €400,- zou ook nog gaan, maar dat is echt de max. Het gaat om een oudere merrie van 25 die ik nog in beweging wil houden. Had r eigenlijk al stil gezet, maar ik merk dat haar dat geen goed doet. Dus ze mag 2 keer per week weer lekker rustig mee op buitenrit. Alhoewel zij een andere mening heeft over rustig :')

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:01

Zinzi_jewel schreef:
Ik zeg ongeschikt
Je hebt die ruggengraat vrijheid nodig om zadel van de wervels af te houden .
Zowel bij boom als boomloos zadels is dit belangrijk


Ja zou ik ook zeggen. Dus was niet zo blij er mee. Maar heb hem zelfs gekocht van iemand die een boomloze zadelpasservice heeft.

darkadia

Berichten: 5257
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:09

Barrydale vind ik persoonlijk echt niet vergelijkbaar met een Stella of cheyenne. Londen heb ik nooit op gezeten dus dat weet ik niet. Maar gezien de veel plattere wrongen schat ik in dat die ook minder steun geeft. Barrydale zat hier prima ondanks paard wat enorm hoog opgooit. Heb op andere paarden ook met een Nottingham en Arizona en cheyenne gereden, maar die gaven allemaal minder steun bij mij. De wrong van de barrydale was net wat mijn lijf nodig had bij onverwachte moves.

Inmiddels rijd ik niet zoveel meer boomloos, maar heb nog een ghost firenze normale maar voor trainingspaardjes. Zit beduidend smaller (zelfs op breed trekpaard) en biedt voldoende steun bij mij.

Otti1977

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:41

Op de Barrydale zit ik heerlijk. Met een London krijg ik pijn van de pommel. Het wil niet zeggen dat als je op de Barrydale fijn zit dat je op andere Barefoots dat ook zit...

lein82

Berichten: 298
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:29

Otti1977 schreef:
Op de Barrydale zit ik heerlijk. Met een London krijg ik pijn van de pommel. Het wil niet zeggen dat als je op de Barrydale fijn zit dat je op andere Barefoots dat ook zit...

Dat is waar. Best lastig. Even proberen is ook niet altijd een optie, zeker nu niet...

Daphneeeej

Berichten: 3001
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:24

Maartje1990 schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Ik zeg ongeschikt
Je hebt die ruggengraat vrijheid nodig om zadel van de wervels af te houden .
Zowel bij boom als boomloos zadels is dit belangrijk


Ja zou ik ook zeggen. Dus was niet zo blij er mee. Maar heb hem zelfs gekocht van iemand die een boomloze zadelpasservice heeft.


Ligt er aan welk zadel en wat voor paard.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:35

lein82 schreef:
Ik had mijn budget vastgesteld op €300,-. €400,- zou ook nog gaan, maar dat is echt de max. Het gaat om een oudere merrie van 25 die ik nog in beweging wil houden. Had r eigenlijk al stil gezet, maar ik merk dat haar dat geen goed doet. Dus ze mag 2 keer per week weer lekker rustig mee op buitenrit. Alhoewel zij een andere mening heeft over rustig :')


Waarom dan niet een goede Barebackpad??? Er zijn er bij die met beugels gereden kunnen worden (vooropgesteld dat je niet permanent in de beugel gaat staan)

lein82

Berichten: 298
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:37

Kwetal schreef:
lein82 schreef:
Ik had mijn budget vastgesteld op €300,-. €400,- zou ook nog gaan, maar dat is echt de max. Het gaat om een oudere merrie van 25 die ik nog in beweging wil houden. Had r eigenlijk al stil gezet, maar ik merk dat haar dat geen goed doet. Dus ze mag 2 keer per week weer lekker rustig mee op buitenrit. Alhoewel zij een andere mening heeft over rustig :')


Waarom dan niet een goede Barebackpad??? Er zijn er bij die met beugels gereden kunnen worden (vooropgesteld dat je niet permanent in de beugel gaat staan)


Ik vrees dat ik daar niet genoeg steun aan heb. Mijn merrie wil ondanks haar leeftijd soms hele andere dingen dan ik wil. Ik vrees dat ik zonder genoeg steun er regelmatig naast lig. Daarom wil ik wel echt een zadel.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:55

Afbeelding
Hier blijf je echt wel op zitten..... :o

goldyc

Berichten: 760
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:50

Kwetal schreef:
lein82 schreef:
Ik had mijn budget vastgesteld op €300,-. €400,- zou ook nog gaan, maar dat is echt de max. Het gaat om een oudere merrie van 25 die ik nog in beweging wil houden. Had r eigenlijk al stil gezet, maar ik merk dat haar dat geen goed doet. Dus ze mag 2 keer per week weer lekker rustig mee op buitenrit. Alhoewel zij een andere mening heeft over rustig :')


Waarom dan niet een goede Barebackpad??? Er zijn er bij die met beugels gereden kunnen worden (vooropgesteld dat je niet permanent in de beugel gaat staan)


Wat voor barebackpad valt dan onder 'goed genoeg om met beugels te rijden?'

Ik lees al eventjes mee in dit topic, niet omdat ik op dit moment op zoek ben naar een boomloos zadel, maar wel omdat ik het hele boomloze erg interessant vind... Maar ik ben wel nog op zoek naar een (goede) bbp, en een met stijgbeugels lijkt me érg handig, aangezien paardlief graag plots 2 meter opzij springt als ze schrikt en ik liever niet elke x de grond kus :=

DubbelFun

Berichten: 88827
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 17:41

Een echt goede bbp om met beugels te gebruiken kun je al haast een boomloos zadel noemen :)
Hier het simpelste model Bob Marshall. Dankzij de pommel en cantle veel steun en een goede drukverdeling voor beugels- en singelophanging

https://i0.wp.com/sportsaddle.com/wp-co ... #038;ssl=1

goldyc

Berichten: 760
Geregistreerd: 31-10-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:38

Zoiets ziet er wel tof uit, maar ik denk niet dat dat op élk paard past? Mijn paard is een arabiertje van 1m50 met een korte rug, een singelgroeve ver naar voren, rondgeribt en schouders smaller dan hazr ribbenkast.
Ik zoek geen volledig zadel, zeg maar, ik heb een prima passend boomloos zadel. Het is meer ‘voor erbij’ en zodat m’n lief niet mega oncomfortabel zit als die er eens op kruipt . Het is niet zo dat ik niks wil uitgeven (al is het hoe dan ook niet voor meteen), maar het moet ook niet te bont worden voor iets dat ik 3x in de maand ga gebruiken

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:53

goldyc schreef:
Wat voor barebackpad valt dan onder 'goed genoeg om met beugels te rijden?'

Ik lees al eventjes mee in dit topic, niet omdat ik op dit moment op zoek ben naar een boomloos zadel, maar wel omdat ik het hele boomloze erg interessant vind... Maar ik ben wel nog op zoek naar een (goede) bbp, en een met stijgbeugels lijkt me érg handig, aangezien paardlief graag plots 2 meter opzij springt als ze schrikt en ik liever niet elke x de grond kus :=


Grandeur Tomentum, Mattes heeft ook een goede, Ghost....en er zullen er vast nog meer zijn, maar al deze modellen zitten een beetje tussen een boomloos zadel en een BBP in

goldyc

Berichten: 760
Geregistreerd: 31-10-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:20

Ik heb wat rondgezocht en die van ghost en grandeur zien er idd wel erg degelijk uit! Ik ben niet echt van plan actief te gaan lichtrijden met een bbp (overigens kan ik ook gewoon lichtrijden zonder stijgbeugels), maar als paardlief opzij springt, zet ze me soms voor een halve seconde met al m'n gewicht op een beugel zeg maar. Het is vooral daarvoor dat ik een stijgbeugel zou willen, zodat ik er dan niet afkukel :=
Maar past zo'n kruising tussen een bbp en een boomloos zadel dan op elk paard? Of komt daar ook al een passervice aan te pas?

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:36

Het is ook mogelijk een Ghost Mandriana via mij te testen hoor. Hij past op veel paarden, maar soms heeft het een kleine aanpassing (extra pad met inlagen bv.) nodig

goldyc

Berichten: 760
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:49

Buitenzinnig schreef:
Het is ook mogelijk een Ghost Mandriana via mij te testen hoor. Hij past op veel paarden, maar soms heeft het een kleine aanpassing (extra pad met inlagen bv.) nodig


ik zit alleen een km of 200 van jou vandaan, geloof ik :P In Oost-Vlaanderen,België. Nou is een bbp op dit moment nog niet aan de orde, maar als je tot hier testzadels uitdeelt/verzendt (of hoe doe je dat?) klop ik deze zomer misschien wel eens bij je aan. Ik heb eerst wat andere, 'nodige' kosten, zeg maar... Gisteren gezien dat paardlief haar hoeven wel erg hard beginnen te slijten door het wandelen, dus daar moet ik misschien maar beter eerst wat aan doen.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:14

Dan zou je Ingrid van beterboomloos kunnen contacteren, zij heeft ook Ghost testzadels en is van België

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:16

Als je een suède zitting neemt dan zit je ook een stuk steviger, daar glij je niet zomaar vanaf.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:23

goldyc schreef:
Buitenzinnig schreef:
Het is ook mogelijk een Ghost Mandriana via mij te testen hoor. Hij past op veel paarden, maar soms heeft het een kleine aanpassing (extra pad met inlagen bv.) nodig


ik zit alleen een km of 200 van jou vandaan, geloof ik :P In Oost-Vlaanderen,België. Nou is een bbp op dit moment nog niet aan de orde, maar als je tot hier testzadels uitdeelt/verzendt (of hoe doe je dat?) klop ik deze zomer misschien wel eens bij je aan. Ik heb eerst wat andere, 'nodige' kosten, zeg maar... Gisteren gezien dat paardlief haar hoeven wel erg hard beginnen te slijten door het wandelen, dus daar moet ik misschien maar beter eerst wat aan doen.

hallo, als de tijd er rijp voor is mag je mij altijd contacteren, grtjs Ingrid

Mariett

Berichten: 4444
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:39

Ik krijg morgen (als PostNL het aan kan dan) een buttera testzadel te leen van Suzanne/Buitenzinnig! En zit stiekem al te denken aan welke kleur(en) ik zelf graag wil :D

Zijn er eigenlijk ook voorbeelden van Buttera’s met een kleurencombinatie, in plaats van in één kleur? Ik ben zo benieuwd naar de opties.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:59

Check de facebook pagina... zwart met paars, fel roze, met rode stiksels, donker grijs met mosgroen..... :#

Mariett

Berichten: 4444
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:08

Oh joh! Ik had wel veel verschillende kleuren gezien, maar geen kleurencombinaties. Waar moet ik dan kijken? In het Buttera mapje staan wel een paar kleuren, maar weinig combinaties.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 07:33

Vraagje tussendoor. Kan je de startrekk western zadels ook zonder kussen gebruiken?
En dan natuurlijk wel een goede pad eronder?

DubbelFun

Berichten: 88827
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:29

Mits je idd een goede pad hebt met aardig wat stevigheid dan is het wel mogelijk.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:45

Bedankt iedereen voor de antwoorden. Ik ga binnenkort maar eens een testzadel bestellen denk ik. Even kijken hoe het zit met terugsturen, weet niet of mijn postkantoor open is met de lockdown..

Mocht ik ervoor gaan dan wil ik er wel graag een passer bij hebben. Welke zadelpasser heeft Ghost in het assortiment en zit in de buurt van regio Twente? (Of rijdt een route, zodat de voorrijkosten niet astronomisch worden := )

Trouwens, als ik naar de prijzen kijk van in dit geval Ghost, is die prijs dan incl. alles (zitting/basis/kussens/pad/stijgbeugelriemen), of moet ik van alles apart bijbestellen? Wat kost het totaalplaatje van een standaardkleur/uitvoering ongeveer?