[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:32

Samantha89 schreef:
Oké bedankt allemaal! Alleen ik wil graag katoen aan de onderzijde omdat ik weet dat dat niet schuift, of echt wol, want synthetisch wol schoof onder de Arizona nut die ik toen had, had een fra pad eronder. Daarna had ik een barefoot pad gekocht en dat schoof niet, maar prijstechnisch zijn die katoenen van kifra wel erg fijn!

Wij doen er ook katoen onder op bestelling.... :j

DubbelFun

Berichten: 88827
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:52

Écht wol schuift ook als de vleug de verkeerde kant op zit ;)

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:12

Dankjewel voor jullie reacties! Goede ideeën!!!

Ja ik mis niets, behalve de bovenkant vd nagel.

Even zoeken waar ik ze kan bestellen.. hoe kom ik achter de juiste maat?

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:06

Samantha89 schreef:
Oké bedankt allemaal! Alleen ik wil graag katoen aan de onderzijde omdat ik weet dat dat niet schuift, of echt wol, want synthetisch wol schoof onder de Arizona nut die ik toen had, had een fra pad eronder. Daarna had ik een barefoot pad gekocht en dat schoof niet, maar prijstechnisch zijn die katoenen van kifra wel erg fijn!


De toscana die je hebt heeft scheerwol aan de onderzijde van de pad, schuift dat niet?

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:12

Nandos schreef:
Dankjewel voor jullie reacties! Goede ideeën!!!

Ja ik mis niets, behalve de bovenkant vd nagel.

Even zoeken waar ik ze kan bestellen.. hoe kom ik achter de juiste maat?

Als je het lange stukje nog hebt van de popnagel kun je die nameten

Samantha89

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:50

Buitenzinnig schreef:
Samantha89 schreef:
Oké bedankt allemaal! Alleen ik wil graag katoen aan de onderzijde omdat ik weet dat dat niet schuift, of echt wol, want synthetisch wol schoof onder de Arizona nut die ik toen had, had een fra pad eronder. Daarna had ik een barefoot pad gekocht en dat schoof niet, maar prijstechnisch zijn die katoenen van kifra wel erg fijn!


De toscana die je hebt heeft scheerwol aan de onderzijde van de pad, schuift dat niet?


Eigenlijk heb ik er nog niet mee gereden :')
Maar omdat ik er beugels aan heb wil ik er voor de zekerheid toch een extra pad onder. Niet dat ik er mee ga lichtrijden, beugels dienen eigenlijk voor een extra zekerheidje. Toen ik het pastte op mijn ruin zat t goed, trok niet strak over de schoft verder.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:17

Hallo, een vraagje voor de kenners. Een halfpad zónder ruggengraat vrijheid (memmoryfoam inlages) geschikt of ongeschikt voor (semi) boomloos?

Zinzi_jewel

Berichten: 8847
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:26

Ik zeg ongeschikt
Je hebt die ruggengraat vrijheid nodig om zadel van de wervels af te houden .
Zowel bij boom als boomloos zadels is dit belangrijk

siskeh
Berichten: 8679
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:56

hangt een beetje van je semi-boomloos zadel af, als je bijv. de startrekk zadels hebt, daarbij fungeert het pad écht niet om het zadel van de doornuitsteeksels af te houden.
Ik weet niet of het pad ook zeer veel zal doen voor de drukverdeling, al kan het wel degelijk een verschil maken in het comfort.

Muze
Berichten: 5323
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:10

Zijn er ook mensen die niet western rijden en toch een freemax hebben?

Daphneeeej

Berichten: 3001
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:26

Muze schreef:
Zijn er ook mensen die niet western rijden en toch een freemax hebben?

Stalgenootje van mij rijdt gewoon basis dressuur met haar freemax, wel met een wersternpaard/quarter horse.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:18

Nandos schreef:
Ik heb een vervelende vraag.. Mijn ghost zadel is kapot, bij de pommel/voorboogje is een (vermoed ik) popnagel losgeraakt.

Heeft iemand enig idee waar ik dit kan laten repareren? Schoenmaker zegt dat het te lang is/dik leer en dat hij het niet wil proberen..

[ [url=m/LrngHd.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3gzwEs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een zadelmaker of leerbewerker die met die popnagels werkt moet er ook wel een nieuwe in kunnen zetten. Ik weet niet of je bij iemand in de buurt zit. Bijvoorbeeld Dabodesign maakt dingen van biothane en werkt ook met popnagels.
Ik heb ze sinds kort ook liggen, maar alleen zilverkleurig en heb er nog nooit mee gewerkt dus probeer dat liever niet als eerst uit op iemand anders zijn zadel.
Maar een schroef werkt natuurlijk ook prima en kan je gewoon zelf.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:09

Ik ben al een paar dagen aan het meelezen.. Ik moet zeggen, ik ben toch nieuwsgierig geworden naar boomloze zadels, i.v.m. het eeuwige dilemma van een jong paard dat ingereden moet worden :Y)

Dat is pas volgend jaar, dus duurt nog even. Maarrrr ik lees ook dat deze zadels echt eventjes ingereden moeten worden voordat ze lekker zitten. Laat ik nu ook nog een bijrijdpaard hebben, op wiens zadel ik absoluut niet lekker zit (ik ben er niet helemaal uit waarom, maar ik denk dat het een combi is van te breed + de stijgbeugelophanging te ver naar achteren voor mij. De eigenaar rijdt er wel heel fijn in). Ik rij dit paard 1x per week, de laatste maanden eigenlijk alleen met een barebackpad van Barefoot, maar heel ideaal is het niet.

Ik zit dus te overwegen of ik een boomloos zadel alvast aan ga schaffen, zodat ik deze kan inrijden op mijn bijrijdpaard en later op mijn eigen paard kan leggen. Hoe aanpasbaar zijn Ghost zadels? Qua ruglengte zullen de paarden elkaar weinig schelen (allebei korte rug), maar de bovenlijn is heel anders. Bijrijdpaard heeft een relatief rechte rug met kleine schoft (en overbouwd ook nog), mijn eigen paard heeft een wat hollere rug met normale schoft. Of hij overbouwd wordt weet ik nog niet. Kan dit gewoon? (Aanpassingen zal ik door zadelpasser laten doen.)

En hoe breed zit Ghost? Ik lees dat ze smaller zitten dan bijv. Barefoot, maar is het zo dat ze echt fiks smaller zijn, vergelijkbaar met een boomzadel met smalle twist? Of zijn ze alleen maar smaller in vergelijking met andere boomloze zadels?

Ik heb nog meer vragen maar hier laat ik het maar even bij, ik wil natuurlijk niet het hele topic overnemen :o

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:31

Barefoot en ghost verschillen qua zitting echt enorm. Bij BF scheurde ik bijna uit terwijl ik een zeer breed paard gewend was. Ik zat toen op een smalle tinker :+
Ik heb nu een ghost en je zit dan best hoog in vergelijking tot. Ook het type dekje, kussens en inlagen maken verschil in het gevoel.

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:10

Ghost zit inderdaad een flink stuk smaller. Ik kon op Barefoot echt niet lekker zitten. Heb diverse modellen Barefoot geprobeerd en kreeg bij allen last van mijn heupen.
Ben toen overgestapt op ghost veneto en dat was een verademing. Maar ik wilde graag toch iets meet western look. Nu heb ik een ghost USA.
Ik vind het een heerlijk zadel, stevige zit, je zit er iets breder op dan op een ander model ghost maar nog zeker niet te breed.
En ik vind het een erg mooi zadel om te zien en fijn kort.

lotje5lotje
Berichten: 708
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:55

@Fillis, mijn Ghost zit smaller dan mijn Wintec ;-) Zit lals een huis, en blijft goed liggen, ook op mijn brede hafilnger die haast geen schoft heeft en overbouwd is. Wel heb ik er dan een anatomische singel aan. Singelstoten kan je trouwens zo hangen dat ze altijd recht naar beneden hangen.

Dees

Berichten: 18941
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:47

Muze schreef:
Zijn er ook mensen die niet western rijden en toch een freemax hebben?
+

Ik :D Ik rijd helemaal geen western en hobbel lekker rond op een Freemax. Ik wilde een zadel waar ik niet telkens helemaal voor in de sportkleding hoef om toch lekker te zitten. De Freemax blijkt wel het fijnste te zitten voor mij als ik een jeansbroek aan heb.

Muze
Berichten: 5323
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:01

Ik rijd zelf dan wel graag gewoon met rijbroek. Zit t dan minder fijn?

Dees

Berichten: 18941
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:07

Muze schreef:
Ik rijd zelf dan wel graag gewoon met rijbroek. Zit t dan minder fijn?
Kwestie van uitproberen. Ik vind zelf een rijbroek aandoen veel gedoe, maar je kan daar ook heus prima mee op een Freemax zitten :D

Zinzi_jewel

Berichten: 8847
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:14

Haha rijbroek
Ik rijdt ook liefste in jeans
Een aangesloten jeans gewoon op Engels zadel

Daihyo

Berichten: 88099
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:19

Muze schreef:
Ik rijd zelf dan wel graag gewoon met rijbroek. Zit t dan minder fijn?


Nee hoor, dat kan prima. Ik vind alleen met leren zitvlak niet prettig. Ik heb graag mijn jodphurrijbroek met Ariat schoenen (dus geen westernlaarzen) aan op mijn Freemax. Met rijlaarzen zit voor geen meter, maar een gewone rijbroek en schoenen met of zonder chaps gaan dan weer prima :j

lein82

Berichten: 298
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: aan de kust

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:52

Hoi,is er iemand die mij op weg wil helpen? Ik ben aan het oriënteren voor een boomloos zadel. Het liefst wil ik iets waar je wel steun aan hebt en een zadel wat niet wiebelig aanvoelt. Ik heb vandaag op een barefoot barrydale gezeten. Ik zoek iets van vergelijkbare stevigheid. Ik had nu gekeken naar tweedehands Londen, Stella en Cheyenne.
Heeft iemand daar ervaring mee qua zit? Ook lees ik veel goede dingen over de ghost, maar die zijn weer een stuk duurder en zie ik tweedehands ook bijna niet terug.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Dus help iemand? :D

Otti1977

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:28

Tja ik zweer bij de Barrydale..

lein82

Berichten: 298
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:50

Otti1977 schreef:
Tja ik zweer bij de Barrydale..

Ik vond m ook erg fijn zitten, maar is boven budget helaas. Tweedehands zie ik ze ook ( bijna) niet, of alsnog voor een flinke prijs.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 00:54

Wat is je budget? Ik zie de laatste tijd juist vrij veel ghost voorbij komen, ik vond dat altijd een hele fijne optie.
Qua barefoot vond ik zelf de dressuur modellen het beste zitten, maar niet vergelijkbaar met een ghost.

Het grootste verschil qua zit is denk ik dat je met de ghost smaller en iets hoger zit en met de barefoot zit je een stuk breder (persoonlijk kreeg ik hier een stoelzit van waardoor mn balans minder werd).